Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Min Tecknad film

Startat av gstone, 18 juni 2019 kl. 15:57:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag har skrivit ett upplägg för en tecknad musikal som utspelar sig i Spanien på 1600–talet.

Jag  har hela andligen klar.

Nästa steg är att skriva dialog och hitta en studio som vill Göta den. Jag behöver animatör sång författare och annat.

Och jag tycker det göt förlit svenska tecknad filmer,

Jag har handlingen klar men jag är inte säker på hur karaktärerna ska se ut.

Jag behöver folk som är bättre på att designa än jag har också en lista över vilka jag skulle vilja gjort rösten till vika roller,

Skådespelare som ingår i min önske rollista inkludera

Penny Parnevik
Anna Brolin
Per Lernström
Grymt Molvig
Siw Malmqvist
Helena Kellenbäck
Och  Blondinbella

Filmen har romans komedi och månaga sång nummer.

Jag srtuntar i om den är datoranimerad eller tecknad.

Huvudrollen är en gammal adelsman en roll jag tänkte för jJan Malmsjö.

En annan viktigt roll är hans systerdotter som jag tänker mig Bianca Ingrosso ska göra rösten till.

Det finns också två sång roller som jag tänker mig SUSANNE KARLSSON och Oscar Pierrou Lindén ska göra.

Jag hoppas att någon studio vill plocka up idén !

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

När jag har ett manus klart ska jag färska få filmen gjord.

A. Film Production är nog det bästa bolgat för jobbet. Jag har kollat up deras meriter och dom verkar passa väldigt bra för jobbet
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Har du finansieringen klar då?

Det är förmodligen det viktigaste. Har man bara tillräckligt med pengar kan man alltid få en film gjord.

Med två tomma händer spelar det nästan ingen roll hur bra en filmidé eller ett manus är. Då måste man antingen vara väldigt känd från början med tunga meriter bakom sig, eller så får man jobba väldigt hårt för att hitta intresserade finansiärer och vara beredd på många bakslag.

gstone

Jag har en väldigt särskilt ide om hur jag ska göra vissa scener   om jag får filmen gjord. Isället för at skriva dialog ska jag  ge den som spelar in rösten uppläget för scen och sen låta han eller hon  säga vad dom själva kommer på för scen och sen animera till vad dom säger.

En av roller som jag vil göra så med i Luincda.  Jag tänker mig att Anna Brolin ska vara röst till Luincda
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag har en person i åtanke  för varje roll i manus .

Rollen av den talande statyn av Ingmar Bergman ör tänkt åt Dermot Clemenger

Den talande åsan Dapple är en menad åt Per Länström


Barsångar är tänkt att spelas av Oscar Pierrou Lindén.

Slavinnan är en roll jag skrev åt Melena Ernman.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

#5
Om du bara skickar in ett manus till någon filmstudio och förväntar dig att de ska göra filmen på deras egen bekostnad är jag rädd att chansen att de nappar är mindre än en procent. Då ska manuset vara så sju in i helsikes bra att de inte kan säga nej...

Om du inte ens har ett komplett manus, utan bara en idéskiss eller liknande är chansen ännu mindre, förmodligen mindre än en promille.

Om du däremot har gott om pengar kan du starta ett eget produktionsbolag och gå till en studio och beställa hela eller delar av jobbet. Om du har pengar, men inte så mycket att det räcker till en hel film kan du gå till en studio och föreslå ett samarbete.

Det kostar förmodligen mer än du tror att göra en film. Gänget bakom Kung Fury lyckades finansiera sin film genom crowdfunding. De tog in över 600.000 dollar och det var ändå bara en kortfilm på en halvtimme. Då hade de jobbat ganska mycket i förväg med att finslipa en demo så att det redan från början var väldigt tydligt att det fanns substans i deras projekt.

gstone

Jag har ett andra hans val får många roller till exmpel

Rollen av friaren är tänkte år Alexander Skarsgård.

Men mitt andra hans val för rösten är Anastasios Soulis.

Mitt första val för Shrifen är Danny Saucedo.

Men om jag inte för honom. Så blir det Kalle Moraeus.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

#7
För att ge lite perspektiv på vad det kostar att göra en animerad långfilm:

https://www.quora.com/What-is-the-average-budget-of-an-animated-movie

- 1 miljon dollar (9-10 miljoner kronor) betraktas i branschen som "mikrobudget", dvs extremt lite pengar. Ska man komma under det får det antagligen bli ett rent hobbyprojekt där ett antal duktiga förmågor går samman och arbetar gratis.

- 5 miljoner dollar (45-50 miljoner kronor) anses som "lågbudget".

- Många filmer har kostat 10-50 miljoner dollar att göra.

- De riktigt stora animerade filmerna från t.ex. Disney och Pixar har inte sällan kostat 100-200 miljoner dollar.

Ett par svenska exempel:
- Bamse och tjuvstaden (2014) beräknades från början till 25 miljoner kronor vilken tydligen måste justeras upp under resans gång.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bamse_och_tjuvstaden
- Gordon & Paddy (2017) hade en budget på 2 miljoner euro (c:a 20-22 miljoner kronor).
https://www.zippyframes.com/index.php/production/gordon-and-paddy-swedish-animation-feature-at-the-2018-berlinale



Richardo

Eller så kan man alltid rita streck-gubbar i Photoshop and lägga ihop de i en tidslinje. Vips, har man tillslut skapat en film på en timma som man kan lägga upp på Youtube.

Publikens intresse för det hela är en annan fråga...

gstone

Huvudrollen i filmen är en gammal Adelsman.

Den roll är tänkt för Jan Malmsjö men mitt andra val är Bengt Krantz.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Snacka om att tala för döva öron ;D haha

Daniel Hofverberg

Jo, precis... Jag instämmer med Anders M Olsson att man först och främst bör fundera över finansieringen, för det behövs som sagt väldigt mycket pengar för att producera en långfilm; och ännu mer för animerade långfilmer.

Om man inte själv kan få ihop de pengar som behövs har det ju på senare år kommit några exempel på filmer som lyckats att finansieras huvudsakligen med hjälp av crowdfunding - nu senast fjolårets framgångsrika svenska långfilm Den blomstertid nu kommer. Men ska man få tillräckligt många privatpersoner att vilja bidra med pengar, så behövs det förmodligen någon form av kortfilm, demo eller något annat som man kan visa upp; så att folk känner att de får något för pengarna.

Annars kan man som sagt försöka få ett färdigt manus sålt till något produktionsbolag, men chansen är inte speciellt stor - är man inte känd, så måste det vara ett väldigt bra manus, så att filmbolagen tror att de kommer tjäna på det. Men gör man det är det knappast troligt att man får speciellt mycket att säga till om vad gäller rollbesättningen. Har man inget komplett manus utan bara skisser/idéer, så är det ärligt talat inte ens värt att försöka...

Oavsett vilket ger det inget att börja tänka på skådespelare så här tidigt, då rollbesättningen är något som kommer in långt senare under processen. Första steget är som sagt en budget och finansiering, alternativt att skriva ett väldigt bra manus och ha oerhört bra tålamod med att skicka in till alla möjliga produktionsbolag; då chansen som sagt är väldigt stor att man antingen får nej eller inte får något svar alls.