Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

#180
Citat från: KurageDHH skrivet 22 februari 2024 kl. 16:25:45Eftersom det bor minst 10 miljarder människor på jorden kan ju finnas ganska många som köper filmer digitalt. Okej, kanske inte miljardtals men miljontals kan jag tänka att gissa på. Försäljning av fysiska gåvor har ju minskats sen streamingtjänster började dyka upp.

Jag hade kontaktat Blockbuster (SF Anytime) och tog upp ärende angående digitalt köp och frågade om att man kan behålla filmer man köpt (och går att streama) i sitt konto fast rättigheter har gått ut och att inte man köpa/hyra de länge. Då är det nån som svarat på och sagt att det stämmer helt korrekt som jag beskriver det och jag får lita på vad människan har sagt. Jag har köpt några filmer därifrån och allt finns kvar i mitt konto där inga av dom saknades än så länge.

Jag har även köpt minst 50 filmer från Apple-appen och allt finns även kvar på mitt konto. Fast Apple skulle gå i konkurs kan det lika gärna hända när jag blir gammal och inte lever kvar på jorden längre. ;)
Fast du gör så KurageDHH så finna det andra som inte gör det. Om man vill köpa så är det bara att köpa fysisk, alla är annorlunda osv. Fysisk är naturligtvis bättre med att om ett företag går i konkurs, eller problem med rättigheter, censurerade scener, eller en ny dubbning av en serie eller film osv så skulle det inte vara nån poäng med att köpa digital när vad som helst kan hända med det du köper, inte bara det utan digital köp är i praktisktaget bara hyrning tillsvidare eller om företaget går i konkurs och så kan ditt köp blir borttaget från ditt konto.

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 22 februari 2024 kl. 16:25:45Eftersom det bor minst 10 miljarder människor på jorden kan ju finnas ganska många som köper filmer digitalt. Okej, kanske inte miljardtals men miljontals kan jag tänka att gissa på. Försäljning av fysiska gåvor har ju minskats sen streamingtjänster började dyka upp.

Jag hade kontaktat Blockbuster (SF Anytime) och tog upp ärende angående digitalt köp och frågade om att man kan behålla filmer man köpt (och går att streama) i sitt konto fast rättigheter har gått ut och att inte man köpa/hyra de länge. Då är det nån som svarat på och sagt att det stämmer helt korrekt som jag beskriver det och jag får lita på vad människan har sagt. Jag har köpt några filmer därifrån och allt finns kvar i mitt konto där inga av dom saknades än så länge.

Jag har även köpt minst 50 filmer från Apple-appen och allt finns även kvar på mitt konto. Fast Apple skulle gå i konkurs kan det lika gärna hända när jag blir gammal och inte lever kvar på jorden längre. ;)
Jag hoppas verkligen att det stämmer det som Blockbuster säger (*), och att detsamma även gäller övriga betaltjänster. Men Lillefots exempel i den här tråden, där flera hundra filmer försvann över en natt för betalande kunder utan ersättning, visar ju att det finns risker; så det ska man inte bortse från.

(*): Jag menar givetvis inte att Blockbuster avsiktligt skulle ljuga för dig, men på de flesta företag är kundtjänstpersonal inte tekniskt utbildade eller inblandade i själva de tekniska lösningarna, varför besked från kundtjänst inte alltid överensstämmer med verkligheten till 100%.

Men anser du att de riskerna är acceptabla för dig, och att du föredrar digitala köp, så kommer jag självklart inte att försöka övertala dig - det är helt upp till dig att väga fördelarna mot nackdelarna och ta hänsyn till de risker som bevisligen finns.

Själv skulle jag aldrig ämna till att köpa en film digitalt så länge man har alternativ, utan bara om den inte släpps fysiskt (vilket ju tyvärr händer relativt ofta nuförtiden); men det är helt upp till var och en att ta ställning till om man anser att riskerna är acceptabla.

Att Apple skulle gå i konkurs den närmaste tiden förefaller som sagt osannolikt, men SF Anytime och framförallt Viaplay känns inte riktigt lika säkert - i synnerhet Viaplay har ju haft enorma ekonomiska problem, och hade kanske redan gått i konkurs om inte franska Canal+ nyligen hade gått in som ny majoritetsägare. De akuta kortsiktiga riskerna är kanske över nu, men att höja priserna och samtidigt försämra utbudet är knappast något vinnande koncept, så man kan inte vara säker på att det kommer förbli så...
(Viaplay känns ju mer riskabel än övriga tjänster, i och med att samma tjänst både innehåller en abonnemangsbaserad streamingtjänst och en butik för digitala hyr- och köpfilmer - så går företaget i konkurs kommer förstås båda delarna att försvinna)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 februari 2024 kl. 01:56:28Fysisk är naturligtvis bättre med att om ett företag går i konkurs, eller problem med rättigheter, censurerade scener, eller en ny dubbning av en serie eller film osv så skulle det inte vara nån poäng med att köpa digital när vad som helst kan hända med det du köper, inte bara det utan digital köp är i praktisktaget bara hyrning tillsvidare eller om företaget går i konkurs och ditt köp blir borttaget från ditt konto.
Ja, jag håller fullständigt med dig.

Och du tar upp en viktig poäng med att man vid digitala köp heller inte kan vara 100% säker på att en film man köpt kommer förbli likadan som när man köper den - även om det förmodligen är sällsynt, så är det ju möjligt att en dubbning kommer bytas ut eller att scener censureras/redigeras om efter klagomål eller stämningar. Det har ju hänt att exempelvis Netflix har redigerat om serier efter klagomål, så detsamma kan åtminstone teoretiskt sett hända även vid digitala köp; då det ju för merparten av tjänsterna fungerar likadant med att filmen man köpt streamas över nätet.

Men minst lika viktigt tycker jag är att digitala köp inte har något som helst andrahandsvärde - om du tröttnar på en film kan du aldrig ge bort eller sälja den till någon annan, utan är fast med den för evigt. Så de pengarna du lagt ut kan du aldrig få igen. Om du äger filmen fysiskt kan du sälja eller ge bort den om du inte vill se den mer, så kan du kanske få in en del av pengarna du lagt på filmen; eller åtminstone låta någon annan glädjas åt den om du inte tänker se filmen mer.

Anders M Olsson

#182
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2024 kl. 11:31:12Jag hoppas verkligen att det stämmer det som Blockbuster säger (*), och att detsamma även gäller övriga betaltjänster. Men Lillefots exempel i den här tråden, där flera hundra filmer försvann över en natt för betalande kunder utan ersättning, visar ju att det finns risker; så det ska man inte bortse från.
Något liknande hände i USA för några år sen när tjänsten UltraViolet lades ner. Deras användare/kunder måste då själva aktivt gå in och flytta sina bibliotek till en annan tjänst innan nerläggningen. Men den möjligheten lär inte ha fungerat till 100%, så många blev av med hela eller delar av sina samlingar. (UltraViolet var visserligen ingen vanlig streamingtjänst, utan mer en sammanhållande funktion som höll reda på vad respektive användare hade köpt, antingen på fysisk media eller genom digitala köp.)

En annan risk med digitala köp är olika sorters internetavbrott. Eftersom de köpta filmerna ligger på operatörens servrar måste internetförbindelsen vara i drift för att det ska fungera. Där finns många möjligheter till att saker kan gå fel, både tekniska fel och avsiktliga sabotage.

Vi kan ju se hur stor skada attacken mot Tietoevry gjorde nyligen. Samma sak skulle kunna hända med filmtjänsterna på nätet. En liknande attack skulle kunna slå ut en operatör under flera veckor, så att kunderna inte kommer åt sina filmer. Det skulle t.o.m. kunna slå ut operatörens databaser så att de inte vet vilka filmer som vilka kunder har köpt.

Även kundernas internetförbindelser är sårbara. Själv hade jag för inte så länge sen totalt avbrott på min fasta internetanslutning under mer än en vecka p.g.a. en avgrävd fiber. Genom att använda mobiltelefonen kunde jag till nöds läsa mail, surfa i begränsad omfattning och delta i olika forum. Men att streama film på mobilens internet var inte att tänka på. En enda film skulle göra slut på hela månadens datakvot.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 februari 2024 kl. 13:01:56En annan risk med digitala köp är olika sorters internetavbrott. Eftersom de köpta filmerna ligger på operatörens servrar måste internetförbindelsen vara i drift för att det ska fungera. Där finns många möjligheter till att saker kan gå fel, både tekniska fel och avsiktliga sabotage.

Vi kan ju se hur stor skada attacken mot Tietoevry gjorde nyligen. Samma sak skulle kunna hända med filmtjänsterna på nätet. En liknande attack skulle kunna slå ut en operatör under flera veckor, så att kunderna inte kommer åt sina filmer. Det skulle t.o.m. kunna slå ut operatörens databaser så att de inte vet vilka filmer som vilka kunder har köpt.
Ja, där tar du upp en mycket viktig poäng. Efter attacken mot Tietoevrys serverhall har vi ju alla fått lära oss den hårda vägen hur sårbart dagens digitala samhälle är, och vilka risker det finns när man är beroende av externa servrar. De kunder som fick vänta kortast tid efter attacken mot Tietoevry kom igång efter ungefär en vecka, och ett fåtal kunder är fortfarande inte igång så här någon månad senare.

Om någon digital köptjänst hade legat i Tietoevrys serverhall, eller om något liknande händer igen, så skulle det mycket väl kunna resultera i att man inte kan se sina köpta filmer under flera veckors tid. Kanske inte hela världen om man inte kan se på film på några veckor, men om släktingar eller vänner kommer på långväga besök från annan ort är det ju inte så kul att inte kunna se på något under deras besök...

I värsta fall kan till och med hackarna lyckas att radera eller kryptera alla säkerhetskopior, så att operatören inte längre vet vilka filmer som någon har köpt och inte har något sätt att kunna återskapa dessa - och då kan man nog se sig blåst på alla sina filmer... :(
(I en perfekt värld borde givetvis alla leverantörer ha externa säkerhetskopior som inte är anslutna till nätverket, som inte hackarna kommer åt - men i dessa tider när många sparar in på pengar på alla sätt de kan, så kan man knappast lita på att alla leverantörer verkligen sköter säkerheten föredömligt till punkt och pricka; vi har ju liksom inget sätt att kunna se vilka säkerhetsanordningar och eventuella reservsystem som alla dessa tjänster har...)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 februari 2024 kl. 13:01:56Även kundernas internetförbindelser är sårbara. Själv hade jag för inte så länge sen totalt avbrott på min fasta internetanslutning under mer än en vecka p.g.a. en avgrävd fiber.
Ja, absolut. Här i Norrland förekommer det på en del ställen till och med att kablarna är i luften istället för nedgrävda, och då blir det ju ännu mer sårbart. Som längst har jag varit med om att mitt internet legat nere i en månad, och det var inte helt roligt...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2024 kl. 11:31:12Jag hoppas verkligen att det stämmer det som Blockbuster säger (*), och att detsamma även gäller övriga betaltjänster. Men Lillefots exempel i den här tråden, där flera hundra filmer försvann över en natt för betalande kunder utan ersättning, visar ju att det finns risker; så det ska man inte bortse från.

(*): Jag menar givetvis inte att Blockbuster avsiktligt skulle ljuga för dig, men på de flesta företag är kundtjänstpersonal inte tekniskt utbildade eller inblandade i själva de tekniska lösningarna, varför besked från kundtjänst inte alltid överensstämmer med verkligheten till 100%.

Men anser du att de riskerna är acceptabla för dig, och att du föredrar digitala köp, så kommer jag självklart inte att försöka övertala dig - det är helt upp till dig att väga fördelarna mot nackdelarna och ta hänsyn till de risker som bevisligen finns.

Själv skulle jag aldrig ämna till att köpa en film digitalt så länge man har alternativ, utan bara om den inte släpps fysiskt (vilket ju tyvärr händer relativt ofta nuförtiden); men det är helt upp till var och en att ta ställning till om man anser att riskerna är acceptabla.

Att Apple skulle gå i konkurs den närmaste tiden förefaller som sagt osannolikt, men SF Anytime och framförallt Viaplay känns inte riktigt lika säkert - i synnerhet Viaplay har ju haft enorma ekonomiska problem, och hade kanske redan gått i konkurs om inte franska Canal+ nyligen hade gått in som ny majoritetsägare. De akuta kortsiktiga riskerna är kanske över nu, men att höja priserna och samtidigt försämra utbudet är knappast något vinnande koncept, så man kan inte vara säker på att det kommer förbli så...
(Viaplay känns ju mer riskabel än övriga tjänster, i och med att samma tjänst både innehåller en abonnemangsbaserad streamingtjänst och en butik för digitala hyr- och köpfilmer - så går företaget i konkurs kommer förstås båda delarna att försvinna)
Ja, jag håller fullständigt med dig.

Och du tar upp en viktig poäng med att man vid digitala köp heller inte kan vara 100% säker på att en film man köpt kommer förbli likadan som när man köper den - även om det förmodligen är sällsynt, så är det ju möjligt att en dubbning kommer bytas ut eller att scener censureras/redigeras om efter klagomål eller stämningar. Det har ju hänt att exempelvis Netflix har redigerat om serier efter klagomål, så detsamma kan åtminstone teoretiskt sett hända även vid digitala köp; då det ju för merparten av tjänsterna fungerar likadant med att filmen man köpt streamas över nätet.

Men minst lika viktigt tycker jag är att digitala köp inte har något som helst andrahandsvärde - om du tröttnar på en film kan du aldrig ge bort eller sälja den till någon annan, utan är fast med den för evigt. Så de pengarna du lagt ut kan du aldrig få igen. Om du äger filmen fysiskt kan du sälja eller ge bort den om du inte vill se den mer, så kan du kanske få in en del av pengarna du lagt på filmen; eller åtminstone låta någon annan glädjas åt den om du inte tänker se filmen mer.
Inte bara det utan när du köper digitalt så kan köpet bli borttagen på en gång beroende på vad exakt det är som pågår, försökte inte Playstation store med nånting liknande eller nånting? Och när det kommer till dubbning så är det Snobben från Apple TV och Scanbox DVD utgåvorna som dras upp som ett exempel för att det är SVT som har rättigheterna till den dubbningen och med tanken på att Apple TV köpte rättigheterna för att ha specialerna på deras streamingtjänst så kan inte tv kanaler visa dom längre, det är samma sak med Disney+ eller Paramount+, dom vill att folk ska abonnera till dom för att ha tillgång till deras innehåll, vare sig det gäller filmer eller serier, säger nej tack, vill ha det på DVD med rätt dubbning och ocensurerade scener och repliker inom vare sig det gäller en serie eller film, samma sak med Snobben, vill ha eurotroll dubbningen från SVT och Familjen Flinta med mediadubb dubbning. Menar inte att tjafsa över det här men drar bara upp nackdelarna med streaming jämfört med fysisk köp vare sig det gäller DVD eller Blu-Ray. Det är så det ligger till och det man söker efter är inte bara mer sällsynt eller eftertraktad men också svårare att få tag på när det inte är i print längre. Ett par exemplar är ju utgångna DVD utgåvor av serier eller filmer man söker efter, det är väldigt svårt att hitta dom och man måste söka i många år kanske.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2024 kl. 11:31:12Jag hoppas verkligen att det stämmer det som Blockbuster säger (*), och att detsamma även gäller övriga betaltjänster. Men Lillefots exempel i den här tråden, där flera hundra filmer försvann över en natt för betalande kunder utan ersättning, visar ju att det finns risker; så det ska man inte bortse från.

(*): Jag menar givetvis inte att Blockbuster avsiktligt skulle ljuga för dig, men på de flesta företag är kundtjänstpersonal inte tekniskt utbildade eller inblandade i själva de tekniska lösningarna, varför besked från kundtjänst inte alltid överensstämmer med verkligheten till 100%.

Men anser du att de riskerna är acceptabla för dig, och att du föredrar digitala köp, så kommer jag självklart inte att försöka övertala dig - det är helt upp till dig att väga fördelarna mot nackdelarna och ta hänsyn till de risker som bevisligen finns.

Själv skulle jag aldrig ämna till att köpa en film digitalt så länge man har alternativ, utan bara om den inte släpps fysiskt (vilket ju tyvärr händer relativt ofta nuförtiden); men det är helt upp till var och en att ta ställning till om man anser att riskerna är acceptabla.

Att Apple skulle gå i konkurs den närmaste tiden förefaller som sagt osannolikt, men SF Anytime och framförallt Viaplay känns inte riktigt lika säkert - i synnerhet Viaplay har ju haft enorma ekonomiska problem, och hade kanske redan gått i konkurs om inte franska Canal+ nyligen hade gått in som ny majoritetsägare. De akuta kortsiktiga riskerna är kanske över nu, men att höja priserna och samtidigt försämra utbudet är knappast något vinnande koncept, så man kan inte vara säker på att det kommer förbli så...
(Viaplay känns ju mer riskabel än övriga tjänster, i och med att samma tjänst både innehåller en abonnemangsbaserad streamingtjänst och en butik för digitala hyr- och köpfilmer - så går företaget i konkurs kommer förstås båda delarna att försvinna)
Ja, jag håller fullständigt med dig.

Och du tar upp en viktig poäng med att man vid digitala köp heller inte kan vara 100% säker på att en film man köpt kommer förbli likadan som när man köper den - även om det förmodligen är sällsynt, så är det ju möjligt att en dubbning kommer bytas ut eller att scener censureras/redigeras om efter klagomål eller stämningar. Det har ju hänt att exempelvis Netflix har redigerat om serier efter klagomål, så detsamma kan åtminstone teoretiskt sett hända även vid digitala köp; då det ju för merparten av tjänsterna fungerar likadant med att filmen man köpt streamas över nätet.

Men minst lika viktigt tycker jag är att digitala köp inte har något som helst andrahandsvärde - om du tröttnar på en film kan du aldrig ge bort eller sälja den till någon annan, utan är fast med den för evigt. Så de pengarna du lagt ut kan du aldrig få igen. Om du äger filmen fysiskt kan du sälja eller ge bort den om du inte vill se den mer, så kan du kanske få in en del av pengarna du lagt på filmen; eller åtminstone låta någon annan glädjas åt den om du inte tänker se filmen mer.
Du har rätt när det gäller att sälja den när gäller fysisk media, sälj den på Tradera osv, du kommer få pengarna tillbaka garanterat, beroende på hur många det är som lägger bud, det gäller också vilken DVD utgåva det är du säljer osv.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2024 kl. 11:31:12Jag hoppas verkligen att det stämmer det som Blockbuster säger (*), och att detsamma även gäller övriga betaltjänster. Men Lillefots exempel i den här tråden, där flera hundra filmer försvann över en natt för betalande kunder utan ersättning, visar ju att det finns risker; så det ska man inte bortse från.

(*): Jag menar givetvis inte att Blockbuster avsiktligt skulle ljuga för dig, men på de flesta företag är kundtjänstpersonal inte tekniskt utbildade eller inblandade i själva de tekniska lösningarna, varför besked från kundtjänst inte alltid överensstämmer med verkligheten till 100%.

Men anser du att de riskerna är acceptabla för dig, och att du föredrar digitala köp, så kommer jag självklart inte att försöka övertala dig - det är helt upp till dig att väga fördelarna mot nackdelarna och ta hänsyn till de risker som bevisligen finns.

Själv skulle jag aldrig ämna till att köpa en film digitalt så länge man har alternativ, utan bara om den inte släpps fysiskt (vilket ju tyvärr händer relativt ofta nuförtiden); men det är helt upp till var och en att ta ställning till om man anser att riskerna är acceptabla.

Att Apple skulle gå i konkurs den närmaste tiden förefaller som sagt osannolikt, men SF Anytime och framförallt Viaplay känns inte riktigt lika säkert - i synnerhet Viaplay har ju haft enorma ekonomiska problem, och hade kanske redan gått i konkurs om inte franska Canal+ nyligen hade gått in som ny majoritetsägare. De akuta kortsiktiga riskerna är kanske över nu, men att höja priserna och samtidigt försämra utbudet är knappast något vinnande koncept, så man kan inte vara säker på att det kommer förbli så...
(Viaplay känns ju mer riskabel än övriga tjänster, i och med att samma tjänst både innehåller en abonnemangsbaserad streamingtjänst och en butik för digitala hyr- och köpfilmer - så går företaget i konkurs kommer förstås båda delarna att försvinna)
Ja, jag håller fullständigt med dig.

Och du tar upp en viktig poäng med att man vid digitala köp heller inte kan vara 100% säker på att en film man köpt kommer förbli likadan som när man köper den - även om det förmodligen är sällsynt, så är det ju möjligt att en dubbning kommer bytas ut eller att scener censureras/redigeras om efter klagomål eller stämningar. Det har ju hänt att exempelvis Netflix har redigerat om serier efter klagomål, så detsamma kan åtminstone teoretiskt sett hända även vid digitala köp; då det ju för merparten av tjänsterna fungerar likadant med att filmen man köpt streamas över nätet.

Men minst lika viktigt tycker jag är att digitala köp inte har något som helst andrahandsvärde - om du tröttnar på en film kan du aldrig ge bort eller sälja den till någon annan, utan är fast med den för evigt. Så de pengarna du lagt ut kan du aldrig få igen. Om du äger filmen fysiskt kan du sälja eller ge bort den om du inte vill se den mer, så kan du kanske få in en del av pengarna du lagt på filmen; eller åtminstone låta någon annan glädjas åt den om du inte tänker se filmen mer.
Daniel har du koll på om det har blivit en ökning av försäljning av DVD och Blu-Ray från affärer, andrahandsaffärer osv? Frågar bara för att Disney verkar tydligen inte bara lämnat Region 4 av marknaden för fysisk media utan dom är på väg att lämna alla andra regioner förutom Region 1 vilket är USA/Canada osv.

Simon Axelsson

Nu är det visserligen över två månader kvar till dess, men enligt bilder och produktinformation kommer den nordiska Blu-Ray-utgåvan av The Holdovers inte att innehålla textning på något språk utöver engelska. 
The Holdovers (Blu-ray)
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

#188
Citat från: Simon Axelsson skrivet  1 mars 2024 kl. 23:07:06Nu är det visserligen över två månader kvar till dess, men enligt bilder och produktinformation kommer den nordiska Blu-Ray-utgåvan av The Holdovers inte att innehålla textning på något språk utöver engelska.
The Holdovers (Blu-ray)
Vi får verkligen hoppas att det står fel, för det låter ju fullständigt horribelt om en svensk Blu-Ray-utgåva inte kommer innehålla svensk text...?! :o

Visst har det hänt i undantagsfall för enstaka TV-serier (åtminstone nyare säsonger av NCIS), men i övrigt brukar man väl kunna förutsätta att svenska utgåvor har svensk text - och varför skulle man lägga ned tid på att designa nordiska omslag annars...?

Och en Oscarsnominerad film som The Holdovers borde ju verkligen släppas på Blu-Ray med nordisk text - jag hoppas att den gör det också, då jag tvingades hoppa över att se filmen på bio, då det var så många filmer under de fåtal veckor som filmen gick i Skellefteå...

Tillägg: Tyvärr är det tydligen inget misstag, trots allt - jag ser nu att Ginza skriver "OBS: SF släpper denna film enbart på Blu-ray med Engelsk text!"... :'(
https://www.ginza.se/product/the-holdovers-ej-svensk-text-/17914/
(Och alltså ingen DVD-utgåva alls heller; helt obegripligt...)

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 02:44:10(Och alltså ingen DVD-utgåva alls heller; helt obegripligt...)
Det är i alla fall mycket bättre än om det hade varit tvärtom ingen Bluray. Varför ska de ge ut ett sämre format när de vet att det är mestadels film samlare som köper?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 02:44:10Tillägg: Tyvärr är det tydligen inget misstag, trots allt - jag ser nu att Ginza skriver "OBS: SF släpper denna film enbart på Blu-ray med Engelsk text!"... :'(
https://www.ginza.se/product/the-holdovers-ej-svensk-text-/17914/
(Och alltså ingen DVD-utgåva alls heller; helt obegripligt...)
De arbetar tydligen hårt på att slå sista spiken i kistan för fysiska format... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2024 kl. 07:45:58De arbetar tydligen hårt på att slå sista spiken i kistan för fysiska format... :(
Dom är inte det enda som gör det, det är hela industrin som är på samma nivå, dom vill alla göra sig av med fysisk media vilket är dåligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2024 kl. 07:45:58De arbetar tydligen hårt på att slå sista spiken i kistan för fysiska format... :(
Ja, helt obegripligt hur man tänker när man verkligen ger ut en svensk Blu-Ray-utgåva utan svensk text... Jag antar att det är någon utländsk utgåva de ger ut orörd, men varför då lägga ner tid på att göra svenska omslag...?

Citat från: A skrivet  2 mars 2024 kl. 05:23:22Det är i alla fall mycket bättre än om det hade varit tvärtom ingen Bluray. Varför ska de ge ut ett sämre format när de vet att det är mestadels film samlare som köper?
Min kommentar om "helt obegripligt" syftade inte på avsaknaden av DVD, utan på att det inte heller kommer släppas någon svensk DVD-utgåva med svensk text; i vilket fall det hade varit aningen mer förståeligt om Blu-Ray-utgåvan saknar text.

Men hur sjutton tänker egentligen SF Studios när de kommer ge ut en Oscarsnominerad storfilm endast på Blu-Ray, och där helt utan nordiska textspår och med endast engelskt tal och text...?! Det är ju trots allt en svensk distributör det handlar om, och Svensk Filmindustri är ju ett så svenskt företag det bara kan bli...

Scoobydoofan1

#193
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 09:59:26Ja, helt obegripligt hur man tänker när man verkligen ger ut en svensk Blu-Ray-utgåva utan svensk text... Jag antar att det är någon utländsk utgåva de ger ut orörd, men varför då lägga ner tid på att göra svenska omslag...?
Min kommentar om "helt obegripligt" syftade inte på avsaknaden av DVD, utan på att det inte heller kommer släppas någon svensk DVD-utgåva med svensk text; i vilket fall det hade varit aningen mer förståeligt om Blu-Ray-utgåvan saknar text.

Men hur sjutton tänker egentligen SF Studios när de kommer ge ut en Oscarsnominerad storfilm endast på Blu-Ray, och där helt utan nordiska textspår och med endast engelskt tal och text...?! Det är ju trots allt en svensk distributör det handlar om, och Svensk Filmindustri är ju ett så svenskt företag det bara kan bli...
Frågan är varför? Betyder det här att fysisk media är i praktisktaget en del av det förflutna? Alltså att inget nytt kommer ut igen? Vad händer om fysisk media får liv igen som Vinyl? Vinyl är populärt igen och dom produktion har gått upp.... Kommer det hända med DVD och Blu-Ray?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 09:59:26Men hur sjutton tänker egentligen SF Studios när de kommer ge ut en Oscarsnominerad storfilm endast på Blu-Ray, och där helt utan nordiska textspår och med endast engelskt tal och text...?! Det är ju trots allt en svensk distributör det handlar om, och Svensk Filmindustri är ju ett så svenskt företag det bara kan bli...
SF Studios är ju visserligen en svensk disturbitör men det handlar säkerligen om fysisk distribution det är nog Universal som står för själva innehållet.