Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sorgliga filmer

Startat av Experten, 4 juli 2013 kl. 13:53:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Experten

Bron till Terabitia är alldeles för sorglig :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

JRL

Citat från: Experten skrivet  4 juli 2013 kl. 13:53:59
Bron till Terabitia är den sämsta filmen jag har sett.
Den är alldeles för sorglig :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Sorglig är den definitivt, men dålig?! Menar du allvar nu? Nog för att smaken är som baken och jag själv tycker att det är en av de bästa filmer som någonsin gjorts, men på vilket sätt menar du att den är dålig?

Om man tycker att någonting är dåligt är det bra om man kan motivera varför. Både av respekt för upphovsmän och för att man ska kunna föra en vettig diskussion. Att man bara säger att någonting är dåligt ger inget diskussionsunderlag.

En film kan knappast vara dålig för att den är sorglig! I så fall skulle ju Lejonkungen också vara en dålig film, enligt det resonemanget. Likaså Pinocchio, som är en av få filmer som har 100% på Rotten Tomatoes (vilket betyder att alla viktigare kritiker gillat den). Båda de nämnda filmerna är sorgliga.

Experten

#2
Nä, filmen är alldeles för sorglig

Experten

För mig är det så att de bra sakerna blir bättre och de dåliga sakerna blir sämre.

JRL

Citat från: Experten skrivet  5 juli 2013 kl. 16:34:06
För mig är det så att de bra sakerna blir bättre och de dåliga sakerna blir sämre.

Är du medveten om att flera av dina inlägg faktiskt är helt obegripliga? Vad du vill ha sagt med det som jag citerat i det här inlägget tror jag inte att någon begriper. Och blanda inte bort korten genom att skriva "låt oss återgå till ämnet", låt Daniel avgöra den saken! Mig veterligen är du inte moderator på den här sidan, och inget forum behöver en "baksätesmoderator".

Experten

ja, jag erkänner, men jag är ibland extremt korkad :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

TonyTonka

#6
Citat från: JRL skrivet 10 juli 2013 kl. 14:24:40
Är du medveten om att flera av dina inlägg faktiskt är helt obegripliga? Vad du vill ha sagt med det som jag citerat i det här inlägget tror jag inte att någon begriper. Och blanda inte bort korten genom att skriva "låt oss återgå till ämnet", låt Daniel avgöra den saken! Mig veterligen är du inte moderator på den här sidan, och inget forum behöver en "baksätesmoderator".

Jag tror i alla fall att jag fattar vad Experten skrev i inlägget som du citerade ^^

Vad gäller "Bäst att återgå till ämnet", av någon anledning känns det som att Experten "tänkte" högt om du förstår vad jag menar ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

#7
Citat från: AlexanderM skrivet 11 juli 2013 kl. 18:49:13
[...] Nu kan vi kanske lägga bråket härinne åt sidan? [...]
Bråk? Jag ville veta varför "Experten" påstod att Bron till Terabitia var dålig för att den var sorglig. Påstår man att någonting är dåligt bör man gärna lägga fram argument som förklarar varför. Är det något som det här forumet inte behöver så är det fler påståenden i stil med "Filmen X och/eller dubbaren Y är så dålig!" helt utan någon form av motivering.

Jag accepterar till fullo att alla inte tycker som jag. Men jag tror att det är fler än jag som tycker att det är ganska tråkigt med alla omotiverade angrepp som förekommer på det här forumet. Det skadar anseendet hos en i övrigt ytterst välskött och viktig sida. Det är inte för mycket begärt att kunna styrka kontroversiella påståenden med någon form av argument.

Man bör dessutom ha i åtanke att det faktiskt händer att de personer som det skrivs om kommer in på forumet och läser inlägg som handlar om dem. Då är det inte särskilt trevligt att få omotiverade påhopp kastade i ansiktet. (Med detta dock inte sagt att det var det som "Experten" gjorde i den här tråden.)

TonyTonka

Men Experten har ju motiverat sin åsikt, hon sa att anledningen till att hon inte gillar Bron till Terabitia för att den var för sorglig, och om hon nu tycker att den är för sorglig, så tycker väl hon det? Eller hur? Okej, hon kanske överdrev, men vad hon menade var att den var för sorglig.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

AlexanderM

Citat från: JRL skrivet 11 juli 2013 kl. 20:23:54
Bråk? Jag ville veta varför "Experten" påstod att Bron till Terabitia var dålig för att den var sorglig. Påstår man att någonting är dåligt bör man gärna lägga fram argument som förklarar varför. Är det något som det här forumet inte behöver så är det fler påståenden i stil med "Filmen X och/eller dubbaren Y är så dålig!" helt utan någon form av motivering.

Jag accepterar till fullo att alla inte tycker som jag. Men jag tror att det är fler än jag som tycker att det är ganska tråkigt med alla omotiverade angrepp som förekommer på det här forumet. Det skadar anseendet hos en i övrigt ytterst välskött och viktig sida. Det är inte för mycket begärt att kunna styrka kontroversiella påståenden med någon form av argument.

Man bör dessutom ha i åtanke att det faktiskt händer att de personer som det skrivs om kommer in på forumet och läser inlägg som handlar om dem. Då är det inte särskilt trevligt att få omotiverade påhopp kastade i ansiktet. (Med detta dock inte sagt att det var det som "Experten" gjorde i den här tråden.)

Men det har inget med tråden att göra (förlåt att jag själv låter som en hobbymoderator här) har ni nån "beef" så red ut det. Antingen får du starta en specifik tråd om det eller så kan du registrera dig, skicka ett PM till Experten (alternativt Daniel) så kan ni kanske nå en lösning. Jag är ny här och gillar verkligen Dubbningshemsidan och forumet men det är tråkigt att läsa om ett småbråk ("omotiverade angrepp" och "jag är korkad").  Även en gröngöling har sina "två cents" right?

Jag vill se fortsätta se vad användarna önskar för creditlistor istället :)
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Experten

Jag vet inte ens hur jag ska förklara :(

JRL

Citat från: AlexanderM skrivet 11 juli 2013 kl. 21:55:43
Men det har inget med tråden att göra (förlåt att jag själv låter som en hobbymoderator här) har ni nån "beef" så red ut det. Antingen får du starta en specifik tråd om det eller så kan du registrera dig, skicka ett PM till Experten (alternativt Daniel) så kan ni kanske nå en lösning. Jag är ny här och gillar verkligen Dubbningshemsidan och forumet men det är tråkigt att läsa om ett småbråk ("omotiverade angrepp" och "jag är korkad").  Även en gröngöling har sina "två cents" right?

Jag vill se fortsätta se vad användarna önskar för creditlistor istället :)

Om du tar dig tid att gå igenom några fler trådar på det här forumet så kommer du att hitta rätt många diskussioner som gått off topic på ett eller annat sätt. Ska du läxa upp alla som varit inblandade i dem så kommer du att vara sysselsatt fram till jul.

Överlåt modererandet till Daniel. Han sköter det här forumet alldeles utmärkt utan att du ska sitta i baksätet och tala om för honom hur han ska göra. Jag förstår att du vill att allting ska vara på ett sätt som passar just dig, men så fungerar det inte riktigt. Jag rekommenderar dig att skaffa ett eget forum, där får du bestämma alldeles själv hur du vill ha det.

JRL

Citat från: TonyTonka skrivet 11 juli 2013 kl. 20:52:23
Men Experten har ju motiverat sin åsikt, hon sa att anledningen till att hon inte gillar Bron till Terabitia för att den var för sorglig, och om hon nu tycker att den är för sorglig, så tycker väl hon det? Eller hur? Okej, hon kanske överdrev, men vad hon menade var att den var för sorglig.

Så då är Pinocchio, som brukar anses vara en av filmhistoriens bästa tecknade filmer, också dålig, med andra ord? Den är extremt sorglig, och jag vet många som har gråtit till den. Skönheten och odjuret, som var den första tecknade film att nomineras till en Oscar för bästa film, är också tämligen sorglig. Är den också dålig?

Jag skulle kunna ta upp åtskilliga fler exempel på filmer som är sorgliga men som inte brukar anses vara dåliga, men jag tror att mitt budskap har gått fram. Tycker man att någonting är dåligt så bör man motivera det. Alla är fri att ha sina egna åsikter, men om man känner att man behöver säga offentligt att någonting är dåligt så bör man som sagt motivera det.

Själv tycker jag att Nu blåser vi snuten är jättedålig, för jag skrattade jättemycket när jag såg den.

TonyTonka

#13
Citat från: JRL skrivet 18 juli 2013 kl. 04:31:28
Så då är Pinocchio, som brukar anses vara en av filmhistoriens bästa tecknade filmer, också dålig, med andra ord? Den är extremt sorglig, och jag vet många som har gråtit till den. Skönheten och odjuret, som var den första tecknade film att nomineras till en Oscar för bästa film, är också tämligen sorglig. Är den också dålig?


Enligt mig så är dom filmerna inte sorgliga, för dom slutar ju bra, men jag har ingen aning om hur filmen som Experten nämnde slutar.

Pinocchio (om du syftar på Disneys) så är det en av mina favoriter, och den är inte särskilt sorglig, kanske lite i slutet, men inte mer.

För övrigt bör jag poängtera att jag inte tycker att en film är dålig för att den är sorglig. Personligen tycker jag att alla borde få ha sin egen åsikt, och om någon nu skulle tycka att en film är dålig på grund av att den är för sorglig så respekterar jag det eftersom att det är den personens åsikt.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Experten

#14
VARNING! SPOILER NEDAN:













I Bron till Terabitia så dör en av huvudpersonerna (Leslie Burke) på slutet.