Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:32:27
Digitalt är dock i vissa fall inte lika säkert som fysisk media då filmen när som helst kan tas bort.

... Och en DVD-skiva kan när som helst gå sönder eller tappas bort också.

Steffan Rudvall

Citat från: Lilla My skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:10:22
... Och en DVD-skiva kan när som helst gå sönder eller tappas bort också.
Ja fast ingen kommer hem och tar DVD skivorna ifrån mig.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:18:38
Ja fast ingen kommer hem och tar DVD skivorna ifrån mig.

Det kan hända dock? Folk kan stjäla dem.

Digital media finns inte enbart som streaming - jag har massvis av filmer via Dropbox som jag kan ladda ned och kolla på när jag vill. Precis som DVD-filmer.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:42:06
Det kan hända dock? Folk kan stjäla dem.
Visst, men sannolikheten är betydligt mindre än att licensavtalet med leverantören går ut, så att du inte längre kan se digitalt köpta filmer.

Med DVD och Blu-Ray lär i alla fall inte filmbolaget knacka på din dörr, och säga: "Vi måste tyvärr beslagta dessa filmer från dig, då de har utgått från förlaget och inte längre säljs"... ;)

Citat från: Lilla My skrivet  3 augusti 2021 kl. 18:42:06
Digital media finns inte enbart som streaming - jag har massvis av filmer via Dropbox som jag kan ladda ned och kolla på när jag vill. Precis som DVD-filmer.
Visst finns det andra digitala alternativ än streaming, men de digitala hyr- och köpfilmer som finns har åtminstone just nu väldigt stora nackdelar. Antingen krävs aktivt Internet-abonnemang (och ibland kan ju faktiskt bredbandet lägga av, så att man inte kan spela upp något), eller också finns det DRM-skydd med så kraftiga begränsningar att användningsområdet kraftigt begränsas.

Med många digitala köptjänster kan man heller inte lita på att fortfarande ha tillgång till filmen när leverantörens licensavtal går ut - och skulle leverantören ifråga gå i konkurs så är det förstås hursomhelst definitivt kört att kunna spela upp filmerna man köpt för dyra pengar. :( Inte för att det är särskilt sannolikt att Apple, Viaplay eller SF Studios (SF Anytime) skulle gå i konkurs imorgon, men allt kan ju hända...

Dessutom finns det ju inget andrahandsvärde, och inget sätt att kunna sälja filmer du inte vill se längre vidare till någon annan; på samma sätt som med fysiska medier - har du väl köpt en film digitalt, så finns det inget sätt att kunna sälja eller överlåta den till någon annan.

Förhoppningsvis kommer åtminstone en del av de här bristerna att förbättras med tiden, på samma sätt som redan skett inom musikbranschen där digitala album inte längre har några DRM-skydd/kopieringsskydd - men där är vi som sagt inte än, och filmbolagen verkar än så länge väldigt motsträviga mot att göra något åt sattyget med DRM-skydd.

När du nämner Dropbox får jag nästan känslan av att du syftar till olagliga alternativ, och sådana ska vi förstås inte uppmuntra till - filmbolagen behöver sina intäkter, under förutsättning att det gäller filmer som är möjliga att få tag i på laglig väg (gäller det filmer som aldrig släppts vare sig digitalt eller på DVD/Blu-Ray tycker jag att man kan ha överseende med att ta till illegala alternativ).

Citat från: King Owl skrivet  3 augusti 2021 kl. 13:08:34
Jag kan tycka det är bra att fysisk media slutas tillverkas och bli ersatt av digitalt helt  på så vis tar de mindre plats, mindre plast kommer till världen och mindre skräp i miljön som inte kan brytas ned. Dessutom kommer nog bättre regler och lagar och lättare att bevara för eftervärlden med digitalt med flera dubbar. Även billigare för hoppningsvis då ett steg mellan som tryckning av mediat försvinner kanske de kan skippa mellankostnaden.
Teoretiskt sett håller jag med dig, men där är vi som sagt inte idag. Faktum är att digitala köpfilmer vanligtvis är dyrare eller åtminstone lika dyra som filmer på DVD och Blu-Ray - och till råga på allt sjunker priset nästan aldrig på digitala köp, utan till skillnad från fysiska medier (där priset oftast sjunker ganska snabbt när filmerna funnits ute i handeln i några månader) så brukar digitala köp behålla samma pris år ut och år in.

Plus då som sagt problemet att man inte kan sälja filmer man äger till någon annan, även om man aldrig mer kommer vilja se om filmen.

Det är tyvärr också osannolikt att det kommer komma någon lösning på dilemmat att man en vacker dag plötsligt inte längre kan se filmerna man köpt, då antingen licensavtalet mellan filmbolaget och leverantören gått ut eller att leverantören gått i konkurs (eller att tjänsten av annan anledning lagts ned). Jag har exempelvis flera köpfilmer hos Viaplay, och det krävs dels aktivt och stabilt Internet för att kunna se filmerna; plus att filmerna går förlorade om Viaplay inte längre erbjuder filmen ifråga...

Rör det sig om en dubbad film kan man ju heller inte vara säker på att fllmen man köpt inte plötsligt får en ny dubbning, så att man inte längre kan se filmen i samma skick som när man köpte den - alternativt att dubbningen försvinner och ersätts med textad originalversion (det har mig veterligen hittills aldrig hänt, men det är ju fullt möjligt).

Kort sagt, en del av problemen kan kanske bli bättre med tiden - men innan det sker är det bäst att hålla kvar vid DVD och Blu-Ray, som om man tar bra hand om skivorna håller väldigt länge; och ingen risk att plötsligt förlora tillgången till filmerna så att man plötsligt har kastat en massa pengar i sjön...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:14:21
Visst, men sannolikheten är betydligt mindre än att licensavtalet med leverantören går ut, så att du inte längre kan se digitalt köpta filmer.

Med DVD och Blu-Ray lär i alla fall inte filmbolaget knacka på din dörr, och säga: "Vi måste tyvärr beslagta dessa filmer från dig, då de har utgått från förlaget och inte längre säljs"... ;)
Visst finns det andra digitala alternativ än streaming, men de digitala hyr- och köpfilmer som finns har åtminstone just nu väldigt stora nackdelar. Antingen krävs aktivt Internet-abonnemang (och ibland kan ju faktiskt bredbandet lägga av, så att man inte kan spela upp något), eller också finns det DRM-skydd med så kraftiga begränsningar att användningsområdet kraftigt begränsas.

Med många digitala köptjänster kan man heller inte lita på att fortfarande ha tillgång till filmen när leverantörens licensavtal går ut - och skulle leverantören ifråga gå i konkurs så är det förstås hursomhelst definitivt kört att kunna spela upp filmerna man köpt för dyra pengar. :( Inte för att det är särskilt sannolikt att Apple, Viaplay eller SF Studios (SF Anytime) skulle gå i konkurs imorgon, men allt kan ju hända...

Dessutom finns det ju inget andrahandsvärde, och inget sätt att kunna sälja filmer du inte vill se längre vidare till någon annan; på samma sätt som med fysiska medier - har du väl köpt en film digitalt, så finns det inget sätt att kunna sälja eller överlåta den till någon annan.

Förhoppningsvis kommer åtminstone en del av de här bristerna att förbättras med tiden, på samma sätt som redan skett inom musikbranschen där digitala album inte längre har några DRM-skydd/kopieringsskydd - men där är vi som sagt inte än, och filmbolagen verkar än så länge väldigt motsträviga mot att göra något åt sattyget med DRM-skydd.

När du nämner Dropbox får jag nästan känslan av att du syftar till olagliga alternativ, och sådana ska vi förstås inte uppmuntra till - filmbolagen behöver sina intäkter, under förutsättning att det gäller filmer som är möjliga att få tag i på laglig väg (gäller det filmer som aldrig släppts vare sig digitalt eller på DVD/Blu-Ray tycker jag att man kan ha överseende med att ta till illegala alternativ).
Teoretiskt sett håller jag med dig, men där är vi som sagt inte idag. Faktum är att digitala köpfilmer vanligtvis är dyrare eller åtminstone lika dyra som filmer på DVD och Blu-Ray - och till råga på allt sjunker priset nästan aldrig på digitala köp, utan till skillnad från fysiska medier (där priset oftast sjunker ganska snabbt när filmerna funnits ute i handeln i några månader) så brukar digitala köp behålla samma pris år ut och år in.

Plus då som sagt problemet att man inte kan sälja filmer man äger till någon annan, även om man aldrig mer kommer vilja se om filmen.

Det är tyvärr också osannolikt att det kommer komma någon lösning på dilemmat att man en vacker dag plötsligt inte längre kan se filmerna man köpt, då antingen licensavtalet mellan filmbolaget och leverantören gått ut eller att leverantören gått i konkurs (eller att tjänsten av annan anledning lagts ned). Jag har exempelvis flera köpfilmer hos Viaplay, och det krävs dels aktivt och stabilt Internet för att kunna se filmerna; plus att filmerna går förlorade om Viaplay inte längre erbjuder filmen ifråga...

Rör det sig om en dubbad film kan man ju heller inte vara säker på att fllmen man köpt inte plötsligt får en ny dubbning, så att man inte längre kan se filmen i samma skick som när man köpte den - alternativt att dubbningen försvinner och ersätts med textad originalversion (det har mig veterligen hittills aldrig hänt, men det är ju fullt möjligt).

Kort sagt, en del av problemen kan kanske bli bättre med tiden - men innan det sker är det bäst att hålla kvar vid DVD och Blu-Ray, som om man tar bra hand om skivorna håller väldigt länge; och ingen risk att plötsligt förlora tillgången till filmerna så att man plötsligt har kastat en massa pengar i sjön...
Sanningen är som du säger Daniel, dvd utgåvor av filmer och serier är bättre än streaming osv med tanken på att DU äger en fysisk kopia av filmen/serieren jämfört med att hyra eller köpa den från en app affär osv. Man köper den och man behåller den. Det är verkligen synd hur snabbt dvd och fysiska media är på gång mot stenåldern och man växlar till streaming. Vem vill betala för det här varje månad när man istället kan köpa 1 dvd utgåva och ha den på bokhyllan?

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:25:42
Sanningen är som du säger Daniel, dvd utgåvor av filmer och serier är bättre än streaming osv med tanken på att DU äger en fysisk kopia av filmen/serieren jämfört med att hyra eller köpa den från en app affär osv. Man köper den och man behåller den. Det är verkligen synd hur snabbt dvd och fysiska media är på gång mot stenåldern och man växlar till streaming. Vem vill betala för det här varje månad när man istället kan köpa 1 dvd utgåva och ha den på bokhyllan?

Jag håller med om mycket du säger, men faktum är ju att mycket innehåll nu för tiden släpps exklusivt på streaming, exempelvis via Netflix, Amazon Prime Video och Disney+, och ofta tar det flera år innan dessa titlar släpps fysiskt, om de gör det överhuvudtaget. Dessutom finns det ju flera filmer som är svåra att få tag på i fysiskt format och därför är mycket lättare tillgängliga på säg Netflix.

Något annat jag gillar med streamingtjänster är att man via dem kan upptäcka filmer man aldrig tidigare känt till och på så vis kanske hitta en ny favorit som man sedan bestämmer sig för att köpa i fysiskt format, något som jag gjort upprepade gånger.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Scoobydoofan1

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:34:41
Jag håller med om mycket du säger, men faktum är ju att mycket innehåll nu för tiden släpps exklusivt på streaming, exempelvis via Netflix, Amazon Prime Video och Disney+, och ofta tar det flera år innan dessa titlar släpps fysiskt, om de gör det överhuvudtaget. Dessutom finns det ju flera filmer som är svåra att få tag på i fysiskt format och därför är mycket lättare tillgängliga på säg Netflix.

Något annat jag gillar med streamingtjänster är att man via dem kan upptäcka filmer man aldrig tidigare känt till och på så vis kanske hitta en ny favorit som man sedan bestämmer sig för att köpa i fysiskt format, något som jag gjort upprepade gånger.
Mycket släpps på streaming men ärligt talat så skulle det vara skönt att äga vissa serier på dvd utgåvor.

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:36:52
Mycket släpps på streaming men ärligt talat så skulle det vara skönt att äga vissa serier på dvd utgåvor.

Ja, det håller jag med om och av de serier jag vill äga fysiskt har jag faktiskt upptäckt många av dem via just streaming, exempelvis Community upptäckte jag förra året och numera äger jag alla sex säsonger av den på DVD.


Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:38:28
Känns som att många inlägg inte hör till ämnet Disneyfilmer på Blu-ray. Skulle det inte vara bättre att flytta dessa till ett nytt eller kanske ett redan existerande ämne?

Nej, det får jag faktiskt ta och hålla med om. Vi har ju faktiskt rört oss ifrån ämnet ett tag nu...
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:38:28
Känns som att många inlägg inte hör till ämnet Disneyfilmer på Blu-ray. Skulle det inte vara bättre att flytta dessa till ett nytt eller kanske ett redan existerande ämne?
Sagt och gjort! Det här var det mest passande ämne jag kunde hitta. :)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:25:42
Sanningen är som du säger Daniel, dvd utgåvor av filmer och serier är bättre än streaming osv med tanken på att DU äger en fysisk kopia av filmen/serieren jämfört med att hyra eller köpa den från en app affär osv. Man köper den och man behåller den. Det är verkligen synd hur snabbt dvd och fysiska media är på gång mot stenåldern och man växlar till streaming. Vem vill betala för det här varje månad när man istället kan köpa 1 dvd utgåva och ha den på bokhyllan?
Jag håller med, men streamingtjänster är helt klart oerhört bra och praktiska. I dagens läge klarar man sig knappast utan streamingtjänster, men det betyder inte att man vill ersätta DVD och Blu-Ray med streamingtjänster - det är snarare ett ypperligt komplement som fungerar på helt olika sätt.

Enkelt uttryckt: Vill du hitta någonting bra att se, men inte letar efter specifika titlar, så är streamingtjänster idealiskt. Men vill du se specifika filmer, som du antingen tycker mycket om, har fått tips om/hört positivt om eller som har vunnit priser (jag vill exempelvis alltid se alla Oscarsnominerade filmer varje år) så duger streamingtjänster inte alls, då det inte finns någon garanti för att filmen man faktiskt vill se råkar finnas på de streamingtjänster man har tillgång till - har man otur råkar filmerna ifråga inte finnas på någon streamingtjänst alls i världen...

Så blir ju heller inte saken bättre av att rättigheterna blivit så uppdelade mellan streamingtjänster nuförtiden, så att man nästan måste ha tillgång till alla streamingtjänster för att få ett fullgott utbud. Trots allt finns ju de flesta filmer eller serier bara på en enda tjänst, varför man kan behöva både Netflix, Disney+, Viaplay, HBO Nordic och Amazon Prime Video - har man otur kan man också behöva C More och/eller Apple TV+... :(

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:34:41
Jag håller med om mycket du säger, men faktum är ju att mycket innehåll nu för tiden släpps exklusivt på streaming, exempelvis via Netflix, Amazon Prime Video och Disney+, och ofta tar det flera år innan dessa titlar släpps fysiskt, om de gör det överhuvudtaget. Dessutom finns det ju flera filmer som är svåra att få tag på i fysiskt format och därför är mycket lättare tillgängliga på säg Netflix.
Ja, mycket släpps ju inte alls via fysiska medier utan bara via streamingtjänster. Och med tanke på den oerhörda mängd filmer och serier som exempelvis Netflix varit med och producerat, så vore det ju totalt orealistiskt att ens släppa en bråkdel av det fysiskt...

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:34:41
Något annat jag gillar med streamingtjänster är att man via dem kan upptäcka filmer man aldrig tidigare känt till och på så vis kanske hitta en ny favorit som man sedan bestämmer sig för att köpa i fysiskt format, något som jag gjort upprepade gånger.
Jag håller med, och det har hänt flera gånger för mig också.

Kort sagt vill jag äga fysiskt alla filmer som jag tror att jag kommer vilja se om flera gånger, för man kan ju aldrig vara säker på att filmen finns kvar på streamingtjänsten ifråga när man vill se den nästa gång. Som exempel har jag sett Dirty Dancing (min favoritfilm) närmare 15 gånger genom åren, och kommer garanterat se om den flertalet gånger till - då vore det ju idiotiskt att hoppas på att den filmen råkar finnas på någon streamingtjänst just när jag vill se den, så den har jag givetvis köpt på Blu-Ray.

Däremot är streamingtjänster idealiskt för att dels upptäcka nya saker, dels se sådant som inte har släppts på DVD/Blu-Ray och dels för att se sådant som man inte tror sig vilja se om i första taget. Ett högaktuellt exempel är The Handmaid's Tale, vars fjärde säsong avslutades för ett par månader sedan - det är en suverän serie, och en av de bästa serier som producerats på många år. Men det är också en serie som jag ärligt talat inte tror att jag någonsin kommer att se om - dels är den för obehaglig för att man ska njuta av att se om avsnitt, och dels bygger den för mycket på överraskning och spänning; som förstås går förlorat om man redan har sett avsnitten. Det händer att jag ser om det sista avsnittet i den förra säsongen när det kommer en ny säsong, då det är så långa uppehåll mellan säsongerna att man kanske glömt bort vad som hänt senast - men jag tror ärligt talat inte att jag någonsin kommer vilja se om alla avsnitt från början till slut; eller åtminstone inte på flera år till. Då vore det ju idiotiskt att köpa de fyra säsongerna på Blu-Ray eller DVD för 900 kronor (aktuellt pris på Discshop), när man istället kan abonnera på HBO Nordic för 109 kr i månaden och få tillgång till alla hittllls släppta säsonger; och om man prioriterar kan man säkert hinna se alla fyra säsonger på ett par månader.

Likaså känner man ju ibland för att se på lättsam underhållning som man knappast vill se om, som kriminalserier eller -filmer - såsom de femtioelva Wallander eller Beck-filmerna. Det är knappast något som håller att ses om, men är man på rätt humör kan det vara trevligt att se sådana relativt enkla filmer en gång; men knappast mer än så. Då finns det ingen som helst anledning att kasta bort en massa pengar på att köpa filmer på DVD eller Blu-Ray, när alla 42 Beck-filmer finns på C More och kan ses där snabbt och enkelt; och betydligt billigare än att köpa alla 42 filmer i serien på DVD (vilket skulle kosta tusenlappar, för filmer som efter en titt sen bara skulle ligga och samla damm).

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:14:21
När du nämner Dropbox får jag nästan känslan av att du syftar till olagliga alternativ, och sådana ska vi förstås inte uppmuntra till - filmbolagen behöver sina intäkter, under förutsättning att det gäller filmer som är möjliga att få tag i på laglig väg (gäller det filmer som aldrig släppts vare sig digitalt eller på DVD/Blu-Ray tycker jag att man kan ha överseende med att ta till illegala alternativ).

Ja, Dropbox är ingen streamingtjänst, utan en tjänst för fillagring på nätet. Att lägga upp material för eget bruk är inget problem, men om man använder tjänsten för att utbyta filmer med andra personer gäller samma upphovsrättslagar som om man utbyter material fysiskt. D.v.s. man får utbyta enstaka exemplar med nära släktingar eller vänner. Men blir det en större ruljans med upp- och nerladdning mellan personer som inte känner varandra är det helt klart olagligt.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2021 kl. 19:14:21
Det är tyvärr också osannolikt att det kommer komma någon lösning på dilemmat att man en vacker dag plötsligt inte längre kan se filmerna man köpt, då antingen licensavtalet mellan filmbolaget och leverantören gått ut eller att leverantören gått i konkurs (eller att tjänsten av annan anledning lagts ned). Jag har exempelvis flera köpfilmer hos Viaplay, och det krävs dels aktivt och stabilt Internet för att kunna se filmerna; plus att filmerna går förlorade om Viaplay inte längre erbjuder filmen ifråga...

Det finns numera program från tredje part som kan tanka hem och låsa upp material från vissa av streamingtjänsterna. Det är ingen universallösning, men kan hjälpa i vissa fall. Om det är lagligt eller ej kan diskuteras.

Även om huvudregeln är att det är olagligt att kringgå DRM-skydd finns undantag för om det behövs för att kunna titta på materialet. Om man t.ex. använder en mediaspelare som inte stödjer DRM borde det alltså vara lagligt att ta bort skyddet.

I vilket fall som helst finns knappast något att oroa sig för så länge man bara laddar ner för eget bruk. Däremot ska man nog undvika att dela med sig av materialet till kreti och pleti.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 augusti 2021 kl. 22:06:49
Det finns numera program från tredje part som kan tanka hem och låsa upp material från vissa av streamingtjänsterna. Det är ingen universallösning, men kan hjälpa i vissa fall. Om det är lagligt eller ej kan diskuteras.

Även om huvudregeln är att det är olagligt att kringgå DRM-skydd finns undantag för om det behövs för att kunna titta på materialet. Om man t.ex. använder en mediaspelare som inte stödjer DRM borde det alltså vara lagligt att ta bort skyddet.
Absolut, och jag har själv använt sådana program för att ta mig runt DRM-skydd när jag ibland "tvingats" köpa filmer och serier digitalt - bl.a. från iTunes, där det ju finns effektiva och bra metoder att få bort DRM-skydden. Det är som sagt en juridisk gråzon, men gör man det bara för att spela upp material man själv köpt lagligt är det säkerligen helt riskfritt.

Jag anser dock fortfarande att även om det är möjligt att komma runt det, så är idiotiska DRM-skydd ett argument för att inte vilja stötta filmbolag och tjänster genom att "i onödan" köpa filmer digitalt, utan istället i möjligaste mån hålla sig till att köpa på DVD eller Blu-Ray (som förstås också har kopieringsskydd, men som inte påverkar användbarheten på samma sätt som vid digitala tjänster). Ibland har man dock inget val, när det gäller filmer som bara släppts via digitala köp och som inte går att köpa på DVD eller Blu-Ray - då måste man ibland bita i det sura äpplet, även fast jag principiellt inte tycker om det, men jag köper inget digitalt som faktiskt har släppts på DVD eller Blu-Ray.

Det jag har via digitala köp är alltså uteslutande sådant som inte har släppts på DVD eller Blu-Ray i de nordiska länderna, alternativt filmer jag fått som digitala recensionsexemplar från filmbolag (som vanligtvis har skett via rabattkoder för att köpa filmerna ifråga på Viaplays hyr/köp-butik). Det sistnämnda är förstås inte lika livsviktigt att kunna se för evigt när man inte själv har betalat för det, bara man hinner recensera filmen ifråga, men det känns ändå lite riskabelt om man inte kunnat få ner materialet utan DRM-skydd...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2021 kl. 02:31:02
Absolut, och jag har själv använt sådana program för att ta mig runt DRM-skydd när jag ibland "tvingats" köpa filmer och serier digitalt - bl.a. från iTunes, där det ju finns effektiva och bra metoder att få bort DRM-skydden. Det är som sagt en juridisk gråzon, men gör man det bara för att spela upp material man själv köpt lagligt är det säkerligen helt riskfritt.

Jag anser dock fortfarande att även om det är möjligt att komma runt det, så är idiotiska DRM-skydd ett argument för att inte vilja stötta filmbolag och tjänster genom att "i onödan" köpa filmer digitalt, utan istället i möjligaste mån hålla sig till att köpa på DVD eller Blu-Ray (som förstås också har kopieringsskydd, men som inte påverkar användbarheten på samma sätt som vid digitala tjänster). Ibland har man dock inget val, när det gäller filmer som bara släppts via digitala köp och som inte går att köpa på DVD eller Blu-Ray - då måste man ibland bita i det sura äpplet, även fast jag principiellt inte tycker om det, men jag köper inget digitalt som faktiskt har släppts på DVD eller Blu-Ray.

Det jag har via digitala köp är alltså uteslutande sådant som inte har släppts på DVD eller Blu-Ray i de nordiska länderna, alternativt filmer jag fått som digitala recensionsexemplar från filmbolag (som vanligtvis har skett via rabattkoder för att köpa filmerna ifråga på Viaplays hyr/köp-butik). Det sistnämnda är förstås inte lika livsviktigt att kunna se för evigt när man inte själv har betalat för det, bara man hinner recensera filmen ifråga, men det känns ändå lite riskabelt om man inte kunnat få ner materialet utan DRM-skydd...
Har Svensk iTunes tillgång till tv serier?

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 augusti 2021 kl. 09:16:23
Har Svensk iTunes tillgång till tv serier?

Nej, och det är ju lite underligt eftersom det finns väldigt mycket tv-serier på iTunes i USA, och praktiskt taget alla andra streamingtjänster har tv-serier även i Sverige.

Så länge som iTunes har funnits i branschen tycker man att de borde ha haft gott om tid på sig att ta in tv-serier även internationellt.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2021 kl. 11:27:48
Nej, och det är ju lite underligt eftersom det finns väldigt mycket tv-serier på iTunes i USA, och praktiskt taget alla andra streamingtjänster har tv-serier även i Sverige.

Så länge som iTunes har funnits i branschen tycker man att de borde ha haft gott om tid på sig att ta in tv-serier även internationellt.
Kan inte förstå varför iTunes inte har släppt det i Sverige.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 augusti 2021 kl. 15:41:12
Kan inte förstå varför iTunes inte har släppt det i Sverige.
Det är inte bara i Sverige, utan i nästan hela Europa som iTunes inte har TV-serier överhuvudtaget. Väldigt märkligt, då de ju i USA som sagt har ett väldigt stort utbud av TV-serier.

Jag har själv köpt en del TV-serier från amerikanska iTunes en gång i tiden (sådana som inte släppts på DVD någonstans i världen)...