Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den trevliga och positiva tråden!

Startat av Adam Larsson, 25 februari 2022 kl. 21:31:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Zebastian skrivet 29 juli 2022 kl. 23:53:00
Varför bara 480p? Borde det inte vara 576 vi är ju trots allt i Europa.
Ursäkta mig, du hade rätt. Elgato Video Capture klarar även 576 och hade spelat in filmen i den upplösningen.

Det nämns dock inte ord om på deras hemsida, där står det 640x480 och 640x360 som stödda upplösningar.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 29 juli 2022 kl. 23:47:16
Gärna det. Digitaliserade faktiskt en film idag redan som prov, Happy: Den lilla kaninen och resultatet blev så här:

* Bildkvalitén blev godkänd för att vara ett gammalt band och 480p, som Elgatos mjukvara är begränsad till.
* Ljudet är det stora frågetecknet, det blev hyfsat men är osäker på om spelaren verkligen stöder HiFi (då det inte nämns någonstans på den). Jag ska prova med fler filmer för att ta reda på det.

I värsta fall blir det att införskaffa en extra spelare, men det hoppas jag inte ska behövas.
Det beror lite på. Själva digitaliseringen är inte svår (speciellt inte med Elgatos lätt-utformade mjukvara), utan det är mer att det tar tid. Och som Steffan sa går det bara att köra en kassett i taget.

Förhoppningsvis kommer det göras med alla jag har i min ägo, främst de filmer som inte släppts på DVD (eller där den svenska dubbningen lyst med sin frånvaro).

EDIT: Här kommer ett litet klipp på hur resultatet blev:
Int så dåligt

Henrik Karlsson

VHS spelaren ser ut att vara en VHR 257 Ex texten på kassettdörren är dock inte densamme.

Lillefot

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 30 juli 2022 kl. 00:14:30
VHS spelaren ser ut att vara en VHR 257 Ex texten på kassettdörren är dock inte densamme.
Exakta modellen är VHR-258EV, så du var inte långt ifrån.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Henrik Karlsson

Citat från: Lillefot skrivet 29 juli 2022 kl. 23:47:16
* Ljudet är det stora frågetecknet, det blev hyfsat men är osäker på om spelaren verkligen stöder HiFi (då det inte nämns någonstans på den). Jag ska prova med fler filmer för att ta reda på det.
Om VHS spelaren är gjord efter HiFi uppfanns så lär den nog stödja det.

Lillefot

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 30 juli 2022 kl. 00:21:27
Om VHS spelaren är gjord efter HiFi uppfanns så lär den nog stödja det.
Hm, då ska jag försöka hitta tillverkningsdatumet. Tack för infon.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Zebastian

Citat från: Lillefot skrivet 29 juli 2022 kl. 23:17:57
Sent att hoppa på, men nu kan det äntligen digitaliseras lite gamla VHSer här hemma.


Hur kan man få tag på en vhs-spelare för 65 kr? Vad är detta second hand butik och var kan man hitta det?

Lillefot

Citat från: Zebastian skrivet 30 juli 2022 kl. 00:47:41
Hur kan man få tag på en vhs-spelare för 65 kr? Vad är detta second hand butik och var kan man hitta det?
Det var på Erikshjälpen i Norrköping för c:a 3 år sedan som jag köpte den. En av lärarna på Marieborgs LBV-kurs (som själv har starkt intresse för vinylskivor) tipsade om den och därmed införskaffade jag den.

Den har stått oanvänd fram tills nu, då jag inte haft något sätt att digitalisera. Det och sedan skulle jag vilja köpa en gammal tjock-TV för att fullända nostalgikänslan.

Mitt råd är att försöka kolla dina närmaste secondhand butiker, om det finns några.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Lillefot

Uppdatering nummer 2: digitaliserat en Tom och Jerry-kassett idag, Det osar katt med lektorsdubbning där självaste Staffan Hallerstam medverkar.

Ljudet blev ganska bra, i alla fall på de svenska rösterna (vilket tyder på att spelaren stöder HiFi trots allt). Å andra sidan var bilden riktigt (svordomsvarning) skit, väldigt suddig och detaljer var svåra att se, även för formatet. Osäker på om det är pga slitage eller dålig mastring av själva företaget.

Jag öppnade även upp den innan och rengjorde några av delarna med isopropanol (utom videotrumman, då jag läst att den är väldigt känslig där läshuvudena sitter). Under städningen råkade stötta emot trumman lite på toppen så att den åkte några grader bakåt, men det kan kan väl knappast ha orsakat den dåliga bilden? Jag tror snarare att det är bandet själv som är boven.

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 30 juli 2022 kl. 22:24:12
Uppdatering nummer 2: digitaliserat en Tom och Jerry-kassett idag, Det osar katt med lektorsdubbning där självaste Staffan Hallerstam medverkar.

Ljudet blev ganska bra, i alla fall på de svenska rösterna (vilket tyder på att spelaren stöder HiFi trots allt). Å andra sidan var bilden riktigt (svordomsvarning) skit, väldigt suddig och detaljer var svåra att se, även för formatet. Osäker på om det är pga slitage eller dålig mastring av själva företaget.

Jag öppnade även upp den innan och rengjorde några av delarna med isopropanol (utom videotrumman, då jag läst att den är väldigt känslig där läshuvudena sitter). Under städningen råkade stötta emot trumman lite på toppen så att den åkte några grader bakåt, men det kan kan väl knappast ha orsakat den dåliga bilden? Jag tror snarare att det är bandet själv som är boven.
För att vara säker på att inget hänt med trumman kanske du borde pröva vhs:en som du tidigare digitaliserade.

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 juli 2022 kl. 22:36:56
För att vara säker på att inget hänt med trumman kanske du borde pröva vhs:en som du tidigare digitaliserade.
Bra ide, det tar jag då itu med imorgon.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 30 juli 2022 kl. 22:24:12
Uppdatering nummer 2: digitaliserat en Tom och Jerry-kassett idag, Det osar katt med lektorsdubbning där självaste Staffan Hallerstam medverkar.

Ljudet blev ganska bra, i alla fall på de svenska rösterna (vilket tyder på att spelaren stöder HiFi trots allt). Å andra sidan var bilden riktigt (svordomsvarning) skit, väldigt suddig och detaljer var svåra att se, även för formatet. Osäker på om det är pga slitage eller dålig mastring av själva företaget.

Jag öppnade även upp den innan och rengjorde några av delarna med isopropanol (utom videotrumman, då jag läst att den är väldigt känslig där läshuvudena sitter). Under städningen råkade stötta emot trumman lite på toppen så att den åkte några grader bakåt, men det kan kan väl knappast ha orsakat den dåliga bilden? Jag tror snarare att det är bandet själv som är boven.
Nog de bästa man kan förvänta sig av VHS kvalité

Lillefot

Citat från: MOA skrivet 30 juli 2022 kl. 23:34:58
Nog de bästa man kan förvänta sig av VHS kvalité
Nja, VHS är ingen höjdare direkt gällande bildkvalitén, men det där var nog bland det suddigaste jag sett till en kassett. Trots allt var Happy betydligt skarpare trots samma format.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Lillefot

Goda nyheter, testade med Happy igen och bildkvalitén var exakt detsamma som tidigare. Trumman var därmed oskadad.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

adro

Citat från: Lillefot skrivet 31 juli 2022 kl. 23:07:42Goda nyheter, testade med Happy igen och bildkvalitén var exakt detsamma som tidigare. Trumman var därmed oskadad.
Anade det, för själva trumman är gjord av metall och är därför svår att skada. De utstickandes läshuvudena som du undvek att rengöra är däremot känsligare