Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

256 färger

Startat av TonyTonka, 6 augusti 2022 kl. 02:26:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har de senaste dagarna testkört ett antal gamla spel från perioden 1995-2004, och nu vet jag inte om det finns några datakunniga personer här på forumet, men varför var spel från slutet av 1990-talet så fixerade vid 256 färger? I var och varannat spel blir man tillsagd att byta till 256 färger, eller att "programmet körs bättre i 256 färger", jag undrar bara varför.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  6 augusti 2022 kl. 02:26:17Jag har de senaste dagarna testkört ett antal gamla spel från perioden 1995-2004, och nu vet jag inte om det finns några datakunniga personer här på forumet, men varför var spel från slutet av 1990-talet så fixerade vid 256 färger? I var och varannat spel blir man tillsagd att byta till 256 färger, eller att "programmet körs bättre i 256 färger", jag undrar bara varför.  ???
Det beror på att VGA-standarden hade stöd för max 256 färger. Ett stort kliv uppåt gentemot den äldre grafikstandarden EGA (från 1984), som bara hade stöd för 16 färger.

Den tidsperiod du nämner hade visserligen Super VGA och XGA släppts, med stöd för fler än 256 färger, men det fanns ännu ingen etablerad standard där alla grafikkortstillverkare var kompatibla med varandra; varför många spel och program valde att begränsa sig till VGA för kompatibilitetens skull. Det var först när Windows 95 etablerades som programmerare inte längre behövde bry sig om att själv lägga in stöd för olika grafikkortstillverkare, då det sköttes via Windows drivrutiner - Windows 95 släpptes ju förvisso 1995, men i ytterligare några år var det fortfarande många spel som gjordes för att köras i DOS.

Lillefot

#2
Daniel förklarade väldigt bra och detaljerat varför, och som tillskott använder många spel med kravet funktioner som endast fungerar korrekt med den färgmängden. Högre färgvärde än det "breakar" funtionerna:
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Windows_Compatibility_Mode#Reduced_color_mode_.288.2F8.1.2F10.29

Det man kan göra för att göra kravet mindre retligt om man kör Windows 95/98 virtuellt eller via PCem, är att använda sig av ett program som heter Nircmd och skapa .bat filer för de spel som behöver färgläget. Så här: (utgår ifrån att du har spelet installerat/redo att köras)

1. Placera Nircmds filer i valfri mapp.
2. Skapa en .bat fil och nämn den till spelets namn.
3. Öppna upp den och skriv "nircmd -setdisplay <horizontell upplösning> <vertikal upplösning> 8" (8 står för antalet färgbits, och 2 upphöjt med 8 blir 256)
4. Använd sedan kommandonen "cd.." och "cd <mapp>" för att låta batchfilen komma åt spelets .exe fil.
5. Skriv sedan "start /wait <exe>". Då kommer spelet att starta och resterande kommandon utförs endast när det är avslutat.
6.  Använd sedan cd kommandonen igen för att byta tillbaka till Nircmds mapp.
7. Skriv sedan "-setdisplay" med samma parametrar förutom bitvärdet som du sätter till ett högre, 16 eller 24 som exempel.
8. Slutligen, skriv exit så kommer batfilen avslutas när alla kommandon utförts.

Lika smidigt som kompatibilitietsläge är det inte, men det fungerar för ändamålet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet  6 augusti 2022 kl. 12:04:03Daniel förklarade väldigt bra och detaljerat varför, och som tillskott använder många spel med kravet funktioner som endast fungerar korrekt med den färgmängden. Högre färgvärde än det "breakar" funtionerna:
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Windows_Compatibility_Mode#Reduced_color_mode_.288.2F8.1.2F10.29

Det man kan göra för att göra kravet mindre retligt om man kör Windows 95/98 virtuellt eller via PCem, är att använda sig av ett program som heter Nircmd och skapa .bat filer för de spel som behöver färgläget. Så här: (utgår ifrån att du har spelet installerat/redo att köras)

1. Placera Nircmds filer i valfri mapp.
2. Skapa en .bat fil och nämn den till spelets namn.
3. Öppna upp den och skriv "nircmd -setdisplay <horizontell upplösning> <vertikal upplösning> 8" (8 står för antalet färgbits, och 2 upphöjt med 8 blir 256)
4. Använd sedan kommandonen "cd.." och "cd <mapp>" för att låta batchfilen komma åt spelets .exe fil.
5. Skriv sedan "start /wait <exe>". Då kommer spelet att starta och resterande kommandon utförs endast när det är avslutat.
6.  Använd sedan cd kommandonen igen för att byta tillbaka till Nircmds mapp.
7. Skriv sedan "-setdisplay" med samma parametrar förutom bitvärdet som du sätter till ett högre, 16 eller 24 som exempel.
8. Slutligen, skriv exit så kommer batfilen avslutas när alla kommandon utförts.

Lika smidigt som kompatibilitietsläge är det inte, men det fungerar för ändamålet.
Tack, ska prova det nästa gång jag stöter på problemet med 256 färger.  :D 
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D