Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vilka har ni sett på bio?

Startat av Disneyfantasten, 2 januari 2018 kl. 17:04:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Har i år hittills bara sett tre filmer (Black Widow, The Suicide Squad och Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) på bio, men ett par till ska det nog bli. :)

Jabberjaw

Ser väldigt sällan på bio. Och när jag väl går på biobesök så brukar jag ta VIP. Man slipper trängas bland tusen andra människor som sitter och skrattar och fnissar mitt under filmen, och kan istället fokusera på att ha en trevlig stund och njuta av bioduken.  :)

Filmer som jag ser mest fram emot, och som jag förmodligen kommer boka in mig på väldigt kvickt är dock:

Fantastiska vidunder 3 - 2022 ‧ Fantasyfilm/Äventyr
The Matrix Resurrections (2021)
Jurassic World: Dominion (2022)
The Batman (2022)
The Marvels (2022)

Så ja.... hade gärna spolat fram tiden en aning just nu vad gäller ämnet.  ;D


Disneyfantasten

Kan vara hög till att utöka listan över vilka filmer jag sett på bio i mina dagar;

Disney (inkl. Pixar);

>Tigers Film

>Lilo och Stitch

>Nasses Stora Film

>Hitta Nemo

>Björnbröder

>Frost

>Big Hero 6

>Insidan Ut

>Den Gode Dinosaurien

>Zootropolis

>Hitta Doris

>Vaiana

>Bilar 3

>Coco

>Superhjältarna 2

>Christoffer Robin & Nalle Puh

>Mary Poppins Kommer Tillbaka

>Röjar-Ralf Kraschar Internet

>Dumbo (2019)

>Toy Story 4

>Frost 2

>Framåt

Nästa jag ser blir Encanto, sedan kommer Röd, Lightyear, Searcher Clade och många fler)

Andra filmer;

>Hajar som Hajar

>Tintin och Enhörningens Hemlighet

>Croodarna

>Jurassic World

>Ice Age 5 Scratattack

>Tarzan (spelfilm av Warner Bros)

>Trolls

>Trolls 2 Världsturnén

>Croodarna 2 En Ny Tid

>Space Jam 2 A New Legacy

>Spirit Vild och Fri

(kommer förmodligen också att se Sing 2, Minioner 2 och kanske några till)

Bland svenska filmer har jag sett bland annat Tårtgeneralen...

Fred

Mulan
Ett småkryps liv
Dinosaurier
Hitta Nemo
Röjar-Ralf 1 och 2

Har glömt om jag såg Monster Inc, Kejsarens nya stil och Atlantis på bio, men tror att så är fallet.


Daniel Hofverberg

#139
Jag hann gå på relativt många bior under sommaren och början av hösten, medan smittspridningen ännu låg på en låg nivå och det kändes ganska säkert - detta efter ett och ett halvt år utan biobesök. Om jag inte glömt bort någon:

Minari
Black Widow
Croodarna 2
Spirit: Vild och fri
Ainbo: Amazonas väktare
Lassie kommer hem
The Father
Tigrar


Men nu när alla restriktioner upphört och biograferna har slutat med tomma stolar mellan varje sällskap, så känns det ju inte alls lika riskfritt längre - för vem vet om personerna bredvid en faktiskt är vaccinerade - så osäkert om man vågar gå på bio som smittspridningen ser ut just nu... :(

Jag har nog i alla fall valt bort James Bond, som jag annars hade tänkt se, just för att den alltid verkar fullsatt; och att trängas i en biosalong helt utan avstånd mellan sällskapen känns inte särskilt lockande längre... Då väntar jag nog hellre till någon film som troligen är lite mindre eftertraktad, så att chansen är större att inte alla stolar blir upptagna; eller när/om smittspridningen minskar igen (just nu är den högst i landet i Västerbotten, vilket känns måttligt kul).

Anders M Olsson

Jag har inte varit på någon riktig bio på nästan två år. Den sista filmen jag hann se på bio innan pandemin var Judy som jag faktiskt såg två gånger den hösten.

Just nu känns det inte helt säkert att gå på bio eller andra större publikarrangemang, så jag avvaktar ett tag till och ser vart smittspridningen tar vägen.

Jag skulle gärna vilja se den nya Bondfilmen, men pandemi eller inte går jag inte på bio och ser en film som är två timmar och tre kvart lång utan paus. Det får vänta tills jag kan se den hemma. Min värkbrutna kropp klarar inte av att sitta stilla så länge, förutom att det hinner rinna till i blåsan så att jag kanske måste gå ut på toaletten innan filmen är slut.

Här har dagens regissörer mycket att lära av hur man gjorde film på 50- och 60-talen. Riktigt långa filmer kallades helaftonsfilmer och delades alltid upp i två akter med paus så att folk kunde gå ut och sträcka på benen, röka, gå på toaletten, köpa mer godis m.m.

gstone

Jag har senast sett No Time to Die och nästa film blir The Last Duel .

Efter det ska jag se Venom: Let There Be Carnage

Jag planerar också att se Familjen Addams 2 och Baby Bossen 2 Familjeföretaget.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  5 oktober 2021 kl. 21:40:52
Jag har senast sett No Time to Die och nästa film blir The Last Duel .

Efter det ska jag se Venom: Let There Be Carnage

Jag planerar också att se Familjen Addams 2 och Baby Bossen 2 Familjeföretaget.

För min del blir Venom nästa, efter den blir det möjligtvis The French Dispatch.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 oktober 2021 kl. 07:16:01
Jag skulle gärna vilja se den nya Bondfilmen, men pandemi eller inte går jag inte på bio och ser en film som är två timmar och tre kvart lång utan paus. Det får vänta tills jag kan se den hemma. Min värkbrutna kropp klarar inte av att sitta stilla så länge, förutom att det hinner rinna till i blåsan så att jag kanske måste gå ut på toaletten innan filmen är slut.

Här har dagens regissörer mycket att lära av hur man gjorde film på 50- och 60-talen. Riktigt långa filmer kallades helaftonsfilmer och delades alltid upp i två akter med paus så att folk kunde gå ut och sträcka på benen, röka, gå på toaletten, köpa mer godis m.m.
Jag instämmer fullständigt, och även för mig som inte har värk blir det i längsta laget att sitta 2 timmar 45 minuter på bio utan avbrott; särskilt om det är i en sådan salong där man inte kan sträcka på benen (några av salongerna i Skellefteå har så mycket benutrymme mellan varje bänkrad att man kan sträcka ut benen när man sitter ner, och då går det lite bättre) - plus då att det kan vara gränsfall om man klarar en så lång film utan att behöva gå ut på toaletten innan filmen är slut.

Jag förstår inte heller varför biograferna slutade med en paus i mitten på riktigt långa filmer, som ju var en självklarhet en gång i tiden. Åtminstone vid filmer på över två och en halv timme borde det vara en självklarhet med minst 20 minuters paus, så att man hinner gå ut och sträcka på benen, eventuellt få sig lite frisk luft utomhus och gå på toa om man behöver det.

Jag vet för övrigt inte riktigt när biograferna slutade med det...? Men den första väldigt långa filmen jag såg på bio var Sagan om ringen julen 2001. Hela släkten skulle gå och se den, och jag minns att jag var tveksam om jag ville följa med då det kändes outhärdligt att sitta i en biosalong i tre timmar utan avbrott - men mina föräldrar lovade att det på så långa filmer alltid är en paus på 20 - 30 minuter i mitten, och därför följde jag med. Men någon sådan var det förstås inte... :(

När jag sett väldigt långa filmer på pressvisning under 2010-talet har jag ibland kunnat övertala biografmaskinisten att pausa filmen ungefär i mitten för att hinna gå på toa och liknande. Bland annat kommer jag ihåg att vi på pressvisningen av Avengers: Endgame (på dryga 3 timmar) tog en halvtimmes paus i mitten, så att jag hann gå på toa och gå ut och köpa lunch från en matvagn utanför biografen, som jag sedan kunde äta i biosalongen medan vi såg den andra halvan av filmen. Men nuförtiden är det tyvärr inga pressvisningar i Skellefteå, och vid ordinarie föreställningar kan man ju inte gärna be maskinisten att ta en paus i mitten av filmerna... ;)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2021 kl. 02:32:52
Jag förstår inte heller varför biograferna slutade med en paus i mitten på riktigt långa filmer, som ju var en självklarhet en gång i tiden. Åtminstone vid filmer på över två och en halv timme borde det vara en självklarhet med minst 20 minuters paus, så att man hinner gå ut och sträcka på benen, eventuellt få sig lite frisk luft utomhus och gå på toa om man behöver det.

Jag vet för övrigt inte riktigt när biograferna slutade med det...? Men den första väldigt långa filmen jag såg på bio var Sagan om ringen julen 2001. Hela släkten skulle gå och se den, och jag minns att jag var tveksam om jag ville följa med då det kändes outhärdligt att sitta i en biosalong i tre timmar utan avbrott - men mina föräldrar lovade att det på så långa filmer alltid är en paus på 20 - 30 minuter i mitten, och därför följde jag med. Men någon sådan var det förstås inte...  :(

Jag har inte heller någon klar uppfattning om när man slutade med paus, men jag minns i alla fall första gången jag själv råkade ut för en riktigt lång film utan paus. Det var 1984 när jag såg Rätta virket / The Right Stuff på bio. Det måste ha varit en av mitt livs värsta bioupplevelser.

Filmen är tre timmar och femton minuter lång, men det hade jag ingen aning om när jag satte mig i salongen. Jag förväntade mig en normal långfilm på en och en halv eller två timmar, så den sista timmen hade jag inte så stor behållning av filmen. Jag satt bara och våndades och hoppades att eländet snart skulle vara över. Men filmen bara fortsatte och fortsatte...  :(

Erik Friman

Sist jag var på bio var våren 2020 och den senaste filmen var Sonic the Hedgehog. Jag har planer på att se den nya Bondfilmen No Time to Die.

gstone

Har Daniel set några bra filmer på sistone ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  4 november 2021 kl. 21:22:23
Har Daniel set några bra filmer på sistone ?
Då smittspridningen ökat på sistone har jag tyvärr inte vågat gå på bio på ett litet tag, så den senaste biofilmen jag såg var Ronnie Sandahls Tigrar (biopremiär 27 augusti); som ju för övrigt är Sveriges bidrag till Oscarsgalan nästa år. En riktigt bra film, men lär knappast vinna någon Oscar - sannolikt blir den nog inte ens nominerad.

Efter det har jag hållit mig till filmer på Blu-Ray, streamingtjänster och SVT (framförallt de filmer de alltid sänder på torsdagskvällar). Av de filmer jag sett de 2 - 3 månaderna kan jag varmt rekommendera Oscarsvinnaren Promising Young Woman (som vann bästa originalmanus i år), som var väldigt bra och minnesvärd. :)

Simon Axelsson

Nytt sen sist för mig:

Venom: Let There Be Carnage (23 oktober)
The French Dispatch (29 oktober)
Ron rör om (4 november)
Eternals (6 november)

Fortsatt inte en enda dålig film.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

jimstrom

När bion äntligen öppnade igen, så blev det till att be av:

Suicide Squad
James Bond - No Time to Die
Dune

alla var mycket olika och underhållande upplevelser
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)