Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Nu har jag alltså hört rösterna på YouTube via sångerna!

Här är vad jag tycker;

- Christian Hedlund gjorde Zazu med bravur och kommer som god tvåa efter Anders Aldgård

- John Lundvik och Molly Hammar var helt okej som Simba och Nala (men bäst är naturligtvis Frank Ådahl och Kayo Shekoni)

- Björn Gustafsson och Linus Eklund Adolphson var helt okej som Pumbaa (men av nostalgiskäl föredrar jag dock Peter Rangmar, Per Fritzell, Anders Öjebo, Jan Rippe och Bo Maniette i de rollerna, och Linus Eklund Adolphson var absolut bättre än Gustav Levin som Pumbaa)

Utan att ha hört Sharon Dyall som Sarabi så förutsätter jag att hon ändå är bra i rollen...

Är dock inte lika säker på Fred Johansson som Scar... (det är onekligen svårt att fylla Rikard Wolff och Jeremy Irons skor)

TonyTonka

Jag måste säga att det känns så jävla bisarrt att någon som är född samma år som jag spelar vuxna Nala i den svenska dubbningen. Det får mig att känna mig gammal, liksom. xD

Funfact: John Lundvik som spelar Simba är lika gammal i år som Rikard Wolff var när han spelade Scar i original-Lejonkungen. :D

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 juli 2019 kl. 20:52:31
Nu har jag alltså hört rösterna på YouTube via sångerna!

Här är vad jag tycker;

- Christian Hedlund gjorde Zazu med bravur och kommer som god tvåa efter Anders Aldgård

- John Lundvik och Molly Hammar var helt okej som Simba och Nala (men bäst är naturligtvis Frank Ådahl och Kayo Shekoni)

- Björn Gustafsson och Linus Eklund Adolphson var helt okej som Pumbaa (men av nostalgiskäl föredrar jag dock Peter Rangmar, Per Fritzell, Anders Öjebo, Jan Rippe och Bo Maniette i de rollerna, och Linus Eklund Adolphson var absolut bättre än Gustav Levin som Pumbaa)

Utan att ha hört Sharon Dyall som Sarabi så förutsätter jag att hon ändå är bra i rollen...

Är dock inte lika säker på Fred Johansson som Scar... (det är onekligen svårt att fylla Rikard Wolff och Jeremy Irons skor)

Jag håller med. Men jag måste ändå säga att 1994 års Zazu lät något mer naturlig på rösten, medan 2019 års Zazu låter aningen tillgjord. Men Christian gör absolut ett bra jobb. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#182
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 juli 2019 kl. 18:44:36
Varför står inte Anis Don Demina med på creditlistan
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lejonkungen-2019/

Han dubbar en av hyenorna

Det har dom sagt på Moviezine, Aftonbladet mfl

Och under övriga röster så står det många skådespelare från Frankrike (dom 4 första), är dom en del av kören eller
Jag ber så mycket om ursäkt - Anis don Demina står faktiskt med i creditlistan under "Övriga röster" (efter Michael Blomqvist), men av någon anledning har tydligen namnet försvunnit i samband med att jag skrivit av uppgifterna... :( Kanske råkade jag av misstag ta bort den raden, i samband med att jag tagit bort tomrader eller något liknande; osäker hur det kunnat hända. Nu är i alla fall hans namn tillbaka på listan, på sin rätta plats, så att creditlistan på Dubbningshemsidan överensstämmer med den officiella listan (inte för att jag vet riktigt i vilken ordning som de övriga rösterna listas, då det ju inte verkar vara bokstavsordning, men jag tycker ändå det är säkrast att ha det i samma ordning som i Disneys officiella lista).

Jag är också lite konfunderad över de fyra första namnen under "Övriga röster", som mycket riktigt är skådespelare (och i vissa fall sångare) från Frankrike. Samma namn står med som "Övriga röster" i både den svenska, norska, danska och finska creditlistan - i den norska och finska listan är namnen "utgråade", vilket de dock inte är i den svenska eller danska. Det måste alltså mest troligt röra sig om personer som finns med på M&E-spåret, och således medverkar i alla världens dubbningar. Min bästa gissning är att det antingen är körsångare som inte sjunger konkreta ord på engelska eller svenska (exempelvis partierna på det afrikanska språket zulu i "En värld full av liv"), eller att de spelar rollfigurer som bara har läten eller hörs i bakgrunden (d.v.s. inga konkreta hörbara repliker).

Enligt Disneys policy listas nämligen alltid körsångare som del av "Övriga röster", så man kan inte veta vilka som listas där som har repliker och vilka som sjunger med i bakgrundskörer.

gstone

Kan vi få det här klar gjort en gång för alla vem gör den svenska rösten till Kamari som hette Banzai  i originalet. Alla ställen utom den här hemsidan säjer att de är  Anis Don Demina. Men av någon anledning står det här att han görs av Andreas Rothlin Svensson här.

Om detta hjäper så är Kamari den som på engelska görs av Keegan-Michael Key.

Det finns en fjärde namnlös Hyena som spelas av J. Lee. Han har en mycket mindre roll och en site säjer att det är han som Rothlin Svemsson spelar.

Vem spelar Kamari på riktigt ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  1 september 2019 kl. 16:59:19
Kan vi få det här klar gjort en gång för alla vem gör den svenska rösten till Kamari som hette Banzai  i originalet. Alla ställen utom den här hemsidan säjer att de är  Anis Don Demina. Men av någon anledning står det här att han görs av Andreas Rothlin Svensson här.

Om detta hjäper så är Kamari den som på engelska görs av Keegan-Michael Key.

Det finns en fjärde namnlös Hyena som spelas av J. Lee. Han har en mycket mindre roll och en site säjer att det är han som Rothlin Svemsson spelar.

Vem spelar Kamari på riktigt ?

Om det nu är så att creditlistan som står på Dubbningshemsidan kommer direkt från dubbningsbolaget lär ju den stämma.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Creditlistan här på sajten är avskriven ord för ord från den officiella creditlistan från Disney Character Voices International, så jag förutsätter att den stämmer.

Risken att det skulle stå fel i officiella listor från Disney nuförtiden är nog också minimal, för på senare år har Disney infört att dubbningsstudion måste skriva under följande försäkran och skicka in till Disney i USA innan bildversionerna färdigställs:

"NOTE:
From time to time, we have received inaccurate information from the dub studios as to the correct talent and/or spelling of the performers' names. As such, the Legal Department has requested the Creative Manager or Studio Representative to attest to the following:
I have examined the attached credit list, dated YYYY-MM-DD, for accuracy and completeness, and verify that you may proceed with typesetting.

Signature:
Print or type name here: XXX"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 september 2019 kl. 17:40:28
Creditlistan här på sajten är avskriven ord för ord från den officiella creditlistan från Disney Character Voices International, så jag förutsätter att den stämmer.

Risken att det skulle stå fel i officiella listor från Disney nuförtiden är nog också minimal, för på senare år har Disney infört att dubbningsstudion måste skriva under följande försäkran och skicka in till Disney i USA innan bildversionerna färdigställs:

"NOTE:
From time to time, we have received inaccurate information from the dub studios as to the correct talent and/or spelling of the performers' names. As such, the Legal Department has requested the Creative Manager or Studio Representative to attest to the following:
I have examined the attached credit list, dated YYYY-MM-DD, for accuracy and completeness, and verify that you may proceed with typesetting.

Signature:
Print or type name here: XXX"


Jag tycke jag såg en  artikel att det var Anis Don Demina som gjord röst till  Kamari. Men det kan bara varit så att enda som stog var Demina var en röst i filmen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Då såg jag denna filmen idag. Självklart skit bra.
Dock blev Be Prepared versionen här en aning besviken på faktiskt. Då föredrar jag helt klart från den tecknade.

Jävligt bra så jag såg den ju på engelska men det var ändå bra.  ;D

gstone

Citat från: Elios skrivet  5 september 2019 kl. 22:06:38
Då såg jag denna filmen idag. Självklart skit bra.
Dock blev Be Prepared versionen här en aning besviken på faktiskt. Då föredrar jag helt klart från den tecknade.

Jävligt bra så jag såg den ju på engelska men det var ändå bra.  ;D

Be Prepared är inte sjung i filmen tycker jag så mycket den är part sjungen.

Det är utan tvekan för jag tror Chiwetel Ejiofor  har noll sång bakgrund.

Jeremy Irons hade redan sjungit en del innan han fick rollen som  Scar.

Även om en del av originalversions sång är gjord av Jim Cummings i en imitation av Irons
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Hugh Jackman borde gjorts Scars röst.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 september 2019 kl. 22:45:21
Vem är det?

Australiensisk skådespelare känd för roller som Wolverine i X-Men och P.T. Barnum i The Greatest Showman.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Hur många hyenor är det egentligen som talar i denna nya version?^^

gstone

Citat från: Elios skrivet 20 september 2019 kl. 14:05:27
Hur många hyenor är det egentligen som talar i denna nya version?^^

4

Andres Rothin Svensson

Livia Millhagensom Shenzi
Mattias Knave som Azizi och Anis Don Demina   
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 22 september 2019 kl. 00:19:01
4

Andres Rothin Svensson

Livia Millhagensom Shenzi
Mattias Knave som Azizi och Anis Don Demina

Okej tack!  ::)