Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vad heter originalskådespelaren som spelar Anis Don Deminas hyena?  ???

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juni 2019 kl. 02:59:35
Min gissning är att Disney sannolikt kommer överklaga åldersgränsen för Lejonkungen till Förvaltningsrätten - trots allt lär ju de vinna mycket på om barn från 7 år får se filmen (vilket ju innebär alla åldrar i vuxet sällskap) - men att det oavsett utslag inte kommer gå längre än så. Trots allt är det ju vanligt förekommande att åldersgränser överklagas till Förvaltningsrätten, men i 9 fall av 10 nöjer sig båda parter med deras utslag utan att överklaga till Kammarrätten.

Spider-Man: Into the Spider-Verse blev ju ett litet specialfall i och med att Förvaltningsrätten inte bara ansåg att filmen inte kan vara till skada för välbefinnandet för barn från 7 år, utan att de dessutom skrev i domen att "Förvaltningsrätten bedömer också att det är positivt för barn att ta del av filmens budskap om att alla kan bli en superhjälte oavsett kön, etnicitet eller ålder" - medan Statens Medieråd ansåg att det inte finns lagutrymme i svensk lag för att ta hänsyn till budskap; så att det därför hade varit värdefullt med prejudikat.

Det lite lustiga är ju att Kammarrätten mycket riktigt konstaterar att det inte finns utrymme i lagen för att ta hänsyn till budskap eller en films historiska intresse; men att de ändå avslår Statens Medieråds överklagan och fastställer åldersgränsen till 7 år.

Oftast har ju Förvaltningsrätten uttryckt sig på ett tydligare sätt, och då brukar det sällan finnas skäl för vare sig Statens Medieråd eller filmbolaget ifråga att överklaga deras beslut. Just därför brukar de flesta inte orka hålla på och överklaga mer, utan att de nöjer sig med deras beslut (oavsett vilket det är).

Eftersom både Skönheten och Odjuret och Aladdin har 11-årsgräns även på DVD så tror jag att även Lejonkungen mest sannolikt lär behålla sin 11-årsgräns även på DVD & Bluray...

Nuförtiden tror jag det är ganska ovanligt med överklagan, och liksom de två andra nyss nämnda filmerna så har Lejonkungen mörkare element än den tecknade...

Både Dumbo och Christoffer Robin & Nalle Puh hade 7-årsgräns på bio, vilket de behållit på DVD och Bluray...

Något utgivningsdatum har hittills inte dykt upp på Lejonkungen ännu, men jag tror att omkring november blir sannolikast... (eftersom Dumbo gavs ut i augusti och Aladdin gavs ut nu i september)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2019 kl. 13:17:02
Eftersom både Skönheten och Odjuret och Aladdin har 11-årsgräns även på DVD så tror jag att även Lejonkungen mest sannolikt lär behålla sin 11-årsgräns även på DVD & Bluray...

Nuförtiden tror jag det är ganska ovanligt med överklagan, och liksom de två andra nyss nämnda filmerna så har Lejonkungen mörkare element än den tecknade...

Både Dumbo och Christoffer Robin & Nalle Puh hade 7-årsgräns på bio, vilket de behållit på DVD och Bluray...

Något utgivningsdatum har hittills inte dykt upp på Lejonkungen ännu, men jag tror att omkring november blir sannolikast... (eftersom Dumbo gavs ut i augusti och Aladdin gavs ut nu i september)

Lejonkungen är från 11 år även på DVD och Blu-Ray och släpps den andra december, mer info finns på Cdon och Discshop, etc
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 29 september 2019 kl. 13:34:51
Lejonkungen är från 11 år även på DVD och Blu-Ray och släpps den andra december, mer info finns på Cdon och Discshop, etc

Jag har redan kollat på Discshop och där står fortfarande "bioaktuell"

Toy Story 4 lär dock släppas omkring december då den bör vara en eftertraktad julklapp... (även andra Pixar-filmer som haft Sverigepremiär slutet av augusti/början av september har släppts under december, som Insidan Ut, Hitta Doris, Bilar 3 och Superhjältarna 2)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 20 juli 2019 kl. 00:19:59
Jag måste säga att det känns så jävla bisarrt att någon som är född samma år som jag spelar vuxna Nala i den svenska dubbningen. Det får mig att känna mig gammal, liksom. xD

Ungefär så som med mig och Aurora (som framförde sången "Baby Mine" i nya spelfilmen Dumbo från 2019, hon har nämligen samma födelseår som jag)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2019 kl. 13:46:29
Jag har redan kollat på Discshop och där står fortfarande "bioaktuell"

Toy Story 4 lär dock släppas omkring december då den bör vara en eftertraktad julklapp... (även andra Pixar-filmer som haft Sverigepremiär slutet av augusti/början av september har släppts under december, som Insidan Ut, Hitta Doris, Bilar 3 och Superhjältarna 2)

Då mindes jag fel om vad som stod på Discshop, men på Cdon står det att den ska släppas den andra december och de brukar ha rätt datum registrerade.

Det låter mycket rimligt att Toy Story 4 släpps innan julafton, den sextonde december känns som en bra gissning då Lejonkungen släpps den andra (enligt Cdon som, som sagt, brukar ha rätt datum) och Fast & Furious: Hobbs & Shaw släpps den nionde december. Jag skulle även gissa att The Angry Birds Movie 2 släpps i december den med, antingen samtidigt som Hobbs & Shaw eller Toy Story 4 då den också lär vara något eftertraktad inför jul, troligtvis innan Toy Story 4 för att inte starta "säljestrid" med just Toy Story 4.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Okej, så nu har jag alltså hört lite mer från 2019-års film via klipp på YouTube och här är vad jag tycker;

- Fred Johansson var inte alltför lyckad som Scar, han var för ljus, "normal" och hotfull för att riktigt kunna passa som Scar (den nya originalrösten var heller inte alltför lyckad för den delen), helt åt skogen är insatsen inte, men ingen kan någonsin klå Jeremy Irons och Rikard Wolff...

- Andreas Rothlin Svensson var helt okej som Kamari/Flin, men det känns lite konstigt att höra karaktären prata...

- Mattias Knave var helt okej som Azizi/Banzai, men han lät inte alltför lik Anders Öjebo och jag hade utan tvekan föredragit honom, han är ju trots allt fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang...

- Livia Millhagen passade bra som Shenzi och låter likvärdig Diana Nunez i den tecknade...

Nu återstår alltså bara Sharon Dyall som Sarabi... (bland de ledande karaktärerna alltså)

Jag har hört lite av Johan Schinkler som Mufasa, men inget klipp verkar finnas med Svante Thuresson som Rafiki, tyvärr...  :(

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2019 kl. 17:05:31
Okej, så nu har jag alltså hört lite mer från 2019-års film via klipp på YouTube och här är vad jag tycker;

- Fred Johansson var inte alltför lyckad som Scar, han var för ljus, "normal" och hotfull för att riktigt kunna passa som Scar (den nya originalrösten var heller inte alltför lyckad för den delen), helt åt skogen är insatsen inte, men ingen kan någonsin klå Jeremy Irons och Rikard Wolff...

- Andreas Rothlin Svensson var helt okej som Kamari/Flin, men det känns lite konstigt att höra karaktären prata...

- Mattias Knave var helt okej som Azizi/Banzai, men han lät inte alltför lik Anders Öjebo och jag hade utan tvekan föredragit honom, han är ju trots allt fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang...

- Livia Millhagen passade bra som Shenzi och låter likvärdig Diana Nunez i den tecknade...

Nu återstår alltså bara Sharon Dyall som Sarabi... (bland de ledande karaktärerna alltså)

Jag har hört lite av Johan Schinkler som Mufasa, men inget klipp verkar finnas med Svante Thuresson som Rafiki, tyvärr...  :(

Förlåt men jag är rätt säker på att du blande ihop Kamari/Flin och  Azizi/Banzai.

Mattias Knave sdubbade han som i tidigare produktioner bara skrattade och  Andreas Rothlin Svensson var röst till han förut gjords av Andres Öjebo i alla fall är det vad jag har uppfattat.

Jag gillar i alla fall att alla tre hyenorna talar sammanhängde dialog  :D Men du är helt fri att ha din åsikt  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Är det här den enda film där Kayo(Kayode Maria Söderberg) dubbar en vita skådespelerskas roll ?

Jag kan inte komma på någon annan på rak arm .
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 30 januari 2020 kl. 10:50:42
Är det här den enda film där Kayo(Kayode Maria Söderberg) dubbar en vita skådespelerskas roll ?

Jag kan inte komma på någon annan på rak arm .

Heter hon Kayode Maria Söderberg nu?  8) ???

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet  8 februari 2020 kl. 17:11:16
Heter hon Kayode Maria Söderberg nu?  8) ???

Det plus Shekoni efter Söderberg, ja
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Jag tycker att Disney verkligen har steppa upp sitt game när det gäller blu-ray versionen av Lejonkungen 2019 de började bli lite lata med Röjar-Ralf kraschar internet och Toy Story 4 men Lejonkungen 2019 har jättemycket bra bonusmaterial

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 maj 2020 kl. 17:24:22
Jag tycker att Disney verkligen har steppa upp sitt game när det gäller blu-ray versionen av Lejonkungen 2019 de började bli lite lata med Röjar-Ralf kraschar internet och Toy Story 4 men Lejonkungen 2019 har jättemycket bra bonusmaterial

Är du säker på att Lejonkungen (2019-års film) har bra bonusmaterial på DVD?

Jag har fått höra att DVD-utgåvorna från 2010 och framåt har dåligt med bonusmaterial, som Prinsessan och Grodan, Toy Story 3, Trassel, Modig, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Insidan Ut, Zootropolis, Hitta Doris, Vaiana, Coco...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2020 kl. 17:28:22
Är du säker på att Lejonkungen (2019-års film) har bra bonusmaterial på DVD?

Jag har fått höra att DVD-utgåvorna från 2010 och framåt har dåligt med bonusmaterial, som Prinsessan och Grodan, Toy Story 3, Trassel, Modig, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Insidan Ut, Zootropolis, Hitta Doris, Vaiana, Coco...
Ja det stämmer att alla de filmerna har väldigt dåligt bonusmaterial på DVD men på blu-ray har dock alla väldigt bra bonusmaterial men som jag sa så blev Disney lite lata med Toy Story 4 och Röjar Ralf kraschar internet på blu-ray

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 maj 2020 kl. 17:39:03
Ja det stämmer att alla de filmerna har väldigt dåligt bonusmaterial på DVD men på blu-ray har dock alla väldigt bra bonusmaterial men som jag sa så blev Disney lite lata med Toy Story 4 och Röjar Ralf kraschar internet på blu-ray

Jag äger i dagsläget inte Toy Story 4, varken på DVD eller Bluray, men jag har Röjar-Ralf Kraschar Internet på Bluray och jag har för mig att det var helt okej bonusmaterial...