Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nalle Puh 2022

Startat av Marcusen, 1 januari 2022 kl. 20:05:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Året är 2022 Det betyder alltså att Disney inte längre äger Nalle Puh

Goliat

Citat från: Marcus R skrivet  1 januari 2022 kl. 20:05:54
Året är 2022 Det betyder alltså att Disney inte längre äger Nalle Puh

Du syftar på att den blir public domain?

Fast de kan nog förlänga med Mickey Mouse Protection Act. Tror nån karaktär dök upp senare också.

Disneyfantasten

Citat från: Marcus R skrivet  1 januari 2022 kl. 20:05:54
Året är 2022 Det betyder alltså att Disney inte längre äger Nalle Puh

Vad menar du! Är det här något slags första april skämt eller något!? Isåfall är det tre månader för tidigt bara så att du vet!

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet  1 januari 2022 kl. 20:05:54
Året är 2022 Det betyder alltså att Disney inte längre äger Nalle Puh
Disney äger rättigheterna till sina produktioner det är A. A. Milnes böcker som går i public domain.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 januari 2022 kl. 20:16:09
Disney äger rättigheterna till sina produktioner det är A. A. Milnes böcker som går i public domain.
Det är dessutom bara A.A. Milnes första bok Nalle Puh från 1926 där upphovsrätten nu har gått ut. Den andra boken Nalle Puhs hörna kom ut ett par år senare, så där kommer det dröja ett par år till innan upphovsrätten går ut.

Men den första boken liksom rollfigurerna som introducerades där (vilket är alla utom Tigger/Tiger) är alltså fria att använda nu, men förstås inte Disneys filmer eller ens Disneys utseende av figurerna.

Men vill man göra egna filmer baserade på A.A. Milnes böcker, utan att efterlikna Disneys utseende utan mer efterlikna E.H. Shepards illustrationer från böckerna, så går det alltså bra nu; åtminstone så länge man undviker Tigger ett par år till. Så de närmaste åren är det nog troligt att vi kommer få se Nalle Puh-filmer från andra filmbolag än Disney; något som ju inte varit möjligt sedan A.A. Milnes änka sålde alla rättigheter till Disney på 1960-talet.

Enligt svensk upphovsrättslag kommer det för övrigt dröja fem år till innan upphovsrätten till Nalle Puh och Nalle Puhs hörna går ut (1926 är det 70 år sedan A.A. Milne dog, vilket är definitionen för svensk upphovsrätt), så de svenska översättningarna av böckerna är alltså fortfarande upphovsrättsskyddade.

MOA

Nu var de längesen dom gjorde nåt med Nalle Puh så man kan nu undra hur de kommer se ut i framtiden

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  1 januari 2022 kl. 23:34:48
Nu var de längesen dom gjorde nåt med Nalle Puh så man kan nu undra hur de kommer se ut i framtiden

Ungefär tre och ett halvt år sedan för att vara mer exakt!

gstone

Citat från: Marcus R skrivet  1 januari 2022 kl. 20:05:54
Året är 2022 Det betyder alltså att Disney inte längre äger Nalle Puh
Utan Charlie var är ens poängen :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 januari 2022 kl. 17:47:28
Utan Charlie var är ens poängen :-\

Menar du Charlie Elvegård?

Jo, de svenska Nalle Puh dubbningarna kommer aldrig någonsin att bli detsamma utan Guy De La Berg och Charlie Elvegård...  :'( (i och för sig det har jag ju sagt flera gånger, men det är oerhört svårt att släppa det)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  2 januari 2022 kl. 17:47:28
Utan Charlie var är ens poängen :-\
Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2022 kl. 17:51:09
Menar du Charlie Elvegård?

Jo, de svenska Nalle Puh dubbningarna kommer aldrig någonsin att bli detsamma utan Guy De La Berg och Charlie Elvegård...  :'( (i och för sig det har jag ju sagt flera gånger, men det är oerhört svårt att släppa det)
Hasse Jonsson kan jag nog tänka mig men aldrig att han blir lika bra som Charlie.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2022 kl. 18:11:04
Hasse Jonsson kan jag nog tänka mig men aldrig att han blir lika bra som Charlie.

Samma här, bättre än Daniel Goldmann iallafall...

Sen tror jag att Andreas Nilsson och Steve Kratz också kan göra bättre tolkningar än Daniel...

Istället för Jan Jönsson skulle jag nog vilja ha Christian Hedlund i rollen som Nalle Puh...

Men givetvis kan ingen av dem någonsin bräcka Guy och Charlie...

Lilla My

Citat från: Marcus R skrivet  1 januari 2022 kl. 20:05:54
Året är 2022 Det betyder alltså att Disney inte längre äger Nalle Puh

Disney kommer alltid äga sin version av Nalle Puh, precis som att Disney alltid kommer äga sin version av Pinocchio trots att originalboken är i public domain.

Marcusen

Citat från: Lilla My skrivet  2 januari 2022 kl. 20:02:10
Disney kommer alltid äga sin version av Nalle Puh, precis som att Disney alltid kommer äga sin version av Pinocchio trots att originalboken är i public domain.
Påstår du att jag är en lögnare?

Lilla My


Marcusen

Citat från: Lilla My skrivet  2 januari 2022 kl. 20:19:55
Ja.
Nej jag är ingen lögnare, Jag har läst över hela internet att Winnie the Pooh blir public domain och när någonting är public domain så är det ingen som äger det