Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

#285
Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juni 2018 kl. 20:32:05
Förlåt, det blev lite missförstånd, du sa "Trollen", och jag minns inte i vilket avsnitt de var med... Det är ju så många avsnitt... (jag minns inte ens dem karaktärerna i sig, hur såg de ut?)

Men tack vare din information vet jag iallafall nu att det är tre troll!  :)

Anledningen till att jag frågade kan jag berätta i PM!  :)

Ingen fara, då förstår jag.  :D
Deras engelska namn är Clutch, Nip och Tuck.
Såhär ser de ut: (Tyvärr är deras Disney Wikia sida väldigt knapphändig med info, men de var tjuvar som ville ha rikedomar i Bumbibjörnarna)
http://disney.wikia.com/wiki/Trolls_(Adventures_of_the_Gummi_Bears)

De dyker upp i avsnitten:
Over the river and through the trolls
A tree grows in Dunwyn
Beg, burrow and steal
Friar Tum


Disney0806

Citat från: Alexander skrivet 21 juni 2018 kl. 20:30:40
Reports came in that he did sexual harassments to employees at the studio.

Oh no, not again. Why do every American have to do this? Is it a popular culture right now? :(

I don't understand why he should do this. I don't think he was tired of his job

Disneyfantasten

#287
Citat från: Alexander skrivet 21 juni 2018 kl. 09:02:34
Jag misstänkte att hon är med i Pinocchio.

Jag tror de omdubbningar av klassiker som hon inte är med som skådespelerska är Pank och fågelfri och Oliver och gänget. Naturligtvis kanske hon även är med som en pytteliten roll i den sistnämnda.  :)

Angeånde det, så undrar jag om Anders Öjebo är med i Mulan? (han står i och för sig inte med i creditlistan här på dubbningshemsidan, men helt omöjligt är det inte)

Han är iallafall med i Pocahontas, enligt rollistan på din blogg  :) .

Roger Storm var iallafall med i de flesta KM Studio dubbningar av Disney gjorda 1989-1995, med undantag för Disneyklassikerna Lejonkungen och Pocahontas, samt omdubbningarna av Peter Pan, Pongo och De 101 Dalmatinerna och Pinocchio och han var inte heller med i Filmen om Nalle Puh, men sedan Ringaren i Notre Dame 1996 var han med i nästan alla Disneyklassiker dubbade av KM Studio.

(men Roger var åtminstone med i både "Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan" och "Mupparnas Julsaga", och dessa dubbades iallafall definitivt INNAN 1996!)

Men i Björnbröder så var varken Anders, Roger eller Monica med (även om Monica skrev sångtexterna), och detta var faktiskt den sista biofilmen där Disney anlitade KM Studio.

Alexander

Jo, det stämmer bra att Anders Öjebo även är med i Pocahontas där han spelar några sjömän och indianer.
Här är ett klipp från filmen där Anders är bl.a med vid 0:07 med repliken: Pocahontas var ute i skogen, Kocoum letade efter henne och den här vite mannen anföll honom.


https://m.youtube.com/watch?v=LpWVFxX644c


Jag ska se om han är med i de filmerna när det blir dags för en lista för dem.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 26 juni 2018 kl. 20:18:29
Jo, det stämmer bra att Anders Öjebo även är med i Pocahontas där han spelar några sjömän och indianer.
Här är ett klipp från filmen där Anders är bl.a med vid 0:07 med repliken: Pocahontas var ute i skogen, Kocoum letade efter henne och den här vite mannen anföll honom.


https://m.youtube.com/watch?v=LpWVFxX644c


Jag ska se om han är med i de filmerna när det blir dags för en lista för dem.  :)

Vilken person och vilka filmer? Jag sa att Anders Öjebo KAN vara med i Mulan!  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juni 2018 kl. 20:51:10
Vilken person och vilka filmer? Jag sa att Anders Öjebo KAN vara med i Mulan!  :)

Anders var det jag menade men ser att det var endast Mulan som du frågade om.
Jag råkade nog bara skriva "filmerna" utan att riktigt tänka igenom det eftersom många titlar nämndes i inlägget.  :P

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 26 juni 2018 kl. 22:48:17
Anders var det jag menade men ser att det var endast Mulan som du frågade om.
Jag råkade nog bara skriva "filmerna" utan att riktigt tänka igenom det eftersom många titlar nämndes i inlägget.  :P

Sen vet jag inte heller om Anders är med i Kejsarens Nya Stil eller Lilo och Stitch, men det är inte omöjligt det heller...  :)

Vad gäller de övriga titlar jag nämnde så gällde det Roger Storm, han har iallafall inte varit med i någon Disneyklassiker dubbad innan Ringaren i Notre Dame 1996!
(han var däremot med i alla TV-serier och massor av kortfilmer från Disney, samt långfilmerna "Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan (1990=1991)" och "Mupparnas Julsaga (1992=1993)")

Det är följande KM Studio dubbningar där Roger INTE medverkar alls;
- Filmen om Nalle Puh (1977=1992)
- Peter Pan (1953 = omdubbningen från 1992)
- Lejonkungen (1994)
- Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961 = omdubbningen från 1995)
- Pinocchio (1940 = omdubbningen från 1995)
- Pocahontas (1995)

Disneyfantasten

#292
Jag tänkte igenom saken, Anders Öjebo är faktiskt (hittills bekräftat) med i följande Disneyklassiker;

>Pinocchio (1940 = 1995-års omdubbning); Marionetter och Tivolimaskin

>Dumbo (1941 = 1996-års ANDRA OMDUBBNING); Timothy Mus, Lilla Tåget/Casey Junior, Clowner, Buspojkar, mfl.

>Alice i Underlandet (1951 = 1998-års omdubbning); Dörrhandtaget, Tweedle Dee & Tweedle Dum, Valrossen, Ostronen, Ödlan Bill, Sjusovarmusen, Spelkort, mfl.

>Peter Pan (1953 = 1992-års omdubbning); Peter Pan, Cubby, Indianer och Kör

>Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961 = 1995-års omdubbning); Pongo och Terrier

>Oliver och Gänget (1988 = 1997-års omdubbning); Tito

>Aladdin (1992=1993); Jago

>Lejonkungen (1994); Banzai

>Pocahontas (1995); biroll

>Ringaren i Notre Dame (1996); Vakter & Zigenare

>Herkules (1997); Hermes, Demetrius, Ithicles, Ithicles vän 2 och Folk i Thebe

>Tarzan (1999); biroll

>Atlantis En Försvunnen Värld (2001); Mullvaden

>Skattkammarplaneten (2002); biroll

Har jag missat någon?

Alexander

#293
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juni 2018 kl. 23:32:12
Jag tänkte igenom saken, Anders Öjebo är faktiskt (hittills bekräftat) med i följande Disneyklassiker;

>Pinocchio (1940 = 1995-års omdubbning); Marionetter och Tivolimaskin

>Dumbo (1941 = 1996-års ANDRA OMDUBBNING); Timothy Mus, Clowner, Buspojkar, mfl.

>Alice i Underlandet (1951 = 1998-års omdubbning); Dörrhandtaget, Tweedle Dee & Tweedle Dum, Valrossen, Ostronen, Ödlan Bill, Sjusovarmusen, Spelkort, mfl.

>Peter Pan (1953 = 1992-års omdubbning); Peter Pan, Cubby, Indianer och Kör

>Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961 = 1995-års omdubbning); Pongo och Terrier

>Oliver och Gänget (1988 = 1997-års omdubbning); Tito

>Aladdin (1992=1993); Jago

>Lejonkungen (1994); Banzai

>Pocahontas (1995); biroll

>Ringaren i Notre Dame (1996); Vakter & Zigenare

>Herkules (1997); Hermes, Demetrius, Ithicles, Ithicles vän 2 och Folk i Thebe

>Tarzan (1999); biroll

>Atlantis En Försvunnen Värld (2001); Mullvaden

>Skattkammarplaneten (2002); biroll

Har jag missat någon?

Om det räknas så är han även med i sången Människa igen i Skönheten och Odjuret.  :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/skonheten/

Han sjunger även några av sångerna som "Hej Nalle Puh" och " Regn, regn, regn" m.fl i Filmen om Nalle Puh

Och så gör han Musse Pigg i Fantasia, Fantasia 2000 och Pank och fågelfri.

Han har en roll som den kungliga brudväljaren också i Kejsarens nya stil.

TonyTonka

Det är såvitt jag kan höra också Anders Öjebo som gör rösten till Odjuret i "Människa igen" scenen. ^^

I Kejsarens nya stil vill jag dessutom minnas att Anders Öjebo också spelade en vakt som blivit förvandlad till en ko. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juni 2018 kl. 07:59:01
Det är såvitt jag kan höra också Anders Öjebo som gör rösten till Odjuret i "Människa igen" scenen. ^^

I Kejsarens nya stil vill jag dessutom minnas att Anders Öjebo också spelade en vakt som blivit förvandlad till en ko. :)

Jag vet inte om det är Anders Öjebo som gör Odjuret, men jag har funderat på om det är Tommy Körberg eller inte. För det låter inte riktigt likt hans röst i andra sammanhang.

Förhoppningsvis ska man kunna få det här bekräftat i framtiden.

Disneyfantasten

#296
Citat från: Alexander skrivet 27 juni 2018 kl. 06:03:22
Om det räknas så är han även med i sången Människa igen i Skönheten och Odjuret.  :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/skonheten/

Han sjunger även några av sångerna som "Hej Nalle Puh" och " Regn, regn, regn" m.fl i Filmen om Nalle Puh

Och så gör han Musse Pigg i Fantasia, Fantasia 2000 och Pank och fågelfri.

Han har en roll som den kungliga brudväljaren också i Kejsarens nya stil.

Citat från: TonyTonka skrivet 27 juni 2018 kl. 07:59:01
Det är såvitt jag kan höra också Anders Öjebo som gör rösten till Odjuret i "Människa igen" scenen. ^^

I Kejsarens nya stil vill jag dessutom minnas att Anders Öjebo också spelade en vakt som blivit förvandlad till en ko. :)

Men då är han ju med i Kejsarens Nya Stil iallafall, tack för upplysningen  :) . (då återstår bara Mulan och Lilo och Stitch; jag utesluter Björnbröder, då varken Anders, Roger, Monica eller någon av de typiska KM-dubbarna från 1990-talet var med i den filmen)

Hos "Filmen om Nalle Puh" trodde jag att det var Monica Forsberg och Bertil Engh som sjöng, iallafall enligt Disney Video Database, men när jag tänker efter så minns jag också att en av sångrösterna påminde om Anders...

Ja, Musse Pigg gör han ju nu sedan 1991, han började som ljudtekniker på KM Studio vid 21 eller 22-års åldern (finns inte exakt vilket av det det var, men han nämnde iallafall det själv i Christian Hedlunds podcast), sedan tror jag att han började sin dubbningskarriär i Bumbibjörnarna som Artie (han nämnde iallafall själv att han var med i den). Numera medverkar han lite här och var inom dubbning och han var väl med i Coco nyligen (som Ernesto De La Cruz).

I dagsläget har jag ganska lätt att känna igen Anders röst, tack vare det stora antalet roller han har haft, som Banzai, Jago, Peter Pan, Pongo, Tweedle Dee & Tweedle Dum, Timon, Sebastian, Kermit, Darkwing Duck, Vårtan, Bubba, Dijon, Jacques, Dim, Rock & Rull, Tito, Vildkatt, Artie, Cecil, m.fl.
(utanför Disney gjorde han bland annat Basse i DreamWorks Madagascar-filmerna)

Alexander

#297
Chockerande nyheter.  :o

Den här nyheten kom väldigt oväntat måste jag säga, men tydligen har Disney nu bestämt att lägga ner sin tredje animationsstudio DisneyToon Studios (skaparna bakom Tingeling filmerna, Flygplan filmerna och direkt-till-video uppföljarna)
Alla projekt som var i produktion läggs ner och 75 anställda förlorar sina jobb, det är oklart om de kommer förflyttas eller ej till de andra studiorna.

Tyvärr ges de ingen klar förklaring till varför, bara att de har funderat länge på det.

Artiklar:
https://www.google.se/amp/s/www.hollywoodreporter.com/amp/news/disney-shuts-down-animation-house-disneytoon-studios-1124168

https://www.google.se/amp/s/www.indiewire.com/2018/06/disneytoon-studios-shuts-down-disney-glendale-1201979736/amp/

https://www.awn.com/news/disneytoon-studios-shuts-down

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är tråkigt på ett sätt eftetsom att studion ju äntligen skulle ledas i en ny riktning bort mot franschises och filmer baserade på Klassiker och spin-off av Pixar filmer.   :-\
Vad tycker ni?

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 29 juni 2018 kl. 22:08:22
Chockerande nyheter.  :o

Den här nyheten kom väldigt oväntat måste jag säga, men tydligen har Disney nu bestämt att lägga ner sin tredje animationsstudio DisneyToon Studios (skaparna bakom Tingeling filmerna, Flygplan filmerna och direkt-till-video uppföljarna)
Alla projekt som var i produktion läggs ner och 75 anställda förlorar sina jobb, det är oklart om de kommer förflyttas eller ej till de andra studiorna.

Tyvärr ges de ingen klar förklaring till varför, bara att de har funderat länge på det.

Artiklar:
https://www.google.se/amp/s/www.hollywoodreporter.com/amp/news/disney-shuts-down-animation-house-disneytoon-studios-1124168

https://www.google.se/amp/s/www.indiewire.com/2018/06/disneytoon-studios-shuts-down-disney-glendale-1201979736/amp/

https://www.awn.com/news/disneytoon-studios-shuts-down

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är tråkigt på ett sätt eftetsom att studion ju äntligen skulle ledas i en ny riktning bort mot franschises och filmer baserade på Klassiker och spin-off av Pixar filmer.   :-\
Vad tycker ni?

Det var oväntat för mig också... (de hade ju planerat en ny film till 2019-04-12)

Min bästa gissning är att DisneyToon alltid producerat mindre påkostade filmer? (och det märks lång väg att de har avsevärt lägre budget än filmerna från både Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios)

Hur kommer det då att gå med alla de långfilmer som DisneyToon har producerat?

Dessutom så har DisneyToon också ansvaret för produktionen av Disneys tecknade TV-serier, hur kommer det att gå för framtida TV-serier?

Alexander

#299
Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 juni 2018 kl. 22:21:25
Det var oväntat för mig också... (de hade ju planerat en ny film till 2019-04-12)

Min bästa gissning är att DisneyToon alltid producerat mindre påkostade filmer? (och det märks lång väg att de har avsevärt lägre budget än filmerna från både Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios)

Hur kommer det då att gå med alla de långfilmer som DisneyToon har producerat?

Dessutom så har DisneyToon också ansvaret för produktionen av Disneys tecknade TV-serier, hur kommer det att gå för framtida TV-serier?

Inget särskilt kommer hända med de filmer DisneyToon har producerat, alla filmer ägs ju fortfarande av Disney och kan ges ut på nytt när de vill. Men inga nya filmer från DisneyToon kommer ju komma i framtiden när de nu läggs ner.

TV-serierna sköttes innan hos DisneyToon Studios under 90-och tidigt 00talet men  flyttades under 00-talet permanent sedan till en annan animationsavdelning som heter Disney Television Animation.De var från början en studio som delades upp i två, där avdelningen som fortfarande blev kallad DisneyToon skötte långfilmerna.  Disney Television Animation  kommer fortsätta produktionen av TV-serierna som vanligt. DisneyToon skötte främst bara direk-till-video uppföljarna under 00-talet.

Så de animationsstudiorna som kommer finnas kvar efter att DisneyToon försvinner är:
Walt Disney Animation Studios
Pixar Animation Studios
Disney Television Animation

:)