Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Luke Perry (1966-2019)

Startat av E, 4 mars 2019 kl. 21:46:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Skådisen Luke Perry, känd från bland annat tv-serien Beverly Hills har avlidit av en stroke. Inom dubbning var han bland annat:

Napoleon Brie i Biker Mice from Mars

Sig själv i Family Guy, Simpsons och Johnny Bravo

Stewart Walldinger i Pepper Ann

Rick Jones i The Incredible Hulk (tv-serien från 1996)

Hans sista filmroll ser vi iår i Once upon a time i Hollywood som har premiär 9 augusti i Sverige

Han blev bara 52 år

Elios

Jag funderar bara lite här ska inte detta ämne vara på Film och Tv-serier avdelningen?^^

E

Citat från: Elios skrivet 23 maj 2019 kl. 04:14:54
Jag funderar bara lite här ska inte detta ämne vara på Film och Tv-serier avdelningen?^^
Läs ämnet igen så fattar du varför den inte är där ;)

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 maj 2019 kl. 08:01:45
Läs ämnet igen så fattar du varför den inte är där ;)

Okej ja jo så han har alltså varit med i Johnny Bravo!?^^

Daniel Hofverberg

#4
Citat från: Elios skrivet 23 maj 2019 kl. 04:14:54
Jag funderar bara lite här ska inte detta ämne vara på Film och Tv-serier avdelningen?^^
Det ska det absolut. Jag tror vi kan känna oss ganska säkra på att Luke Perry inte varit med i någon skandinavisk dubbning, som den här tavlan handlar om...

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 maj 2019 kl. 08:01:45
Läs ämnet igen så fattar du varför den inte är där ;)
Du har nog missat ordet skandinaviska i beskrivningen av tavlan Dubbningar och röster... ;) Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att Luke Perry inte medverkat i någon svensk, norsk, dansk eller finsk dubbning; och även om han kan ha varit med i någon engelskspråkig dubbning (av icke engelskspråkiga filmer/serier) så är samtliga exempel du nämner i det första inlägget filmer och serier som är engelskspråkiga i original (d.v.s. inga dubbningar).

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2019 kl. 09:23:17
Det ska det absolut. Jag tror vi kan känna oss ganska säkra på att Luke Perry inte varit med i någon skandinavisk dubbning, som den här tavlan handlar om...
Du har nog missat ordet skandinaviska i beskrivningen av tavlan Dubbningar och röster... ;)
Isåfall var det bra att du flyttade tråden :) Måste ha glömt hela meningen

Daniel Hofverberg

På tal om det är det nog däremot en bra idé att ändra ordet skandinaviska på den tavlan till nordiska. Det finns nämligen olika defitioner kring huruvida Finland hör till Skandinavien (i strikt geografisk mening är det egentligen bara delar av Finland som hör till Skandinavien), och det känns dumt och ologiskt att potentiellt utesluta hela eller delar av Finland i det här sammanhanget.

I Norden ingår visserligen också Island, men skulle någon vilja diskutera isländska dubbningar gör det nog varken till eller från i sammanhanget...