Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hacke Hackspett

Startat av ddubbning, 11 maj 2006 kl. 19:26:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Daniel Hofverberg: Tack för att du slog ihop trådarna!

ddubbning

Citat från: gorehound skrivet  6 september 2012 kl. 00:31:45
Hejsan hoppsan, jag såg inte att det redan fanns en tråd, sorry!

Det är ingen fara! :)

Daniel Hofverberg

Tyvärr är sökfunktionen på forumet inte världens bästa, så det är lätt hänt att missa befintliga trådar vid sökning. Så det är absolut ingen fara; det är inga problem för mig att sammanfoga trådar efter behov.

gorehound

Ah så bra! Har inte riktigt hunnit leta efter den där boken med alla avsnitt ännu, lovar att börja med sökandet ikväll, ska försöka ordna en lista på det är forumet över vilka Hacke-avsnitt som jag har med TV3-dubben. De flesta är 60-talsfilmerna. :) Men några som jag kommer ihåg på rak arm är följande:
Woody Woodpecker (1941)
Wet Blanket Policy (1948)
Dopey Dick the Pink Whale (1957)
Romp in the Swamp (1959)


Citat från: Erika skrivet  6 september 2012 kl. 06:24:08
gorehound: Wow, mycket guld där! :D Har du även "Nisse" med GSP Films dubbning?
Jadå, har kanske 2 eller 3 kassetter av Nisse med GSPs dubbning. :)

Erika

Citat från: gorehound skrivet  6 september 2012 kl. 14:36:40
Jadå, har kanske 2 eller 3 kassetter av Nisse med GSPs dubbning. :)

Inspelat från tv? Jo, jag vet att Trefa Video släppte flera "Nisse"-filmer, men de innehåller inte avsnitten med Riff Raff och hans gäng, och jag är fortfarande säker på att dessa fanns med när tv-serien visades i SVT.

gorehound

#50
Citat från: Erika skrivet  6 september 2012 kl. 15:09:31
Inspelat från tv? Jo, jag vet att Trefa Video släppte flera "Nisse"-filmer, men de innehåller inte avsnitten med Riff Raff och hans gäng, och jag är fortfarande säker på att dessa fanns med när tv-serien visades i SVT.
Det var ett tag sen nu, men jag har nog isåfall en och annan TV-inspelning av Nisse, jag har för mig att det fanns några avsnitt på någon kassett. Ska kolla upp det också :)

Daniel Hofverberg

Jag har själv några avsnitt av Katten Nisse inspelat från SVT, från något av jullovsmorgonprogrammen under andra halvan av 1980-talet. Det var med Lasse Svenssons dubbning, men spontant vill jag minnas att de avsnitt jag har inte innehöll inslagen med Riff Raff.

Kan serien ha sänts vid mer än ett tillfälle på SVT, så att det var i något annat sammanhang som de visade kompletta avsnitt med Riff Raff?

Erika

Det kan i och för sig vara jag som minns helt fel, men jag är ändå säker på att jag har åtminstone sett avsnittet "Monstro vs. the Wolfhound" med Lasse Svenssons dubbning. 

Daniel Hofverberg

Minns du i vilket sammanhang som SVT kan ha sänt det? Om de kan ha sänt serien vid fler tillfällen än i det jullovsmorgonprogram som jag minns?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2012 kl. 15:40:54
Minns du i vilket sammanhang som SVT kan ha sänt det? Om de kan ha sänt serien vid fler tillfällen än i det jullovsmorgonprogram som jag minns?

Jag minns tyvärr inte. :(

ddubbning

SMDB anger att Nisse har visats på TV3 i början av 2000-talet men inget sägs där om dubbningen.
Märkligt nog finns inga SVT-visningar av Nisse registrerade hos SMDB, därmed absolut inte sagt att jag tvivlar på det som Erika och Daniel Hofverberg skriver.

Erika

Citat från: ddubbning skrivet  6 september 2012 kl. 18:46:50
SMDB anger att Nisse har visats på TV3 i början av 2000-talet men inget sägs där om dubbningen.

Det är en omdubbning gjord, om jag minns rätt, av SDI Media. Den dubben har även använts vid visningar på Fox Kids och Film Factorys dvdsläpp. 

gorehound

Citat från: ddubbning skrivet  6 september 2012 kl. 18:46:50
SMDB anger att Nisse har visats på TV3 i början av 2000-talet men inget sägs där om dubbningen.
Märkligt nog finns inga SVT-visningar av Nisse registrerade hos SMDB, därmed absolut inte sagt att jag tvivlar på det som Erika och Daniel Hofverberg skriver.
Finns en del som fortfarande inte verkar finnas registrerat på SMDB, jag hittar t.ex. ingen information om att TV3 ska ha sänt Hacke Hackspett eller Guldstäderna där (kan också vara jag som är usel på att söka, haha). Antar att man kanske ska försöka slänga iväg ett mail eller så. :)

Daniel Hofverberg

Utöver de två dubbningarna finns ju även ytterligare en dubb, som användes på Pickwicks VHS-utgåvor och som, om jag inte minns fel, dubbades av Pangljud.

Citat från: ddubbning skrivet  6 september 2012 kl. 18:46:50
Märkligt nog finns inga SVT-visningar av Nisse registrerade hos SMDB, därmed absolut inte sagt att jag tvivlar på det som Erika och Daniel Hofverberg skriver.
Jag har också lagt märke till att Svensk Mediedatabas inte har någonting om Nisse bland SVTs sändningar. Mest troligt beror det på att serien aldrig gått som fristående programpunkt, utan bara som del av andra programblock.

Jag har i alla fall rannsakat mitt minne i kombination med Wikipedia, och det jullovsmorgonprogram där jag såg Katten Nisse var nog Morgonstjärnan med Pernilla Wahlgren, som sändes december 1985 - januari 1986.

Citat från: gorehound skrivet  6 september 2012 kl. 19:53:58
Finns en del som fortfarande inte verkar finnas registrerat på SMDB, jag hittar t.ex. ingen information om att TV3 ska ha sänt Hacke Hackspett eller Guldstäderna där (kan också vara jag som är usel på att söka, haha). Antar att man kanske ska försöka slänga iväg ett mail eller så. :)
Tyvärr finns ingenting tidigare än 1997 (och bara från 1998 i större skala) registrerat för TV3, då de började referensbanda till Statens ljud- och bildarkiv väldigt sent. 1997 hade alla dessa serier slutat sändas för länge sedan.

ddubbning

Citat från: Erika skrivet  6 september 2012 kl. 19:46:07
Det är en omdubbning gjord, om jag minns rätt, av SDI Media. Den dubben har även använts vid visningar på Fox Kids och Film Factorys dvdsläpp.

Aha, där ser man, tack för upplysningen!