Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Filmrekommendationer

Startat av gstone, 7 augusti 2020 kl. 17:27:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 augusti 2020 kl. 09:46:12
Kanske Svanprinsessan filmerna

De har jag sett och de är bra...

Ta inte illa upp, men det verkar som att ni kommer på alldeles för många filmer som jag redan känner till och sett, kan ni sluta nämna enmassa filmtitlar är ni snälla?

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 augusti 2020 kl. 09:47:57
De har jag sett och de är bra...

Ta inte illa upp, men det verkar som att ni kommer på alldeles för många filmer som jag redan känner till och sett, kan ni sluta nämna enmassa filmtitlar är ni snälla?
Okej då är det här den sista som jag vet att du inte har sett The Hunchback Horse (1947)

Erika

#32
Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 augusti 2020 kl. 08:29:58
Du har helt rätt på båda fronter!  ;)

Okej, då vet jag. :)

Men innan jag lägger fram mina förslag så ska jag bryta loss lite inlägg. Tråden har nämligen gått ifrån ämnet...

Då var det gjort!

Då ska vi se...

Jag börjar med de två första miniserierna om prinsessan Fantaghirò i engelskdubbad version. Varje miniserie består av två delar på ca 90 minuter. SVT visade faktiskt den första miniserien 1995 under titeln "Gyllene rosens grotta" ("The Cave of the Golden Rose" är den internationella titeln, den italienska originaltiteln är "Fantaghirò"). Detta är visserligen en italiensk produktion, men vid inspelningarna har man (vad jag vet och känner till) pratat flera olika språk (dock mestadels engelska) som senare dubbats till italienska för att sedan dubbas till engelska igen.

Fantaghirò (1991):
del 1 och
del 2
Fantaghirò 2 (1992):
del 1 och
del 2

Och så ett par filmer till med engelsk text:


Askungen och de tre nötterna (Tři oříšky pro Popelku/Drei Haselnüsse für Aschenbrödel, 1973) (språk: tjeckiska)

Soľ nad zlato (1983) (språk: slovakiska)

Der Froschkönig/Žabí král (1991) (språk: tyska)

Die sechs Schwäne (2012) (språk: tyska)

Samt en brittisk film:


Glasskon och rosen (The Slipper and the Rose: The Story of Cinderella, 1976)

Ingen aning om någon av filmerna kommer falla dig i smaken, men ingen av dem är särskilt mörka och det slutar lyckligt (åtminstone för de goda).

Disneyfantasten

Har ni inga förslag på biofilmer jag kan se ifall Själen, Raya och Den Sista Draken, Luca och Encanto skulle råka ställas in? (för jag vill verkligen att dessa kommer upp på svenska biografer, för jag vill det, jag vill det!)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 augusti 2020 kl. 10:33:53
Har ni inga förslag på biofilmer jag kan se ifall Själen, Raya och Den Sista Draken, Luca och Encanto skulle råka ställas in? (för jag vill verkligen att dessa kommer upp på svenska biografer, för jag vill det, jag vill det!)
Trubbel

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 augusti 2020 kl. 09:53:50
Okej då är det här den sista som jag vet att du inte har sett The Hunchback Horse (1947)
Varför skulle han vilja se en sovjetisk film från 40-talet

Lilla My

På tal om filmer, någon mer som har ett Letterboxd-account ?? Att länka filmer och lägga till filmer i sin watchlist där är ju annars ett perfekt sätt att rekommendera filmer som verkar intressanta och direkt läsa folk recensioner om man så känner för det.

Mitt account; https://letterboxd.com/Emmaginative/

gstone

[quote auth or=Disneyfantasten link=topic=12131.msg72851#msg72851 date=1596875633]
Har ni inga förslag på biofilmer jag kan se ifall Själen, Raya och Den Sista Draken, Luca och Encanto skulle råka ställas in? (för jag vill verkligen att dessa kommer upp på svenska biografer, för jag vill det, jag vill det!)
[/quote]

Trubbel och Uppkopplad ;D

Pelle Svanslös kanske går fortfarande :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: Erika skrivet 13 augusti 2020 kl. 17:18:55
Jag vet inte hur pass lätt detta kommer att bli för dig, Daniel, men...

Kan du få fram credits till "Askeladden - jakten på det gyllene slottet"? Filmens svenska dubb har ju släppts på streamingtjänster medan den (tyvärr) saknas helt på dvd-utgåvan.
Finns föregångaren Bergakungen med svenskt tal på streaming också?

Erika

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 augusti 2020 kl. 17:21:04
Finns föregångaren Bergakungen med svenskt tal på streaming också?

Det verkar som det bara är uppföljaren som (hittills) har blivit dubbad till svenska.

E

Citat från: Erika skrivet 13 augusti 2020 kl. 17:37:06
Det verkar som det bara är uppföljaren som (hittills) har blivit dubbad till svenska.
Synd, jag tycker filmerna ser intressanta ut, Norge är väldigt bra när det gäller specialeffekter

Erika

Flyttade över inläggen hit eftersom det höll på bli OT.

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 augusti 2020 kl. 17:38:48
Synd, jag tycker filmerna ser intressanta ut, Norge är väldigt bra när det gäller specialeffekter

Båda filmerna är sevärda och välgjorda, men långt ifrån det bästa som gjorts inom genren sagofantasyfilm. Med det sagt/skrivet så är jag fortfarande besviken över att det inte verkar bli en tredje film... :(

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 10 december 2020 kl. 10:57:37
Har du sett filmen och vet hur tuppen ser ut då!?^^

Här;
https://youtu.be/sgoph-vgEb8?t=24

Tog mig literally en minut att hitta bara genom att söka på "Kidnappningen" på Youtube.

MOA

Han sjunger bra i låten på slutet

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 10 december 2020 kl. 15:55:17
Här;
https://youtu.be/sgoph-vgEb8?t=24

Tog mig literally en minut att hitta bara genom att söka på "Kidnappningen" på Youtube.

Nice. Gillar du Kidnappningen för övrigt?^^