Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lön män och kvinnor - röstskådespelare & dubbning

Startat av Richardo, 9 juni 2018 kl. 12:32:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Får män och kvinnor som arbetar som röstskådespelare och tekniker och andra yrken i dubbningsammanhang samma lön (förutsatt att kvantiteten av arbetet är det samma)?

Jabberjaw

Det får i princip alla yrkesroller nuförtiden så svaret är Ja. Sedan spelar naturligtvis tidigare meriter och lön in också så Gunnar Ernblad och Andreas Nilsson skulle förmodligen få högre betalt per påbörjad timma i exakt samma serie som Kim Sulocki. I långfilmer vet jag inte men i tv serier antar jag det är så iallafall.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  9 juni 2018 kl. 17:05:26
Det får i princip alla yrkesroller nuförtiden så svaret är Ja.
Nja, det skulle jag väl inte vilja påstå; tyvärr...

Men i fallet med dubbning tjänar i stort sett alla exakt samma, då 95% av alla dubbar för kollektivavtalets minimilöner. Då spelar det egentligen ingen roll hur känd eller erfaren man är, eller vilket kön man har. I dagens läge är det nog i stort sett bara vid inhopp av kändisar i stora biofilmer som det kan finnas möjlighet att få högre lön - annars bör man nog ha ett väldigt bra förhandlingsläge om man ska ha en chans att få upp lönerna...

Sedan januari 2018 är det för övrigt följande standardlöner för dubbningsskådespelare (vilket alltså tekniskt sett är minimilöner, men i praktiken de löner som i stort sett alla jobbar för):

Endast TV-rättigheter: 666 kr per påbörjad timme