Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bennys badrum (Femman/Kanal 5, 1995-1997)

Startat av Beck, 22 maj 2011 kl. 14:36:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Jag letar efter avsnitt från TV-programmet "Bennys badrum",
som visades på Kanal 5 mellan 1 oktober 1995 och 30 mars 1997.
Eric Ericson och Mi Ridell medverkade. Någon som har några avsnitt, eller vet var det finns?

Benny är en vuxen man med ett speciellt intresse i livet, nämligen tecknad film. Bennys fru däremot är inte lika intresserad och därför låser Benny in sig i badrummet varje söndag för att kunna se filmerna med elefanten "Babar" och dinosaurien "Denver".

Daniel Hofverberg

Jag minns att jag brukade se serien, men jag tror tyvärr inte att jag spelade in något av den.

Eventuellt kan jag ha inspelat någon av serierna från serien, men inte själva ramberättelsen i alla fall. Tyvärr brukade jag förr i tiden ofta bara spela in det tecknade materialet, men strunta i själva programmen som sådana.

Jabberjaw

Har någon ett avsnitt med Bennys Badrum inspelat från Kanal 5  :) Undrat också för minns inte att jag såg på denna fastän jag satt klistrad vid just Femman på morgonarna för att se på Batman varje helg hos mormor och morfar. Kan ju ha sänts tidigare dock i samband med helt andra tecknade program men känns endå som jag borde ha sett detta då jag även såg på Denver ganska kontinuerligt både på femman och på Cartoon Network.

Beck

#3
Hej, gammalt ämne, men är det verkligen ingen som har Bennys badrum?

Reklam för Bennys badrum (klicka till 5:58-6:07!)

Klicka till 0:00-0:07!

Avsnitten visades i Bennys badrum!

Beck

Här är 3 tablåer från Kanal 5 1995-1996 när Bennys badrum visades! 

Kanal 5 (Femman) Avslutning - 1995-10-22 
(Klicka till 1:31!)

Kanal5 Tablå och Testbild 1996-01-28
(Klicka till 0:49!)

[Sat-DX] Kanal Fem: Programmvorschau, Programmtafeln und Testbild (14.12.1996)
(Klicka till 0:36!)

Beck

Här är ett litet klipp med Bennys badrum, från 1995, på Youtube!

MOA

Citat från: Beck skrivet  8 februari 2023 kl. 13:49:15Här är ett litet klipp med Bennys badrum, från 1995, på Youtube!
De e din egna video va?

Beck

Ja, det är min video (men jag medverkar inte i klippet), det är allt jag har kvar med Bennys badrum...
Synd att det är så svårt att hitta hela avsnitt...

Jabberjaw

Citat från: Beck skrivet  8 februari 2023 kl. 14:32:42Ja, det är min video (men jag medverkar inte i klippet), det är allt jag har kvar med Bennys badrum...
Synd att det är så svårt att hitta hela avsnitt...
Borde ju rent tekniskt sätt gå att publicera via playtjänst utan det tecknade innehållet. Likaså alla andra livestudio/3D program typ Hilbur & Co osv. Skurt programmet publicerades ju på Skurt kanalen dvs julkalendern från 1991. Så det borde ju inte vara särskilt svårt att publicera även detta program kan man ju tycka, med tanke på att det bara är en skådespelare....

Men dom som sitter högre upp verkar tänka att det är bättre att gamla saker blir inlåst och bortglömda. :-\ Rättigheter hit och dit, vad fan Danmark, Norge och Finland verkar ju få igenom en hel del serier utan problem. Så känns iof som problemet är dom Svenska produktionsbolagen som är den stora bromsklossen. >:(

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet  9 februari 2023 kl. 00:02:21Men dom som sitter högre upp verkar tänka att det är bättre att gamla saker blir inlåst och bortglömda. :-\ Rättigheter hit och dit, vad fan Danmark, Norge och Finland verkar ju få igenom en hel del serier utan problem. Så känns iof som problemet är dom Svenska produktionsbolagen som är den stora bromsklossen. >:(
Fast frågan är ju om Kanal 5 ens har bevarat Bennys badrum efter så här många år...? Kanal 5 har trots allt genomgått flera ägarbyten och flyttat sina arkiv och lokaler flertalet gånger sedan 1995.

På den här tiden var det Utbildningsradion som stod för Kanal 5s utsändningar och hade deras arkiv, så frågan är var det arkivet tog vägen när Kanal 5 började sända själva 1998...? Tog Kanal 5 tillbaka allting från UR, och finns det i så fall i Sverige, Storbritannien eller Tyskland idag (i och med Brexit har ju Kanal 5 sedan ett par år tillbaka flyttat sändningarna från London till Berlin)?

Det är inte helt säkert att alla rättigheter har följt med heller i samband med att Kanal 5 bytt ägare flera gånger.

Beck

Citat från: Jabberjaw skrivet  9 februari 2023 kl. 00:02:21Borde ju rent tekniskt sätt gå att publicera via playtjänst utan det tecknade innehållet. Likaså alla andra livestudio/3D program typ Hilbur & Co osv. Skurt programmet publicerades ju på Skurt kanalen dvs julkalendern från 1991. Så det borde ju inte vara särskilt svårt att publicera även detta program kan man ju tycka, med tanke på att det bara är en skådespelare....

Men dom som sitter högre upp verkar tänka att det är bättre att gamla saker blir inlåst och bortglömda. :-\ Rättigheter hit och dit, vad fan Danmark, Norge och Finland verkar ju få igenom en hel del serier utan problem. Så känns iof som problemet är dom Svenska produktionsbolagen som är den stora bromsklossen. >:(
Nja, Eric Ericson (Benny) var inte den enda skådespelaren i Bennys badrum.
Mi Ridell var också med, hon spelade hans fru (Frugan, endast röst), men förekom aldrig i bild!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bennys_badrum

Här är ett klipp på Youtube med Wegelius TV, som visades i slutet av varje avsnitt!


Beck

Nu finns en trailer för Bennys badrum från 1996-04-07!
Klicka till 6:54-7:24!


En sak till:
Jag klippte bort Denver i mitt klipp med Bennys badrum (Denver var inte komplett), men avsnittet heter Enter The Dino!
Kan man fråga Svensk Mediedatabas vilket datum Enter The Dino visades och datera mitt klipp mer exakt?
Jag tror att det var något av de 18 första avsnitten (1995-1996), innan Femman bytte namn till Kanal 5.
https://smdb.kb.se/catalog/search?q=%22bennys+badrum%22&sort=OLDEST



https://www.dailymotion.com/video/x8kimzu