Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2023 kl. 00:42:16Nej, resten av eftertexterna i den norska versionen har inget med dubbningen att göra utan produktion av själva serien.
Det var tråkigt att höra.

I den svenska versionen är det väl tre skärmbilder som har att göra med den svenska dubbningen - en med svensk producent och röstregi, en med studior (CinePost och Head & Tail) och tekniker samt en med röster (i den ordningen). Översättare nämns dock inte i de svenska creditsen, trots att den bör vara animerad utifrån engelska som originalspråk, men kanske är manuset ändå skrivet på svenska från början...? Alternativt att en av de två crediterade manusförfattarna (svenska Catharina Stackelberg) i själva verket är översättare.

Disneyfantasten

Okej, nu när vi kommit in på veckans slut så är jag nyfiken: hur långt har du kommit?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 mars 2023 kl. 19:54:06Okej, nu när vi kommit in på veckans slut så är jag nyfiken: hur långt har du kommit?
Jag har valt att göra en avstickare de senaste tre dagarna, och har valt att lägga ner tiden på att sammanställa och skriva av nya norska creditlistor till TV-serier istället för att mata in mer - detta då jag såg att jag hade så väldigt få TV-serier i jämförelse med långfilmer, så att det kändes angeläget att få ihop fler. Därför ligger jag fortfarande "bara" på 89 färdiginmatade creditlistor, men har istället de senaste tre dagarna sammanställt hela 17 nya norska creditlistor på TV-serier; så nu är det alltså totalt 217 creditlistor som jag fått ihop. :)

Att skriva av och sammanställa credits till TV-serier tar ju längre tid än filmer, så det är ganska mycket tid som gått åt till det de senaste dagarna - men det har varit överkomligt, då NRK oftast har samma dubbcredits för alla avsnitt i samma säsong; annars skulle så här många ha tagit veckor att få ihop...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2023 kl. 20:58:46Jag har valt att göra en avstickare de senaste tre dagarna, och har valt att lägga ner tiden på att sammanställa och skriva av nya norska creditlistor till TV-serier istället för att mata in mer - detta då jag såg att jag hade så väldigt få TV-serier i jämförelse med långfilmer, så att det kändes angeläget att få ihop fler. Därför ligger jag fortfarande "bara" på 89 färdiginmatade creditlistor, men har istället de senaste tre dagarna sammanställt hela 17 nya norska creditlistor på TV-serier; så nu är det alltså totalt 217 creditlistor som jag fått ihop. :)

Att skriva av och sammanställa credits till TV-serier tar ju längre tid än filmer, så det är ganska mycket tid som gått åt till det de senaste dagarna - men det har varit överkomligt, då NRK oftast har samma dubbcredits för alla avsnitt i samma säsong; annars skulle så här många ha tagit veckor att få ihop...

Jo, jag kan mycket väl tänka mig att serier tar längre tid att skriva av än filmer, därför skulle mitt förslag vara att börja med filmerna eftersom de går fortare att skriva av.

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 mars 2023 kl. 10:25:10Hejsan!

Hur långt har du kommit nu?
Det här är första gången jag har hunnit göra något, då jag igår var på biblioteket för att titta på material från Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas och jag före det ägnat några dagar åt att sammanställa och skriva av dubbcredits för diverse TV-serier. Det finns dock fler serier på NRK TV, så jag kommer behöva ägna fler dagar åt det.

Men idag har jag i alla fall matat in 14 creditlistor, så nu är vi uppe i 103 färdiga dubbcredits. :)
(Men det totala antalet har å andra sidan också stigit till 221 stycken...)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2023 kl. 20:41:03Det här är första gången jag har hunnit göra något, då jag igår var på biblioteket för att titta på material från Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas och jag före det ägnat några dagar åt att sammanställa och skriva av dubbcredits för diverse TV-serier. Det finns dock fler serier på NRK TV, så jag kommer behöva ägna fler dagar åt det.

Men idag har jag i alla fall matat in 14 creditlistor, så nu är vi uppe i 103 färdiga dubbcredits. :)
(Men det totala antalet har å andra sidan också stigit till 221 stycken...)

När ska du då gå över till långfilmerna? (som går betydligt fortare att fixa jämfört med TV-serier)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 mars 2023 kl. 08:08:36När ska du då gå över till långfilmerna? (som går betydligt fortare att fixa jämfört med TV-serier)
När det gäller inmatning och registrering i databasen (av redan färdiga creditlistor) går jag efter bokstavsordning, så det blir växelvis långfilmer och TV-serier utifrån vad de råkar heta. Där tar det heller ingen skillnad på hastighet beroende på filmer eller TV-serier, utan har jag de norska titlarna klara tar det 2 - 3 minuter per creditlista oavsett vad det är (i några fall aningen längre om det är svårt att hitta åt dem i IMDb, då jag behöver IMDb-ID i förekommande fall vid inskrivningen). Det är alltså av de i dagsläget 221 färdiga creditlistorna.

När det gäller sammanställning och avskrivning av credits, så är det framför allt TV-serier jag arbetar med nu, då de är så få till antalet jämfört med filmerna; men jag gör avstickare ibland och skriver av credits till nya långfilmer som har släppts - exempelvis när nya storfilmer släpps på Netflix eller liknande. Men jag tycker att antalet långfilmer just nu är helt okej för en "skarp" lansering, medan däremot antalet TV-serier är lite för litet.

Disneyfantasten

Hejsan!

Hur har det gått med de norska rollistorna?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2023 kl. 09:32:17När det gäller inmatning och registrering i databasen (av redan färdiga creditlistor) går jag efter bokstavsordning, så det blir växelvis långfilmer och TV-serier utifrån vad de råkar heta. Där tar det heller ingen skillnad på hastighet beroende på filmer eller TV-serier, utan har jag de norska titlarna klara tar det 2 - 3 minuter per creditlista oavsett vad det är (i några fall aningen längre om det är svårt att hitta åt dem i IMDb, då jag behöver IMDb-ID i förekommande fall vid inskrivningen). Det är alltså av de i dagsläget 221 färdiga creditlistorna.

När det gäller sammanställning och avskrivning av credits, så är det framför allt TV-serier jag arbetar med nu, då de är så få till antalet jämfört med filmerna; men jag gör avstickare ibland och skriver av credits till nya långfilmer som har släppts - exempelvis när nya storfilmer släpps på Netflix eller liknande. Men jag tycker att antalet långfilmer just nu är helt okej för en "skarp" lansering, medan däremot antalet TV-serier är lite för litet.

Får man fråga: hur många TV-serier vill du ha som minst för att lansera hela alltet?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 mars 2023 kl. 23:43:07Hejsan!

Hur har det gått med de norska rollistorna?
Jag har inte hunnit så mycket de senaste dagarna, då jag satsat hårt på att se så många nominerade filmer som möjligt in i det sista, inför Oscarsgalan som var nu i natt. Och i natt har jag självklart varit uppe för att se på Oscarsgalan (den missar jag aldrig), så därför är jag väldigt trött idag - och kommer nog behöva lägga mig när jag kommer hem från jobbet, så idag blir det nog ingenting gjort.

Men jag tror att jag hade kommit upp till 117 inmatade creditlistor. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2023 kl. 08:12:28Får man fråga: hur många TV-serier vill du ha som minst för att lansera hela alltet?
Jag har egentligen inget specifikt antal, men vill gärna ha ett hyfsat antal - och gärna en skaplig mix från olika företag, så att det blir både Disney, Nickelodeon, Netflix och serier på NRK. NRK TV har en del serier från Nickelodeon, vilket är värdefullt då de oftast har utsatta dubbcredits till skillnad från Nickelodeon.

Men jag har nog väldigt ont om Netflix-serier just nu, så där vore det inte fel med några till - och när det gäller Disney har jag nog i stort sett bara credits för Disney 11/Once just nu, vilket känns lite för lite... Där vore det tacksamt om någon ville ta sig tid att skriva av credits för någon/några serier, alternativt tipsa om serier som har väldigt lika credits mellan olika avsnitt (så att det räcker att kolla igenom enstaka avsnitt för att få en helhetsbild av serien) så att det går relativt snabbt att skriva av. :)

Disneyfantasten

Hoppas du inte misstycker att jag frågar detta varje söndag fram tills du lanserat hela alltet?

Jag undrar hur långt du har kommit?

Ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt omfattande frågande, men du har ju sagt att du skulle lansera det flera gånger men ändå inte lanserat det, första gången sa du att det skulle vara på sommaren men kom inte, sen skulle det vara på hösten men kom inte, sen i december men kom inte, sen i januari men kom inte, sen i februari men kom inte, och så vidare. (allt detta ända sedan jag fick veta maj förra året att du sysslat med norska rollistor i ett par års tid, detta innebär alltså nästan ett års tids väntan, och som om inte det vore nog så har du ökat dina då 200 rollistor till ännu flera)

Men all respekt, men jag uppskattar verkligen ifall du kunde hitta snabbare och effektivare sätt att lansera de. norska rollistorna och sedan snabbt gå över till de danska och fixa fler än 100 sådana, du kanske kan be fler än 20 norskar och fler än 20 danskar om hjälp så går det fortare? (så behöver du inte trötta ut dina fingrar)

Disneyfantasten

Och när det väl lanserat alla dina första rollistor så kan du lägga till ännu fler på sajten senare precis som du brukar göra med de svenska, bara en tanke.

Daniel Hofverberg

Jag är väl medveten om att det här har tagit tid, och jag vet att jag är tidsoptimist som har en förkärlek att underskatta hur lång tid saker och ting tar...

Nu är i alla fall 150 creditlistor inmatade och klara (av totalt 241 creditlistor), så det går sakta framåt. Fortsätter jag i samma tempo borde det finnas en hyfsad chans att lansera avdelningen lagom till påsk. :)
(Men ta det som en förhoppning och inte som ett löfte - det beror som alltid på vad annat som händer i livet, hur högt jag prioriterar Norske stemmer og credits gentemot svenska credits och recensioner, o.s.v. Om jag exempelvis går på bio, som händer då och då, så hinner jag ju av förståeliga skäl inte så mycket annat de dagarna...)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 mars 2023 kl. 09:09:45Men all respekt, men jag uppskattar verkligen ifall du kunde hitta snabbare och effektivare sätt att lansera de. norska rollistorna och sedan snabbt gå över till de danska och fixa fler än 100 sådana, du kanske kan be fler än 20 norskar och fler än 20 danskar om hjälp så går det fortare? (så behöver du inte trötta ut dina fingrar)
Om jag verkligen hade känt 20 norrmän och 20 danskar, så hade jag bett dem om hjälp för länge sen... Men nu känner jag tyvärr bara en norrman, och TrondM har inte möjlighet att hjälpa till just nu på grund av en skada.

Men om du känner 20 norrmän som är villiga att hjälpa till, så vore det mycket uppskattat - då skulle det här bli klart på nolltid...

Egentligen är det dock inget som man behöver vara norrman för att klara av - norrmän kanske möjligtvis har en del kontakter bland distributörer och/eller dubbningsstudior som kan vara till hjälp för att få tag i vissa uppgifter, men för att bara skriva av credits går det precis lika bra med svenskar; och de fåtal norska termer man behöver kunna kan jag bidra med. För att spara tid kan det underlätta om man tillfälligt ställer om sitt tangentbord till norsk standard, för att enklare kunna skriva norska tecken (Å, Æ och Ø), men åtminstone i Windows 10 och Windows 11 är det inte svårt och tar inte lång tid.

Jag hade däremot gärna velat ha hjälp av någon norrman att skriva av dubbcredits till de filmer som har svensk bildversion på Disney+ - de går nämligen inte att få norskt ljudspår eller norska dubbcredits till från Sverige, utan då måste man befinna sig i Norge för att kunna få norsk bildversion (och verkar inte ens hjälpa med norsk VPN för att komma åt dessa). :(

Men för allt som inte har svensk bildversion på Disney+ och för övriga tjänster går det precis lika bra från Sverige. Framförallt vore det värdefullt med fler creditlistor till TV-serier från Disney, då Disney just nu är kraftigt underrepresenterat bland de norska creditlistor som just nu är klara.

Själva inmatningen i databasen är det lite svårare att kunna hjälpa till med, då det kräver tillgång till filer på min lokala dator, men även det går att lösa om någon känner sig manad att hjälpa till. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 mars 2023 kl. 09:10:49Och när det väl lanserat alla dina första rollistor så kan du lägga till ännu fler på sajten senare precis som du brukar göra med de svenska, bara en tanke.
Det kommer jag självklart att göra, men vill ändå ha ett hyfsat antal redan från början så att avdelningen ska kännas användbar. Som jämförelse kan jag nämna att när jag startade Svenska röster och credits för en herrans massa år sedan vill jag minnas att jag började med ungefär 250 creditlistor från första början.

Disneyfantasten

Okej, sist jag frågade var 150 creditlistor färdiga av totalt 241, så då undrar jag: hur långt har du kommit nu?