Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 maj 2023 kl. 18:19:13Fråga: jag gissar att du inte har kommit någon vart eftersom du varit sjuk den senaste tiden?
Febern har gått ner lite grand, så att jag inte behöver ligga ner hela tiden - därför är min ambition att försöka publicera Norske stemmer og credits idag på Norges nationaldag, om jag orkar och jag inte känner mig alltför matt framöver. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2023 kl. 18:21:17Febern har gått ner lite grand, så att jag inte behöver ligga ner hela tiden - därför är min ambition att försöka publicera Norske stemmer og credits idag på Norges nationaldag, om jag orkar och jag inte känner mig alltför matt framöver. :)
Vill du ha hjälpe ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 17 maj 2023 kl. 18:46:27Vill du ha hjälpe ?
Tack för erbjudandet, men den här sista biten kräver tillgång till servern, så det är tyvärr inget som någon annan kan hjälpa till med.

Däremot får du (och alla andra) mer än gärna hjälpa till med att skriva av creditlistor för både norska och danska - Norske stemmer og credits är ju inte "klar" bara för att den lanseras skarpt, utan kommer behöva utökas under lång tid för att komma upp i ett rimligt antal; Svenska röster och credits innehåller ju över 1500 creditlistor som jämförelse...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2023 kl. 20:45:38Tack för erbjudandet, men den här sista biten kräver tillgång till servern, så det är tyvärr inget som någon annan kan hjälpa till med.

Däremot får du (och alla andra) mer än gärna hjälpa till med att skriva av creditlistor för både norska och danska - Norske stemmer og credits är ju inte "klar" bara för att den lanseras skarpt, utan kommer behöva utökas under lång tid för att komma upp i ett rimligt antal; Svenska röster och credits innehåller ju över 1500 creditlistor som jämförelse...

Fråga: ungefär när planerar du att påbörja den danska avdelningen?

Disneyfantasten

Ikväll har alltså den norska avdelningen äntligen anlänt, välkommen hit!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 maj 2023 kl. 20:56:10Fråga: ungefär när planerar du att påbörja den danska avdelningen?
Jag kommer nog påbörja danska creditlistor så smått inom den närmaste månaden, men jag kommer behöva hjälp för att det inte ska ta orimligt lång tid. Trots allt är ju Norske stemmer og credits långtifrån "färdig", utan kommer behöva utökas under ganska lång tid framöver med fler creditlistor för att komma upp i ett rimligt antal, och jag får liksom inte mer fritid till övers bara för att det är ännu en avdelning att tänka på...

Så både för norska och danska creditlistor vore det uppskattat om någon eller några kunde hjälpa till att skriva av dubbcredits från DVD/Blu-Ray-utgåvor och/eller streamingtjänster (NRK TV, Netflix, Viaplay, Disney+ och Apple TV+ är väl de tjänster som ligger närmast till hands, även om det säkert finns en del norskdubbat kvar på C More också trots att den tjänsten inte finns kvar i Norge). Det är inte nödvändigt att kunna någon norska eller danska, utan bara skriva av vad som står tillsammans med ett fåtal färdiga fraser som jag kan tillhandahålla. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2023 kl. 01:50:45Jag kommer nog påbörja danska creditlistor så smått inom den närmaste månaden, men jag kommer behöva hjälp för att det inte ska ta orimligt lång tid. Trots allt är ju Norske stemmer og credits långtifrån "färdig", utan kommer behöva utökas under ganska lång tid framöver med fler creditlistor för att komma upp i ett rimligt antal, och jag får liksom inte mer fritid till övers bara för att det är ännu en avdelning att tänka på...

Så både för norska och danska creditlistor vore det uppskattat om någon eller några kunde hjälpa till att skriva av dubbcredits från DVD/Blu-Ray-utgåvor och/eller streamingtjänster (NRK TV, Netflix, Viaplay, Disney+ och Apple TV+ är väl de tjänster som ligger närmast till hands, även om det säkert finns en del norskdubbat kvar på C More också trots att den tjänsten inte finns kvar i Norge). Det är inte nödvändigt att kunna någon norska eller danska, utan bara skriva av vad som står tillsammans med ett fåtal färdiga fraser som jag kan tillhandahålla. :)

Ett bra tips är åter WILLDUBGURU, jag är mer än övertygad om att hen kan vara till stor hjälp eftersom hen är väldigt insatt och kunnig i det där med dubbningar och premiärdatum av olika slag.

Ett annat bra tips är dubbnings_proffsen (vars namn är Leo Löfgren Roberts), även om jag tyvärr misstänker att han bara är insatt i Disneyklassiker (Walt Disney Animation Studios filmer) som haft premiär fram till 1999 och inga andra filmer eller produktioner än dessa... (han är iallafall väldigt insatt och kunnig i det där med olika språk i Europa, så han kan säkert hjälpa dig med det danska)

På tal om det, när det väl blir dags för det finska så kan dessa två säkert hjälpa dig, WILLDUBGURU med i princip vilka filmer som helst och dubbnings_proffsen med Disneyklassiker som haft premiär fram till 1999.

Disneyfantasten

Jo förresten, hur ska du göra med Norska credits till kortfilmer? (till exempel med Musse Pigg, Kalle Anka, Långben, ect.)

gstone

Jag har hittat två hemsidor med lister över hundratales norska/ danska röster.

Dom har i stort sätt allty man önskar veta om norskt pch danskt röstskådspelri.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2023 kl. 20:46:21För att en tom tavla är ganska meningslös att ha kvar, om faktiskt ingenting kommer att betatestas. Då kommer man ju bara att stirra på en tom skärm... ;)

Det här är en sådan tavla som kommer och går utifrån om det för tillfället finns något som ska testas. Det gör det fram till den 17 maj, men när avdelningen läggs ut skarpt kommer som sagt alla inlägg i den här tråden att sammanfogas med tråden Norska/danska/finska röster och credits. Vilket förstås innebär att ingenting finns kvar här...
Ja det är sant. Trodde det dock skulle fyllas på mer här.  :o

Elios


Disneyfantasten

#341
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2023 kl. 01:50:45Jag kommer nog påbörja danska creditlistor så smått inom den närmaste månaden, men jag kommer behöva hjälp för att det inte ska ta orimligt lång tid. Trots allt är ju Norske stemmer og credits långtifrån "färdig", utan kommer behöva utökas under ganska lång tid framöver med fler creditlistor för att komma upp i ett rimligt antal, och jag får liksom inte mer fritid till övers bara för att det är ännu en avdelning att tänka på...

Så både för norska och danska creditlistor vore det uppskattat om någon eller några kunde hjälpa till att skriva av dubbcredits från DVD/Blu-Ray-utgåvor och/eller streamingtjänster (NRK TV, Netflix, Viaplay, Disney+ och Apple TV+ är väl de tjänster som ligger närmast till hands, även om det säkert finns en del norskdubbat kvar på C More också trots att den tjänsten inte finns kvar i Norge). Det är inte nödvändigt att kunna någon norska eller danska, utan bara skriva av vad som står tillsammans med ett fåtal färdiga fraser som jag kan tillhandahålla. :)

Du kanske kan påbörja med de danska creditlistorna till signifikanta kandidater, du vet, Walt Disney Animation Studios klassiska handanimerade filmer såsom Snow White and The Seven Dwarfs, Pinocchio, Fantasia, Dumbo, Bambi, Cinderella, Alice In Wonderland, Peter Pan, Lady and The Tramp, Sleeping Beauty, 101 Dalmatians, The Jungle Book, The Little Mermaid, Beauty and The Beast, Aladdin, The Lion King, med flera, likaväl som deras datoranimerade filmer såsom Tangled, Frozen, Zootopia, Moana, med flera samt Pixar Animation Studios filmer såsom Toy Story, Monsters Inc, Finding Nemo, The Incredibles, Ratatouille, Up, Brave, Inside Out, Coco, med flera?

gstone

Efter som jag har blivit intresserad av Norska/danska/finska dubbningar ska jag beställa en dansk dvd av en animerad film idag.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 maj 2023 kl. 21:53:16Efter som jag har blivit intresserad av Norska/danska/finska dubbningar ska jag beställa en dansk dvd av en animerad film idag.
Vilken då?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2023 kl. 22:34:35Vilken då?
En Grimm Historie 2 - Snehvide, Et Bid I Det  Sure Æble.

Det är alltså en amerikansk(direkt till dvd) animerad film. Men den danska dvd utgåvan komplett med dansk dubbning :D

Dock svenskt.

En rolig sak är att rösterna står på omslaget( dom största i alla fall) jag älskar när film bolag är trevliga nog att marknadsföra vilka som är med i den lokala dubbningen.


Förvisso finns filmen på Netflix men där är den bara textade.

Och jag har ingen lust se den på engelska.

Plus fysiska media är alltid att föredra.

Den var ock väldigt billig under 20 kr :D

Jag hade tänkt på att köpa den ett tag.

Fast nu vallade jag att göra det på danska.

Den är nog inte vidare bra med tanken på att det en uppföljare för dvd på en film som fick ganska dålig kritik till att börja med. Men dubbningen kan vara bra.

Och brukar gillar när filmer skojar med sagor.

Älskar ju Shrek serien :D
 


[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.