Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2023 kl. 12:20:02TrondM har råkat ut för en skada och är frånvarande en tid framöver, så han är inte till någon hjälp.

Men egentligen behövs det inga särskilda personer, utan du eller vem som helst kan hjälpa till i majoriteten av fallen. Visst finns det några serier och filmer som kan vara svårare att lista ut norsk titel på, men oftast klarar man sig med att kolla på IMDb, söka på NRK TV, söka runt på Flixable och/eller lite snabbt googlande. Problemet är bara det att det tar tid i anspråk.

De allra flesta filmer och serier tar knappast mer än fem minuter att söka fram titel på, men många bäckar små... Om vi för exemplets skull räknar med fem minuter per creditlista, så handlar det ju om över 16 timmar för alla 200 creditlistor.

Fast jag är alldeles för oerfaren vid creditlistor av utländska dubbningar för att kunna vara till någon hjälp...

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 25 februari 2023 kl. 12:45:05Jag kan hjälpa till.
Så bra, här kommer en textfil med originaltitlarna för alla norska creditlistor. Då jag redan börjat att mata in en del och därför redan tagit reda på norska titlar för de första på listan, så föreslår jag att du börjar nedifrån; från den nedersta raden och fortsätter uppåt. :)

Jag beklagar att det inte är en så vacker fil, då jag har extraherat rader direkt från textfiler med Linux-verktyg. I de fall titlar inte står inom parentes misstänker jag att den norska titeln är samma som originaltiteln, men har i somliga fall inte kunnat säkerställa det till 100%.
Norska creditlistor.txt

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 februari 2023 kl. 19:43:26Fast jag är alldeles för oerfaren vid creditlistor av utländska dubbningar för att kunna vara till någon hjälp...
Du behöver absolut inte ha någon erfarenhet av creditlistor för att vara till hjälp, utan bara kunna vanligt hederligt googlande och sökning på bl.a. IMDb, NRK TV, m.fl. Det är så grundläggande att varenda människa här lär klara av det i de allra flesta fall (undantaget några specialfall som kan vara lite svårare).

Har man överhuvudtaget kunnat hitta hit så lär man nog veta hur Google fungerar... ;)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2023 kl. 02:34:07Så bra, här kommer en textfil med originaltitlarna för alla norska creditlistor. Då jag redan börjat att mata in en del och därför redan tagit reda på norska titlar för de första på listan, så föreslår jag att du börjar nedifrån; från den nedersta raden och fortsätter uppåt. :)

Jag beklagar att det inte är en så vacker fil, då jag har extraherat rader direkt från textfiler med Linux-verktyg. I de fall titlar inte står inom parentes misstänker jag att den norska titeln är samma som originaltiteln, men har i somliga fall inte kunnat säkerställa det till 100%.
Norska creditlistor.txt
Du behöver absolut inte ha någon erfarenhet av creditlistor för att vara till hjälp, utan bara kunna vanligt hederligt googlande och sökning på bl.a. IMDb, NRK TV, m.fl. Det är så grundläggande att varenda människa här lär klara av det i de allra flesta fall (undantaget några specialfall som kan vara lite svårare).

Har man överhuvudtaget kunnat hitta hit så lär man nog veta hur Google fungerar... ;)
Utmärkt, jag tar nog itu med detta imorgon. Får se när jag blir klar ;) 
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 26 februari 2023 kl. 02:41:07Utmärkt, jag tar nog itu med detta imorgon. Får se när jag blir klar ;)
Tack, du kan med fördel använda dig av mitt dokument och bara skriva dit de norska titlarna till höger om originaltitlarna på varje rad; så blir det enkelt för både dig och mig. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 februari 2023 kl. 02:34:07Så bra, här kommer en textfil med originaltitlarna för alla norska creditlistor. Då jag redan börjat att mata in en del och därför redan tagit reda på norska titlar för de första på listan, så föreslår jag att du börjar nedifrån; från den nedersta raden och fortsätter uppåt. :)

Jag beklagar att det inte är en så vacker fil, då jag har extraherat rader direkt från textfiler med Linux-verktyg. I de fall titlar inte står inom parentes misstänker jag att den norska titeln är samma som originaltiteln, men har i somliga fall inte kunnat säkerställa det till 100%.
Norska creditlistor.txt
Du behöver absolut inte ha någon erfarenhet av creditlistor för att vara till hjälp, utan bara kunna vanligt hederligt googlande och sökning på bl.a. IMDb, NRK TV, m.fl. Det är så grundläggande att varenda människa här lär klara av det i de allra flesta fall (undantaget några specialfall som kan vara lite svårare).

Har man överhuvudtaget kunnat hitta hit så lär man nog veta hur Google fungerar... ;)

Jo, självklart vet jag hur Google fungerar, men min poäng var att jag är ovan vid hur utländska dubbningar ser ut, å andra sidan gällde det även svenska en gång i tiden för min del, men sedan många år tillbaka har jag successivt lärt mig mer och mer med åren både med engelska och svenska rollistor, så det är kanske en tidsfråga innan jag också lär mig allt mer med norska, danska och finska sådana, men det kan nog säkert ta ett tag.

Sabelöga

Här är dom första (eller sista) 59 jag orkar göra för tillfället.

Länk

Hoppas formatet är begripligt. Jag var tvungen att gissa vilket verk du menade när det fanns flera (särskilt för Disney-produktioner) men hoppas det blir bra ändå. IMDb-länken finns som du ser till höger så det bara att återkoppla ifall du har några frågor.
Houba !

Sabelöga

Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 26 februari 2023 kl. 13:51:52Här är dom första (eller sista) 59 jag orkar göra för tillfället.

Länk

Hoppas formatet är begripligt. Jag var tvungen att gissa vilket verk du menade när det fanns flera (särskilt för Disney-produktioner) men hoppas det blir bra ändå. IMDb-länken finns som du ser till höger så det bara att återkoppla ifall du har några frågor.
Tack så mycket. :)

Är det någon särskild du undrar över vilken film/serie som åsyftas, så är det bara att fråga så kan jag gå in i dokumentet och lista ut det.

Disneyfantasten

Okej, idag är sista dagen i februari, så min nyfikenhet är fortfarande aktiv: hur långt har du kommit?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 februari 2023 kl. 10:23:00Okej, idag är sista dagen i februari, så min nyfikenhet är fortfarande aktiv: hur långt har du kommit?
Inte längre än när du frågade för två dagar sedan, så fortfarande 42 creditlistor av 200.
(Jag har varken tid eller möjlighet att sitta med det här varje dag, men försöker när jag har en stund över och värken i fingrarna så tillåter)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2023 kl. 11:01:45Inte längre än när du frågade för två dagar sedan, så fortfarande 42 creditlistor av 200.
(Jag har varken tid eller möjlighet att sitta med det här varje dag, men försöker när jag har en stund över och värken i fingrarna så tillåter)
Snacka om rekord av dröjmål, hur ska vi lösa det... (jag var övertygad om att problemet hade löst sig nu när Raltseye/Sabelöga hade erbjudit sig att hjälpa dig, men icke-sa-nicke)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 februari 2023 kl. 11:05:57Snacka om rekord av dröjmål, hur ska vi lösa det... (jag var övertygad om att problemet hade löst sig nu när Raltseye/Sabelöga hade erbjudit sig att hjälpa dig, men icke-sa-nicke)
Ja, med hans hjälp sparar jag en del värdefull tid - men jag måste ju fortfarande mata in det hela, och det förutsätter att jag liksom har tid att sitta vid datorn; det finns tyvärr ingen artificiell intelligens som kan göra jobbet åt mig medan jag ligger och sover... ;)

Du får ha i åtanke att jag fortfarande har mitt ordinarie arbete, och på grund av nervskador i fingrarna sedan en olycka för många år sedan kan jag inte sitta vid datorn mer än ett par timmar per dag utöver tiden på jobbet - och all den tiden kan jag förstås inte gärna lägga på att skriva in sådant här, då jag ju också måste sammanställa svenska creditlistor, skriva recensioner, fixa eventuella buggar, svara på e-post och PM, m.m.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2023 kl. 11:24:27Ja, med hans hjälp sparar jag en del värdefull tid - men jag måste ju fortfarande mata in det hela, och det förutsätter att jag liksom har tid att sitta vid datorn; det finns tyvärr ingen artificiell intelligens som kan göra jobbet åt mig medan jag ligger och sover... ;)

Du får ha i åtanke att jag fortfarande har mitt ordinarie arbete, och på grund av nervskador i fingrarna sedan en olycka för många år sedan kan jag inte sitta vid datorn mer än ett par timmar per dag utöver tiden på jobbet - och all den tiden kan jag förstås inte gärna lägga på att skriva in sådant här, då jag ju också måste sammanställa svenska creditlistor, skriva recensioner, fixa eventuella buggar, svara på e-post och PM, m.m.
Menar du att den långvariga nervskadan inte är borta alls?

Okej, har du hört av dig till fler som har erbjudit sig och kan hjälpa till? Isåfall är jag mer än övertygad om att det skulle gå fortare!

Daniel Hofverberg

Nu har jag gjort en kraftinsats och lagt in 14 creditlistor till, så nu är 56 creditlistor inlagda och klara. :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 februari 2023 kl. 13:40:06Menar du att den långvariga nervskadan inte är borta alls?
Nej, läkarna tror inte att det kommer gå över - det är bättre än den första tiden efter olyckan 2006, men inte bra. Men tack vare att jag fått igenom sjukersättning på 50%, så att jag bara behöver jobba halvtid, så går det hyfsat.