Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Resan till julstjärnan (2012)

Startat av Sabelöga, 9 september 2022 kl. 15:34:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Har den norska fantasyfilmen Resan till julstjärnan från 2012 dubbats till svenska? Jag vet att den visats på Cmore men det framgår inte på SMDb om den dubbades.
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet  9 september 2022 kl. 15:34:04Har den norska fantasyfilmen Resan till julstjärnan från 2012 dubbats till svenska? Jag vet att den visats på Cmore men det framgår inte på SMDb om den dubbades.
Originalet har det men jag tror inte versionen från 2012 har det.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 september 2022 kl. 15:44:19Originalet har det men jag tror inte versionen från 2012 har det.
Jo originalets dubbning finns tom på Dubbningshemsidan. Men nyinspelningen hittar jag inget om.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  9 september 2022 kl. 15:34:04Har den norska fantasyfilmen Resan till julstjärnan från 2012 dubbats till svenska? Jag vet att den visats på Cmore men det framgår inte på SMDb om den dubbades.
Jag har inte själv sett 2012 års film på C More, men jag skulle gissa att den sannolikt sändes i textad originalversion - trots allt har det ju alltid varit ovanligt att dubba långfilmer speciellt för TV-sändningar, och det har nog blivit ännu mer ovanligt under de senaste decennierna. Den här filmen verkar ju ha sänts mellan november 2014 och november 2015 på C Mores kanaler, och det var tyvärr lite före jag började abonnera på C More.

Men om ingen annan har ett hundraprocentigt svar så kan jag kolla upp saken via Kungliga Biblioteket, och beställa studiekopia från Svensk Mediedatabas. :)

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 september 2022 kl. 21:13:48Jag har inte själv sett 2012 års film på C More, men jag skulle gissa att den sannolikt sändes i textad originalversion - trots allt har det ju alltid varit ovanligt att dubba långfilmer speciellt för TV-sändningar, och det har nog blivit ännu mer ovanligt under de senaste decennierna. Den här filmen verkar ju ha sänts mellan november 2014 och november 2015 på C Mores kanaler, och det var tyvärr lite före jag började abonnera på C More.

Men om ingen annan har ett hundraprocentigt svar så kan jag kolla upp saken via Kungliga Biblioteket, och beställa studiekopia från Svensk Mediedatabas. :)
Varför inte? :)
Houba !

Daniel Hofverberg

Nu har jag sett 2012 års Resan till julstjärnan från NRK TV, och det var större förändringar gentemot 1976 års version än jag trodde. Egentligen är bara kärnan med själva julstjärnan och ett fåtal rollfigurer sig lika, medan det mesta i handlingen är förändrat. 2012 års version har mer spänning, större konflikt och ett högre tempo, så det ligger kanske bättre i tiden för dagens mer otåliga publik.

Fast själv föredrar jag 1976 års film, och jag tycker att de hade kortat ned filmen onödigt mycket för nyversionen 2012 - eftertexterna börjar rulla redan efter 1 timme 10 minuter, och det gör att karaktärsutveckling och fördjupning blir lidande. Nuförtiden, när dagens barn vant sig vid ganska långa filmer, så borde de ju hellre ha kunnat förlänga filmen en aning gentemot 1976 års version istället för att göra den ännu kortare... Och lite tråkigt att bara berätta vad som hände för 10 år sedan i form av stillbildsanimerad prolog med berättarröst, så att live-actionsegmenten börjar med "nutid" - istället för att som i 1976 års film skildra allt "som vanligt".

Enligt uppgift ska tydligen 2012 års film bättre hålla sig till den ursprungliga teaterpjäsen från 1924, men den har jag aldrig sett så det kan jag inte uttala mig om. Rätta mig om jag har fel, men trots att teaterpjäsen spelats oräkneliga gånger av alla möjliga teatersällskap runt om i Norge under alla tider, så tror jag aldrig att pjäsen har satts upp i Sverige. Eller åtminstone har den då aldrig fått ens i närheten av samma uppmärksamhet här som i grannlandet.

Vad gäller hur filmen sändes på C More, så har jag beställt studiekopia från Svensk Mediedatabas, men den har inte skickats än så jag har inte kunnat se den än. Jag skulle som sagt gissa att filmen med största sannolikhet lär ha sänts i textad originalversion på C More, men det vore ju bra att kunna bekräfta detta med säkerhet...

Erika

#6
Var ett bra tag sedan jag såg nyinspelningen, men vill minnas jag föredrog filmen från 1976 bl. a. för jag tyckte bättre om birollerna där. Här kändes de mycket blekare...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2023 kl. 07:14:24Enligt uppgift ska tydligen 2012 års film bättre hålla sig till den ursprungliga teaterpjäsen från 1924, men den har jag aldrig sett så det kan jag inte uttala mig om. Rätta mig om jag har fel, men trots att teaterpjäsen spelats oräkneliga gånger av alla möjliga teatersällskap runt om i Norge under alla tider, så tror jag aldrig att pjäsen har satts upp i Sverige. Eller åtminstone har den då aldrig fått ens i närheten av samma uppmärksamhet här som i grannlandet.
Tog mig en snabb titt på KB:s tidningstjänst och det verkar som pjäsen har satts upp även i Sverige, dock endast ett fåtal gånger...

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  9 september 2022 kl. 15:34:04Har den norska fantasyfilmen Resan till julstjärnan från 2012 dubbats till svenska? Jag vet att den visats på Cmore men det framgår inte på SMDb om den dubbades.
Nu har jag äntligen svar på tal, efter att ha ägnat gårdagen på biblioteket. Resan till julstjärnan sändes på C More i norskspråkig originalversion med svensk text, så 2012 års film har inte dubbats till svenska. :(

Inte helt otippat, men det var ju bra att få ett definitivt besked...