Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lilla Dot och kängurun samt dess uppföljare

Startat av Daniel Hofverberg, 14 december 2022 kl. 22:25:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Inlägg berörande Lilla Dot och kängurun har nu flyttats ut från den här tråden, samt sammanfogad med befintlig tråd, så att allt om Dot-serien ska vara samlat på ett och samma ställe. :)


Nu har jag digitaliserat och lagt upp den australiensiska familjefilmen Lilla Dot och kängurun från 1977, som visades på bio i Sverige 1982 och släppts på VHS flera gånger; men tyvärr aldrig på DVD i Sverige. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun
(Inte färdigbehandlad än av Archive, så går inte att spela online än, men det går ju att ladda hem redan nu)

Jag har inte lyckats ta reda på vilken dubbningsstudio som gjort dubbningen, men det är i alla fall Monica Forsberg, Kerstin Andeby, Bertil Engh, Marrit Ohlsson, Peter Wanngren, Hans Lindgren och Bert-Åke Varg som medverkar. Tyvärr vet jag inte vem som spelar respektive rollfigur.

Det här är den första filmen i en serie om 8 filmer som producerades i Australien om Dot, men jag tror bara att 5 av filmerna dubbats till svenska. Det här verkar vara den enda som visats på bio i Sverige, medan de andra fyra bara släppts på VHS. Filmen består av äkta filmade bakgrunder, men tecknade rollfigurer.

Citat från: A skrivet 14 december 2022 kl. 19:05:50Hur gick det med detta? Det skulle vara intressant att se jag har precis hört talas om dom.
Jag har precis fått S-Video-kabeln jag beställt från Amazon, men har inte hunnit koppla in den än för att se om det gör att Macrovision-eliminatorn fungerar. Jag ska försöka göra det snarast, men det börjar vara hektiska tider inför jul så jag kan inte lova att jag hinner göra det före jul.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2022 kl. 22:25:33Nu har jag digitaliserat och lagt upp den australiensiska familjefilmen Lilla Dot och kängurun från 1977, som visades på bio i Sverige 1982 och släppts på VHS flera gånger; men tyvärr aldrig på DVD i Sverige. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun
(Inte färdigbehandlad än av Archive, så går inte att spela online än, men det går ju att ladda hem redan nu)

Jag har inte lyckats ta reda på vilken dubbningsstudio som gjort dubbningen, men det är i alla fall Monica Forsberg, Kerstin Andeby, Bertil Engh, Marrit Ohlsson, Hans Lindgren och Bert-Åke Varg som medverkar. Tyvärr vet jag inte vem som spelar respektive rollfigur.
jul.
Tack vad kul.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2022 kl. 22:25:33Nu har jag digitaliserat och lagt upp den australiensiska familjefilmen Lilla Dot och kängurun från 1977, som visades på bio i Sverige 1982 och släppts på VHS flera gånger; men tyvärr aldrig på DVD i Sverige. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun
(Inte färdigbehandlad än av Archive, så går inte att spela online än, men det går ju att ladda hem redan nu)

Jag har inte lyckats ta reda på vilken dubbningsstudio som gjort dubbningen, men det är i alla fall Monica Forsberg, Kerstin Andeby, Bertil Engh, Marrit Ohlsson, Peter Wanngren, Hans Lindgren och Bert-Åke Varg som medverkar. Tyvärr vet jag inte vem som spelar respektive rollfigur.

Det här är den första filmen i en serie om 8 filmer som producerades i Australien om Dot, men jag tror bara att 5 av filmerna dubbats till svenska. Det här verkar vara den enda som visats på bio i Sverige, medan de andra fyra bara släppts på VHS. Filmen består av äkta filmade bakgrunder, men tecknade rollfigurer.
Trevligt tillskott, filmtekniken de har använt påminner mycket (från det du beskriver) om en serie som gick på Barnkanalen runt 2009-2010.

Gällande dubbningen var min första gissning att studion, från skådespelarensemblen var KM Studio... men det låter osannolikt eftersom filmen släpptes i Sverige 1982, innan de började med dubbning.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Racnar

Citat från: Lillefot skrivet 14 december 2022 kl. 22:50:11Trevligt tillskott, filmtekniken de har använt påminner mycket (från det du beskriver) om en serie som gick på Barnkanalen runt 2009-2010.
Vad är det för serie?

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 14 december 2022 kl. 22:50:11Gällande dubbningen var min första gissning att studion, från skådespelarensemblen var KM Studio... men det låter osannolikt eftersom filmen släpptes i Sverige 1982, innan de började med dubbning.
Precis, jag känner inte till att KM Studio skulle ha varit aktiva med dubbning redan 1982.

En tänkbar kandidat kan vara Studio Bohus i Kungälv, som dubbade Fragglarna ungefär samtidigt. Eller så är den gjord av någon mer allmän ljudstudio, som inte i första hand höll på med dubbningar.

Jag ska försöka få tag i någon av skådespelarna, för att höra om de kommer ihåg något om dubben. :)

Nu verkar i alla fall filmen vara färdigbehandlad av Archive, och går att spela online:
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun

Med den här DVD-recordern verkar tyvärr alla inspelningar få en tunn blå linje till vänster i bild (som förmodligen inte syns på TV-apparater). Svårt att säga om det går att bli av med den eller inte, men i värsta fall kan man ju beskära bilden en aning och koda om den... :(

Lillefot

Citat från: Racnar skrivet 14 december 2022 kl. 23:00:07Vad är det för serie?
Den hette Roy, där huvudkaraktären var tecknad, men befann sig i riktiga miljöer tillsammans med live-action skådespelare.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2022 kl. 00:44:56Med den här DVD-recordern verkar tyvärr alla inspelningar få en tunn blå linje till vänster i bild (som förmodligen inte syns på TV-apparater). Svårt att säga om det går att bli av med den eller inte, men i värsta fall kan man ju beskära bilden en aning och koda om den... :(
Ja, det var trist. Men det glädjande var att den inte tar upp någon synlig yta av själva filmens bild, så då går det att lösa utan att förlora någon "yta".
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 15 december 2022 kl. 01:01:57Ja, det var trist. Men det glädjande var att den inte tar upp någon synlig yta av själva filmens bild, så då går det att lösa utan att förlora någon "yta".
Sant, men det blir ju alltid en viss kvalitetsförlust av omkodning.

Har vi tur kan det vara något som går att åtgärda, om det är någon inställning eller något med kablarna. Jag har inte använt den här recordern förut, då en användare/besökare varit vänlig nog att skänka DVD-recordern till mig. :)

Jag har inte helt lyckats komma underfund med allt än, då jag hade med den här recordern digitaliserat en rad VHS-filmer; där vissa fungerade medan andra bara blev tomma inspelningar... Jag är lite osäker på varför, men ska försöka digitalisera om de som blev tomma och se om de fungerar då samt om jag kan hitta något mönster varför det gått snett.
(Den lilla prinsessan samt The Fabulous Fleischer Folio-volymen Åsnan Spunky åt @Goliat tillhörde tyvärr två av dem som blev tomma)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2022 kl. 01:08:51Sant, men det blir ju alltid en viss kvalitetsförlust av omkodning.

Har vi tur kan det vara något som går att åtgärda, om det är någon inställning eller något med kablarna. Jag har inte använt den här recordern förut, då en användare/besökare varit vänlig nog att skänka DVD-recordern till mig. :)

Jag har inte helt lyckats komma underfund med allt än, då jag hade med den här recordern digitaliserat en rad VHS-filmer; där vissa fungerade medan andra bara blev tomma inspelningar... Jag är lite osäker på varför, men ska försöka digitalisera om de som blev tomma och se om de fungerar då samt om jag kan hitta något mönster varför det gått snett.
(Den lilla prinsessan samt The Fabulous Fleischer Folio-volymen Åsnan Spunky åt @Goliat tillhörde tyvärr två av dem som blev tomma)
Håller tummarna att det löser sig.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 15 december 2022 kl. 01:01:57Den hette Roy, där huvudkaraktären var tecknad, men befann sig i riktiga miljöer tillsammans med live-action skådespelare.
Ja, det var trist. Men det glädjande var att den inte tar upp någon synlig yta av själva filmens bild, så då går det att lösa utan att förlora någon "yta".
Den sändes från 2009-2015

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2022 kl. 22:25:33Nu har jag digitaliserat och lagt upp den australiensiska familjefilmen Lilla Dot och kängurun från 1977, som visades på bio i Sverige 1982 och släppts på VHS flera gånger; men tyvärr aldrig på DVD i Sverige. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun
(Inte färdigbehandlad än av Archive, så går inte att spela online än, men det går ju att ladda hem redan nu)
Så du känner ingen någon av rösterna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2022 kl. 22:25:33Nu har jag digitaliserat och lagt upp den australiensiska familjefilmen Lilla Dot och kängurun från 1977, som visades på bio i Sverige 1982 och släppts på VHS flera gånger; men tyvärr aldrig på DVD i Sverige. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun
(Inte färdigbehandlad än av Archive, så går inte att spela online än, men det går ju att ladda hem redan nu)

Jag har inte lyckats ta reda på vilken dubbningsstudio som gjort dubbningen, men det är i alla fall Monica Forsberg, Kerstin Andeby, Bertil Engh, Marrit Ohlsson, Peter Wanngren, Hans Lindgren och Bert-Åke Varg som medverkar. Tyvärr vet jag inte vem som spelar respektive rollfigur.

Det här är den första filmen i en serie om 8 filmer som producerades i Australien om Dot, men jag tror bara att 5 av filmerna dubbats till svenska. Det här verkar vara den enda som visats på bio i Sverige, medan de andra fyra bara släppts på VHS. Filmen består av äkta filmade bakgrunder, men tecknade rollfigurer.
Riktigt fin film men slutet var väldigt deprimerande,undrar hur många barn som storbölade när den scenen kom.
Kängurun borde kommit tillbaks för ett sista farväl men moralen e både bra & viktig:Vilddjuren måste leva i frihet

MOA

Undrar också om uppföljarna till Lilla Dot & Kängurun kommer laddas upp framöver

Daniel Hofverberg

#12
Citat från: MOA skrivet 15 december 2022 kl. 21:35:24Undrar också om uppföljarna till Lilla Dot & Kängurun kommer laddas upp framöver
De jag har kommer jag självklart att digitalisera och lägga upp, men jag kan inte svära på att jag har alla som dubbats till svenska. Dot och myggan Keato och Dot och valen är jag 100% säker på att jag har, men övriga är jag inte riktigt lika säker på...

EDIT: Jag ser nu att Dot och Koala finns på YouTube med svenskt tal - förvisso inte lika bra som på Archive, i och med att YouTube komprimerar allting så att det inte motsvarar den ursprungliga digitaliseringen (och den här videon dessutom har något lägre upplösning än normalt), men betydligt bättre än ingenting. :)

https://www.youtube.com/watch?v=teY_gAMfpRY

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2022 kl. 22:03:42De jag har kommer jag självklart att digitalisera och lägga upp, men jag kan inte svära på att jag har alla som dubbats till svenska. Dot och myggan Keato och Dot och valen är jag 100% säker på att jag har, men övriga är jag inte riktigt lika säker på...

EDIT: Jag ser nu att Dot och Koala finns på YouTube med svenskt tal - förvisso inte lika bra som på Archive, i och med att YouTube komprimerar allting så att det inte motsvarar den ursprungliga digitaliseringen (och den här videon dessutom har något lägre upplösning än normalt), men betydligt bättre än ingenting. :)

https://www.youtube.com/watch?v=teY_gAMfpRY
Alla de finns ju på youtube med svenskt tal.



https://www.youtube.com/watch?v=IM1QIB03B4M


https://www.youtube.com/watch?v=M-cI6iGO7Hc

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 16 december 2022 kl. 08:15:04Alla de finns ju på youtube med svenskt tal.
Det är ju ändå bättre med egna digitaliseringar, då ju allt på YouTube som sagt komprimeras ner och kodas om (både bild och ljud); även om det förstås är bättre än ingenting.

Då återstår Dot och jultomten (Around the World with Dot) från 1981, som även släppts under titeln Dot reser jorden runt - den tror jag att jag ska ha, men är inte 100% säker. Jag tror att den bara ska ha en svensk dubbning, trots två olika svenska titlar, men har inte själv sett den första utgåvan med titeln Dot reser jorden runt (bara omslag på Boavideo) och kan därför inte säga med 100% säkerhet.

De fyra återstående filmerna med Dot hittar jag inget som tyder på att de skulle ha släppts i Sverige, eller åtminstone hittar jag inget vid sökningar i Svensk Mediedatabas eller på Boavideo - men det är ju ingen exakt vetenskap att få fram vilka VHS-utgåvor som getts ut i Sverige, så jag kan inte utesluta möjligheten att någon av dem ändå har släppts som gått mig förbi...

Det rör sig alltså om:
Dot and the Bunny (1983)
Dot and the Smugglers (1987)
Dot Goes to Hollywood (1987)
Dot in Space (1994)

Märkligast av dessa är Dot and the Bunny, som trots allt är den tredje filmen i serien och producerades före Dot och myggan Keato och Dot och valen. Logiskt sett borde den med andra ord ha släppts på VHS och dubbats till svenska, men jag hittar inget uppenbart som tyder på det.

Alla 8 Dot-filmerna regisserades ju för övrigt av Yoram Gross, som också bl.a. låg bakom Blinky Bill. Han gick ju tyvärr bort för några år sedan, men är nästan den enda som satsat på animation i Australien i större skala.