Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gunvor Pontén (1929 - 2023)

Startat av Daniel Hofverberg, 20 februari 2023 kl. 20:42:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nu under kvällen har bl.a. Aftonbladet rapporterat att skådespelerskan Gunvor Pontén har gått bort; 94 år gammal. :'(
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/VPj0yV/skadespelaren-gunvor-ponten-ar-dod-94-ar-gammal

En gång i tiden var hon med i alla möjliga och omöjliga svenska filmer, TV-serier och teaterpjäser, men på senare år har hon framförallt medverkat i dubbningar - bland annat som Piff i flera sammanhang.

Disneyfantasten

Det var en trist nyhet, men å andra sidan blev hon ju ändå gammal, så en bra ålder.

Förresten så har hon även givit röst till Servitrisen i Kejsarens Nya Stil, Ruby i Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Mrs Packard i Atlantis En Försvunnen Värld, Farmor Tala i Vaiana och Tigern i Toy Story 4.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 februari 2023 kl. 20:47:36Förresten så har hon även givit röst till Servitrisen i Kejsarens Nya Stil, Ruby i Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr, Mrs Packard i Atlantis En Försvunnen Värld, Farmor Tala i Vaiana och Tigern i Toy Story 4.
Och den första dubbningsrollen jag kunnat hitta åt är i Björnungarnas jul, som gick på svenska biografer 1978.

Men nu har jag långt ifrån hundraprocentig koll på så gamla dubbningar, så hon kan mycket väl ha medverkat i andra dubbningar före det - hennes första teaterroll, och likaså hennes första svenska filmroll, var redan 1949.

Erika


Marcusen


MOA

R.I.P 
Helt Opassande kom Hasse upp som reklam

Skokaka

Vem ska nu vara Piff? Men åtminstone levde hon som sagt ett långt liv. Hon var bra i sina roller. Vila i frid... :'(

Marcusen

Citat från: Skokaka skrivet 20 februari 2023 kl. 21:35:32Vem ska nu vara Piff? Men åtminstone levde hon som sagt ett långt liv. Hon var bra i sina roller. Vila i frid... :'(
Hon gjorde inte Piff i slutet det var Annica Smedius men ändå har Piff tystnat :'(

Disneyfantasten

Citat från: Marcusen skrivet 20 februari 2023 kl. 21:46:11Hon gjorde inte Piff i slutet det var Annica Smedius men ändå har Piff tystnat :'(

På vilket sätt? Vi har ju fortfarande Lena Ericsson, Monica Forsberg och Annica Smedius även om det endast är den sistnämnda som fortfarande är aktuell i branschen i dagsläget.

Disneyfantasten

Förresten vilka ska nu spela Servitrisen, Ruby, Mrs Packard och Farmor Tala i eventuella sammanhang nu när Gunvor Pontén är borta?

Nu har jag inte Kristina Adolphsons tolkning i huvudet (kommer endast ihåg hur hon lät som Askungens onda styvmoder Lady Tremaine, en enligt mig mycket bra tolkning), men jag antar att hon nu är pensionerad i och med hennes snart 86-åriga ålder, så jag tvivlar på att hon återkommer som Servitrisen...

gstone

Det var väldigt tråkigt att höra :'(

Hon var en av dom bästa.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Ännu en av Sveriges fina skådespelare som har gått vidare till den evoga sömnen? Mycket tråkigt att få höra.

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 februari 2023 kl. 21:55:08Förresten vilka ska nu spela Servitrisen, Ruby, Mrs Packard och Farmor Tala i eventuella sammanhang nu när Gunvor Pontén är borta?

Nu har jag inte Kristina Adolphsons tolkning i huvudet (kommer endast ihåg hur hon lät som Askungens onda styvmoder Lady Tremaine, en enligt mig mycket bra tolkning), men jag antar att hon nu är pensionerad i och med hennes snart 86-åriga ålder, så jag tvivlar på att hon återkommer som Servitrisen...
Jag är dock osäker på om dessa karaktärer kommer att återvända...

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 20 februari 2023 kl. 22:40:07Jag är dock osäker på om dessa karaktärer kommer att återvända...
Jag menade självfallet OM de skulle dyka upp i eventuella sammanhang!  ;)