Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Favoritdubbare

Startat av clash, 8 mars 2006 kl. 16:18:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

John Harryson. Alltid lika bra i varje roll. Kan inte få nog av honnom. Bästa roller:all gånger han dubbar westen skådis Pat Buttram och Joakim von Anka.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#61
Det är faktiskt väldigt svårt att välja bara en dubbare, dessutom så har det i många fall varit passande roller, låt mig helt enkelt säga att i stort sätt alla dubbare är bra när de får roller som de passar till.

Det finns väldigt många bra skådespelare enligt mig; Hans Lindgren, John Harryson, Olof Thunberg, Bert-Åke Varg, Peter Harryson, Stig Grybe, Charlie Elvegård, Gunnar Ernblad, Guy De La Berg, Anders Öjebo, Monica Forsberg, Roger Storm, Hasse Andersson, Ingemar Carlehed, Christel Körner, Peter Wanngren, Ulf Källvik, Bertil Engh, Bo Maniette, Hans Gustafsson, Ulf Peder Johansson, Jan Koldenius, Liza Öhman, Nina Alfredsson, Birgitta Fernström, Mikael Roupé, Lena Ericsson, Gizela Rasch, Anja Schmidt, Håkan Mohede, Kenneth Milldoff, Olli Markenros, Stefan Frelander, Thomas Engelbrektson, Fredrik Dolk, Johan Hedenberg, Andreas Nilsson, Steve Kratz, Joakim Jennefors, Sharon Dyall, Lizette Pålsson, Myrra Malmberg, Dan Ekborg, Peter Jöback, Jan Malmsjö, Jonas Malmsjö, Sofia Källgren, Molly Sandén, Mimmi Sandén, Amy Diamond, Annika Herlitz, Wiktoria Johansson, Anna Book, Robert Gustafsson, Johan Ulveson, Vanna Rosenberg, Allan Svensson, Björn Kjellman, Jakob Stadell, Hilda Henze, Vivian Cardinal, Sussie Eriksson, Jan Mybrand, Leif Andrée, Ulla Skoog, Svante Thuresson, Ewa Fröling, Björn Gedda, Björn Granath, Ulf Eklund, Thomas Hellberg, Nils Eklund, Benke Skogholt, Niclas Wahlgren, Pernilla Wahlgren, Mikaela Tidermark, Maria Rydberg, Elina Raeder, Samuel Fröler, Ole Ornered, Mattias Knave, Thomas Oredsson, Hasse Jonsson, Dick Eriksson, Staffan Hallerstam, Anna Isbäck, Adam Fietz, Johan Wahlström, Göran Gillinger, Björn Bengtsson, Magnus Roosman, Carla Abrahamsen, Claes Månsson, Claes Ljungmark, Daniel Wahlgren, Ulf Larsson, Anna Norberg, Eva-Britt Strandberg, Charlott Strandberg, Mona Seilitz, Annica Smedius, Louise Raeder, Helene Lundström, Divina Sarkany, Pauline Kamusewu, Linda Olsson, Jonas Bergström, Dan Bratt, Maria Weisby, Per Sandborgh, Peter Sjöquist, Annelie Berg, Sandra Camenisch, Jasmine Heikura, Jennie Jahns, Iwa Boman, Eric Donell, Marie Kühler-Flack, Åsa Bjerkerot, Meta Roos, Gunnar Uddén, Ayla Kabaca, Nassim Al Fakir, Nour-El Refai, Morgan Alling, Mia Kihl, Stephan Karlsén, Stefan Ljungkvist, Björn Gustafsson, Lill Lindfors, Johannes Brost, Gunnel Fred, Pontus Gustafsson, Suzanne Reuter, Loa Falkman, Reine Brynolfson, Siw Malmkvist, Figge Norling, Fredrik Hiller, Börje Ahlstedt, Anders Jansson, Johan Westman, Nordea Sjöquist, Elin Klinga, Cecilia Forss, Per Andersson, Irene Lindh, Malin Berghagen, Kasja Reingardt, Carl-Johan Rehbinder, Anna Engh, Sanna Nielsen, Anna-Lotta Larsson, Torsten Wahlund, Tommy Nilsson, med flera... Med andra ord, jag har väldigt många favoriter...

Joakim

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2017 kl. 21:35:48
Det är faktiskt väldigt svårt att välja bara en dubbare, dessutom så har det i många fall varit passande roller, låt mig helt enkelt säga att i stort sätt alla dubbare är bra när de får roller som de passar till.

Jo vi märker det du..  ;)   Men att säga att alla dubbare är "bra" när dom får "rätt" roll låter väl iallafall i mina öron och ögon som ett ganska så märkligt utlåtande?
Har min egen top5 lista här nedan

#1 Gunnar Ernblad
#2 Steve Kratz
#3 Johan Hedenberg
#4 Per sandborgh
#5 Mattias Knave

Märkligt nog så blev det tyvärr inga damer alls på min topp-lista  ::)  ??? men det kan nog vara just för att jag såg mycket på Dino-Riders och annat "coolt" i min uppväxt och därtill var extra fanatisk vad gäller just dom onda karaktärerna som av någon anledning alltid fått större röstfriheter i studion. Serier som jag tycker är underbara rakt igenom där några av mina favoritdubbskådisar medverkar i är bland annat: Swat Kats, Batman: The animated Series, Dino-Riders och Smurfarna.

Sedan så tycker jag att Gunnar och Per Sandborgh är dom bästa översättarna.  :D

Olof Mellgren


gstone

Det finns många bra Svenska dubbar bland dom bästa hör folk som Hans Lindgren och Andreas Nilson. Nu har jag gjort en lista av mina favoriter. Det här dom svenska dubbar som jag gillar mest . Här mina 12 Favorit dubbar !

1 John Harryson
2 Siw Malmkvist
3 Dan Ekborg
4 Allan Svensson
5 Olof Thunberg
6 Meta Velander
7 Ingvar Kjellson
8 Björn Granath
9 Per Myrberg
10 Jonas Malmsjö
11 Ewa Fröling
12 Gösta Prüzelius


[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TecknatÄlskare

1. Anders Öjebo
2. Leo Hallerstam
3. John Harryson
4. Nick Atkinson
5. Joel Nyström
6. Gunnar Ernblad
7. Linus Lindman
8. Mats Nilsson

Epiphany

#66
(Baserat på röstprestationer)


I. Jacob Ericksson (Larry Daily) Mjuk, lugn röst och han inte bara är, han blir karaktären. + | Mattias Knave | Modern, cool röst och stil: Passar de flesta av sina roller
II. Anders Ekborg (Moses) Han kan bli något aggressive i enstaka repliker, men den själ han ger Moses, är Gudomlig
III. Magnus Rongedal (Megamind) Även om tio år för gammal, men han ger Megamind en mjukare och mognare sida: Hans moderna uttal och lugnande röst, underbart
IV. Dominique Pålsson Wiklund (MK/Mary Katherine) En otroligt lugn, mogen och modern röst och acting: Hon är MK.
V. Jakob Stadell (Sinbad, Burt & Capper) En jazzig, cool och modern röst och stil. Underbar sångröst. Precis som Mattias, han har en otrolig kontroll av språket's tonfall och vet precis var han ska sätta stavelserna {I de flesta fall  :-X :-\}.

Hedrande/Ärofyllda skådisar:
Anneli Heed
Lina Hedlund
Rafael Edholm
Roger Storm
Linus Walhgren
Fredde Granberg & Peter Settman
Figge Norling
Allan Svensson

TecknatÄlskare


TBT_STR_QR

Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Jabberjaw

Citat från: gstone skrivet  4 januari 2018 kl. 20:30:25
Det finns många bra Svenska dubbar bland dom bästa hör folk som Hans Lindgren och Andreas Nilson. Nu har jag gjort en lista av mina favoriter. Det här dom svenska dubbar som jag gillar mest . Här mina 12 Favorit dubbar !

2 Siw Malmkvist

Hur kan du inte ha med dom skådisarna nedanför medan du har Siw Malmkvist högst upp, som jag endast hört i en gammal Tom & Jerry dubbning.  :-\ Vart är hon mer med samt nån biroll i Nya Äventyr med Nalle Puh av Media Dubb.

Gunnar Ernblad
Steve Kratz
Johan Hedenberg
Kim Sulocki
Hans Wahlgren
Fredrik Dolk
m.m  ;D

Jabberjaw

Detta kanske verkar konstigt att jag tycker men, vore det inte bättre att man slutar göra "list" trådar och fokuserar på att isåfall även ta med röstklipp på exakt vad det är som gör specifika dubbare så pass mycket bättre än andra. Så kan andra bilda sig en uppfattning också och faktiskt diskutera något.  :-\

Alexander

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 januari 2018 kl. 23:16:14
Hur kan du inte ha med dom skådisarna nedanför medan du har Siw Malmkvist högst upp, som jag endast hört i en gammal Tom & Jerry dubbning.  :-\ Vart är hon mer med samt nån biroll i Nya Äventyr med Nalle Puh av Media Dubb.

Gunnar Ernblad
Steve Kratz
Johan Hedenberg
Kim Sulocki
Hans Wahlgren
Fredrik Dolk
m.m  ;D

Siw Malmkvist är även med som Magica de Hex i de flesta avsnitten av  Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr och som stenfiguren Laverne i Disneys Ringaren i Notre Dame och dess uppföljare.

Även om det inte är dubbning gör hon en mycket charmig insats också i julkalendern Trolltider.  :)

Richardo

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 januari 2018 kl. 00:05:46
Detta kanske verkar konstigt att jag tycker men, vore det inte bättre att man slutar göra "list" trådar och fokuserar på att isåfall även ta med röstklipp på exakt vad det är som gör specifika dubbare så pass mycket bättre än andra. Så kan andra bilda sig en uppfattning också och faktiskt diskutera något.  :-\

Kanske för att människor är dumma eller inte vill arbeta? Ledsen för att jag inte är politiskt korrekt.

Det är ju lättare att skriva en lista än att ladda upp ljudklipp.

Epiphany

Citat från: Jabberjaw skrivet  5 januari 2018 kl. 00:05:46
Detta kanske verkar konstigt att jag tycker men, vore det inte bättre att man slutar göra "list" trådar och fokuserar på att isåfall även ta med röstklipp på exakt vad det är som gör specifika dubbare så pass mycket bättre än andra. Så kan andra bilda sig en uppfattning också och faktiskt diskutera något.  :-\

Det finns inte tillräckligt med klipp för att visa exempel för varje röstskådis. Svenska dubbningsbolag är inte direkt generösa med "Behind the Scenes".

gstone

Jag har nu förlängt min lista

1 John Harryson
2 Siw Malmqivst
3 Dan Ekborg
4 Allan Svensson
5 Olof Thunberg
6 Meta Velander
7 Ingvar Kjellson
8 Stig Grybe
9 Björn Granth
10 Per Myberg
11  Jonas Malmsjö
12 Ewa Fröling
13 Gösta Prüzelius
14 Eva Bysing
15 Johannes Brost
16 Philip Zandén
17 Pernilla Wahlgren
18  Peter Harryson
19 Bert-Åke Varg

Andra Dubbar som jag gillar är också Tursten Wahlund och Linus och Nicolas Wahlgren.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.