Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

sök funktion med Android? Error

Startat av Jabberjaw, 19 september 2023 kl. 22:02:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Märkt på senaste tiden att jag inte kan backa från hittad forumtråd tillbaka till sök resultaten på min telefon (Android) med Firefox

Är det någon annan som har samma? :(
Går det att se över då jag bara använder eldräven. Är en av få som fortfarande står emot att byta till Edge, Chrome eller Brave...

Och gillar söka. Visserligen så kan man ju sitta och bläddra med nya flikar. Men det fungerade så bra innan.

Tack/Jabberjaw

Daniel Hofverberg

Det blir tyvärr likadant för mig med både Edge och Chrome, på både dator och mobil. Man måste ladda om sidan när man går tillbaka till sökresultaten för att få fram dem igen. :(

Jag är lite osäker på vad det beror på, men det har sannolikt en koppling till att formuläret använder POST istället för GET. På datorn får jag felmeddelandet ERR_CACHE_MISS, men vad exakt som det betyder är jag inte säker på...

Jag ska höra mig för med utvecklingsteamet bakom forumprogramvaran SMF om de vet något om det här, eller om det går att lösa. :)

Daniel Hofverberg

Jag har nu sökt runt på SMFs supportforum, och tyvärr uppstår en "pest eller kolera"-situation i det här fallet. Problemet beror på en inställning i SMF om webbläsaren ska tillåtas gå tillbaka till cachade filer om den ska tvingas läsa in filerna på nytt när man klickar Bakåt. Standard i den nuvarande forumprogramvaran är att inte tillåta att gå tillbaka till cachade filer, och då uppstår problemet att man måste ladda om sidan när man går tillbaka till sökresultat. Ändrar man det, så fungerar det bra att klicka Bakåt och komma tillbaka till sökresultaten.

Nackdelen är att om man ändrar det så får det som sidoeffekt att om man läst en tråd och använder webbläsarens Bakåt-knapp för att gå tillbaka till tavelöversikten, så kommer "Nytt"-ikonerna inte längre att försvinna när man har läst inlägg - utan klickar man Bakåt kommer det se ut som att tråden man just har läst fortfarande innehåller olästa inlägg... :(

Jag är ärligt talat inte riktigt säker vilket av de två problematiska situationer som är att föredra, men just nu har jag ändrat inställning så att det går att backa till sökresultat. Men jag tar tacksamt emot era synpunkter på vad av dessa två situationer som egentligen är det bättre av två onda ting (d.v.s. kolera i "pest eller kolera"...).

Möjligtvis kan det finnas något sätt att få båda situationerna att fungera perfekt, men jag har inte hittat något om det än. Däremot har jag uppdaterat till den senaste versionen av SMF, som ska innehålla en del buggfixar och annat, vilket i alla fall inte lär skada...

Jabberjaw

Stort tack @Daniel Hofverberg. Funktionen använder jag nästintill varje gång jag besöker forumet ihop med Googles Index kombinerat. :)

Vet inte om de flesta sitter via telefonen. Eller om många kanske gör som mig när jag sitter vid datorn, och öppnar en ny flik per tråd. Använder alltid mycket flikar förutom på just Android. Där är det smidigare enligt mig att backa och kombinera surfandet med exempelvis ColorNotes för tabba mellan olika trådar som man vill spara.