Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Notifieringar?

Startat av Anders M Olsson, 13 september 2023 kl. 08:00:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

De senaste dagarna har jag inte längre fått e-mail när någon citerar mina inlägg. Är det bara hos mig, eller är det något fel som berör alla medlemmar?

Jag kollade mina inställningar, och där är "När ett av mina inlägg citeras / Skicka e-post" fortfarande ibockat.

A

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 september 2023 kl. 08:00:46De senaste dagarna har jag inte längre fått e-mail när någon citerar mina inlägg. Är det bara hos mig, eller är det något fel som berör alla medlemmar?

Jag kollade mina inställningar, och där är "När ett av mina inlägg citeras / Skicka e-post" fortfarande ibockat.
Jag fick ett så sent som igår

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 september 2023 kl. 08:00:46De senaste dagarna har jag inte längre fått e-mail när någon citerar mina inlägg. Är det bara hos mig, eller är det något fel som berör alla medlemmar?
Just nu ser det ut att bara beröra dig och möjligen en medlem till (den andra personen har studsat betydligt längre tid, och kan mycket väl tänkas ha naturliga orsaker). Jag har kollat på mailservern, och ser att mail till dig har studsat (d.v.s. skickats tillbaka till min server) sedan i lördags. Så här står det på Dubbningshemsidans mailserver:

Your message could not be delivered for more than 4 hour(s).
It will be retried until it is 5 day(s) old.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

<xxx@yyy.zz
>: host xxx [IP-adress] said: 451 Temporary
    failure, please try again later. (in reply to DATA command)

Jag vet inte riktigt vad det här betyder, så oklart om det är ett mer allmänt problem eller om din mailserver inte "tycker om" min av någon anledning. Uppenbarligen har alltså min mailserver försökt att skicka ut e-postmeddelanden till dig, men att din server har svarat med ett tillfälligt fel.

Det känns dock onormalt lång tid med fem dagar för ett tillfälligt fel, i mina ögon... Därför börjar jag undra om det kan vara så att din e-postleverantör har infört något slags spamskydd, så att det är därför den svarar med "Temporary Failure"...? I så fall kan det tänkas finnas något jag kan göra från mitt håll för att förbättra situationen.

Har du fått andra e-postmeddelanden under den här tiden, eller har ingenting kommit sedan i lördags? Har du fått andra mail korrekt skulle jag rekommendera att du undersöker om det finns någon inställning du kommer åt som berör anti-spam eller något sådant. Annars kan jag se över om jag hittar något jag kan göra från mitt håll, men i så fall skulle det underlätta om jag visste vad "din" mailserver använder för programvaror eller dylikt. Annars kanske jag kan kontakta leverantören av din e-post, för att se om de kan svara på om det är något mer generellt skydd de har infört på sistone. :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 08:42:32Har du fått andra e-postmeddelanden under den här tiden, eller har ingenting kommit sedan i lördags? Har du fått andra mail korrekt skulle jag rekommendera att du undersöker om det finns någon inställning du kommer åt som berör anti-spam eller något sådant. Annars kan jag se över om jag hittar något jag kan göra från mitt håll, men i så fall skulle det underlätta om jag visste vad "din" mailserver använder för programvaror eller dylikt. Annars kanske jag kan kontakta leverantören av din e-post, för att se om de kan svara på om det är något mer generellt skydd de har infört på sistone. :)
Annan mail kommer fram normalt vad jag kan se. Jag har väl fått 15-20 mail sen i lördags. Jag kan förstås inte veta om det kan finnas fler som har försökt skicka något som har studsat.

Jag har skrivit en fråga i ABC-klubbens forum, och även mailat deras sysop, så får vi se om det är någon som vet något. Jag tror inte jag har någon möjlighet att själv påverka inställningarna på servern.

Felmeddelandet tyder på att det möjligen kan vara den s.k. grålistningen som spökar.

Grålistning innebär att det första försöket från samma avsändare att skicka mail alltid studsar. Tanken är att seriösa avsändare alltid försöker igen, och då släpps mailet igenom, och alla fortsatta mail inom en månad från samma avsändare släpps igenom omedelbart. Däremot gör spammare, eller i alla fall väldigt många av dem, sällan omförsök. Det förutsätter förstås att alla försök att skicka mail lagras i en databas som kollas varje gång ett nytt mail kommer in. Kanske det är något som har gått fel i den databasen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 september 2023 kl. 10:59:34Felmeddelandet tyder på att det möjligen kan vara den s.k. grålistningen som spökar.

Grålistning innebär att det första försöket från samma avsändare att skicka mail alltid studsar. Tanken är att seriösa avsändare alltid försöker igen, och då släpps mailet igenom, och alla fortsatta mail inom en månad från samma avsändare släpps igenom omedelbart. Däremot gör spammare, eller i alla fall väldigt många av dem, sällan omförsök. Det förutsätter förstås att alla försök att skicka mail lagras i en databas som kollas varje gång ett nytt mail kommer in. Kanske det är något som har gått fel i den databasen?
Det var precis min tanke också. Jag ser inget uppenbart fel, och vet inte hur stora möjligheter jag har att påverka det - men när jag kommer hem från jobbet ska jag ta en titt om jag har nyaste versionerna av de aktuella programvarorna, att det inte finns någon känd bugg kring detta och att inställningarna för mailserverprogrammen ser okej ut. :)

På Dubbningshemsidans server (som är en VPS, d.v.s. virtuell server, som fysiskt ligger i Helsingfors) kör jag Postfix och Dovecot för mailservern, och allt körs under Ubuntu Linux 22.04. Det är ju välkända och beprövade programvaror, men jag kan förstås inte veta hur många på forumet som har mailservrar som använder sig av greylisting; varför jag inte kan utesluta att det kan finnas någon begränsning, bugg eller inställning kring detta.

Det enda jag vet är att det är en annan förutom du som regelbundet studsar, och där det kommit in studsar regelbundet i flera veckors tid. Men i det fallet rör det sig om en gmail-adress, och jag tror inte att Gmail använder sig av greylisting i dagsläget.

Om det vore allmänna problem/begränsningar med greylisting tycker man väl att det borde ha kommit in fler studsar från andra e-postadresser, då det verkar osannolikt att du skulle vara den enda som ligger bakom greylisting i dessa tider, men det kanske beror på exakt hur varje mailserver har konfigurerat greylisting-inställningar och dylikt...?

Anders M Olsson

Jag har fått svar från ABC-klubben, och sysop där (NilsOla) önskar mer information. Jag har därför mailat över hans svar till dig, Daniel. Det är nog inte mycket mer jag själv kan göra, tyvärr.

FabulousSloth

Jag får tvärtom, att jag får mail ibland fast jag har valt "ignorera".
Profilbild av SundaysPlayzone.

Daniel Hofverberg

Citat från: FabulousSloth skrivet 13 september 2023 kl. 14:31:34Jag får tvärtom, att jag får mail ibland fast jag har valt "ignorera".
Har du klickat på Notiser och e-post, och sett till att antingen Notiser eller Inga notiser eller e-post är valt?

I så fall ska du inte få mail i normalfallet. Observera dock att om någon taggar dig specifikt i ett inlägg, så kommer du få e-post ändå, eftersom det då är viktigt att du ser det; för har någon taggat dig är det ju någon som verkligen vill se till att du ser inlägget. Det är avsiktligt gjort i forumprogramvaran, och inget jag kan påverka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 september 2023 kl. 14:26:07Jag har fått svar från ABC-klubben, och sysop där (NilsOla) önskar mer information. Jag har därför mailat över hans svar till dig, Daniel. Det är nog inte mycket mer jag själv kan göra, tyvärr.
Jag har skickat vidare allt till dig.

Problemet med "din" mailserver verkar inte vara begränsad till forumet, utan alla mail från Dubbningshemsidan - även personligt författade sådana - studsar. :(

Jag har tagit mig en snabbtitt på inställningarna på min mailserver, men inte hittat något uppenbart galet. Utifrån en snabb googling verkar det heller inte röra sig om något generellt problem med Dovecot och greylisting. Jag har även testat Dubbningshemsidans mailutskick mot https://www.mail-tester.com/, och fick där inga anmärkningar och högsta betyg.

Det behöver förstås inte nödvändigtvis betyda att inget kan förbättras från min sida, och det kan ju fortfarande vara något med inställningarna hos min mailserver, men allt detta i kombination med att ingen annan tycks ha problem förstärker onekligen teorin att problemet snarare ligger hos mottagarens mailserver - om det vore ett allmänt problem med greylisting, så borde någon annan också ha drabbats av samma problem; det förefaller osannolikt att du skulle vara den enda på forumet som har e-post som använder sig av greylisting i dessa tider...

Mathilda Gustafsson

Jag har inga problem med notifieringar men de här notiserna man får i själva forumet fungerar inte för jag kan få om samma inlägg flera gånger fast jag redan läst det.

Steffan Rudvall

Jag fick ett pm av en annan användare här på forumet som klagade på att hen får mail för ämnen som hen inte bevakar. Jag fick lära hen hur man använder länken som finns i dessa mail för att stoppa bevakningarna. Jag undrar då om man faktiskt kan få notifieringar på mail bara sådär utan att bevaka ämnena?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 september 2023 kl. 20:01:40Jag fick ett pm av en annan användare här på forumet som klagade på att hen får mail för ämnen som hen inte bevakar. Jag fick lära hen hur man använder länken som finns i dessa mail för att stoppa bevakningarna. Jag undrar då om man faktiskt kan få notifieringar på mail bara sådär utan att bevaka ämnena?
Nej, det borde man inte kunna få - om det funnits en bugg med det så borde betydligt fler personer ha klagat...

Är du säker på att personen ifråga inte blandat ihop de båda typerna av bevakningar? Det går ju att både bevaka svar (nya inlägg) på specifika trådar, och att bevaka nya trådar på en specifik tavla (men då får man inte besked om svar i trådar). Det kan vara lätt att blanda ihop, och tro att man bevakat det ena men inte det andra...

Men om någon annan drabbas av detta och får mail utan att ha begärt det, så uppskattar jag om ni hör av er direkt till mig. Mail loggas på mailservern, så får jag veta vilka det gäller och vilka tidpunkter bör jag kunna se i loggen om det stämmer eller inte (visserligen loggas bara avsändare, mottagare och ämne, inte brödtexten, men det borde ändå vara tillräckligt för att se om mail går ut felaktigt). :)

Men jag har svårt att tro det, för i så fall borde mängder av personer ha hört av sig regelbundet; för buggar drabbar ju trots allt sällan bara vissa personer...

Däremot har det hänt mig ibland att jag fått dubbla mail, som är 100% identiska men kommer med ett par minuters mellanrum. Det är mail som ska skickas ut, men som kommer dubbletter av istället för bara ett enda. Det hände aldrig med den gamla versionen av forumprogramvaran, så där är jag benägen att tro att det är en bugg (eller begränsning) med den nya versionen. :(