Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bamse signaturmelodi

Startat av Steffan Rudvall, 7 maj 2024 kl. 18:29:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Jag hamna i en diskussion med en klass under en av mina lektioner samtliga elever höll med om att jag hade fel text till Bamse signaturen. 

Är det här en generationsfråga? 

För jag minns tydligt att jag som barn har hört den med texten som jag minns på kassettband eller om det kanske var skiva.

Så här minns jag den:

Heja, Bamse, starkast är vår Bamse
men han tycker inte om att slåss.

Dunderhonung, farmors dunderhonung,
äter han för att bli stark förstås

Å kommer någon stöddig typ
å ger en lite svag ett nyp
så får han akta sej, jamen,
för Bamse är allas vän.

Heja Bamse, snällast är vår Bamse
han är lika snäll som han är stark.

Så här går den enligt samtliga elever:

äter han för att bli stark förstås.

Kommer det en stöddig typ och ger en liten svag ett nyp, då laddar Bamse upp igen med dunderhonungen!

Heja Bamse! Snällast är vår Bamse!
Lycklig den, som har en sådan vän

Lillefot

Är det möjligt då att det skrevs nya sångtexter för melodin under något år? För den första uppsättningen som du skrivit ner har jag aldrig ens hört talas om eller hört användas i något Bamse-relaterat sammanhang, utan det har alltid varit den andra uppsättningen vare sig det gäller dataspel, musiksagor, teater och liknande.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  7 maj 2024 kl. 18:39:06Är det möjligt då att det skrevs nya sångtexter för melodin under något år? För den första uppsättningen som du skrivit ner har jag aldrig ens hört talas eller hört användas i något Bamse-relaterat sammanhang, utan det har alltid varit den andra uppsättningen vare sig det gäller dataspel, musiksagor, teater och liknande.
När är i så fall den nya skriven? Jag är ju född 1983 och är uppväxt med en annan version än den du känner till.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2024 kl. 18:29:04Jag hamna i en diskussion med en klass under en av mina lektioner samtliga elever höll med om att jag hade fel text till Bamse signaturen.

Är det här en generationsfråga?

För jag minns tydligt att jag som barn har hört den med texten som jag minns på kassettband eller om det kanske var skiva.

Så här minns jag den:

äter han för att bli stark förstås

Å kommer någon stöddig typ
å ger en lite svag ett nyp
så får han akta sej, jamen,
för Bamse är allas vän.

Heja Bamse, snällast är vår Bamse
han är lika snäll som han är stark.

Så här går den enligt samtliga elever:

äter han för att bli stark förstås.

Kommer det en stöddig typ och ger en liten svag ett nyp, då laddar Bamse upp igen med dunderhonungen!

För mig har det bara varit den andra, med:

, då laddar Bamse upp igen med dunderhonungen!

(men det kunde också varit "starka snälla Bamse")
- what.

Zebastian

Den här versionen i Youtube klippet har jag aldrig hört precis som Lillefot. 

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2024 kl. 18:40:31När är i så fall den nya skriven? Jag är ju född 1983 och är uppväxt med en annan version än den du känner till.
1997 som senast i så fall, i och med att jag är född det året själv.

Möjligen kan det gå att få ett mer konkret svar genom att leta efter äldre musikalbum och lyssna igenom signaturmelodin på de. Det är min tanke i alla fall.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Disneyfantasten

Jag är född 1996 och är uppväxt med den gamla eftersom jag som barn hade det gamla albumet på kassettband som barn;

https://www.youtube.com/playlist?list=PLOgNF_4e7eD9nbc_40E5vg8WQ_2Xx4grZ

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  7 maj 2024 kl. 18:42:50För mig har det bara varit den andra, med:

, då laddar Bamse upp igen med dunderhonungen!

(men det kunde också varit "starka snälla Bamse")
Den har jag alltid hört & jag är 04
Helt orelaterat men Bamses melodi har använts till en bordsbön

Erik Friman

Den nyskrivna, det vill säga nuvarande sångtexten användes första gången, som jag tror, från musiksagan Bamse och regnbågsnuttarna 1996. Den tidiga originala sångtexten har bara används från den äldsta ljudboken Bamse - världens starkaste björn från 1973. Det gjordes ljudböcker 1992-93 från böckerna Bamse och den lilla åsnan och Bamse i Trollskogen som baserades från filmerna. Bägge två har inga sångtext till signaturmelodin.

MOA

Citat från: Erik Friman skrivet  6 juli 2024 kl. 21:55:48Den nyskrivna, det vill säga nuvarande sångtexten användes första gången, som jag tror, från musiksagan Bamse och regnbågsnuttarna 1996. Den tidiga originala sångtexten har bara används från den äldsta ljudboken Bamse - världens starkaste björn från 1973. Det gjordes ljudböcker 1992-93 från böckerna Bamse och den lilla åsnan och Bamse i Trollskogen som baserades från filmerna. Bägge två har inga sångtext till signaturmelodin.
Då användes den gamla ganska länge ändå, alla 90-Talister och kommande generationer är nog bara uppväxta med den nya texten. Visste inte ens att den gamla existerade innan detta ämne skapades

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 juli 2024 kl. 23:35:38Då användes den gamla ganska länge ändå, alla 90-Talister och kommande generationer är nog bara uppväxta med den nya texten. Visste inte ens att den gamla existerade innan detta ämne skapades
Medan jag ärligt talat inte visste om att den nya texten existerade innan den här tråden...