Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag blev avstängd från Instagram för några veckor sedan helt utan anledning ⁉️😧😮😣

Jag har ingen aning om varför 😦
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Fred skrivet 22 maj 2024 kl. 15:05:24Tycker inte om när folk rent kategoriskt dömer ut alla som har en viss ålder. Har varit med om att en person som är 30 år äldre än mig utan att känna mig påstått att jag inte kan hantera en penna bara för att andra i min ålder föredrar touchscreens och så.
Jag är 20 & kan hantera en penna men jag föredrar att skriva på dator

gstone

Jag ogillar allmänna protester. 

Oavsett vad du är missnöjd så ger det dig inte  att göra saker svårare för andra genom att till exempel blockera trafik !

Vi vanliga människor är nog besvär med att leva våra liv som det är utan minoriteter  ska komma iväg med sina jobbiga protester. 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2024 kl. 20:39:48Jag ogillar allmänna protester.

Oavsett vad du är missnöjd så ger det dig inte  att göra saker svårare för andra genom att till exempel blockera trafik !
Det är ju precis vad det gör dock, i Sverige har vi ju yttrandefrihet och alla får tycka och stå för vad de vill. 

Sen kanske jag inte håller med vissa klimataktivister som klistrar fast sig och blockerar vägar men om det är fredfulla protester och demonstrationer så har de ju rätt att uttrycka sig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2024 kl. 20:43:42Sen kanske jag inte håller med vissa klimataktivister som klistrar fast sig och blockerar vägar men om det är fredfulla protester och demonstrationer så har de ju rätt att uttrycka sig.
Precis, det är en väldigt stor skillnad mellan fredfulla protester som inte påverkar någon i nämnvärd grad och aktivister som blockerar allmänna vägar; då det kan påverka exempelvis ambulanser som inte kan ta sig fram och kan i värsta fall göra skillnad på liv och död.

Men är det fredliga protester som inte håller till på allmän bilväg, så ser jag inga som helst problem med det - alla har ju som sagt rätt att uttrycka sig, och har de dessutom fått tillstånd av Polisen för demonstrationen så har de ju följt konstens alla regler; då finns inget mer man kan begära.

Fred

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2024 kl. 20:39:48Jag ogillar allmänna protester.

Oavsett vad du är missnöjd så ger det dig inte  att göra saker svårare för andra genom att till exempel blockera trafik !

Vi vanliga människor är nog besvär med att leva våra liv som det är utan minoriteter  ska komma iväg med sina jobbiga protester.
Inte alla protester är sådana. Men de som blockerar trafik bör straffas hårdare än idag. Det finns bättre sätt att förbättra klimatet än att utsätta folk för fara.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet 23 maj 2024 kl. 20:59:58Det finns bättre sätt att förbättra klimatet än att utsätta folk för fara.
Ja, det håller jag med om - att blockera vägar kommer bara leda till irritation och i värsta fall att det utsätter folk för fara, så det lär hellre vara kontraproduktivt för klimatsyftena. Det sista vi behöver är att allmänheten inte längre bryr sig om klimatfrågor bara för att de enbart jämställer det med aktivister som blockerar vägar och utsätter folk för fara...

Citat från: Fred skrivet 23 maj 2024 kl. 20:59:58Men de som blockerar trafik bör straffas hårdare än idag.
En del sådana domar är ju överklagade till Hovrätten, så där är nog inte sista ordet skrivet än.

Fred

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2024 kl. 21:04:02Ja, det håller jag med om - att blockera vägar kommer bara leda till irritation och i värsta fall att det utsätter folk för fara, så det lär hellre vara kontraproduktivt för klimatsyftena. Det sista vi behöver är att allmänheten inte längre bryr sig om klimatfrågor bara för att de enbart jämställer det med aktivister som blockerar vägar och utsätter folk för fara...
En del sådana domar är ju överklagade till Hovrätten, så där är nog inte sista ordet skrivet än.
Domstolarna dömer bara ut de straffen som är lagstadgade. Det behövs lagändringar i riksdagen för sådana här brott.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet 23 maj 2024 kl. 21:05:53Domstolarna dömer bara ut de straffen som är lagstadgade. Det behövs lagändringar i riksdagen för sådana här brott.
Inte enbart, då det ofta kräver tolkningar av Högsta Domstolen för att få fram prejudikat på hur lagar ska tolkas. Trots allt är lagar ofta skrivna på ett så pass luddigt och allmängiltigt sätt att man inte rakt av kan säga med säkerhet vilka situationer som inbegrips och hur olika situationer och lägen ska tolkas - det står ju exempelvis aldrig rakt ut att blockera vägar.

Dessutom är det domstolar och i synnerhet HD som "bestämmer" prejudikat kring straffen, då lagtexten alltid innefattar ett spann mellan olika straff eller strafflängder (d.v.s. ett minimistraff och ett maximistraff) som inte av lagen framgår när mildaste respektive hårdaste tillgängliga straffet ska dömas ut.

När det gäller klimataktivister som blockerar vägar finns det ju flera tänkbara brott som eventuellt skulle kunna komma i fråga, såsom exempelvis framkallande av fara för annan, men där domstolarna har dragit olika slutsatser kring vad som gäller och om det innefattas. Det beror bland annat på exakt hur stor risken varit att någon annan skulle ha kommit till skada, beroende på specifika omständigheter där och då.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2024 kl. 20:58:44Precis, det är en väldigt stor skillnad mellan fredfulla protester som inte påverkar någon i nämnvärd grad och aktivister som blockerar allmänna vägar; då det kan påverka exempelvis ambulanser som inte kan ta sig fram och kan i värsta fall göra skillnad på liv och död.
Jag tänker främst på när jag nästan missade en musikal i London tack vara en stor protest så att busen inte kunde köra fram 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Renoveringen av vårt badrum kommer ta en hel vecka till en först planerat😫😩

Vi bor på annat ställ 

Det verkar därför jag nämnde att jag kunde kolla posten då brevlådan är kvar o vårt vanliga hus

Väldigt jobbigt att det nu blur en hel vecka längre än vad jag var förbered på  :(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 maj 2024 kl. 21:22:35Jag tänker främst på när jag nästan missade en musikal i London tack vara en stor protest så att busen inte kunde köra fram
Att riskera att missa en musikal låter dock väldigt milt i jämförelse med om en ambulans som ska frakta en livshotande skadad eller sjuk människa till sjukhus (exempelvis någon som blivit skjuten eller fått en svår hjärtinfarkt) inte kan ta sig fram...

Dessutom är det ju på ditt ansvar att börja fara tillräckligt tidigt, så att du haft en rimlig marginal att hinna fram - även utan protester kan det ju trots allt uppstå bilköer och trafikstockning.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2024 kl. 21:26:33Att riskera att missa en musikal låter dock väldigt milt i jämförelse med om en ambulans som ska frakta en
Dessutom är det ju på ditt ansvar att börja fara tillräckligt tidigt, så att du haft en rimlig marginal att hinna fram - även utan protester kan det ju trots allt uppstå bilköer och trafikstockning.
Jag tog en London buss
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2024 kl. 21:26:33Att riskera att missa en musikal låter dock väldigt milt i jämförelse med om en ambulans som ska frakta en livshotande skadad eller sjuk människa till sjukhus (exempelvis någon som blivit skjuten eller fått en svår hjärtinfarkt) inte kan ta sig fram...
Sluta minimera  mina problem >:(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]