Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 19:39:54Av contexten att döma gissar jag att författaren och böckerna inte var positivt inställda till invasionen av Irak ❓😒
Är det någon i världen som varit positivt inställd till invasionen av Irak; åtminstone bortsett från USAs dåvarande regering...?

Jag betvivlar inte att det fanns en klok tanke från USAs sida från början, för att bli av med diktatorn Saddam Hussein, men resultatet gick ju tyvärr väldigt fel...

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 19:36:52Du ser inte politiska budskap i alla  Disney filmer.
Du kanske inte ser dem, men alla speglas ju av sina egna tankar och känslor, så på ett eller annat sätt lär även Disney-filmer påverkas direkt eller indirekt av manusförfattarnas politiska åsikter. Och det är ju en del personer världen över som har klagat över att Disney-filmer blivit alltför politiska under senare år - inte för att jag håller med om det, men åsikterna finns i alla fall.

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 juni 2024 kl. 19:43:39Prata inte om sånt du inte förstår, Vad vet du om invasionen av Irak som inte är något rasistiskt? Gillar du att folk dör?
Jag tänker inte svara 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:11:33Är det någon i världen som varit positivt inställd till invasionen av Irak; åtminstone bortsett från USAs dåvarande regering...?

Jag betvivlar inte att det fanns en klok tanke från USAs sida från början, för att bli av med diktatorn Saddam Hussein, men resultatet gick ju tyvärr väldigt fel...
Det var väl en win-win situation för USA, bli av med en av världens diktatorer och samtidigt kunna få tillgång till diverse naturtillgångar.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:13:35Det var väl en win-win situation för USA, bli av med en av världens diktatorer och samtidigt kunna få tillgång till diverse naturtillgångar.
Just det  ;D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 juni 2024 kl. 19:43:39Prata inte om sånt du inte förstår, Vad vet du om invasionen av Irak som inte är något rasistiskt? Gillar du att folk dör?
Jag vill blocka dig nu 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 20:14:39Jag vill blocka dig nu
Gör som du vill, jag har dig ändå på min ignoreralista.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:11:33Är det någon i världen som varit positivt inställd till invasionen av Irak; åtminstone bortsett från USAs dåvarande regering...?
Efter 9/11 kan jag ändå se resonemanget.

Men det gick nog mer än lite tilll överdrift 😓🙁

Det var ju i alla bra om dom lyckats beslag någon av dom påstoda naturresurserna

Inte för att jag är säker på att det äns fanns några till att börja med 😒👎
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 juni 2024 kl. 20:15:54Gör som du vill, jag har dig ändå på min ignoreralista.
Vad ledsen jag blir 🥲
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 juni 2024 kl. 20:14:20Just det  ;D
Att ta ifrån Saddam Hussein var väl bra då han även var hatad av sitt eget folk men att utnyttja länder och folk för naturtillgångare är ju inte direkt positivt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:13:35Det var väl en win-win situation för USA, bli av med en av världens diktatorer och samtidigt kunna få tillgång till diverse naturtillgångar.
Förutom att det gick väldigt fel, då det indirekt kan sägas vara Irakkrigets fel att IS kom till och blev så mäktiga...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:18:21Att ta ifrån Saddam Hussein var väl bra då han även var hatad av sitt eget folk men att utnyttja länder och folk för naturtillgångare är ju inte direkt positivt.
Bror på hur man ser det.

någon måste ju ha säda naturresurser i sitt förvar

bara fråga om vilka händer som är säkrats  ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Du kanske inte ser dem, men alla speglas ju av sina egna tankar och känslor, så på ett eller annat sätt lär även Disney-filmer påverkas direkt eller indirekt av manusförfattarnas politiska åsikter. Och det är ju en del personer världen över som har klagat över att Disney-filmer blivit alltför politiska under senare år - inte för att jag håller med om det, men åsikterna finns i alla fall.
Jag ber om ursäkt 

Jag lät nog ganska otroligt  :-[

Jag menar mest att man inte ska säga åt ungdomar vad dom ska tycka politiskt i sin lilerartur.   

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juni 2024 kl. 20:19:09Förutom att det gick väldigt fel, då det indirekt kan sägas vara Irakkrigets fel att IS kom till och blev så mäktiga...
Sen så var ju en bakomliggande anledning till Irakkriget också att USA ville göra någonting för att motverka/hämnas 9/11. Irak var ju inte inblandat i 9/11 men kriget där användes för att ena det amerikanska folket och 9/11 är ju anledningen till att många inte såg något fel med det USA gjorde i Irak.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juni 2024 kl. 20:24:08Sen så var ju en bakomliggande anledning till Irakkriget också att USA ville göra någonting för att motverka/hämnas 9/11. Irak var ju inte inblandat i 9/11 men kriget där användes för att ena det amerikanska folket och 9/11 är ju anledningen till att många inte såg något fel med det USA gjorde i Irak.
Precis, och USAs dåvarande president lyckades ju övertala senaten (och till viss del amerikanska folket) om att Irak var inblandade i 9/11; när så egentligen inte var fallet...