Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hur skulle ni ha gjort det?

Startat av Skokaka, 17 mars 2023 kl. 23:11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 november 2023 kl. 22:46:25Filmen Det Var En Gång Filmstudio;

- Den verkliga speltiden är bara 9 minuter, jag hade gjort den längre, kanske närmare 40 minuter, dels för fler karaktärers skull och dels för mer dialogs skull.
Om man skulle få samma handling att funka för en 40 minuter lång special så skulle man ju behöva ha en scen var för många av karaktärerna annars hade ju inte handlingen funkat eftersom att den ändå är så pass enkelt.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 november 2023 kl. 22:49:54Om man skulle få samma handling att funka för en 40 minuter lång special så skulle man ju behöva ha en sen var för många av karaktärerna annars hade ju inte handlingen funkar eftersom att den ändå är så pass enkelt.
Jag tänker såhär, en featurett är en film som är 20-40 minuter lång och eftersom denna film är menad som specialfilm i form av hyllning till studions 100 år så tycker jag att den är alldeles för kort, tycker den hade passat bättre som featurett.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 november 2023 kl. 22:53:12Jag tänker såhär, en featurett är en film som är 20-40 minuter lång och eftersom denna film är menad som specialfilm i form av hyllning till studions 100 år så tycker jag att den är alldeles för kort, tycker den hade passat bättre som featurett.
Spoiler
Det föstår jag, Men filmens handling är ju bara att alla Disney karaktärerna ska ta sig ut från studion för att samlas till ett familjefoto och den handlingen är ganska enkel.
[close]

Idén att göra den längre är ju inte alls dum men handlingen måste utvecklas kanske att skurkarna faktiskt gör någonting som påverkar handlingen...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 november 2023 kl. 22:46:25Filmen Det Var En Gång Filmstudio;

- Den verkliga speltiden är bara 9 minuter, jag hade gjort den längre, kanske närmare 40 minuter, dels för fler karaktärers skull och dels för mer dialogs skull.

- Även om det är många karaktärer från huvudstudions långfilmer och kortfilmer med i denna serie (543 st) så fattas det fortfarande alldeles för många karaktärer, så jag hade sett till att de blivit fler än dubbelt så många.

- Jag hade även lagt till karaktärer som är otecknade, som Mary Poppins till exempel, och då skulle dessa karaktärer vara tecknade här.

- Jag hade även lagt till karaktärer från Pixars filmer, de kanske inte är från samma studio, men samtliga långfilmer har också skapats i samarbete med Disney, därför hade jag även låtit dessa få vara med.

- Jag hade även lagt till karaktärer från Förtrollad, Vem Satte Dit Roger Rabbit?, The Nightmare Before Christmas och DisneyToons produktioner, även om dessa inte kommer från huvudstudion.

(kommer kanske på mer senare...)

Hur tycker ni om denna kortfilm? Har ni några egna tankar om den?
Håller med. Det var en otrolig hyllning (eller födelsedagspresent) till Walt Disney. Tycker också att det kunde bli en långfilm för att vi får se mer scener med alla karaktärerna, som du sa. Tycker de borde göra en serie baserad på detta, också... Fler karaktärer borde absolut ha varit med, de också. De otecknade karaktärerna och de från Pixar borde absolut ha varit med, samt de från filmerna du nämnde. Förresten, tycker du att karaktärerna från Sången om Södern borde ha varit med? Jag vet att filmen var kontroversiell, men jag själv hade haft med Bror Kanin, Bror Räv och Bror Björn i den.

Så... Ja, jag håller med om allt du sa. Det hade varit ännu coolare, även om den redan är ett mästerverk för mig. ;)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  8 november 2023 kl. 23:03:59Håller med. Det var en otrolig hyllning (eller födelsedagspresent) till Walt Disney. Tycker också att det kunde bli en långfilm för att vi får se mer scener med alla karaktärerna, som du sa. Tycker de borde göra en serie baserad på detta, också... Fler karaktärer borde absolut ha varit med, de också. De otecknade karaktärerna och de från Pixar borde absolut ha varit med, samt de från filmerna du nämnde. Förresten, tycker du att karaktärerna från Sången om Södern borde ha varit med? Jag vet att filmen var kontroversiell, men jag själv hade haft med Bror Kanin, Bror Räv och Bror Björn i den.

Så... Ja, jag håller med om allt du sa. Det hade varit ännu coolare, även om den redan är ett mästerverk för mig. ;)
Jo, karaktärer från Sången om Södern skulle också vara med, även karaktärer från Det Svarta Fåret. (som heller inte var med)

Bra att du sa det förresten, de kanske borde göra någon form av spin-off av det också, eftersom Disney varit en så stor inspirationskälla till andra stora amerikanska familje-företag, i denna spin-off borde man ha med karaktärer från bl.a. DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Svanprinsessan, 20th Century Fox & Blue Sky Studios (även om dessa nu ägs av Disney), Universal & Illumination, Trollkarlen Från Oz, osv.

Håller dock med om att filmen redan är välgjord trots att den är kort.

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 november 2023 kl. 22:46:25- Jag hade även lagt till karaktärer från Pixars filmer, de kanske inte är från samma studio, men samtliga långfilmer har också skapats i samarbete med Disney, därför hade jag även låtit dessa få vara med.
———-
Hur tycker ni om denna kortfilm? Har ni några egna tankar om den?
Spontant håller jag med dig om att det hade varit en trevlig överraskning om de hade satt in ett antal Pixar-karaktärer i kortfilmen, som Woody och Buzz, Flip, Prinsessan Atta och Hopper eller varför inte Sulley och Mike?

Å andra sidan kan det också argumenteras för att det skulle passa bättre till en separat jubileumsfilm endast för Pixar, när tiden är inne. Nu har Pixar visserligen inte gjort lika många filmer som de kan ta karaktärer från jämfört med Disneys egenproducerande verk, men det är samtidigt ingen liten ensemble de har tillgänglig.

Gällande kortfilmen överlag så tyckte jag att den väldigt trevlig och känslosam. Den är i det kortaste laget och kunde gärna ha fått utökats lite mer i speltid, men det är en glad överraskning att så många av studions karaktärer (även från mindre kända/uppmärksammade verk som Taran och den magiska kitteln) visas upp och deltar, och blandingen av äldre och nyare karaktärer tar bra hänsyn till den långa filmhistoria Disney har skapat.

Spoiler
Sedan personligen njöt jag fullt ut av behandlingen som Hans fick. ;D
[close]
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 november 2023 kl. 23:20:41Jo, karaktärer från Sången om Södern skulle också vara med, även karaktärer från Det Svarta Fåret. (som heller inte var med)

Bra att du sa det förresten, de kanske borde göra någon form av spin-off av det också, eftersom Disney varit en så stor inspirationskälla till andra stora amerikanska familje-företag, i denna spin-off borde man ha med karaktärer från bl.a. DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Svanprinsessan, 20th Century Fox & Blue Sky Studios (även om dessa nu ägs av Disney), Universal & Illumination, Trollkarlen Från Oz, osv.

Håller dock med om att filmen redan är välgjord trots att den är kort.
Karaktärer från olika studios studios i samma serie? Undrar om det vore möjligt, men det hade jag faktiskt gärna vilja se.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet  8 november 2023 kl. 23:48:11Å andra sidan kan det också argumenteras för att det skulle passa bättre till en separat jubileumsfilm endast för Pixar, när tiden är inne.
Det blir ju svårare att räkna dock när det kommer till Pixar för det är ju inte grundat som animationsstudio. Ska man då räkna från året företaget skapades eller 1984 då de gjorde sin första kortfilm eller kanske 1995 med Toy Story?

Räknar man från första kortfilmen så blir det ju 40 års jubileum nästa år.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 november 2023 kl. 23:48:11Spontant håller jag med dig om att det hade varit en trevlig överraskning om de hade satt in ett antal Pixar-karaktärer i kortfilmen, som Woody och Buzz, Flip, Prinsessan Atta och Hopper eller varför inte Sulley och Mike?

Å andra sidan kan det också argumenteras för att det skulle passa bättre till en separat jubileumsfilm endast för Pixar, när tiden är inne. Nu har Pixar visserligen inte gjort lika många filmer som de kan ta karaktärer från jämfört med Disneys egenproducerande verk, men det är samtidigt ingen liten ensemble de har tillgänglig.

Gällande kortfilmen överlag så tyckte jag att den väldigt trevlig och känslosam. Den är i det kortaste laget och kunde gärna ha fått utökats lite mer i speltid, men det är en glad överraskning att så många av studions karaktärer (även från mindre kända/uppmärksammade verk som Taran och den magiska kitteln) visas upp och deltar, och blandingen av äldre och nyare karaktärer tar bra hänsyn till den långa filmhistoria Disney har skapat.

Spoiler
Sedan personligen njöt jag fullt ut av behandlingen som Hans fick. ;D
[close]
Den innehöll även flera roliga scener, till exempel när Flash ska till hissen, när Vaiana räddar Blunder, när Antonio har sällskap av djur från andra Disney-filmer och sedan får syn på Johanna som är påväg att äta Jack & Gus och Pluto räddar dem, osv.

Sedan tycker jag slutet är vackert, när Felix, Herkules och Gudmodern hjälper Långben.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2023 kl. 14:17:34Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.
Och just det, jag tycker Michael framstår som oerhört oförskämd karaktär, så jag hade ändrat karaktärens personlighet till både en bättre pappa och en bättre person överlag.

Jag hade även gjort detsamma med Christoffer Robin i Christoffer Robin & Nalle Puh, han är dock inte lika hemsk som Michael, men ändå markant försämrad gentemot tidigare, precis som Michael.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 april 2023 kl. 14:17:34Mary Poppins Kommer Tillbaka: Jag hade dels hållit Michaels hustru vid liv i filmen och dels sett till att Jane (som är det äldre syskonet i familjen) också skulle ha barn.
Jag hade haft med en äldre vesion av Winifred Back  från den första filmen.

Don nämed knappt George och Winifred  i filmen :(

Båda kunde logiskt sett varit vid liv  i tiden då filmen utspelars ;)

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Adam Larsson

Om ni var tvungna att ändra en sak i en klassisk dubbning vad skulle det vara?

gstone

Citat från: Adam Larsson skrivet 16 november 2023 kl. 22:34:02Om ni var tvungna att ändra en sak i en klassisk dubbning vad skulle det vara?
En Kvunna skulle spelat Fru-Fru i Aristocats.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 16 november 2023 kl. 22:34:02Om ni var tvungna att ändra en sak i en klassisk dubbning vad skulle det vara?
Om jag var tvungen att byta ut någon i en klassisk så skulle jag nog byta ut Beppe Wolgers mot Cornelis Vreeswijk. Det har inget med själv insatsen att göra men det hade varit mer praktiskt för produktionen.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 november 2023 kl. 22:35:25En Kvunna skulle spelat Fru-Fru i Aristocats.
Precis vad jag tänkte säga, då hade man haft en närmast perfekt dubbning.