Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle ni ha gjort det?

Startat av Skokaka, 17 mars 2023 kl. 23:11:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 april 2024 kl. 20:54:49Jag kom att tänka på något som är kontroversiellt och som fått ökad kritik tiden, jag pratar såklart om;

Pepe Le Pew från Looney Tunes;

Han är alltid på jakt efter en svartvit honkatt som han misstar för en skunk, och med hans beteende mot katten så är han tyvärr alltför lik en våldtänktsman, visserligen var det skapat för humorns skull, och när han skapades var det förmodligen inte många som tänkte på det, men tider och attityder och acceptabel humor förändras med åren.

Jag personligen har ingenting alls emot karaktären i sig men jag kan absolut förstå problematiken med honom, och det går inte att förneka att hans beteende inte alls är vidare lämpligt med tanke på hur han beter sig mot katten i en samling tecknade kortfilmer som Brandao sig till familjer med barn, alltså att han jagar henne när hon springer iväg, att han håller fast henne och vägrar släppa taget samt att han låser dörren för att hon inte ska smita iväg.

Så är jag nyfiken: hur skulle ni ha framställt honom?

Jag är nyfiken på vad @Skokaka  har för tankar kring karaktären?  :)
Ja, tyvärr så används han inte längre på grund utav detta... Jag minns att du sa att du skulle nog göra så att han lyfter på hatten (om han hade någon) och hälsar till Penelope, som katten heter. Jag skulle också ha dämpat ner hans beteende så att det inte ser olämpligt ut. Och det är nog kanske som så att hon springer iväg från Pepe för att han egentligen är en skunk, och det är ju stanken som stör Penelope.

Har själv också inget emot karaktären, trots detta kontroversiella. Vilket är tyvärr därför endast han inte återkom i Space Jam: A New Legacy, men blev dock ersatt av Speedy Gonzales och Gossamer. Att han ersatts av en rävtik tyckte jag dock var onödigt... Också att han gjorde en cameo till och med i Animaniacs (2020), bara för att suddas bort, som ett sätt att säga att han är död... Känns ärligt talat som en besvikelse...

Jag hade nog fortfarande gjort honom som sagt med sin romantiska personalitet, men inte så att man tror att han är en våldtäktsman. Förresten så tror han egentligen att Penelope bara spelar svårflirtad, så om hon bara sa "nej" så tror jag att han skulle ge sig. Och skunkar stinker inte hela tiden i verkligheten annars, de bara gör det när de känner sig hotade. Känns som en stereotyp att skunkar stinker permanent så att man måste ha klädnypor för näsan om man ska vara i närheten med en. Tror också att det inte är sant att man ska använda tomatsås om man blev stinksprejad utav en skunk. Och han själv är ju en fransk stereotyp, kanske lite kontroversiellt över detta, också?

Men i hela fall, jag hade som sagt gjort det mer uppenbart att han bara söker efter kärlek, och att han inte tafsar på Penelope på det sättet, bara på ett lämpligare sätt.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 26 april 2024 kl. 21:29:35Ja, tyvärr så används han inte längre på grund utav detta... Jag minns att du sa att du skulle nog göra så att han lyfter på hatten (om han hade någon) och hälsar till Penelope, som katten heter. Jag skulle också ha dämpat ner hans beteende så att det inte ser olämpligt ut. Och det är nog kanske som så att hon springer iväg från Pepe för att han egentligen är en skunk, och det är ju stanken som stör Penelope.

Har själv också inget emot karaktären, trots detta kontroversiella. Vilket är tyvärr därför endast han inte återkom i Space Jam: A New Legacy, men blev dock ersatt av Speedy Gonzales och Gossamer. Att han ersatts av en rävtik tyckte jag dock var onödigt... Också att han gjorde en cameo till och med i Animaniacs (2020), bara för att suddas bort, som ett sätt att säga att han är död... Känns ärligt talat som en besvikelse...

Jag hade nog fortfarande gjort honom som sagt med sin romantiska personalitet, men inte så att man tror att han är en våldtäktsman. Förresten så tror han egentligen att Penelope bara spelar svårflirtad, så om hon bara sa "nej" så tror jag att han skulle ge sig. Och skunkar stinker inte hela tiden i verkligheten annars, de bara gör det när de känner sig hotade. Känns som en stereotyp att skunkar stinker permanent så att man måste ha klädnypor för näsan om man ska vara i närheten med en. Tror också att det inte är sant att man ska använda tomatsås om man blev stinksprejad utav en skunk. Och han själv är ju en fransk stereotyp, kanske lite kontroversiellt över detta, också?

Men i hela fall, jag hade som sagt gjort det mer uppenbart att han bara söker efter kärlek, och att han inte tafsar på Penelope på det sättet, bara på ett lämpligare sätt.
En annan sak som inte är sant är det där med att suga ut kobragift.

Disneyfantasten

I Superhjältarna 2, Undergrävaren kommer undan med sitt stöldgods, så jag hade sett till att han på ett och annat sätt ändå hade fångats och arresterats och att pengarna hade kommit tillbaka till banken.

Lillefot

Nu efter att ha tagit mig tiden till att se Den modiga lilla brödrosten kommer till undsättning/datormysteriet (som var bra för en uppföljare samt hade en bra dubbning), så är det en liten sak i handlingen som jag inte var riktigt nöjd med och skulle gärna ändra:

Spoiler
Det är när Råttis och Radion kommer tillbaka från förrådet och har fått tag i exakt det elektronrör som behövs för att laga Wittgenstein. Ett bråk utbryter mellan de som i slutändan får konsekvensen att röret faller till golvet och krossas. Allt arbete förgäves...

Det som stör mig här att Radion får hela skulden för det som inträffade (och av skuldkänslor offrar han kort därefter sitt eget rör, vilket betyder mer eller mindre självmord för honom), trots att Råttis är minst lika skyldig till att röret gick sönder. Det var ju delvis han som startade igång bråket, när han var så nödvändigt mallig och försökte ta åt sig all ära.

Så jag hade ändrat scenen till att brödrosten och resten av karaktärerna hade skällt ut båda för det trasiga röret, så att det hade blivit mer rättvist för de båda. Radion kunde fortfarande ha fått offra sitt rör, men det hade inte känts alls lika ensidigt då.
[close]
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  8 november 2023 kl. 23:48:11Gällande kortfilmen överlag så tyckte jag att den väldigt trevlig och känslosam. Den är i det kortaste laget och kunde gärna ha fått utökats lite mer i speltid, men det är en glad överraskning att så många av studions karaktärer (även från mindre kända/uppmärksammade verk som Taran och den magiska kitteln) visas upp och deltar, och blandingen av äldre och nyare karaktärer tar bra hänsyn till den långa filmhistoria Disney har skapat.
Ursäkta att jag frågar, men jag är nyfiken: vilka karaktärer från Disney-huvudstudion som inte var med i kortfilmen skulle du vilja lägga till?

Här är en video som räknar upp samtliga medverkande karaktärer;

https://www.youtube.com/watch?v=-DFxINWQXyE&t=581s

Jag tycker man borde haft med följande;

- Snövits skogsvänner

- Elephancine

- Fru Jumbo
- Herr Stork
- Cirkusdirektören
- Matriarken, Catty, Prissy & Giddy

(att få med Casey Junior tror jag hade varit svårt eftersom han måste ha räls, och kråkorna är ansedda som racistiska stereotyper)

- Faline
- Bambis Mamma
- Bambis Pappa

- Aracuan
- Pingvinen Pablo

- Lulubelle

(Jätten Ville var planerad att vara med men kunde inte på grund av att han var alldeles för stor)

- Kungen
- Hertigen
- Bruno
- Majoren

- Dinah
- Storasystern
- Dodo
- Valrossen
- Snickaren
- Ödlan Bill
- Larven
- Sjusovarmusen
- Spelkorten

- Tigerlilja
- Mary Darling
- George Darling
- Piraterna

(att få med Sjöjungfruna hade varit svårt eftersom de måste ha vatten, och Indianerna är ansedda som racistiska stereotyper)

- Tony
- Joe
- Bull
- Tuffy
- Boris
- Pedro
- Taxi

(att få med Si & Am hade varit svårt eftersom de är ansedda som racistiska stereotyper)

- Kung Stefan
- Drottning Leah
- Kung Hubert
- Samson
- Diablo
- Törnrosas skogsvänner

- Jeppe & Hjalle
- Sergeant Rapp
- Översten
- Kapten
- Danny
- Trofast
- Lucy

- Buzzie, Flaps, Ziggy & Dizzie
- Akela
- Rama
- Rakscha

- Napoleon & Lafayette
- Amelia & Abigail
- Onkel Waldo
- Frou-Frou
- Madame Adelaide Bonfamille
- George Hautecourt

(att få med resten av Scat Cats gäng hade nog varit svårt eftersom en av dem, Shun-Gon, anses vara racistiskt skildrad och man inte vill göra resten av medlemmarna besvikna)

- Otto
- Änkan Kanin
- Kung Richard
- Trigger & Dumdum
- Noshörnings-vakterna
- Krokodil-kaptenen

- Brutus & Nero
- Ordförarmusen
- Rufus
- Ella-Maj
- Lukas
- Sköldpaddan
- Ugglan
- Kaninen
- Mullvaden

(förresten så borde man ha haftmed Orville på gruppfotot tillsammans med hans bror Wilbur)

- Änkan Tweed
- Amos Slade
- Tjifen
- Piggsvinet

(Micke och Molle ses som barn i kortfilmen, därför hade det nog varit svårt att ha med Vixey)

- Dallben
- Kung Eiddileg
- Doli

- Herr Flaversham
- Toby
- Felicia
- Mrs Judson
- Barsångerskan Miss Kitty

- Jenny
- Fagin
- Winstom
- Sykes
- Roscoe & DeSoto

- Grismby
- Carlotta

(att få med Kung Triton & Ariels systrar hade nog varit svårt eftersom de måste ha vatten)

- Marahute
- Faloo
- Red
- Krebbs
- Frank

- Phillippe

- Gatuförsäljaren

- Mufasa
- Sarabi
- Sarafina

- Clopin
- Ärkediakonen

- Muserna
- Hera
- Hermes
- Amfitryon
- Alkmene

- Fa Zhou
- Fa Li
- Mormor Fa
- General Li
- Khan
- Kejsaren
- Shan-Yu
- Hayabusa

- Professor Porter

- Jojo-Flamingon
- Spring Sprite
- Wapitin
- Tändsoldaten
- Ballerinan

- Neera

- Chicha
- Chaca
- Tipo
- Rudy
- Servitrisen
- Bucky

- Preston Whitmore
- Rourke
- Helga Sinclair
- Gantu
- Högsta Rådsdamen

- Scroop
- Sarah Hawkins

- Tanana
- Tug

- Buck
- Lycko-Jack

- Eudora
- Big Daddy La Bouff
- Lawrence

- Drottning Arianna
- Kung Fredrik
- Krokhand
- Stornäsa
- Vlodek
- Liten Buse

- Sure Bill
- Wynchell & Duncan
- Tapper

- Kaj
- Gerda
- Hertig av Vässleby

- Tadashi Hamada
- Robert Callaghan
- Alistair Krei
- Abigail Callaghan

- Fru Otterton
- Emmitt Otterton
- Priscilla
- Yax
- Finnick
- Bonnie & Stu Hopps
- Gideon Grey
- Duke Weaselton
- Borgmästare Lionheart
- Manchas
- Doug

- Hövding Tui
- Sina
- Farmor Tala

(att få med Tamatoa hade nog varit svårt eftersom han är alldeles för stor)

- Spamley
- Dubbel-Dan

- Hövding Benja
- Virana

- Mariano
- Pico
- Parce
- Chispi

(kommer kanske på mer senare...)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 19 mars 2023 kl. 23:07:10Okej, min första film i tanken som jag tänker prata om är Pingvinen och Lyckostenen. Jag tycker dock att det är en bra film, och utav de tre sista filmerna hos Don Bluths egna studio så var denna definitivt bäst. Kanske inte perfekt, men den var utmärkt och slutade studion med en hög ton. Jag skulle dock vilja ändra på en del misstag som att figurerna i bakgrunden inte rör sig, kan faktiskt göra det. Och det händer andra misstag med animationen, men nja, det är inte mycket att klaga på...

Kanske lite för mycket sånger, förutom om det är meningen att det ska vara en musikal, förstås... Och Drake kan ses som en cliche skurk, då han verkar lite generisk. Han känns som en rip-off av Gaston, Bluto, och Bowser. (Detta påpekas till och med i Loathsome Characters Wiki.) Jag tycker nog att han känns också lite grann som en rip-off av Svarte-Petter... Men eftersom att han är skurken så är det ju såklart meningen att vi inte ska heja på honom. Tycker dock att han har för lite tid på scen, han borde ha fått mer scener. Och att han blir arg på sina medhjälpare och stormfåglarna, även om det är han som får dom att skratta, så tror jag att han bara tycker om att skrika på dom. Han är också rätt envis och ses som en pervert, men som sagt, jag tycker att det passar hos en skurk. Pingvinerna som är på hans sida och stormfåglarna tycker jag borde ha större roller, också. De borde väl tala och ha namn, skulle vara intressant hur det vore då.

Att han är stor och muskulös känns ganska onaturligt, och han ser mer ut som en skurk från en tecknad serie. Men att pingvinerna i filmen har kläder, fingrar och även tänder stör jag inte direkt på så mycket. Det behöver inte vara 100% riktigt, eller hur? Kanske 90%. Det vore som att klaga att Musse Pigg har kläder på sig... Jag tror även att kläderna ä' för att ge dom gulliga utseenden. Men det är inget fel i hela fall på Hubbe, Marina och Rocko. (De två första är till och med i Incredible Characters Wiki. :)) Marina älskar ju Hubbe för den han är, istället för att bli kär över någon bara för att de har muskler.

En del saker i filmen förvirrar mig också. Som till exempel... Hur tog de Hubbe in i båten? Varför börjar Rocko att skratta efter att ha varit arg på Hubbe för att han har ljugit? (Fast jag kunde inte låta bli att skratta med dom i den scenen. ;D) Varför simmade inte leopardsälen direkt efter Hubbe och Rocko, och istället väntade på att Hubbe skulle ta tillbaka sin sten? (Förresten, om det är precis samma leopardsäl som jagade Hubbe tidigare i filmen och som vi senare ser på ubåten som Hubbe sen sparkar till är jag osäker på. De var ju långt bort från Antarktis, så...) Hur Rocko fick en ny scarf. Också hur Drake överlevde fallet och kom tillbaka upp så där fort. Och den mest förvirrande delen: Hur kunde Rocko plötsligt flyga? Visst, det är fint att han faktiskt fick sin dröm till upplevelse, men pingviner kan ju inte flyga och det kom från ingenstans. Det kanske kunde funka om han använde en flygande maskin eller något logiskt, då detta är ju inte direkt en fantasi-film... Om att de har tomteluvor i slutet var väl för att det är kallt där, om man nu undrar varför de har såna i slutet.

Och även om Drake förtjänade det så var hans död lite för brutal... Det hade funkat om han faktiskt föll till sin död, eller om han kanske föll från klippan, och landade rakt i gapet på en späckhuggare. Det hade varit kanske mindre våldsamt?

Men i hela fall, filmen har ju också en bra Svensk dubb, och jag tycker inte att SÅ många saker behöver ändras. Men om den blev som jag beskrev så skulle den kanske bli så bra och fick mer bra kritik? Det är i hela fall bra att den inte fick för mycket dålig kritik...

Det här var min egna tanke om jag hade gjort filmen och ändrat lite saker i den. Tyckte inte att den hade många problem i hela fall.
Ursäkta att jag frågar så sent men vad är en pervert?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2023 kl. 08:59:20Förresten, om man ser det ur ett allmänt vardags-livs-perspektiv, borde inte Gus ha gått i skolan vid det här laget? (eller på förskolan, vet inte exakt hur gammal han är, gissningsvis ca 5, 6, 7, och Rosie är 2)

Jag menar, vuxna är ju på jobbet dagligen, barn går på förskolan när de är 2-6 år och börjar skolan när de är 7 och börjar gymnasieskolan när de är 16 och tar studenten/examen när de är 20.
Ursäkta sent svar, men enligt mitt googlande jag gjorde i efterhand så förefaller det som att Gus är 7.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 14:05:34Ursäkta att jag frågar så sent men vad är en pervert?
Äldre gubbar som är sexuellt attraherad av mindreåriga, behöver jag skriva mer?

Steffan Rudvall

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 11 juni 2024 kl. 14:48:55Äldre gubbar som är sexuellt attraherad av mindreåriga, behöver jag skriva mer?
Det där är väl mer beskrivningen av "pedofil", men det är att vara en äckel och hemsk person hos båda. En pervert är att någon flörtar med en eller andra på ett sexuellt sätt. Det är mest killar, men tjejer kan nog också störa killar på detta viset. I hela fall vad jag kommer på så är till exempel Systrarna Kratz från Ed, Edd & Eddy såna...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juni 2024 kl. 14:05:34Ursäkta att jag frågar så sent men vad är en pervert?
En som inte accepterar "nej" som ett svar och försöker att tvinga någon att vara med dom. Eller att flirta eller trakassera någon, och det kan även vara sexuellt. Drake och Gaston är ju så här till exempel. Nog också Svartepetter då han ibland kidnappar Mimmi och försöker att kyssa henne mot hennes vilja.

Disneyfantasten

Jag var riktigt besviken på årets Katten Gustaf Filmen, det var visserligen med en del grejer jag gillar, men det var många aspekter som gjorde att jag tyvärr inte alls gillade filmen.

Hade jag varit med när filmen gjorts så hade jag sett till följande;

- att Jinx och Märta hade slopats helt och hållet

- att Gustafs mamma också kunde få vara med

- att karaktärernas designer och personligheter skulle vara exakt detsamma som i serien Garfield Show

(kommer kanske på mer senare)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2024 kl. 21:53:29- att Jinx och Märta hade slopats helt och hållet

Vad skulle då konflikten i så fall vara ? ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2024 kl. 22:46:30Vad skulle då konflikten i så fall vara ? ???
Antingen så kanske en annan skurk används, eller så är det bara en annan konflikt? En del filmer har konflikter utan skurkar, så...

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 augusti 2024 kl. 21:53:29Jag var riktigt besviken på årets Katten Gustaf Filmen, det var visserligen med en del grejer jag gillar, men det var många aspekter som gjorde att jag tyvärr inte alls gillade filmen.

Hade jag varit med när filmen gjorts så hade jag sett till följande;

- att Jinx och Märta hade slopats helt och hållet

- att Gustafs mamma också kunde få vara med

- att karaktärernas designer och personligheter skulle vara exakt detsamma som i serien Garfield Show

(kommer kanske på mer senare)
Så det skulle typ vara en film baserad på The Garfield Show? Och Gustafs mamma har visats i annat sammanhang, men olika sammanhang verkar vara olika universum eller något... Men eftersom både hon och Vic är Gustafs föräldrar så är dom väl tekniskt sett ihop. Jag kan väl i hela fall para ihop dom på grund utav detta. ;)