Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ankeborg

Startat av Eriksson, 8 september 2011 kl. 15:28:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksson

Jag har sammanställt en lista över vilka skådespelare jag skulle vilja höra som de olika Ankeborgsfigurerna.

Kalle Anka – Andreas Nilsson
Knattarna – Staffan Hallerstam
Kajsa Anka – Vanna Rosenberg
Farbror Joakim – Anders Nyström
Musse Pigg – Anders Öjebo
Mimmi Pigg – Lizette Pålsson
Långben – Hans Lindgren
Oppfinnar-Jocke – Stig Grybe
Farmor Anka – Birgitta Andersson
Alexander Lukas – Roger Storm
Kusin Knase – Andreas Nilsson
Guld-Ivar Flinthjärta – Steve Kratz
von Pluring – Johannes Brost
Magica de Hex – Siw Malmkvist
Svarte-Petter – Anders Lönnbro
Spökplumpen – Gunnar Ernblad
Kommissarie Karlsson – Peter Harryson
Inspektör Klovén – Rolf Lassgård, eventuellt Mikael Persbrandt (båda skulle nog funka)

Nu skulle jag hemskt gärna vilja veta vad ni andra tycker...Den som har något annat bra förslag får gärna komma med det.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

#1
 
Jag tycker:

Musse Pigg - Anders Öjebo
Kalle Anka/Stål-Kalle - Andreas Nilsson (Per-Erik Hallin godkänd som inhoppare)
Långben/Stål-Långben - Hans Lindgren (Både Jan Modin och Johan Lindqvist godkända som inhoppare)
Mimmi Pigg - Åsa Bjerkerot
Kajsa Anka - Marie Kühler (Åsa Jonsson godkänd som Inhoppare)
Klasse - Anders Öjebo
Klarabella - Annica Smedius
Farbror Joakim - Peter Harryson
Knattarna - Monica Forsberg
Svarte Petter - Anders Lönnbro
Oppfinnar-Jocke - Ulf Källvik
Guld-Ivar Flinthjärta - Per Sandborgh
Kusin Knase - Eric Donnell
Alexander Lukas - Roger Storm
Magica de Hex - Irene Lindh
Madame Mim - Irene Lindh
Spökplumpen - Gunnar Ernblad
Farmor Anka - Monica Forsberg
Von Pluring - Gunnar Uddén
Kommisare Karlsson - Gunnar Uddén
Inspektör Klovén - Mikael Roupé

Några andra figurer ur serietidningarna är:

Eta Beta - Steve Kratz
Gillbert - Anders Öjebo
Teddy & Freddy - Elias Eding Målar
Kikki, Pippi & Titti - Lena Ericsson
Mårten Gås - Ullf Källvik
Grannen Olsson - Gunnar Ernblad
Prinsessan Umpa - Anna Engh (FD. Nordell)
Stora Stygga Vargen - Gunnar Ernblad
Lilla Vargen - ?
Bror Duktig - Anders Öjebo
Gris 1 - Andreas Nilsson
Gris 2 - Anders Öjebo
Putte - Gunnar Ernblad                                                                                                                                                                                  Knölen - Gunnar Ernblad
Folke Fiskmås - Mia Kihl
Moby Duck - Gunnar Uddén
Ludwig Von Anka - Bertil Engh
Björnligan - Gunnar Ernblad, Anders Öjebo, Andreas Nilsson, Bertil Engh, Per Sandborgh                                                                             Gittan - Anna Engh                                                                                                                                                                                                                                       

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Jag föredrar absolut Staffan Hallerstam framför Monica Forsberg som Knattarna. Johan Lindqvist skulle jag klara som inhoppare som Långben, men inte Jan Modin. Han är mycket sämre i mina öron. Marie Kühler duger väl som Kajsa, men jag är helt övertygad om att Vanna Rosenberg skulle passa mycket bra.

Jag är också tveksam till Peter Harryson som farbror Joakim. Jag tror Anders Nyström skulle passa bättre. Det är han som spelar Maurice i Skönheten och Odjuret. Däremot så är jag helt säker på att Peter Harryson skulle passa utmärkt som kommissarie Karlsson.

Får jag välja så hör jag hellre Siw Malmkvist än Birgitta Fernström som Magica de Hex. Monica Forsberg som Farmor Anka hade nog också blivit jobbig att höra. Där hade jag valt Birgitta Andersson. Irene Lindh som Madame Mim är jag också tveksam till. Spontant skulle jag nog vilja ha Birgitta Andersson där också.

Björnligan hade jag glömt, men de som du skrev skulle säkert funka. De andra du la till bör fungera, även om det skulle bli lite tråkigt. Personligen skulle jag inte placera Anders Öjebo i så många roller. Han kan få spela Musse Pigg, men det räcker för mig.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Trubaduren

Jag håller i stort sett med om din val av röster, Ericsson, förutom att jag hellre skulle vilja se Johannes Brost som Joakim Von Anka och Birgitta Fernström som farmor Anka.

Eriksson

Johannes Brost har förvisso spelat Joakim vid (åtminstone) ett tillfälle, nämligen originaldubben av Musse Piggs julsaga. Men vad jag minns passade han inte särskilt bra i rollen. Därför hade jag hellre valt Anders Nyström, för han låter mycket lik John Harryson. Däremot tror jag Johannes Brost kan passa som von Pluring.

Birgitta Fernström som Farmor Anka? Nej tack! Hennes röst är jag inte vidare förtjust i. Då väljer jag hellre Birgitta Andersson.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Trubaduren

Citat från: Eriksson skrivet 15 september 2011 kl. 23:32:57
Johannes Brost har förvisso spelat Joakim vid (åtminstone) ett tillfälle, nämligen originaldubben av Musse Piggs julsaga. Men vad jag minns passade han inte särskilt bra i rollen. Därför hade jag hellre valt Anders Nyström, för han låter mycket lik John Harryson. Däremot tror jag Johannes Brost kan passa som von Pluring.

Birgitta Fernström som Farmor Anka? Nej tack! Hennes röst är jag inte vidare förtjust i. Då väljer jag hellre Birgitta Andersson.

Smaken är som baken, men för mig passar Johannes Brost alldeles utmärkt som Joakim von Anka. Han skulle säkerligen även passa som von Pluring, men för min del får han gärna reprisera sin roll från Musse Piggs Julsaga.

Jag uppskattar Birgitta Andersson, både som skådespelerska och som röstskådespelerska, men jag föredrar att låta personer som tidigare har fått ge sin röst åt olika Disney-ankor reprisera sina roller, eller användas till nya karaktärer, och då tycker jag att Birgitta Fernström (alternativt Irén Lindh) skulle passa bra.

TonyTonka

#6
Några andra karaktärer är: Snorre Snabel - Johan Hedenberg
Advokat Fusky - Gunnar Ernblad
Korpus - Olli Markenroos
Lille Haiwathia - Mia Kihl
Gröngölingsledaren - Per Sandborgh
Armand Lutin (Svarte riddaren) - Andreas Nilsson
Fröken Emilia Näbblund - Annica Smedius
Klotterlund - Ullf Källvik
Björnfarfar - Per Sandborgh                                                                                                                                                                          Berra - Ulf Källvik
Kalle Ankas barndom:
Lill-Kalle - Mariam Wallentin
Bertil Breedh - Annica Smedius
Knutte - Mia Kihl
Bertil Breedhs Mamma - Louise Raeder
Dessutom har jag redigerat mitt tidigare inlägg med nya röster för några av figurerna.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Cadpig

Jag är ju som bekant en Ernblad-fan, men jag tyckte han gjorde en ganska kass Spökplump i Ducktales.

Eriksson

Jag kan inte minnas att jag har hört Gunnar Ernblad som Spökplumpen. Jag skrev in honom bara för jag tycker han brukar göra bra rollprestationer och trodde att så även var fallet med Spökplumpen. Förslag på vem som kunde göra en bättre Spökplump?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Någon som tror att Jan Koldenius skulle passa som Professor Terbius?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Citat från: Tonytonka skrivet 18 april 2012 kl. 13:26:28
Någon som tror att Jan Koldenius skulle passa som Professor Terbius?
Javisst, det tror jag absolut.

Jag har ett tillägg angående Långben. Helst av allt hör jag ju självklart Hans Lindgren som Långben. Jag föredrar verkligen honom framför Johan Lindqvist. Men det finns en skiva som heter Sångpartaj i Ankeborg och där gör Ted Åström faktiskt en ganska lyckad Långben. Han kan gärna få göra om den rollen. (Ted Åström spelar även Musse och Kalle på samma skiva och de prestationerna är något mindre lyckade).

Jag kan försöka spela in en bit av Ted Åströms Långben, så kan i få höra hur han låter.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Citat från: Eriksson skrivet 18 april 2012 kl. 19:05:38
Javisst, det tror jag absolut.

Jag har ett tillägg angående Långben. Helst av allt hör jag ju självklart Hans Lindgren som Långben. Jag föredrar verkligen honom framför Johan Lindqvist. Men det finns en skiva som heter Sångpartaj i Ankeborg och där gör Ted Åström faktiskt en ganska lyckad Långben. Han kan gärna få göra om den rollen. (Ted Åström spelar även Musse och Kalle på samma skiva och de prestationerna är något mindre lyckade).

Jag kan försöka spela in en bit av Ted Åströms Långben, så kan i få höra hur han låter.
Kan du inte ta med hans insats som Musse och Kalle också?  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Citat från: Tonytonka skrivet 18 april 2012 kl. 19:55:36
Kan du inte ta med hans insats som Musse och Kalle också?  :)
Jo då, men jag lovar att de är allt annat än lyckade.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

TonyTonka

Citat från: Eriksson skrivet 18 april 2012 kl. 20:45:07
Jo då, men jag lovar att de är allt annat än lyckade.
Värre än E.H Brochmanns insats? (Finns klipp i tredje inlägget i första sidan av tråden Vem är E.H. Brochmann?)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Eriksson

Så långt skulle jag inte vilja sträcka mig. Det är väl nästan omöjligt att vara sämre än så. Men det är ändå riktigt dåligt.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.