Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2022 kl. 10:36:19Jag är på jobbet och har inga siffror i huvudet här och nu, men jag har kommit en liten bit på väg; men tyvärr inte så långt som jag hade önskat då det varit mycket annat med e-poststrul, mitt ordinarie arbete, strul med min dator hemma, andra åtaganden i livet, o.s.v.

Dessutom vill jag inte överge svenska creditlistor eller recensioner, utan arbetar med sådant parallellt och lägger bara ner en del av tiden till de norska creditlistorna - det gör förstås att Norske stemmer og credits tar längre tid, men annars skulle det bli en oöverstiglig uppförsbacke att komma igång med att skriva recensioner och sammanställa svenska creditlistor när den nya avdelningen ligger ute skarpt...

Jag är dessutom övertygad att de flesta här (utom möjligen norrmännen) tycker det är att föredra att jag arbetar parallellt även med Dubbningshemsidan i övrigt (svenska creditlistor, recensioner och annat) istället för att inte uppdatera eller göra någonting alls med Dubbningshemsidan under flera veckors tid (så att det skulle se ut som att sajten är övergiven)...
Det beror på att Norske stemmer og credits faktiskt inte kommer att ha den adressen, så att den där adressen alltid kommer vara icke-existerande (såvida det inte dyker upp en creditlista till en film som heter "no")... ;)

Så, det kommer alltså att dröja till en bit efter nyår?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 oktober 2022 kl. 11:18:18Så, det kommer alltså att dröja till en bit efter nyår?
Nej, definitivt inte. Om inget förutsett inträffar hoppas jag att Norske stemmer og credits ska kunna tas i bruk under oktober månad, men det beror på allt annat som händer så jag kan inte lova något - men definitivt före december månad i alla fall. :)
(Driften av servern och att stoppa spam har förstås alltid högst prio)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 oktober 2022 kl. 11:20:52Nej, definitivt inte. Om inget förutsett inträffar hoppas jag att Norske stemmer og credits ska kunna tas i bruk under oktober månad, men det beror på allt annat som händer så jag kan inte lova något - men definitivt före december månad i alla fall. :)
(Driften av servern och att stoppa spam har förstås alltid högst prio)
Okej, idag är alltså sista dagen i oktober, så då undrar jag; hur har det gått?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 oktober 2022 kl. 11:35:35Okej, idag är alltså sista dagen i oktober, så då undrar jag; hur har det gått?  :)
Då jag köpte en ny stationär dator för ett par veckor sedan har jag tyvärr tvingats prioritera ned allt annat, för att istället lägga ner mycket tid på att installera alla nödvändiga programvaror, drivrutiner, kringutrustning och dylikt. Trots allt är det ju mycket som ska göras för att en dator ska bli användbar - installera Windows, Office, alla möjliga andra program, o.s.v. - och jag var tvungen att prioritera det arbetet för att inte datorn skulle stå oanvändbar i flera månader. Det är också därför som det blivit så få uppdateringar på sajten på sistone.

Därför har jag fått periodvis lägga mycket annat åt sidan, vilket tyvärr också har påverkat Norske stemmer og credits. Sen har jag också valt att inte satsa helhjärtat på norska dubbcredits, utan att även lägga ner tid på svenska creditlistor, recensioner och liknande - annars skulle resultatet bli att resten av Dubbningshemsidan skulle bli helt inaktiv i någon månad, och det kändes inte som rätt väg att gå då majoriteten av besökarna trots allt är från Sverige och förmodligen bryr sig mer om svenska än norska creditlistor; plus då att en del recensioner och creditlistor skulle kännas alltför outdated om jag väntade tills månader efter biopremiären med att lägga upp dem...

Så det korta svaret är att jag jobbar på när jag har tid över med att mata in de norska creditlistorna, men inte mer än att det inte ska påverka Dubbningshemsidans övriga avdelningar i alltför hög grad. Nu tror jag inte att det är alltför mycket arbete kvar med stationära datorn, så snart hoppas jag kunna satsa lite mer helhjärtat på Dubbningshemsidan; vilket då bland annat innefattar Norske stemmer og credits.

Så min mest realistiska ambition är att Norske stemmer og credits ska vara testad, klar och lanserad skarpt innan den 1 december - vilket även innefattar några dagars eller helst en veckas testning, då ni kommer få vara försökskaniner och få testa avdelningen innan den läggs ut skarpt; så att de flesta buggar förhoppningsvis hittas åt innan avdelningen lanseras skarpt. :)

(Men planerna på oktober hade förmodligen stämt om inte jag hade lyckats få tag i en bättre begagnad stationär dator med kort varsel - då kändes det viktigast, då ju min gamla stationära dator har krånglat i över ett halvårs tid. Planer kan som sagt förändras, och inget är hugget i sten...)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Disneyfantasten

Får man fråga hur långt du har kommit Norska, Danska & Finska just nu?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2022 kl. 21:29:05Får man fråga hur långt du har kommit Norska, Danska & Finska just nu?
Tyvärr inte så långt som jag hade önskat, då jag inte hade räknat med att jag skulle bli sjuk av den fjärde vaccindosen, så att jag därför knappt kunnat göra någonting den senaste veckan... :(

Men så fort febern är borta och jag är någorlunda återställd, så får jag lägga på ett extra kol och försöka prioritera Norske stemmer og credits. Febern går ganska nedåt, så min förhoppning är att kunna vara på benen igen om några dagar.

De danska och finska avdelningarna är ingenting klart med, så det kommer att dröja betydligt längre. Jag har ju prioriterat norska creditlistor, och har därför inte hopskrivet en enda creditlista på danska än.

Disneyfantasten

Hur känns din feber nu? (förlåt om jag är tjatig)

Disneyfantasten

Okej, så nu är sista dagen i november, så då är jag nyfiken på hur långt vår käre Daniel har kommit?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2022 kl. 21:29:05Får man fråga hur långt du har kommit Norska, Danska & Finska just nu?
Nu håller året på att nå sitt slut, så jag antar att det dröjer till en bit efter nyår iallafall?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 december 2022 kl. 15:08:05Nu håller året på att nå sitt slut, så jag antar att det dröjer till en bit efter nyår iallafall?
Jag hade kommit hyfsat långt, och trodde att jag skulle kunna publicera Norske stemmer og credits lagom till Trettondagshelgen. Men nu plötsligt verkar min laptop ha lagt av, och startar inte alls - jag får bara svart skärm och pipljud... :(

Jag vet inte vad som hänt, så jag vet inte vad problemet är. Jag ska försöka få tag i någon datorfirma imorgon och höra mig för.

Visserligen har jag ju en nyköpt stationär dator, som fortfarande fungerar - men allt material för den här avdelningen ligger på den bärbara datorn. Så om jag inte lyckas rädda innehållet på den hårddisken, så innebär det att allt jag gjort de senaste två åren måste göras om från början - då det rör sig om 200 creditlistor som i så fall måste skrivas på nytt, så kommer det då dröja minst ett år innan avdelningen kan lanseras... :'(

Men förhoppningsvis ska det väl inte vara så illa, så jag hoppas och tror att det ska gå att rädda innehållet på SSD-disken i laptopen; och förhoppningsvis rädda datorn också utan alltför stor kostnad.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2023 kl. 01:34:58Jag hade kommit hyfsat långt, och trodde att jag skulle kunna publicera Norske stemmer og credits lagom till Trettondagshelgen. Men nu plötsligt verkar min laptop ha lagt av, och startar inte alls - jag får bara svart skärm och pipljud... :(

Jag vet inte vad som hänt, så jag vet inte vad problemet är. Jag ska försöka få tag i någon datorfirma imorgon och höra mig för.

Visserligen har jag ju en nyköpt stationär dator, som fortfarande fungerar - men allt material för den här avdelningen ligger på den bärbara datorn. Så om jag inte lyckas rädda innehållet på den hårddisken, så innebär det att allt jag gjort de senaste två åren måste göras om från början - då det rör sig om 200 creditlistor som i så fall måste skrivas på nytt, så kommer det då dröja minst ett år innan avdelningen kan lanseras... :'(

Men förhoppningsvis ska det väl inte vara så illa, så jag hoppas och tror att det ska gå att rädda innehållet på SSD-disken i laptopen; och förhoppningsvis rädda datorn också utan alltför stor kostnad.

Kommer du sen att fixa danska och finska när det norska är färdigt?

Daniel Hofverberg

Nu har jag fått igång min laptop igen - tydligen hade det ena RAM-minnet lagt av, som gjorde att datorn inte alls startade. Så nu har jag lite mindre minne, men datorn fungerar igen. Men fläkten låter som ett tröskverk, så den lär nog gå på sista versen...

Men jag har i alla fall lyckats göra backup och rädda undan alla norska creditlistor och alla recensioner som ännu inte publicerats - gudskelov, för jag hade ingen lust att göra om det senaste årets arbete... :)

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 januari 2023 kl. 09:17:25Kommer du sen att fixa danska och finska när det norska är färdigt?
Ja, när Norske stemmer og credits är publicerad står danska på tur. Men jag uppskattar hjälp med den avdelningen, för annars kommer det ta orimligt lång tid innan den kan bli klar; för i dagsläget finns alltså inte en enda dansk creditlista klar medan jag helst vill ha minst 100 creditlistor innan jag publicerar något. Så om minst en person ville hjälpa till att skriva av och/eller jaga danska creditlistor vore det mycket uppskattat. :)

Finska är ganska lågt prioriterat för min del, och ska det bli av kommer det nog krävas hjälp av någon - annars lär det ta för mycket tid i anspråk, så det är inte säkert att det kan bli av utan någon hjälp. Dessutom kommer jag för finska behöva hjälp av någon finskspråkig person som kan översätta en del återkommande fraser och några meningar på webbsidan; för finska kan jag tyvärr inte ett ord av...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2023 kl. 23:15:21Nu har jag fått igång min laptop igen - tydligen hade det ena RAM-minnet lagt av, som gjorde att datorn inte alls startade. Så nu har jag lite mindre minne, men datorn fungerar igen. Men fläkten låter som ett tröskverk, så den lär nog gå på sista versen...

Men jag har i alla fall lyckats göra backup och rädda undan alla norska creditlistor och alla recensioner som ännu inte publicerats - gudskelov, för jag hade ingen lust att göra om det senaste årets arbete... :)
Ja, när Norske stemmer og credits är publicerad står danska på tur. Men jag uppskattar hjälp med den avdelningen, för annars kommer det ta orimligt lång tid innan den kan bli klar; för i dagsläget finns alltså inte en enda dansk creditlista klar medan jag helst vill ha minst 100 creditlistor innan jag publicerar något. Så om minst en person ville hjälpa till att skriva av och/eller jaga danska creditlistor vore det mycket uppskattat. :)

Finska är ganska lågt prioriterat för min del, och ska det bli av kommer det nog krävas hjälp av någon - annars lär det ta för mycket tid i anspråk, så det är inte säkert att det kan bli av utan någon hjälp. Dessutom kommer jag för finska behöva hjälp av någon finskspråkig person som kan översätta en del återkommande fraser och några meningar på webbsidan; för finska kan jag tyvärr inte ett ord av...

Hur ska du göra med engelska rollistor? (som ofta är originalversionen, till exempel hos stora amerikanska företag, som Disney, DreamWorks, Warner Bros, osv.)