Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

My Little Pony (TV-serierna)

Startat av clash, 31 augusti 2005 kl. 17:15:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nu har jag fått tag på credits, och saker och ting har faktiskt förändrats en del till den här filmen. Huvudfilmen Regnbåge på rymmen är mycket riktigt dubbat av KM Studio, och där har skådespelarna förändrats lite grann. Maria Rydberg, Charlotte Ardai Jennefors och Annelie Berg är fortfarande med; men Annica Smedius medverkar inte i den här filmen (tyvärr). Sen medverkar också Linus Lindman och Micaela Remondi, som båda vardera varit med i en tidigare My Little Pony-film. Slutligen har också ytterligare fyra skådisar tillkommit: Åsa Jonsson, Elvira Eberfors, Jenny Wåhlander och Nina Gunnarsdotter. Alltså är vi uppe i nio skådespelare nu.

Märkligast är dock den medföljande kortfilmen En vän finns alltid vid din sida, som hör och häpna inte är gjord av KM Studio, utan av Pangstudios/MorganKane. Där har jag inte fått tag i credits än, men det låter som att åtminstone en del av rollerna görs av de fyra gamla goda My Little Pony-skådisarna (Annica, Annelie, Maria och Charlotte).

Linda

Hej
Jag håller helt med om att det är dåligt med få skådisar. Och Annica Smedius har jun inget liv, hon e ju med överallt. Blir förbannat trött på den tanten.

Alex

Citat från: Linda skrivet  9 december 2006 kl. 21:04:58
Hej
Jag håller helt med om att det är dåligt med få skådisar. Och Annica Smedius har jun inget liv, hon e ju med överallt. Blir förbannat trött på den tanten.
Vad är det där för påhopp mot Annica? Det var riktigt lågt av dig måste jag säga.
Du känner troligtvis inte Annica och om du nu ens visste det minsta om henne så borde du veta att hon har ett liv. Hon har en familj, är en mycket bra dubbare och är ute och showar.
Jag älskar hennes röst och är en av de få röstskådisar som inte låter "falsk" och på något sätt förkyld utan har en klar röst med mycket inlevelse om man ser till de förutsättningar dubben har. :)

Daniel Hofverberg

Jag tycker också att Lindas inlägg var att gå för långt. Och "tant" är väl verkligen att överdriva - så gammal är hon faktiskt inte. Och det här med "har inget liv" - nog finns det väl ändå ett antal dubbningsskådisar som är med i fler filmer och serier än Annica...?

Att man sen tycker att de flesta av de nya My Little Pony-filmerna haft för få skådisar är ju en helt annan femma; det är ju knappast Annicas eller någon annans skådis fel.

Självklart får man tycka vad man vill om Annicas skådespelartalanger, men Lindas inlägg tycker jag balanserar nära gränsen till personangrepp, och det tycker jag inte om. Jag håller för övrigt med Alex - jag tycker också att Annica är en utmärkt skådis, och talar med bra inlevelse. Det finns bättre skådisar vad gäller att kunna göra till rösten, men så länge hon inte blir anlitad till roller hon inte passar för, så är det ju inget problem.

Mysan

Personligen gillar jag de äldre dubbningarna med monica forsberg bättre än de "nya". men kan väl ärligt säga att det har med nostalgi att göra, det va dom rösterna jag hörde då jag såg filmerna när jag va liten, skulle va helt dumt att se en omdubbad i dag för mig, inte alls samma film skulle det kännas som... men har inget och göra med skådisarna, de gör sitt jobb bra

Erika

Är det någon som vet om My Little Pony Tales-boxen har Pangljuds dubbning eller om det är en omdubb?


Daniel Hofverberg

Jag har inte boxen personligen, men jag är 99,9% säker på att den innehåller Pangljuds dubb. Positivt i mina ögon, då det trots allt var en fullt godkänd dubb, och en omdubbning skulle knappast ha blivit bättre.

Mindre positivt är dock att den inte innehåller det engelska originalljudet som alternativt ljudspår, något jag tycker borde vara en absolut självklarhet.

Mysan

Har ingen stor koll på my little pony, har 4 filmer skuggtjuven (rampljus), paradisgården, den magiska manteln och en till. och dessa innehåller mer än ett avsnitt vardera. men hur många gamla my little pony filmer gavs ut med monica forsberg gänget? vore kul med en komplett samling där då jag håller mig till de äldre versionerna.

Erika

Aurora:
Trefa Video gav ut tre videofilmer som innehöll avsnitt som dubbades av KM Studio, sedan fortsatte Collage Entertainment ge ut ytterligare fyra videofilmer (numrerade 4-7). På dessa sistnämnda videofilmer medverkar bl.a. Gunnar Ernblad, Maria Weisby, Beatrice Järås och Staffan Hallerstam. Jag misstänker att det kan vara samma översättare för båda dubbningarna för jag har för mig att många speciella uttryck som "Paradisgården", "Fladderponnyer" och "Fladderdalen" förekom även i den dubbningen med Maria Weisby & co. Men å andra sidan kan det ju har varit en översättare som har kollat upp vad föregångaren valde att kalla dessa saker för.

Daniel: Då får vi hoppas på att den innehåller Pangljuds dubb. Ja, och det är trist när inte originaltal finns med.

clash

Citat från: Aurora skrivet 28 april 2007 kl. 09:19:18
Har ingen stor koll på my little pony, har 4 filmer skuggtjuven (rampljus), paradisgården, den magiska manteln och en till. och dessa innehåller mer än ett avsnitt vardera. men hur många gamla my little pony filmer gavs ut med monica forsberg gänget? vore kul med en komplett samling där då jag håller mig till de äldre versionerna.

Den du nog saknar är Hur ska det gå för fladderdalen. Den handlar om att ponnyerna besöker fladderdalen och beebee och häxorna, Hydia, stinka och lortis tar över. Det är KMs veriton.

När det gäller mlptales anser jag att det skulle vara mkt roligare om de hade en omdubb med tonårsröster. Skulle va underbart att höra Emma Iggström som Birght Eyes, Jessica ndersson som Starlight, Mia Kihl som Patch med fler. Men det är väl bara önsketänkande.

Här är en länk till oss mlpälskare:


http://www.youtube.com/watch?v=XxlaiZejW3U

Det är Johanna Ljungberg som gör Megan som sjunger detta intro:)

Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

megan

Har en my little pony film, dock är etiketten borta och inget omslag så vet därför inte titeln, innehåller följande avnsitt (svenskt tal) i följande ordning

The price and the ponies
Baby its cold outside
ice cream wars
golden horse shoes

titel någon? filmen är troligen från början av 90 talet

(har tittat lite på den och monica forsberg medverkar i allafall inte)

Mysan

skuggtjuven,hur ska det gå för fladderdalen,paradisgården är alltså de enda från 80 talet? kom å tänka på my little pony the movie ifall den finns utgiven då oxå (2004s version känenr jag till), för isånnafall finns det inte så många "monica forsberg filmer"

för kom just på att magiska manteln är från 91 och med andra röster

clash

Aurora, Kms vertition är Monica Forsbverg. Ja, filmen med originaldubb finns på video och har titeln My little pony-ett äventyr,Fladderdalen brukar ligga ute på tradera.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Mysan

Citat från: megan skrivet 29 april 2007 kl. 17:07:13
Har en my little pony film, dock är etiketten borta och inget omslag så vet därför inte titeln, innehåller följande avnsitt (svenskt tal) i följande ordning

The price and the ponies
Baby its cold outside
ice cream wars
golden horse shoes

titel någon? filmen är troligen från början av 90 talet

(har tittat lite på den och monica forsberg medverkar i allafall inte)

gyllene hästskorna kanske???

Mysan

Filmen Ponnyhemmet, vilka avnitt finns med i den filmen? collage entertainment?dubbare?