Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Musse Pigg

Startat av Hampus.J, 12 maj 2015 kl. 20:44:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hampus.J

Vilka är det som gör de Svenska rösterna till de nya kortfilmerna med Musse pigg och gänget?
In Donaldismo Veritas

Daniel Hofverberg

Tyvärr är det märkligt nog bara ett enda stackars avsnitt av Musse Pigg som haft utsatta dubbcredits på Disney Channel (Eau de Minnie), så det är svårt att avgöra om de angivna creditsen där gäller för hela serien eller bara det avsnittet. Men de vanliga karaktärerna verkar såvitt jag kan bedöma ha samma röster som vid alla sammanhang på senare år. Det vill säga:

Musse Pigg - Anders Öjebo
Kalle Anka - Andreas Nilsson
Långben - Johan Lindqvist
Mimmi Pigg - Lizette Pålsson

Jag tror att det fortfarande är Anna Engh som spelar Kajsa, men där kan jag inte avgöra med säkerhet. Speakerrösten som läser upp avsnittstitlarna varierar mellan olika avsnitt, men är i alla fall i flertalet fall Andreas Nilsson.

I avsnittet som sändes häromveckan medverkade intressant nog Joakim von Anka för första gången i serien, och då de tidigare rösterna John Harryson och Guy de la Berg nu olyckligt nog gått bort betyder det alltså att farbror Joakim har en helt ny svensk röst. I det här avsnittet hade han bara ett par repliker, och därför lyckades jag inte avgöra vem det var, men det var i alla fall en "vanligare" röst än farbror Joakim haft förut. Det är kanske för tidigt att avgöra om denne okända skådis kommer att spela Joakim von Anka permanent från och med nu, eller om det bara var ett tillfälligt inhopp i just den här serien.

De credits som fanns utsatta på Disney Channel för Eau de Minnie var i alla fall:

Svenska röster:
Lizette Pålsson
Anders Nilsson
Anders Öjebo
My Holmsten
Anton Olofson Raeder
Adam Fietz
Johan Lindqvist


Dialogregissör:
Bjarne Heuser

Översättare:
Bittan Norman

Tekniker:
Nils Manzuoli

Mix:
Henrik Vindeby

Projektledare:
Emma Ramberg

Kreativt ansvarig:
Kirsten Saabye

Inspelningsstudio:
SDI Media


Hampus.J

Tack för snabbt svar!. Precis som du säger har jag inte heller sett några credits efter något avsnitt. Däremot så såg jag på Disneydags förra söndagen(10/5). Där visades Musse kortfilmen "Croissant de Triomphe", och i slutet tyckte jag mig se något som liknande en creditlista. Detta gjorde mig väldigt förvånad då dialogen i detta avsnitt enbart är på Franska!(vad jag vet i alla fall). Efter som jag blev så förvånad av att se den hann jag inte se vad det stod för röster utsatta. För övrigt noterade jag att skylten i början visade "Musse Pigg" istället för "Mickey Mouse".
In Donaldismo Veritas

Daniel Hofverberg

Jag såg tyvärr inte Disneydags i söndags, men Croissant de Triomphe är mycket riktigt enbart på franska och har aldrig dubbats till svenska. Det avsnittet finns inte ens på engelska, utan på den amerikanska DVD-utgåvan har både det engelska, spanska, portugisiska och franska ljudspåret franskt tal på det avsnittet. Såvitt jag kan bedöma är det de amerikanska originalrösterna som gör de franska rösterna där, precis som eftertexterna också gör gällande.

Det finns ett flertal liknande avsnitt av Musse Pigg där all dialog är på andra språk än engelska i originalversionen och som aldrig har dubbats till svenska. I O Futebol Clássico är all dialog på portugisiska och i Tokyo Go är de fåtal repliker som förekommer på japanska. I O Sole Minnie är de enstaka repliker och den sång som förekommer på italienska. Sen finns det också ytterligare en eller två avsnitt som helt saknar dialog, och i de fallen har titeln i början heller inte översatts via speakerröst.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2015 kl. 21:07:24
...och då de tidigare rösterna John Harryson och Guy de la Berg nu olyckligt nog gått bort betyder det alltså att farbror Joakim har en helt ny svensk röst.

Oj, hade helt missat att Guy de la Berg är död. Sorgligt, han var bra, särskilt som Nalle Puh. Vila i frid.  :'(

Alexander

Tänk att Musse Pigg  (och även Mimmi Pigg) firar 90-års jubileum iår.  :D

Kust

Citat från: Alexander skrivet 13 juli 2018 kl. 13:07:49
Tänk att Musse Pigg  (och även Mimmi Pigg) firar 90-års jubileum iår.  :D

Undrar om Disney har något planerat inför det. När kalle fyllde 60 eller var det 70 år så släppte de väl äldre serier med kalle på?

gstone

McDonalds i USA har fantastiska och jätte fina  leksaker som just började idag  !!

VERKLIGEN FINA LEKSAKER !!

https://www.happymeal.com/#toys

Leksakerna är baserad på en Åktur från Walt Disney World som i sin tur är baserad på Paul Rudish Musse Pigg serien från 2013 som gått för fem säsonger på Disney Channel och som nu finns på Disney Plus.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

I Musse och Racergänget gör komikern Elayne Boosler röst till Petters mamma.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2015 kl. 21:07:24
Svenska röster:
Lizette Pålsson
Anders Nilsson
Anders Öjebo
My Holmsten
Anton Olofson Raeder
Adam Fietz
Johan Lindqvist

Dom menar väl Andreas Nilsson?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  3 januari 2021 kl. 19:27:50
Dom menar väl Andreas Nilsson?
Ja, givetvis. Det har hänt några gånger att Disney felaktigt har kallat Andreas Nilsson för "Anders Nilsson", bl.a. med DuckTales (tills jag påpekade felet och de rättade till det) - men det är förstås också möjligt att jag skrev fel i hastigheten i det där fem år gamla inlägget...

Kloppstock

#11
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2021 kl. 19:51:29
Ja, givetvis. Det har hänt några gånger att Disney felaktigt har kallat Andreas Nilsson för "Anders Nilsson", bl.a. med DuckTales (tills jag påpekade felet och de rättade till det) - men det är förstås också möjligt att jag skrev fel i hastigheten i det där fem år gamla inlägget...
Lyssna in Pluto på hundutställningen
https://www.svtplay.se/video/33694750/disneydags/disneydags-sasong-1-avsnitt-23?position=3055&id=jLZaQJW
Pre Öjebo spelas Musse av någon som kan beskrivas låta närmast som en 65-årig hysterisk kärring :)

Om vi betänker att det ska låta likt originalet så lät väl den amerikanska versionen lika jävla fel?

Musse möter i denna dubb en uppenbar Roger Storm, så det låter som att det är på KM's tid men
innan Öjebo tog över rollen från? Per-Åke Hallin ;)


Steffan Rudvall

Citat från: Kloppstock skrivet  1 januari 2022 kl. 14:28:10
Lyssna in Pluto på hundutställningen
https://www.svtplay.se/video/33694750/disneydags/disneydags-sasong-1-avsnitt-23?position=3055&id=jLZaQJW
Pre Öjebo spelas Musse av någon som kan beskrivas låta närmast som en 65-åring hystertisk kärring :)

Om vi betänker att det ska låta likt originalet så lät väl den amerikanska versionen lika jävla fel?

Musse möter i denna dubb en uppenbar Roger Storm, så det låter som att det är på KM's tid men
innan Öjebo tog över rollen från? Per-Åke Hallin ;)
Det är ingen kärring det är Sven-Erik Wikström som faktiskt gör en riktigt bra Musse. Du får inte glömma att det är Walt Disney själv som spelade Musse Pigg fram tills 1947.

TonyTonka

Citat från: Kloppstock skrivet  1 januari 2022 kl. 14:28:10
Lyssna in Pluto på hundutställningen
https://www.svtplay.se/video/33694750/disneydags/disneydags-sasong-1-avsnitt-23?position=3055&id=jLZaQJW
Pre Öjebo spelas Musse av någon som kan beskrivas låta närmast som en 65-åring hystertisk kärring :)

Om vi betänker att det ska låta likt originalet så lät väl den amerikanska versionen lika jävla fel?

Musse möter i denna dubb en uppenbar Roger Storm, så det låter som att det är på KM's tid men
innan Öjebo tog över rollen från? Per-Åke Hallin ;)

Som Steffan skrev är det Sven-Erik Vikström som gör Musse i klippet. Om jag inte minns helt fel gjordes just den dubbningen för VHS-filmen Pluto: Superstjärnan. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 januari 2022 kl. 14:54:34
Om jag inte minns helt fel gjordes just den dubbningen för VHS-filmen Pluto: Superstjärnan. ^^
Stämmer alldeles utmärkt, och samma dubbning har också återanvänts till VHS/DVD-utgåvan Hjärtevänner. Medan en del kortfilmer som dubbades runt samma veva sedermera har dubbats om, så har just denna fått behålla sin dubbning från 1990.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 januari 2022 kl. 14:41:40
Det är ingen kärring det är Sven-Erik Wikström som faktiskt gör en riktigt bra Musse. Du får inte glömma att det är Walt Disney själv som spelade Musse Pigg fram tills 1947.
Och i jämförelse med Walt Disneys ursprungliga Musse Pigg-röst så var Sven-Erik Wikström en väldigt bra voice-match.

Anders Öjebo är dock mer lik Musse Piggs mer nutida originalröster.