Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vem är bäst som Gudmodern i Askungen

Startat av E, 29 juli 2019 kl. 17:24:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vem är bäst som Gudmodern i Askungen (Disney)

Sif Ruud (1:an, båda dubbningarna)
8 (88.9%)
Gunilla Åkesson (2:an)
0 (0%)
Irene Lindh (3:an och även i dataspelet Askungens drömhus)
0 (0%)
Monica Forsberg (Hos Musse)
1 (11.1%)
Sharon Dyall (Live-Action-versionen)
0 (0%)

Antal personer som röstat: 9

E

Vem är bäst som Gudmodern i Askungen

Sif Ruud är nog min favorit på grund av nostalgin

Irene Lindh har man också nostalgi av eftersom jag spelade spelet väldigt mycket som liten

Disneyfantasten

Jag tycker bäst om Sif Ruud av nostalgi, hon talar med bra inlevelse och får till karaktärens personlighet på ett bra sätt, som god tvåa kommer nuvarande Irene Lindh, som också gör rollen med bravur och har bra inlevelse och liknar originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär...

Gunilla Åkesson tycker jag däremot inte alls om, hon talar med bra inlevelse, men som Gudmodern passar hon inte riktigt, då hon har en lite för ljus och speciell röst, det är dock absolut inte hennes fel, men hon har absolut gjort bättre roller! (som exempelvis Drottningen i Ett Småkryps Liv, Sassy i Den Otroliga Vandringen och inom svenska filmer Linnea i Julkalendern Pettson och Tomtemaskinen)

Du missade förresten Monica Forsberg i TV-serien Hos Musse!  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 juli 2019 kl. 17:32:50
Jag tycker bäst om Sif Ruud av nostalgi, hon talar med bra inlevelse och får till karaktärens personlighet på ett bra sätt, som god tvåa kommer nuvarande Irene Lindh, som också gör rollen med bravur och har bra inlevelse och liknar originalrösten och bibehåller rätt röstkaraktär...

Gunilla Åkesson tycker jag däremot inte alls om, hon talar med bra inlevelse, men som Gudmodern passar hon inte riktigt, då hon har en lite för ljus och speciell röst, det är dock absolut inte hennes fel, men hon har absolut gjort bättre roller! (som exempelvis Drottningen i Ett Småkryps Liv, Sassy i Den Otroliga Vandringen och inom svenska filmer Linnea i Julkalendern Pettson och Tomtemaskinen)

Du missade förresten Monica Forsberg i TV-serien Hos Musse!  :)

Har Monica Forsberg typ spelat alla kvinnor i Disney filmer vid något tillfälle,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 29 juli 2019 kl. 18:14:04
Har Monica Forsberg typ spelat alla kvinnor i Disney filmer vid något tillfälle,

Ja. Det är lag på det.

Elios


Lilla My

Citat från: Elios skrivet 29 juli 2019 kl. 20:38:44
Vart står det?^^

I Hälsinglands bilbiotek, fjärde hyllan vid "Brott & Straff", längst in, lagbok n. 69 - "Lag om dubbning till handritad Swensk rörelse-film"

Daniel Hofverberg

För er som inte uppfattar ironi är det väl bäst att förtydliga att Lilla My (förstås) skämtar...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 juli 2019 kl. 23:03:17
För er som inte uppfattar ironi är det väl bäst att förtydliga att Lilla My (förstås) skämtar...

Blev väldigt förvirrad där. Men har hon alltså verkligen spelat alla kvinnor i Disney filmer eller var det också bara ironi?^^

Elios

#8
Jo just det. Själv föredrar jag Siif Ruud då jag bara kan relatera till rösten i själva filmen. Som i Bibbitti, Bobbitti, Boo! ;D

Men mest så förknippar jag henne med Too-Tiki i julkalendern med Mumindalen. :)

Man uttalar det förresten Siv Ruud och inte som det stavas Siif Ruud?^^

TonyTonka

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 juli 2019 kl. 14:00:48
Det står på Wikipedia att det finns en dubbning av Askungen som gjordes 1976, är det nån som hittat på det eller ???

Rösterna som anges för dubbningen där kommer från musiksagan. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Jag gillade mest att Gunilla Åkesson var  med och dubbade. Det händer för sällan i min åsikt !

Har aldrig Sharon i rollen men tänker hon spelar rollen rätt like Röda drottningen och Belatrix i Harry Potter.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Monica Forsberg låter rätt like i många kvinnor. Skulle tror att hon gör sin standard gamla dam röst i denna roll.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Gunilla Åkesson  spelar även rollen i ett dataspel.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.