Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hey Arnold! - Nicktoons inzoomat?

Startat av MoonFace, 25 augusti 2023 kl. 13:01:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MoonFace

Hej!

Jag sitter och jämför lite filer.
Är det någon som synkar Hey Arnold?
Jag har märkt här att Nicktoons Svenska Hey Arnold. Verkar vara på något sätt "inzoomade" avsnitt? dvs bild saknas en del..

Skickar bild! kolla t.ex Helgas hand + på sidan av Arnold.

ph

Citat från: MoonFace skrivet 25 augusti 2023 kl. 13:01:34Hej!

Jag sitter och jämför lite filer.
Är det någon som synkar Hey Arnold?
Jag har märkt här att Nicktoons Svenska Hey Arnold. Verkar vara på något sätt "inzoomade" avsnitt? dvs bild saknas en del..

Skickar bild! kolla t.ex Helgas hand + på sidan av Arnold.
Säsong 1 har 16 synkade avsnitt hittills! 

Några avsnitt från NickToons har nog inte synkats ännu, jag tror det bara skiljer i upplösning som gör att vissa saker ser inzoomat ut. NickToons är inspelat från TV också, jag tror inte någon känner för att synka då bilden redan är OK :D 

Men vi får se!

MoonFace

Citat från: ph skrivet 26 augusti 2023 kl. 11:14:01Säsong 1 har 16 synkade avsnitt hittills!

Några avsnitt från NickToons har nog inte synkats ännu, jag tror det bara skiljer i upplösning som gör att vissa saker ser inzoomat ut. NickToons är inspelat från TV också, jag tror inte någon känner för att synka då bilden redan är OK :D

Men vi får se!
Ah!
Så problemet ligger då i att "TV" har visat den mer inzoomat? :o

ph

Citat från: MoonFace skrivet 26 augusti 2023 kl. 12:37:54Ah!
Så problemet ligger då i att "TV" har visat den mer inzoomat? :o
Det som skiljer är att NickToons har blivit inspelat i 16:10 aspect ratio
Medan DVD är 4:3

16:10 är uråldrat sedan över 10 år tillbaka
Nya standarden är 16:9 

MoonFace

Citat från: ph skrivet 26 augusti 2023 kl. 12:47:11Det som skiljer är att NickToons har blivit inspelat i 16:10 aspect ratio
Medan DVD är 4:3

16:10 är uråldrat sedan över 10 år tillbaka
Nya standarden är 16:9
Ahhh!
Vänta jag såg att orginal filerna från nicktoons också var "stretched wide" dvs 4:3 som dom stretchat till wide.
Jag antar då att Nicktoons sände det stretchad widescreen?

ph

Citat från: MoonFace skrivet 26 augusti 2023 kl. 13:14:32Ahhh!
Vänta jag såg att orginal filerna från nicktoons också var "stretched wide" dvs 4:3 som dom stretchat till wide.
Jag antar då att Nicktoons sände det stretchad widescreen?
Vet tyvärr inte vilka filer du har, men skicka gärna en dump på MediaInfo på några filer :) Mina avsnitt jag har med NickToons tag är i 16:10 eller 16:9 (På de jag kollat hittills)

MoonFace

Citat från: ph skrivet 26 augusti 2023 kl. 20:41:09Vet tyvärr inte vilka filer du har, men skicka gärna en dump på MediaInfo på några filer :) Mina avsnitt jag har med NickToons tag är i 16:10 eller 16:9 (På de jag kollat hittills)
Förmodar att din ser ut såhär? (det jag gjort är att forcat 4:3 resolution, för att få den aspect ratio som serien egentligen är :) )