Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Robotech/Macross

Startat av Mysan, 23 januari 2008 kl. 16:32:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mysan

Jag köpte nyligen på loppis filmen robotech del 2 (dubb Urmas Plunt), jag undrar ifall Macross och robotech är samma serie då jag hört att det ska vara det, eller är det två skilda serier som inte har något med varandra att göra?

Erika

Robotech är ursprungligen Macross, men amerikanerna har ändrat i originalet och gjort en ny historia av det. Jag tror de även har plockat bort "olämpliga" scener också.

Mysan

är karaktärerna samma då? andra namn?
Robotech (urmas plunt), macross (videobolaget?)

Erika

Citat från: Maetel skrivet 26 januari 2008 kl. 22:36:48
är karaktärerna samma då? andra namn?
Robotech (urmas plunt), macross (videobolaget?)

Jag är egentligen ingen expert på detta, men karaktärerna bör vara samma, men de har amerikanska namn i Robotech-versionen medan i Macross-versionen har de fått behålla sina japanska originalnamn.

Jag tror engelska Wikipedia förklarar detta mycket bättre än vad jag klarar av att göra.  :-\

erpan85

Hej.
Någon som känner till något om den svenska dubb som gjordes till serien Robotech?

Mysan

vad jag vet finns det minst 3-4 Robotech filmer och tror mig minnas att Erik Ståhlberg, Niklas Enström, Lotta Goldman, Harry Goldstein och Francesca Quartey dubbade

Pixelklubben 64

#6
I tv-serien, vilka ger svenska röster till följande fyra karaktärer:

Roy Fokker
Kapten Gloval
Breetai
och hans lismande rådgivande

Nån borde vara Harry Goldstein, nån Erik Ståhlberg och nån Niklas Enström, men rösterna går in i varandra för mig nu.

Du kan lyssna på dom här:

https://www.youtube.com/watch?v=oxmu5XeJxOE&t=379s

Pixelklubben 64


Erika

Jag tycker Glovals röst låter som Harry Goldstein. Jag tycker också det låter som han även gör rösten till Breetai.

Jag har tyvärr ingen koll på hur Erik Ståhlberg och Niklas Enström låter. :(

Pixelklubben 64

Citat från: Erika skrivet 16 januari 2020 kl. 22:15:07
Jag tycker Glovals röst låter som Harry Goldstein. Jag tycker också det låter som han även gör rösten till Breetai.

Åh tack Erika! I samma klipp, är det Goldstein som gör den blonda killen med (Roy Fokker), se scenen som börjar ca 29:33?

Erika

Citat från: Pixelklubben 64 skrivet 16 januari 2020 kl. 23:01:35
Åh tack Erika! I samma klipp, är det Goldstein som gör den blonda killen med (Roy Fokker), se scenen som börjar ca 29:33?

Inte alls säker på om det är han. En viss likhet finns, men annars är jag osäker på om han även gör rösten till Roy Fokker.

Christer


Pixelklubben 64

Spännande, sökandet fortsätter, har precis dragit iväg ett mejl till Ståhlberg och frågat. När podcastavsnittet om Robotech är klart kommer det komma opp här:
https://videospelsklubben.se/category/podcasts/pixelklubben-64/

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 16 januari 2020 kl. 22:15:07
Jag har tyvärr ingen koll på hur Erik Ståhlberg och Niklas Enström låter. :(
Jag har tyvärr heller ingen koll på Erik Ståhlberg eller Niklas Enström - ärligt talat vet jag inte ens vilka de är... :(

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2020 kl. 16:25:59
Jag har tyvärr heller ingen koll på Erik Ståhlberg eller Niklas Enström - ärligt talat vet jag inte ens vilka de är... :(

Jag tror Erik Ståhlberg är identisk med denne Erik Ståhlberg.