Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Darkwing Duck

Startat av Beck, 22 september 2009 kl. 20:57:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Darkwing skrivet 10 september 2022 kl. 10:43:20De håller på att dubba de avsnitt som aldrig hann dubbas och sändas när serien plockades bort från Disneydags på 90-talet. Kanske därför den inte dykt upp på svenska Disney+ ännu?

Såg nyss avsnittet där Darkwing blir krympt och jagar myror som rånar banker. Jag kände inte igen någon av rösterna förutom;
Darkwing - Anders Öjebo
Sigge - Per Sandborgh

Monica Forsberg gör inte längre Gåsalin och Christel Körner gör inte Ture. Kände inte igen deras nya röster.
Faktiskt inte. Alla avsnitten verkar ha dubbats faktiskt då sista säsongen har samma röster som övriga serien, däremot har en del dubbats om, du kan gå igenom min lista så ser du vilka som dubbats och vilka som är omdubbade. :)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5503.msg134572#msg134572

Troligen är kvalité eller att banden saknas anledning till omdubbningen.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 11 september 2022 kl. 14:05:23Troligen är kvalité eller att banden saknas anledning till omdubbningen.
Det här är dock inte lika förklarligt som DuckTales omdubbningen då det var en dubbning gjord av TV3 utan inblandning av Disney som Disney sedan köpte upp. Men den här är beställd av Disney.

Darkwing

Citat från: Goliat skrivet 11 september 2022 kl. 14:05:23Faktiskt inte. Alla avsnitten verkar ha dubbats faktiskt då sista säsongen har samma röster som övriga serien, däremot har en del dubbats om, du kan gå igenom min lista så ser du vilka som dubbats och vilka som är omdubbade. :)

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=5503.msg134572#msg134572

Troligen är kvalité eller att banden saknas anledning till omdubbningen.
Tack så mycket. Har du rollista eller vet vilka som gör de nya rösterna?

Goliat

Citat från: Darkwing skrivet 11 september 2022 kl. 14:45:47Tack så mycket. Har du rollista eller vet vilka som gör de nya rösterna?
Det är de i tråden, har inte tittat noga på eftertext, men vi har material att jämföra med så vi kan lyssna om det är samma på sändningarna tidigare eller om det är annorlunda (nydubb), sedan är det andra i tråden som med hjälp av röstigenkänning har hjälpt till.

Darkwing

Citat från: Goliat skrivet 11 september 2022 kl. 14:53:46Det är de i tråden, har inte tittat noga på eftertext, men vi har material att jämföra med så vi kan lyssna om det är samma på sändningarna tidigare eller om det är annorlunda (nydubb), sedan är det andra i tråden som med hjälp av röstigenkänning har hjälpt till.
Hittade ingen rollista i tråden. Bara listor över avsnitt som dubbats om eller inte. 🙈

TonyTonka

Citat från: Darkwing skrivet 11 september 2022 kl. 13:47:53Upptäckte nu att de dubbat om avsnitt som redan dubbats på 90-talet. Helgerån! Kollade mitt favoritavsnitt där Herr Bananhjärna blir besatt av en demon. I den nya dubben heter han Herr Banantroll istället.  :'(

Detta avsnitt hade inga svenska credits över huvud taget. Precis som myravsnittet så kände jag bara igen Öjebo som Darkwing och Sandborgh som Sigge.
Gissningsvis är väl Gåsalins skådis samma som i DuckTales-rebooten (Anna Isbäck), men jag har inte sett dubbningen i fråga, så jag är inte säker.

Övriga Darkwing-röster i rebooten var:

Alex Kantsjö - Kvackerjack
Daniel Sjöberg - MegaVolt
Mattias Knave - Järnnäbb, Vattuskräcken

Många av reboot-skådisarna från DuckTales repriserade ju sina roller i omdubbningen av DuckTales, så det är möjligt att så även är fallet i nydubbningen av Darkwing Duck.

Men att de dubbat om avsnitt med redan befintliga dubbningar låter skumt, finns inget avsnitt med den gamla klassiska dubbningen på Disney+ då med andra ord? Hoppas att "Den dolda koden" har kvar sin dubbning, för det avsnittet hade jag på VHS som barn, och har många fina minnen med det.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2022 kl. 15:59:16Gissningsvis är väl Gåsalins skådis samma som i DuckTales-rebooten (Anna Isbäck), men jag har inte sett dubbningen i fråga, så jag är inte säker.

Övriga Darkwing-röster i rebooten var:

Alex Kantsjö - Kvackerjack
Daniel Sjöberg - MegaVolt
Mattias Knave - Järnnäbb, Vattuskräcken
Vet du I vilket avsnitt av DuckTales som Gåsalins dyker upp i? Jag skulle nämligen kunna göra en snabb jämförelse.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2022 kl. 16:02:58Vet du I vilket avsnitt av DuckTales som Gåsalins dyker upp i? Jag skulle nämligen kunna göra en snabb jämförelse.
Let's Get Dangerous

TonyTonka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2022 kl. 16:02:58Vet du I vilket avsnitt av DuckTales som Gåsalins dyker upp i? Jag skulle nämligen kunna göra en snabb jämförelse.
Annars laddade jag upp ett röstprov på Gåsalins röst i serien i denna tråden:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=121084
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Darkwing

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2022 kl. 15:59:16Gissningsvis är väl Gåsalins skådis samma som i DuckTales-rebooten (Anna Isbäck), men jag har inte sett dubbningen i fråga, så jag är inte säker.

Övriga Darkwing-röster i rebooten var:

Alex Kantsjö - Kvackerjack
Daniel Sjöberg - MegaVolt
Mattias Knave - Järnnäbb, Vattuskräcken

Många av reboot-skådisarna från DuckTales repriserade ju sina roller i omdubbningen av DuckTales, så det är möjligt att så även är fallet i nydubbningen av Darkwing Duck.

Men att de dubbat om avsnitt med redan befintliga dubbningar låter skumt, finns inget avsnitt med den gamla klassiska dubbningen på Disney+ då med andra ord? Hoppas att "Den dolda koden" har kvar sin dubbning, för det avsnittet hade jag på VHS som barn, och har många fina minnen med det.
Finns flera avsnitt kvar med "original"dubben. Skulle jag göra en uppskattning är det nog 70% gammal dubb och 30% ny av de jag kollat hittills.

Angående nya rösterna så hörde jag Steve Kratz i en mindre roll så antar att han gör nya röster till några av de större rollfigurerna också.

Goliat

Citat från: Darkwing skrivet 11 september 2022 kl. 17:07:35Finns flera avsnitt kvar med "original"dubben. Skulle jag göra en uppskattning är det nog 70% gammal dubb och 30% ny av de jag kollat hittills.

Angående nya rösterna så hörde jag Steve Kratz i en mindre roll så antar att han gör nya röster till några av de större rollfigurerna också.
Sista säsongen som de dubbade om några avsnitt kan vi glömma att hitta originaldubben på, men resten av serien är det 1-2 jag saknar originaldubben på. Annars har jag den mer eller mindre komplett.

Tycker annars att nydubben är rätt bra.

Steffan Rudvall

#56
Jag kan tyvärr inte identifiera vem som spelar gåsalin Ture spelas däremot av någon som låter väldigt likt Lizette Pålsson.


Jag skapade ett röstprov på Gåsalin.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2022 kl. 17:17:35Jag kan tyvärr inte identifiera vem som spelar gåsalin Ture spelas däremot av någon som låter väldigt likt Lizette Pålsson.


Jag frågade ett röstprov på Gåsalin.
Men alla har väl identifierats i disney+-tråden? Har lite svårt att söka just nu, men postade röstklipp, eller var det ducktales jag postade klipp på?

TonyTonka

Det är med största sannolikhet inte samma person, men när jag hörde klippet på Gåsalins röst tänkte jag direkt på Knattarnas mystiska röst på vhs-filmen Pluto och hans kompisar.

Men Gåsalins röst låter absolut bekant, men jag kan knappt avgöra om det är en vuxen skådespelare med tillgjord röst eller en barnskådespelare, just nu lutar jag mot det sistnämnda.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Darkwing

Citat från: Goliat skrivet 11 september 2022 kl. 17:19:55Men alla har väl identifierats i disney+-tråden? Har lite svårt att söka just nu, men postade röstklipp, eller var det ducktales jag postade klipp på?
Försökte leta och gick igenom flera sidor där Darkwing diskuterades men såg inga namn nämnas. 😕