Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Angående släktingar

Startat av Disneyfantasten, 4 augusti 2020 kl. 19:38:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hampus.J

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2021 kl. 09:34:00
Idag såg jag kortfilmen "Donald's Cousin Gus" på Disneydags som visades med svensk dubbning och där läste Kalle ett brev från "Faster Fanny", jag sökte upp för att dubbelkolla och hon är faktiskt syster till Kalles pappa, på samma sida läste jag också att Ludwig Von Anka tydligen är bror till Kalles syster, alltså är Ludwig Kalles farbror;

www.disney.fandom.com/wiki/Quackmore_Duck

"Ludwig Von Anka tydligen är bror till Kalles syster, alltså är Ludwig Kalles farbror;"

Haha va? Inte mycket rätt där. Ludwig brukar vanligtvis vara morbror till Kalle.


In Donaldismo Veritas

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2021 kl. 09:34:00
Idag såg jag kortfilmen "Donald's Cousin Gus" på Disneydags som visades med svensk dubbning och där läste Kalle ett brev från "Faster Fanny", jag sökte upp för att dubbelkolla och hon är faktiskt syster till Kalles pappa, på samma sida läste jag också att Ludwig Von Anka tydligen är bror till Kalles syster, alltså är Ludwig Kalles farbror;

www.disney.fandom.com/wiki/Quackmore_Duck
Men om han är bror till Kalles syster hur kan han vara Kalles farbror? Du måste ha blandat ihop något...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 maj 2021 kl. 19:57:49
Men om han är bror till Kalles syster hur kan han vara Kalles farbror? Du måste ha blandat ihop något...

Jag menade bror till Kalles pappa!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 maj 2021 kl. 20:22:36
Jag menade bror till Kalles pappa!
Jag har hört att han skulle vara ingift i familjen och det förklarar ju också att han är från Österrike.

Steffan Rudvall

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 augusti 2020 kl. 22:13:52
Nya Ducktales verkar ha rätt jag tror det är hennes mormor
Jag minns att första gången som Fru Matilda och Anki dyker upp i gamla DuckTales det vill säga i originaldubbningen så säger Fru Matilda att Anki är hennes brorsdotter.

Goliat

Citat från: Varsågod skrivet  4 augusti 2020 kl. 22:18:07
Det är mycket vanligt att man på engelska inte specificerar på vilken sida (mödernet eller fädernet) man är släkt; grandmother används alltså för bådadera.

Som komplement till ämnet kan jag nämna att ordet "niece" även finns i svenskan. Den alternativa termen för brorson/systerson är "nevö".

Ja det är sant och använts i böcker och tal trätt länge. Under 1700-talet har man dock skrivit niveu i en av böckerna jag digitaliserade nyligen (men stavningen kan variera i så gamla), 1800-talet nevö. Har sett ordet användas i Jane Austen's översättning från 1946. Som ord tror jag nog tro att den äldre generationen har mer koll på betydelsen.

MOA

Citat från: King Owl skrivet 16 augusti 2021 kl. 06:40:53
Ja det är sant och använts i böcker och tal trätt länge. Under 1700-talet har man dock skrivit niveu i en av böckerna jag digitaliserade nyligen (men stavningen kan variera i så gamla), 1800-talet nevö. Har sett ordet användas i Jane Austen's översättning från 1946. Som ord tror jag nog tro att den äldre generationen har mer koll på betydelsen.
Måste va franska

Steffan Rudvall


MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2021 kl. 13:12:22
Vad jag vet så stavas det inte så på franska.
Själva uttrycket låter franskt


MOA


moviefan

Vad innebär Syssling och Pyssling ?

Daniel Hofverberg

#117
Citat från: MOA skrivet 16 augusti 2021 kl. 17:51:45
Var senaste gången de användes 1931?
Nej, ordet nevö används fortfarande, även om det är väldigt ovanligt nuförtiden. I Svenska Akademiens Ordbok står det alltså "i fråga om svenska förh. numera företrädesvis i vissa kretsar", vilket nog är deras sätt att uttrycka att ordet främst används vid högtidliga sammanhang och/eller överklassfamiljer. Och då ska man dessutom ha i åtanke att Svenska Akademiens Ordbok trycktes 1947...

Att det ska användas av gemene man i dagens läge är nog uteslutet.

MOA

Citat från: moviefan skrivet 16 augusti 2021 kl. 20:36:17
Vad innebär Syssling och Pyssling ?
Pyssling är en sagofigur som vaktar krukan av guld i slutet av regnbågen.
De e inget släktuttryck alls

Goliat

Citat från: MOA skrivet 16 augusti 2021 kl. 17:51:45
Var senaste gången de användes 1931?

Som Daniel skriver. Det är två exempel på användning o källa. Men som nämndes används ordet fortfarande. Så datumen är som sagt bara för att man ska ha någorlunda koll på exemplet från vilken tid. Det kunde likväl varit exempel från 80-talet.