Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Plugga på distans eller klassrum

Startat av Scoobydoofan1, 12 juni 2022 kl. 18:59:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Okej, det har gått runt 2 år sen pandemin började och utbildningsmyndigheterna har bytt från klassrum till fjärrundervisning eller distansläsning. Hur har folk som läste i klassrum upplevt ämnena på distans? Samma sak med komvux osv. Dela med er. Har det funkar med distansläsning eller gjort det svårare för ämnen? Vad saknas i undervisning som klassrum hade? Hur har man hanterat denna förändring i skolorna (också komvux).  Hur har dom som läser kunnat göra distansläsning med tanken på att distansläsning verkar inte bara vara mycket svårare men att läraren inte förklarar hur uppgifterna ska göras? Hur har det fungerar för er som läser hittills? Har det blivit en stor förändring? Föredras klassrum eller distansläsning? Formulera och ge gärna era åsikter om detta, inklusive era upplevelser när det kommer till distansläsning under pandemin.

Lillefot

Personligen tycker jag att distansundervisningen fungerade med blandat resultat, mycket beroende på ämnet.

Ämnen som Svenska, Engelska och Naturkunskap tyckte jag fungerade helt ok, i alla fall när det handlade om läsning eller att skriva olika uppgifter. En anekdot jag kan dela med mig av var att vi skulle skriva ett reportage i svenskan på hösten, som handlade om en valfri organisation. Då tyckte jag det var smidigt att kunna sitta hemma med min egna dator, och använda lektionstiden till att skriva ett dokument utifrån punkter jag antecknat under ett samtal med ordföranden/huvudperson av organisationen.

Ämnen som Matte var dock fruktansvärda på distans, när det gäller logiskt tänkande och problemlösning gällande tal. I klassrummet fann jag det mycket lättare att be om hjälp från läraren, medans över videosamtal kanske de var fullt upptagna med att se till att alla är närvarande. Det hjälpte inte heller att på den skola jag gick på när pandemin var som värst, så var matten det första jag gjorde på morgonen de dagar jag hade det. Ingen bra kombination då jag också är mycket morgontrött.

Lärarna försökte ändå sitt bästa i att förklara uppgifterna tydligt, med hjälp av presentationer som de streamade, så det ska de ha cred för.

En annan nackdel jag märkt av är att distansundervisning är också beroende av att folk har ett fungerande, och framför allt stabilt nätverk till hands. Skulle det vara att anslutningen slås ut, eller blir överbelastad så blir det direkt mycket svårare för den personen, eller alla. Det märkte jag själv med skolinternatets nätverk. Även undermåliga datorer kan ställa till det, antingen i uppstartstid eller långsam navigering.

För att avsluta så fann jag även att för mig, fungerar distansundervisning bara under en kort tid, som nödlösning eller lite då och då. Blir det alltför långvarigt så tunnas linjen mellan skolarbete och fritid ut, och då känns det att man måste göra allting på en och samma plats, och efter det så försvann intresset att göra sådant som jag egentligen ville. Det gjorde så att jag utvecklade sömnsvårigheter och motivationen till studierna försvann, vilket gjorde att jag ofta missade lektioner främst på morgonen. Det slipper jag helst igen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Scoobydoofan1

Citat från: Lillefot skrivet 12 juni 2022 kl. 19:22:40
Personligen tycker jag att distansundervisningen fungerade med blandat resultat, mycket beroende på ämnet.

Ämnen som Svenska, Engelska och Naturkunskap tyckte jag fungerade helt ok, i alla fall när det handlade om läsning eller att skriva olika uppgifter. En anekdot jag kan dela med mig av var att vi skulle skriva ett reportage i svenskan på hösten, som handlade om en valfri organisation. Då tyckte jag det var smidigt att kunna sitta hemma med min egna dator, och använda lektionstiden till att skriva ett dokument utifrån punkter jag antecknat under ett samtal med ordföranden/huvudperson av organisationen.

Ämnen som Matte var dock fruktansvärda på distans, när det gäller logiskt tänkande och problemlösning gällande tal. I klassrummet fann jag det mycket lättare att be om hjälp från läraren, medans över videosamtal kanske de var fullt upptagna med att se till att alla är närvarande. Det hjälpte inte heller att på den skola jag gick på när pandemin var som värst, så var matten det första jag gjorde på morgonen de dagar jag hade det. Ingen bra kombination då jag också är mycket morgontrött.

Lärarna försökte ändå sitt bästa i att förklara uppgifterna tydligt, med hjälp av presentationer som de streamade, så det ska de ha cred för.

En annan nackdel jag märkt av är att distansundervisning är också beroende av att folk har ett fungerande, och framför allt stabilt nätverk till hands. Skulle det vara att anslutningen slås ut, eller blir överbelastad så blir det direkt mycket svårare för den personen, eller alla. Det märkte jag själv med skolinternatets nätverk. Även undermåliga datorer kan ställa till det, antingen i uppstartstid eller långsam navigering.

För att avsluta så fann jag även att för mig, fungerar distansundervisning bara under en kort tid, som nödlösning eller lite då och då. Blir det alltför långvarigt så tunnas linjen mellan skolarbete och fritid ut, och då känns det att man måste göra allting på en och samma plats, och efter det så försvann intresset att göra sådant som jag egentligen ville. Det gjorde så att jag utvecklade sömnsvårigheter och motivationen till studierna försvann, vilket gjorde att jag ofta missade lektioner främst på morgonen. Det slipper jag helst igen.
En stor del av allt det här beror på ämnen som du påpekar, kan inte förstå hur länge den här situationen kommer pågå när det kommer till att man söker till klassrum och den ställs kursen in eller så växlas den till distans. Från vad det står på andra forums så är hermods ett exempel på en komvux som har blandade resultat när det kommer till betygsättning till olika ämnen. Vissa kurser som är svåra kan var animation, digitalt skapande, grafisk illustration, och ett par andra ämnen. Problemet med distans är att läraren saknas med att förklara från punkt A till punkt B. Inte bara det men utan för dom som har diagnoser osv. Finns massor av exemplar på dom som har ADHD avskyr distansundervisning.

Steffan Rudvall

Jag upplevde ju problem med distansundervisning eftersom att mitt ämne inte går att lära ut på det sättet.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 juni 2022 kl. 19:41:00
Jag upplevde ju problem med distansundervisning eftersom att mitt ämne inte går att lära ut på det sättet.
Musik?

MOA

De funkade bra för att man inte alltid behövde jobba hela tiden ;)

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet 12 juni 2022 kl. 19:51:47
De funkade bra för att man inte alltid behövde jobba hela tiden ;)
Hur menar du?

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 juni 2022 kl. 19:28:43
En stor del av allt det här beror på ämnen som du påpekar, kan inte förstå hur länge den här situationen kommer pågå när det kommer till att man söker till klassrum och den ställs kursen in eller så växlas den till distans. Från vad det står på andra forums så är hermods ett exempel på en komvux som har blandade resultat när det kommer till betygsättning till olika ämnen. Vissa kurser som är svåra kan var animation, digitalt skapande, grafisk illustration, och ett par andra ämnen. Problemet med distans är att läraren saknas med att förklara från punkt A till punkt B. Inte bara det men utan för dom som har diagnoser osv. Finns massor av exemplar på dom som har ADHD avskyr distansundervisning.
Att du nämner diagnoser är en mycket bra synvinkel på det hela. Jag kan definitivt tänka att det blir ännu svårare för de som behöver allt stöd de kan få för att utbildningen ska kännas bra, när inte läraren eller assistenter är nära till hands. Just de som har ADHD där distraktioner kan komma när som helst i olika former.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 juni 2022 kl. 19:56:39
Hur menar du?
Jag vet inte exakt vad hon menar men det var många elever som medverkade från sina sängar.


Hampus.J

Har fungerat rätt bra för det mesta men föredrar ändå undervisning på plats. Det sämsta är att exkursioner och andra praktiska moment som inte går att genomföra på distans har blivit inställda.
In Donaldismo Veritas

Scoobydoofan1

Citat från: Hampus.J skrivet 12 juni 2022 kl. 20:22:06
Har fungerat rätt bra för det mesta men föredrar ändå undervisning på plats. Det sämsta är att exkursioner och andra praktiska moment som inte går att genomföra på distans har blivit inställda.
För vilka kurser?

Scoobydoofan1

Citat från: Hampus.J skrivet 12 juni 2022 kl. 20:22:06
Har fungerat rätt bra för det mesta men föredrar ändå undervisning på plats. Det sämsta är att exkursioner och andra praktiska moment som inte går att genomföra på distans har blivit inställda.
Finns det undervisning på plats? Har hört från andra att dom söker till klassrum sen så blir kursen inställd. Frågan är då om komvux inte har tillräckligt med antal elever som söker till klassrum. Från vad dom på komvux säger så är efterfrågan stor.

Adam

För mig personligen så har dett gått alldeles utmärkt att studera på distans. (pluggade själv komvux i våras)
Då jag har funktionshinder så har lärarna oftast ringt upp mig på telefon, och då har vi oftast gjort uppgifterna muntligt, och då har de även förklarat hur uppgifterna skall göras osv.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Scoobydoofan1

Citat från: Adam skrivet 12 juni 2022 kl. 22:42:09
För mig personligen så har dett gått alldeles utmärkt att studera på distans. (pluggade själv komvux i våras)
Då jag har funktionshinder så har lärarna oftast ringt upp mig på telefon, och då har vi oftast gjort uppgifterna muntligt, och då har de även förklarat hur uppgifterna skall göras osv.
Pluggade du genom hermods? Vilka kurser var det?

Adam

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 juni 2022 kl. 06:49:30
Pluggade du genom hermods? Vilka kurser var det?
Nja, det var egentligen via NTI-skolans hemsida. Kurserna var Komvuxarbete och Affärskommunikation i Engelska.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Scoobydoofan1

Citat från: Adam skrivet 13 juni 2022 kl. 08:39:26
Nja, det var egentligen via NTI-skolans hemsida. Kurserna var Komvuxarbete och Affärskommunikation i Engelska.
Är NTI bara distans?

Adam

Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Scoobydoofan1

Citat från: Adam skrivet 13 juni 2022 kl. 11:57:17
'Tror det.
Okej. Har du kollat på Jensen komvux? Dom borde ha klassrum och börja i klassrum istället för att bli inställda.

adro

Min skola brukar variera att ha undervisningen antingen som fysiska möten eller över Zoom. Min f.d. universitetslärare sa att forskning har visat att man lär sig mer om man har fysiska möten, förmodligen för att det är svårare att koncentrera sig när man sitter framför en skärm i längre stunder. Och det låter rimligt.
Ibland skiftar skolan till att bara ha distansundervisning när pandemin var mer påtaglig.

Jag tycker det är praktiskt ibland om man har en bit till skolan eller är trött någon dag att kunna ha alternativet att ha lektioner över Zoom, men gäller att inte bli för bekväm heller.

För svårare ämnen som tar längre tid och är mer krävande när det gäller eget ansvar (som projektarbeten) är det mer lämpligt att ha fysiska möten tycker jag, för man får ut mera av mötena då.

Att göra en muntlig förinspelad grupppresentation över Zoom var bland det tråkigaste jag gjort i skolväg på länge dock. Och det tyckte de andra med som var i gruppen. Man läste upp ord för ord ur manusskriptet direkt från skärmen inför svarta avatarer/rutor (alla hade sina kameror avstängda). Lite skillnad till hur det brukar vara.

Scoobydoofan1

Citat från: adro skrivet 13 juni 2022 kl. 13:16:38
Min skola brukar variera att ha undervisningen antingen som fysiska möten eller över Zoom. Min f.d. universitetslärare sa att forskning har visat att man lär sig mer om man har fysiska möten, förmodligen för att det är svårare att koncentrera sig när man sitter framför en skärm i längre stunder. Och det låter rimligt.
Ibland skiftar skolan till att bara ha distansundervisning när pandemin var mer påtaglig.

Jag tycker det är praktiskt ibland om man har en bit till skolan eller är trött någon dag att kunna ha alternativet att ha lektioner över Zoom, men gäller att inte bli för bekväm heller.

För svårare ämnen som tar längre tid och är mer krävande när det gäller eget ansvar (som projektarbeten) är det mer lämpligt att ha fysiska möten tycker jag, för man får ut mera av mötena då.

Att göra en muntlig förinspelad grupppresentation över Zoom var bland det tråkigaste jag gjort i skolväg på länge dock. Och det tyckte de andra med som var i gruppen. Man läste upp ord för ord ur manusskriptet direkt från skärmen inför svarta avatarer/rutor (alla hade sina kameror avstängda). Lite skillnad till hur det brukar vara.
Det också men när det kommet till ämnen som t.e.x animation, digitalt skapande, grafisk illustration osv så är det för det mesta svårt att hantera dom ämnen, man måste ha en bakgrund inom dom och ha lite förkunskaper vilket hjälper. Men om man ansöker till dom, om dom bara finns på distans så är det väldigt svårt att kunna förstå begreppen på dom och hur man ska göra uppgifterna osv. Särskild med har läraren är och vilken studietiden som används. Man kan likaväl säga att distansundervisning under dom här 2 åren har varit en katastrof på sätt och vis.

adro

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 juni 2022 kl. 13:23:43
Det också men när det kommet till ämnen som t.e.x animation, digitalt skapande, grafisk illustration osv så är det för det mesta svårt att hantera dom ämnen, man måste ha en bakgrund inom dom och ha lite förkunskaper vilket hjälper. Men om man ansöker till dom, om dom bara finns på distans så är det väldigt svårt att kunna förstå begreppen på dom och hur man ska göra uppgifterna osv. Särskild med har läraren är och vilken studietiden som används. Man kan likaväl säga att distansundervisning under dom här 2 åren har varit en katastrof på sätt och vis.
Jo det tar tag att lära sig såna saker, och är svårare speciellt när det är ett nytt ämne som du sa, och i början innan man väl kommer in i "tänket" hur saker och ting är menade att fungera och på vilket sätt lärarna, programmen etc. vill ha det. Så då är det bra att ibland kunna få lite vägledning/tips om man är på väg i rätt riktning åtminstone, vilket är svårare att få tiden eller möjlighet till när allt sker på distans i en del fall.

Scoobydoofan1

Citat från: adro skrivet 13 juni 2022 kl. 14:27:32
Jo det tar tag att lära sig såna saker, och är svårare speciellt när det är ett nytt ämne som du sa, och i början innan man väl kommer in i "tänket" hur saker och ting är menade att fungera och på vilket sätt lärarna, programmen etc. vill ha det. Så då är det bra att ibland kunna få lite vägledning/tips om man är på väg i rätt riktning åtminstone, vilket är svårare att få tiden eller möjlighet till när allt sker på distans i en del fall.
Ja, med tanken på att det har varit distansläsning sedan mars 2020 så är frågan om klassrum ens börjar nu? Dom finns tillgänglig att ansöka sig till men efter det så är det ett frågetecken.

Adam

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 juni 2022 kl. 12:46:49
Okej. Har du kollat på Jensen komvux? Dom borde ha klassrum och börja i klassrum istället för att bli inställda.

Nej, jag har inte kollat in några av de där.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Scoobydoofan1


adro

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 juni 2022 kl. 14:57:43
Ja, med tanken på att det har varit distansläsning sedan mars 2020 så är frågan om klassrum ens börjar nu? Dom finns tillgänglig att ansöka sig till men efter det så är det ett frågetecken.
Ja, läget är rätt osäkert, men det borde inte dröja länge förräns det är klart om det går att göra eller inte

Scoobydoofan1

Citat från: adro skrivet 13 juni 2022 kl. 18:38:12
Ja, läget är rätt osäkert, men det borde inte dröja länge förräns det är klart om det går att göra eller inte
Du menar när man får besked om kursen börjar eller byts direkt till distans på grund av att inte så många elever, den rätta mängden för att klassrum ska börja har ansökt till kursen?

Scoobydoofan1

Citat från: adro skrivet 13 juni 2022 kl. 14:27:32
Jo det tar tag att lära sig såna saker, och är svårare speciellt när det är ett nytt ämne som du sa, och i början innan man väl kommer in i "tänket" hur saker och ting är menade att fungera och på vilket sätt lärarna, programmen etc. vill ha det. Så då är det bra att ibland kunna få lite vägledning/tips om man är på väg i rätt riktning åtminstone, vilket är svårare att få tiden eller möjlighet till när allt sker på distans i en del fall.
Har du pluggat dom ämnena i klassrum?

adro

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 juni 2022 kl. 21:42:28
Du menar när man får besked om kursen börjar eller byts direkt till distans på grund av att inte så många elever, den rätta mängden för att klassrum ska börja har ansökt till kursen?
Jo menade det om det blir av att ha klassrum beroende på hur många elever som anmäler sig och hur statusen är med pandemin

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 juni 2022 kl. 07:28:12
Har du pluggat dom ämnena i klassrum?
Inte just de ämnena

Hampus.J

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 12 juni 2022 kl. 20:23:01
För vilka kurser?

Gäller väl alla kurser som har praktiska moment i undervisningen och som följaktligen inte går att genomföra på distans. Undantag finnes möjligen.

När det gäller distansundervisning ska väl också sägas att live-föreläsningar via Zoom eller annan videotjänst funkat bra men de få gånger man kört på förinspelad version har det varit tusen gånger tråkigare. Dessbättre har det varit väldigt sällan.

Nu borde väl undervisning på plats ändå vara tillbaka i hög grad? GU började iaf återgå till det "normala" i februari.

In Donaldismo Veritas

Scoobydoofan1

Citat från: adro skrivet 14 juni 2022 kl. 20:36:30
Jo menade det om det blir av att ha klassrum beroende på hur många elever som anmäler sig och hur statusen är med pandemin
Inte just de ämnena
Som du sa så beror det på hur många elever som ansöker till kurserna men det har varit ganska förvirrande med den biten också, dom söker och sen så börjar inte kursen.

Scoobydoofan1

Citat från: Hampus.J skrivet 14 juni 2022 kl. 22:27:06
Gäller väl alla kurser som har praktiska moment i undervisningen och som följaktligen inte går att genomföra på distans. Undantag finnes möjligen.

När det gäller distansundervisning ska väl också sägas att live-föreläsningar via Zoom eller annan videotjänst funkat bra men de få gånger man kört på förinspelad version har det varit tusen gånger tråkigare. Dessbättre har det varit väldigt sällan.

Nu borde väl undervisning på plats ändå vara tillbaka i hög grad? GU började iaf återgå till det "normala" i februari.
Dom borde väl återgå tillbaka till undervisning i klassrum nu eller?

Scoobydoofan1

Hur hanterar ni andra som pluggar på komvux när det kommer till distans eller klassrum?