Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Varför vet amerikaner inte vad SCART är?

Startat av Mathilda Gustafsson, 25 juli 2022 kl. 22:44:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson


Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 25 juli 2022 kl. 22:44:44
Varför vet amerikaner inte vad Scart är?
Scart uppfanns i Frankrike och spred sig genom Europa men nådde inte USA i någon större utsträckning.

Marcusen


Lillefot

Som sagt, SCART var en fransk uppfinning och användes inte mycket utanför Europa.

Jänkarna fick nöja sig med vanliga AV-kablar.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Anders M Olsson

Det är väl inte så konstigt att amerikaner inte vet vad SCART är, med tanke på att video- och TV-apparater i USA inte har såna kontakter.

Det i sin tur beror antagligen på amerikanernas väl inrotade "not-invented-here"-attityd. De hade sen flera årtionden sina egna pålitliga phonokontakter. Så varför byta ut något som fungerade bra, i synnerhet om alternativet var (usch) europeiskt?

Samma sak med de tyska DIN-kontakterna som länge var europeisk standard på ljudutrustning, men som aldrig nådde USA i någon större omfattning.

När jag var barn på 50- och 60-talen använde man banankontakter till allt. TV-antenner, högtalare, mikrofoner, in- och utgångar för ljud m.m. Det var fullkomligt livsfarligt, eftersom banankontakter även passade i vägguttag med 220 volt som på den tiden inte var petsäkra. Det skedde en del olyckor, ofta med dödlig utgång, när barn av nyfikenhet kopplade in sladdar som inte hörde hemma i vägguttag.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 juli 2022 kl. 13:53:42
Det är väl inte så konstigt att amerikaner inte vet vad SCART är, med tanke på att video- och TV-apparater i USA inte har såna kontakter.

Det i sin tur beror antagligen på amerikanernas väl inrotade "not-invented-here"-attityd. De hade sen flera årtionden sina egna pålitliga phonokontakter. Så varför byta ut något som fungerade bra, i synnerhet om alternativet var (usch) europeiskt?

Samma sak med de tyska DIN-kontakterna som länge var europeisk standard på ljudutrustning, men som aldrig nådde USA i någon större omfattning.

När jag var barn på 50- och 60-talen använde man banankontakter till allt. TV-antenner, högtalare, mikrofoner, in- och utgångar för ljud m.m. Det var fullkomligt livsfarligt, eftersom banankontakter även passade i vägguttag med 220 volt som på den tiden inte var petsäkra. Det skedde en del olyckor, ofta med dödlig utgång, när barn av nyfikenhet kopplade in sladdar som inte hörde hemma i vägguttag.

Din-kontakt användes väl mycket till kameror (en bekant köpte mycket teknik från usa förr), även datorer hade din-kontakt för bild, som exempel comodore, även mus och tangentbord samt många enheter till datorer hade din-kontakt också. Men för ljud har du rätt, de körde dock mycket på 5,5.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 26 juli 2022 kl. 16:28:56
Din-kontakt användes väl mycket till kameror (en bekant köpte mycket teknik från usa förr), även datorer hade din-kontakt för bild, som exempel comodore, även mus och tangentbord samt många enheter till datorer hade din-kontakt också. Men för ljud har du rätt, de körde dock mycket på 5,5.
Ja, det finns en hel del prylar som använder DIN-kontakter på olika halsbrytande sätt. Kraftaggregat, modem, lödkolvar, tangentbord, midi-instrument m.m. Kanske var det för att amerikanarna var väldigt säkra på att det här var en kontakttyp som aldrig nånsin används till ljud, så då kunde man riskfritt implementera den till vad som helst. :)

Vad är 5,5 ?

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 juli 2022 kl. 16:56:18
Ja, det finns en hel del prylar som använder DIN-kontakter på olika halsbrytande sätt. Kraftaggregat, modem, lödkolvar, tangentbord, midi-instrument m.m. Kanske var det för att amerikanarna var väldigt säkra på att det här var en kontakttyp som aldrig nånsin används till ljud, så då kunde man riskfritt implementera den till vad som helst. :)

Vad är 5,5 ?

Oj, tyckte jag skrev 6,3 mm. Vet inte exakt namn, de kallas för ljudkontakt, instrumentkontakt m.m. (större än 3,5 mm som förekommer numera på hörlurar). Försvann lite text, skrev också att den användes främst till ljud och inte bild, sett något exempel där den använts till bild, men nog extremt ovanlig.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 26 juli 2022 kl. 19:21:56
Oj, tyckte jag skrev 6,3 mm. Vet inte exakt namn, de kallas för ljudkontakt, instrumentkontakt m.m. (större än 3,5 mm som förekommer numera på hörlurar). Försvann lite text, skrev också att den användes främst till ljud och inte bild, sett något exempel där den använts till bild, men nog extremt ovanlig.
Ok, då är jag med. De brukar kallas telepluggar eller telefonproppar p.g.a. att de ursprungligen användes i gamla manuella telefonväxlar.

BPS

Att Scart inte kom till Amerika kan väl också förklaras med att de har NTSC.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 juli 2022 kl. 21:44:30
Ok, då är jag med. De brukar kallas telepluggar eller telefonproppar p.g.a. att de ursprungligen användes i gamla manuella telefonväxlar.

Den har många namn också. Teleplugg kan jag förstå, men det är lite före min tid, mikrofonplugg eller 1/4" audio jack står det faktiskt på min gamla från 70-talet. Hittade en låta med en adapter som det står phono jack på också, så det är mer likt det du skrev. Har alltid tagit dem för givet, sagt "ljudkontakt 6,3 mm" när jag köpt tror jag, hade till microfonerna förr, men de har jag inte kvar längre men finns nog några kablar kvar, men det är XLR på andra sidan och nån har nog på båda för gammal förstärkare.

Ursäkta om jag kapade tråden med andra kontakter. Ville bara nämna lite, det är 15 år sedan sist jag höll på med inspelning med mikrofon m.m. som hade sådana kontakter.

Anders M Olsson

Citat från: BPS skrivet 26 juli 2022 kl. 21:50:56
Att Scart inte kom till Amerika kan väl också förklaras med att de har NTSC.
Det har jag svårt att tro. Scart är bara en fysisk kontakt. Den fungerar lika bra oavsett TV-standard. Det går alldeles utmärkt att köra en NTSC-signal genom en Scart-kabel.