Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Berättarröster i Långben-kortfilmer

Startat av Daniel Hofverberg, 21 augusti 2015 kl. 01:45:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2020 kl. 05:02:26
Enligt artikeln visades alltså Janne Långben i H-trafiken med en förfilm vid namn KAK presenterar - H som förspel, som KAK ska ha producerat speciellt för ändamålet. Fastän det inte specificerats närmare i artikeln förmodar jag att KAK syftar på Kungliga Automobil Klubben. Jag vet dock inte om den filmen släppts på VHS eller DVD, eller om den någonsin visades i oklippt originalskick som artikeln nämner förhoppningsvis skulle ske senare.

Här är filmen som visades som förspel till Janne Långben i H-trafiken: https://www.filmarkivet.se/movies/h-h-h-h/

I biograf och pressutskicket står det följande:
"ÖGA MOT ÖGA
En film gjord av JONAS CORNELL med bland andra Mikael, Eva och Lotta Ekman."

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 februari 2022 kl. 03:32:49
Här är filmen som visades som förspel till Janne Långben i H-trafiken: https://www.filmarkivet.se/movies/h-h-h-h/

I biograf och pressutskicket står det följande:
"ÖGA MOT ÖGA
En film gjord av JONAS CORNELL med bland andra Mikael, Eva och Lotta Ekman."

Tack för länken, mycket intressant. :)

Jag förmodar att det där bör vara den biovisade nedklippta versionen, i och med att förtexterna helt saknar creditering för regissör och manusförfattare; som de hade begärt enligt Dagens Nyheters artikel. Det finns ett "tomt" utrymme i slutet av förtexterna, där jag gissar att det ursprungligen stod utsatt regissör och manusförfattare, men där det alltså bara är en neutral bakgrund i flertalet sekunder.

Då återstår frågan hur den mer pessimistiska oklippta originalversionen såg ut, och om den versionen någonsin har visats någonstans...?