Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 oktober 2019 kl. 21:11:38
Förutom de du nämner kan tilläggas att Hilda Henze (som på den tiden hette Hilda Eidhagen) var med i Idol 2005, då hon åkte ut under kvalveckan; och hon har ju varit med i många dubbningar genom åren.
Jodå, visst är det samma Alice Svensson som medverkat i ett flertal dubbningar genom åren. :) Hennes röst kan ingen ta miste på.

Ja just det ja. Hon var ju med där då.
Det har jag ju själv nämnt i Aka Bildtråden.
Av någon anledning tänker jag direkt bara på Hilda Eidhagen som Londons röst i Zack och Codys Ljuva hotelliv. Varför gör jag egentligen det!?

Ja då ser man. Menar mest att Alice Svensson är ju ett ganska vanligt namn egentligen. Hade för övrigt en klasskompis som också heter så. Men då förmodar jag också att det är samma Sebastian Karlsson som i Idol samt som dubbar.  ;)

E

Citat från: Elios skrivet 12 oktober 2019 kl. 21:01:33
Nu ska vi se här:

Daniel Lindström som vann Idol 2004 ska tydligen ha sjungit i Bilar.
Det närmsta han nog har gjort i dubbningssammanhang.  ;D

Loreen medverkade också i Idol 2004 och gjorde ju rösten till Smurfan i den första riktiga spelfilmen om Smurfarna 3D.  ;D

Ola Svensson som var med i Idol 2005 som också spelar fotboll, har sjungit i den svenska versionen i High School Musical 2 (som för övrigt suger) och även varit med och sjungit låten Fire i den senaste Camp Rock 2: The Final Jam.  ;D

Måns Zelmerlöw var ju också med i Idol 2005 och var bästis med Ola då. Han har gjort rösten i tre filmer jag sätt på bio som är Planet 51, Trassel och även då i Trolls.  ;D

Sebastian Karlsson som vi nämnde tidigare här kom ju 2:a i Idol 2005.
Han har tydligen varit med i en hel del dubbningar här igenom åren ser jag. Men jag undrar dock om det är samma Sebastian Karlsson!?^^   ???

Danny Saucedo var med i Idol 2006 men han hade även innan dess varit med i en liten roll i Ondskan. Han berättar ju i samband med Tommy Nilssons dag i 2016 års Så mycket bättre att dem båda gjorde rösten till Sammy i Sammys Äventyr-Den Hemliga Vägen. Men man kan också höra honom i Discodaggarna och även i Prinsessan Lillifee 2: Den lilla enhörningen.  ;D

Erik Segerstedt kom 2:a i Idol 2006 (trots att han faktiskt hade åkt ut någon gång innan men då någon hade hoppat av så tog dem in han igen) har medverkat som den onda Hans i Frost samt också i Discodaggarna.  ;D

Mattias Andréasson kom 5:a i året därpå, Idol 2007 och efter det gick han med i gruppen Emd ihop med Erik och Danny. Där han tillsammans med dem så är hans ända dubbningsroll i Discodaggarna.  ;D

Alice Svensson kom 2:a året efter alltså Idol 2008 och hon ska tydligen varit med i några Dubbningar ser jag på hemsidan men är dock väldigt osäker på om det är hon!?  ???

Mariette Hansson var med och komma 4:a i Idol 2009. Hon ska som jag ser det gjort sin första roll i den nya Playmobil-Filmen.   ;D

Daniel Norberg som är allas våran roliga Youtubekomiker har för er som kanske inte vet medverkat i Idol 2010 och han har ju precis med börjat dubba lite ser jag.  ;D

Andreas Weise var också med samma år i Idol 2010 och har börjat dubba nu i år där han också medverkat i senaste Playmobil-Filmen men också i tidigare Uglydolls. (Need some Rockn'Roll!  ;D

Molly Hammar (F.d. Pettersson Hammar)
var ju med i Idol 2011 där hon kom 4:a, gjorde i år sin dubbnings debut i den nya Lejonkungen.  ;D

Robin Stjernberg kom ju 2:a samma år i Idol 2011 (Där för övrigt både han och Amanda Fondell gått på samma gymnasium som jag  ;D) var med i filmen Camp Rock.  ;D

Kan ju med tillägga att nu var det inte Idol men år 2012 då det var X-Factor här i Sverige så slog ju Oscar Zia igenom och han medverkade i Grottmannen Dug.  ;D
Även Frida Sandén som medverkade då har också gjort lite dubbat genom åren.  ;D

Nu kan jag inte om fler Idoler har medverkat i fler dubbningar än så. Har inte kollat så mycket på senare år. Dock ett värt program att se. Bättre än Melodifestivalen iallafall.  ;D
Även Martin Almgren (vinnaren 2015) står med vid övriga röster på filmen Felix på vilda äventyr ;)

Och Sebastian dubbar också Kristoffer i Frost

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 14 oktober 2019 kl. 10:34:16
Även Martin Almgren (vinnaren 2015) står med vid övriga röster på filmen Felix på vilda äventyr ;)

Och Sebastian dubbar också Kristoffer i Frost

Jaha okej. Martin Almgren har man ju faktiskt träffat och tagit en bild med.  A bitter lullaby helt enkelt! ;D
Visste att Sebastian var med där men orkade inte skriva ner alla roller han hade gjort för dom jag kan se är han kanske den mest erfarna av idoler som varit med i Fredagsfinalerna inom svensk dubbning.  ;D

Daniel Hofverberg

Mina favoriter i veckan var Astrid, Tusse och Dao (i den ordningen), men Madelief var också riktigt bra och en klar förbättring gentemot förra veckan. Bäst var helt klart Astrid, som lyckades med konststycket att framföra den svårsjungna låten bättre än Loreen själv. Men Tusse var också svårslagen, som gjorde ESC-vinnaren rättvisa; och förmodligen passade han den "breda massan" bättre än Astrid då "Statements" är en så udda låt.

Freddie var ganska bra, men hade tyvärr några falska toner, vilket (som juryn också var inne på) förmodligen beror på bristande kondition så att han inte orkade hålla uppe sången när han rörde på sig.

Jag tycker Kim var klart sämst ikväll. Refrängen fungerade visserligen helt okej, men under verserna blev det ärligt talat ganska falskt. Lite egendomligt låtval - även med det här temat, så borde det väl ha funnits någon form av rocklåt med på listan deltagarna hade att välja mellan, som hade passat Kim bättre.

Christoffer fungerade inte heller så jättebra, då han i mina ögon upplevdes överteatralisk. Plus då att han måste ha valt en av de sämsta Melodifestivalslåtar som någonsin sett dagens ljus - det går liksom inte att göra "Det börjar verka kärlek banne mig" bra, då låten inte var särskilt bra ens när den kom 1968 och har passerat bäst före-datum sen länge...

Gottfrid tyckte jag försvann i mängden. Han var visserligen helt okej, men när kvällen var över hade man redan glömt bort honom, så hans prestation var inte alltför imponerande eller minnesvärt. Förmodligen ett tveksamt låt val för hans del också, då Björn Skifs låt förvisso var bra när den kom men känns lite för gammal i dagens läge.

Väldigt tråkigt att Nathalie åkte ut, men i och för sig hellre henne än Dao av de som hängde löst. Nathalie sjunger väldigt bra men har varit lite ojämn under hösten, men är väldigt bra när hon är som bäst. Det var hon tyvärr inte ikväll, då hon gjorde om låten lite för mycket så att man knappt ens hörde att det var Salem Al Fakirs låt. Låten tappade lite för mycket i tempo, och blev aldrig mycket mer än en blek kopia av originalet. Jag trodde i och för sig aldrig att Nathalie skulle hålla hela vägen - hon är för smal för det - men lite längre än så här hade hon förtjänat att vara kvar i tävlingen.

Men det kändes väldigt orättvist att Nathalie och Dao hängde löst, då både Kim, Gottfrid och Christoffer var sämre än båda de två.

Elios

Hoppas faktiskt på att Madeleif vinner i år. Dags för en tjej.  :P

Daniel Hofverberg

Jag instämmer fullständigt. Jag ser också gärna att Madelief, Dao eller Astrid vinner.

Fast i ärlighetens namn tror jag tyvärr inte det - jag tror chansen/risken att Tusse vinner är överhängande...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2019 kl. 22:34:11
Jag instämmer fullständigt. Jag ser också gärna att Madelief, Dao eller Astrid vinner.

Fast i ärlighetens namn tror jag tyvärr inte det - jag tror chansen/risken att Tusse vinner är överhängande...

Tror jag lite tyvärr också. Tusse är ju duktig och så men ifall han vinner hade man ju kunnat hoppas på att han hade gett bort vinsten till en kvinnlig deltagare om det är en kommande motståndare i finalen vill säga.  ;D

Elios

Nu håller jag inte så jätte mycket koll men har sätt på den för någon vecka sedan att Juryn har en slags livlina för en som åker ut att kunna komma tillbaka. Sannolikheten är ju att dem använder den om folk kanske skulle råka glömma ringa in och rösta på Tusse.  :o
Har det funnits något sådant scenario tidigare år där juryn har haft makten menar jag?^^

Daniel Hofverberg

Oerhört sorgligt och orättvist att Madelief åkte ut ikväll... :'( Hon har alltid varit en av mina favoriter i år, och hade verkligen inte förtjänat att åka ut...

Det är tyvärr bara att konstatera att den så kallade "tjejslakten" (som journalister kallat det för tidigare år) håller i sig i år också - att bra tjejer åker ut, medan betydligt sämre killar sitter säkert... :( Oerhört tråkigt att det ska bli så år ut och år in, och att trenden aldrig verkar ändras...

Ikväll tyckte jag att Dao och Astrid var överlägset bäst, med Madelief som god trea. Lite för udda och okänd låt för Madeliefs del, men hon gjorde bra ifrån sig i mina ögon (och öron).

Freddie var också ganska bra, men stack inte ut som något alltför utöver det vanliga. Tusse var helt okej, och gjorde väl vad han kunde utifrån den låten; men borde verkligen ha valt en mer passande låt. Men även förutom låtvalen var Tusse inte alls lika bra som han brukar vara, tyvärr. Kim var helt okej och bättre än tidigare veckor, men jag tycker inte han var så märkvärdig som juryn ville göra gällande...

Jag tycker att Christoffer och Gottfrid var sämst ikväll, som ärligt talat inte fungerade särskilt väl och heller inte hade valt alltför lyckade låtar.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 oktober 2019 kl. 02:13:21
Oerhört sorgligt och orättvist att Madelief åkte ut ikväll... :'( Hon har alltid varit en av mina favoriter i år, och hade verkligen inte förtjänat att åka ut...

Det är tyvärr bara att konstatera att den så kallade "tjejslakten" (som journalister kallat det för tidigare år) håller i sig i år också - att bra tjejer åker ut, medan betydligt sämre killar sitter säkert... :( Oerhört tråkigt att det ska bli så år ut och år in, och att trenden aldrig verkar ändras...

Ikväll tyckte jag att Dao och Astrid var överlägset bäst, med Madelief som god trea. Lite för udda och okänd låt för Madeliefs del, men hon gjorde bra ifrån sig i mina ögon (och öron).

Freddie var också ganska bra, men stack inte ut som något alltför utöver det vanliga. Tusse var helt okej, och gjorde väl vad han kunde utifrån den låten; men borde verkligen ha valt en mer passande låt. Men även förutom låtvalen var Tusse inte alls lika bra som han brukar vara, tyvärr. Kim var helt okej och bättre än tidigare veckor, men jag tycker inte han var så märkvärdig som juryn ville göra gällande...

Jag tycker att Christoffer och Gottfrid var sämst ikväll, som ärligt talat inte fungerade särskilt väl och heller inte hade valt alltför lyckade låtar.

Såg inte det. Men vad fan varför använde inte juryn denna livlina om att behålla kvar Madlief. Fan vad orättvist. Nej nu slutar jag kolla denna säsongen. Gillade aldrig Girl Power förr men tar tillbaka det nu. Älskade hur året 2014 var med tre tjejer kvar. Det var underbara tider det. 🔥🔥🔥🔥♥️♥️♥️♥️♥️

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 oktober 2019 kl. 08:15:51
Tycker också det är synd men igår så var hon lite sämre (enligt mig) och alla kan ju inte vinna, hon sa ju själv att hon ska fortsätta med musik

Det är INTE Journalister som sagt att det är tjejslakt det är många kommentarer på Facebook och Instagram som säger så

Nu borde man ju (som jag sagt tidigare) dela upp tävlingen så att det en tävling för varje kön

EDIT: såg nu att en del journalister har sagt det

Dessutom finns det många tjejer som inte vunnit Idol men som ändå har blivit framgångsrika som till exempel Anna Bergendahl, Rebecka Karlsson, Moa Lignell, Amanda Jenssen, Tove Styrke, Sibel, Loreen, Linnea Henriksson, Mariette, Molly Hammar, Renaida och Hanna Ferm

Men jag tycker som sagt att det är förjävligt att tjejerna får mindre makt i nästan alla musiktävlingar (förutom Eurovision och Talang)

Man borde starta nån hashtag eller nåt för att få slut på det

Jag håller absolut med. Men tycker inte man ska ha en enskild tävling för varje kön. Dels blir det inte kul och jag tycker faktiskt att en tjej ska kunna vinna utan problem i en sån här tävling.
Jag är helt på med den hashtaggen bara den inte blir för feministisk så blir det bra men är det något jag hatar så är det kvinnodiskriminering. Brukar oftast kalla mig själv för mannen som hatar män som hatar kvinnor.  ;D

Daniel Hofverberg

Ja, det är helt klart väldigt olyckligt varför halvdana killar sitter säkert medan bättre tjejer åker ut; och detta år ut och år in. I år är det i alla fall inte riktigt lika illa som tidigare år, såtillvida att ingen av killarna är dålig utan alla som kommit till fredagsfinalerna i alla fall varit helt okej, men det är ändå väldigt uppenbart att tjejer måste bara bättre än killar för att ha en chans att få vara kvar medan killar inte behöver vara riktigt lika bra... :(

Den stora frågan är ju varför som det är så...? Trots allt kan man ju inte se samma tydliga tendenser i Melodifestivalen. Det var förvisso alldeles för länge sedan en kvinnlig artist vann Melodifestivalen, men ser man på dem som gått till final under senare år (från deltävlingarna) är det ingen större skillnad mellan könen. Även fast det funnits orättvisor i Melodifestivalen också, så kan man inte på samma tydliga sätt se att tittarna uppenbart favoriserar manliga artister - man kan ana det ibland, men det är inte alls lika uppenbart påtagligt som i Idol.

Beror det här på att Melodifestivalen har en mer blandad målgrupp som ser programmet (alla möjliga åldrar), medan Idol gissningsvis mer ses av unga tjejer (som kanske är mer benägna att rösta på killar); eller finns det andra förklaringar? Åtminstone tidigare år har det varit en övervikt på unga tjejer som sett Idol, men svårt att säga om så fortfarande är fallet då tittarsifferanalysen från MMS (Mediamätningar i Skandinavien) numera är avgiftsbelagd och inte längre fritt tillgänglig på nätet.

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 oktober 2019 kl. 23:27:36
Kan du sprida vidare hashtagen Elios snälla

Jag vill att detta måste få ett slut

Jag ska göra vad jag kan på Idols Instagram.  ;D

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 oktober 2019 kl. 13:35:39
Den här hashtagen verkar aldrig gå hem, När jag skrev #stoppatjejslakten på deras Instagram och skulle kolla om nån svarat så var den borta, dom måste ha tagit bort den

Den är nog ingen idé att sprida den

Om nån av tjejerna lämnar Idol på fredag så kommer jag sluta titta (kanske föralltid eftersom det säkert kommer vara killar som vinner om och om och om och om och om och om och om och om och om och om igen)

Såg nu precis ditt inlägg för några dagar sedan där du ville starta den hashtaggen men att dem i Idol svarade med att det ju är tittarna som bestämmer. Antagligen fattar dem kanske inte att man bara vill nå ut till tittarna att rösta på en tjej istället.  :P

Daniel Hofverberg

Ja, att det är tittarna som bestämmer är vi ju alla smärtsamt medvetna om - det var ju liksom inte det som var poängen...

Något TV4 och Idol-redaktionen hade kunnat göra för att få det mer rättvist är ju dock att (precis som man gjort med Melodifestivalen) lägga in en rimlig begränsning på hur många gånger det går att rösta från samma telefonnummer under samma kväll. Trots allt är det ju ett välkänt faktum att många yngre (kanske framförallt småflickor) gärna ringer/SMS:ar och röstar mängder av gånger på samma person; medan däremot de flesta äldre förmodligen bara röstar en gång på varje idol och på max 2 - 3 deltagare varje gång. Då kan det lätt slå fel, så att personer som är mer omtyckta hos de yngsta får fler röster, bara för att dessa personer röstar många gånger.

Som det är nu är ju den enda begränsningen att man "bara" kan rösta 100 gånger från samma telefonnummer, och det är ju en abnormt hög gräns - det räcker för att stoppa det systematiska fusket, då robotar röstar tusentals gånger på samma person (som pressen rapporterat om har förekommit vissa tidigare år), men det är ju en så hög gräns att ingen vanlig människa någonsin lär komma upp i den. Hade man istället satt den gränsen på runt 10 - 15 röster per telefonnummer och dag, skulle det bli betydligt mer rättvist och mindre risk att personer går vidare bara för att en del tokröstar en massa gånger på samma person.

Jag vet inte om det hade avhjälpt den här situationen, med tjejer som förfördelas bara på grund av sitt kön istället för sin talang, men det vore i alla fall en enkel och effektiv åtgärd för att få ett lite mer rättvist resultat för alla parter; så man kan vara mer säker på att resultatet stämmer överens med svenska folkets åsikter.