Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vilken serie? [Cyborg 009]

Startat av Nicce Lemonsson, 30 juli 2006 kl. 17:07:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicce Lemonsson

Jag söker inte så mycket information om en series dubbning som seriens titel. Serien var i genre animerad/sci-fi<>(action/äventyr), tecknades i semi-manga-stil och handlade om en grupp agenter/superhjältar (ca. 10 st.) med beteckningar "Agent 00x". Jag minns att Agent 001 var en bebis och att min favorit, som jag tror hade beteckning "Agent 004", kunde skuta missiler från knäna.

Jag är osäker på var serien producerats såväl som när (serien är förmodligen från 80-talet). Jag tror inte serien någonsin sänts i Sverige men vad jag vet är att serien släppts på VHS med svenska röster.

Vore mycket trevligt om någon känner till serien...

Erika

Det låter som "Cyborg 009" som förövrigt sägs ha dubbats till svenska av en man som gör alla röster och även stått för översättning (som ska vara full av språkliga fel). Den version av "Cyborg 009" som dök upp här i Sverige är versionen från sent 70-tal/tidigt 80-tal (det finns en 60-talsversion och en tredje som kom för bara några år sedan).

Lite information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyborg_009

Nicce Lemonsson

#2
Namnet låter inte bekant men det måste vara den serien. Man tackar så många gånger man kan för informationen.

Ringde tidigare idag till den dagmamma hos vilken jag senast såg serien för över 10 år sedan. Hon var inte bara vid liv utan bodde dessutom kvar på samma adress. Förhoppningsvis har hon kvar kassetten...

ddubbning

Citat från: Erika skrivet 30 juli 2006 kl. 19:39:33
Det låter som "Cyborg 009" som förövrigt sägs ha dubbats till svenska av en man som gör alla röster och även stått för översättning (som ska vara full av språkliga fel). Den version av "Cyborg 009" som dök upp här i Sverige är versionen från sent 70-tal/tidigt 80-tal (det finns en 60-talsversion och en tredje som kom för bara några år sedan).

Lite information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyborg_009
För länge sedan hade jag en VHS-kassett med Cyborg 009 i min ägo,det har jag dock inte längre.Jag minns att det var en minst sagt minimalistisk och rent ut sagt hemsk dubbning .Det kan mycket väl vara så som Erika säger att det enbart var en person som gjorde alla rösterna.Mitt minne är dock att det var två olika mansröster,men det kan ju ha varit samma man som gjorde till sin röst lite.Tyvärr gjordes även de kvinnliga karaktärernas röster av denna (dessa) man (män),detta med ett resultat som måste beskrivas som misslyckat.Serien i sig minns jag dock som ganska bra och ganska rolig.

Nicce Lemonsson

Bumpar den här tråden då ny info framkommit i ämnet. Mina efterforskningar ger att VHS-kassetter verkar distribuerade av två olika bolag, i vilket fall två olika upplagor. Den ena av Westcon Home Video, någon som känner till något om den andra upplagan?

Mysan

Citat från: Erika skrivet 30 juli 2006 kl. 19:39:33
Det låter som "Cyborg 009" som förövrigt sägs ha dubbats till svenska av en man som gör alla röster och även stått för översättning (som ska vara full av språkliga fel). Den version av "Cyborg 009" som dök upp här i Sverige är versionen från sent 70-tal/tidigt 80-tal (det finns en 60-talsversion och en tredje som kom för bara några år sedan).

Lite information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cyborg_009

vet du vem det va som dubbade? har själv sett klipp från youtube där det nästan framgår att det det bara är en röst haha

Erika

Jag har ingen som helst aning vem "skådespelaren" är. Jag har hört från flera håll på sistonde att han ska vara en dansk (vilket kan förklara alla felen i översättningen), men vet inte om detta stämmer. Cyborg 009-rösten lär förbli ett mysterium, antar jag... 

Elios

Har den nya Cyborg 009 som verkar ha visats på Netflix dubbats till svenska?
Finns Btw även den gamla serien att få tag på marknader eller Tradera eller dylikt?
Tanken här på att se den gamla serien får mig också att bara dregla!