Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Vad sjutton har egentligen SVT ställt till med?! Att låta "sofftyckare" (kommentatorer) prata samtidigt som alla låtarna, så att man inte lyckas höra någonting av själva låtarna...? >:( Det var det mest irriterande och idiotiska jag varit med om, då man ju inte fick en chans att faktiskt bilda en uppfattning av låtarna... Och dessutom en massa personer som verkar tycka till om det mesta, utom just hur själva låtarna är.

Självklart hade man inte i ett enda program kunnat spela upp samtliga 41 låtar i sin helhet - det skulle ta för lång tid, utan då hade man behövt dela upp det i två program för att det inte ska bli för lång sändning - men det minsta man kan begära är väl ändå att de får sjunga ett utdrag ur låtarna först och sen ha kommentarer/analyser...

Om det här bara hade varit ett traditionellt Inför-program, för att sen följas av tävlingen i traditionell form, så hade jag kunnat köpa det här upplägget - men när det här nu var den enda möjligheten i svensk TV att få höra alla bidragen inför den svenska "finalen" på torsdag (då ju bara 19 låtar går vidare av de 41 bidragen), så är det verkligen under all kritik...

Jag rekommenderar istället att man tittar på finska public service-TV:n YLEs Inför-program De Eurovisa, som består av 6 avsnitt á 38 minuter - tyvärr får man även där inte höra hela låtarna, utan bara ungefär halva låtar, men där har de i alla fall haft den goda smaken att låta gästerna och programledaren tycka till och analysera låtarna efter att man hört dem; inte samtidigt som de spelas upp... Det här är också ett av fåtalet program som går att se på YLE Arenan även från utlandet, så att man inte behöver ha finsk IP-adress.
https://arenan.yle.fi/1-3750979

Visserligen finns alla låtar i sin helhet i Melodifestivalen-appen, men inte heller där fungerar det helt optimalt - appen har nämligen ingen inbyggd uppspelning eller Chromecast-stöd, utan länkar bara till .M3U8-filer på SVTs server så att appen bara frågar vilken app man vill öppna länkarna i. Om man väljer Androids inbyggda Foto-app, så fungerar det åtminstone på min telefon uruselt att casta till Chromecast (den verkar inte orka med det), utan då måste man installera någon annan app som stödjer uppspelning och Chromecast (exempelvis LocalCast eller Web Video Cast). För självklart vill man ju kunna spela upp musikvideorna på en TV, och inte behöva titta i en liten telefon...

Dessutom tycker jag inte man kan förutsätta att hela svenska folket har appen eller är intresserad av att installera den; eller ens har tillgång till Internet. Min moster frågade mig hur hon ska bära sig åt för att få höra hela låtarna utan att någon pratar sönder dem, och det blir lättare sagt än gjort då hon varken har app, Internet eller WiFi... :(

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2020 kl. 07:41:54
Vad sjutton har egentligen SVT ställt till med?! Att låta "sofftyckare" (kommentatorer) prata samtidigt som alla låtarna, så att man inte lyckas höra någonting av själva låtarna...? >:( Det var det mest irriterande och idiotiska jag varit med om, då man ju inte fick en chans att faktiskt bilda en uppfattning av låtarna... Och dessutom en massa personer som verkar tycka till om det mesta, utom just hur själva låtarna är.

Självklart hade man inte i ett enda program kunnat spela upp samtliga 41 låtar i sin helhet - det skulle ta för lång tid, utan då hade man behövt dela upp det i två program för att det inte ska bli för lång sändning - men det minsta man kan begära är väl ändå att de får sjunga ett utdrag ur låtarna först och sen ha kommentarer/analyser...

Om det här bara hade varit ett traditionellt Inför-program, för att sen följas av tävlingen i traditionell form, så hade jag kunnat köpa det här upplägget - men när det här nu var den enda möjligheten i svensk TV att få höra alla bidragen inför den svenska "finalen" på torsdag (då ju bara 19 låtar går vidare av de 41 bidragen), så är det verkligen under all kritik...

Jag rekommenderar istället att man tittar på finska public service-TV:n YLEs Inför-program De Eurovisa, som består av 6 avsnitt á 38 minuter - tyvärr får man även där inte höra hela låtarna, utan bara ungefär halva låtar, men där har de i alla fall haft den goda smaken att låta gästerna och programledaren tycka till och analysera låtarna efter att man hört dem; inte samtidigt som de spelas upp... Det här är också ett av fåtalet program som går att se på YLE Arenan även från utlandet, så att man inte behöver ha finsk IP-adress.
https://arenan.yle.fi/1-3750979

Visserligen finns alla låtar i sin helhet i Melodifestivalen-appen, men inte heller där fungerar det helt optimalt - appen har nämligen ingen inbyggd uppspelning eller Chromecast-stöd, utan länkar bara till .M3U8-filer på SVTs server så att appen bara frågar vilken app man vill öppna länkarna i. Om man väljer Androids inbyggda Foto-app, så fungerar det åtminstone på min telefon uruselt att casta till Chromecast (den verkar inte orka med det), utan då måste man installera någon annan app som stödjer uppspelning och Chromecast (exempelvis LocalCast eller Web Video Cast). För självklart vill man ju kunna spela upp musikvideorna på en TV, och inte behöva titta i en liten telefon...

Dessutom tycker jag inte man kan förutsätta att hela svenska folket har appen eller är intresserad av att installera den; eller ens har tillgång till Internet. Min moster frågade mig hur hon ska bära sig åt för att få höra hela låtarna utan att någon pratar sönder dem, och det blir lättare sagt än gjort då hon varken har app, Internet eller WiFi... :(
Håller med fullständigt det var ju bara slöseri med tid. Hoppas inte att dom gör såhär på Torsdag också

Daniel Hofverberg

Precis, jag hoppas verkligen att de på torsdag har tänkt att spela låtarna i sin helhet utan att någon pratar sönder dem... Chansen borde vara hyfsad, om man ser på längden - på torsdag är det ju 25 låtar kvar, och 25 x 3 minuter är lika med 1 timme 15 minuter; medan sändningen ska räcka 2 timmar 15 minuter. Det borde vara tillräckligt med tid för att hinna spela låtarna i sin helhet, och ändå hinna invänta röstning via appen.

Det här blev ju som sagt värdelöst, och nästintill poänglöst att titta på då alla pratade sönder låtarna så mycket att man inte hade en chans att kunna höra vad man själv tyckte om dem... Hur sjutton tänkte egentligen SVT (eller om det är Christer Björkman som är boven i dramat...?), som lyckats totalförstöra ett program på det här sättet...?! :(

Så blev ju saken heller inte bättre av att appen listar alla bidrag i en helt annan ordning än SVT sände dem i, då låtarna presenterades i bokstavsordning i sändningen medan appen (där man både röstar och kan lyssna på hela bidragen) listar bidragen sorterade på respektive semifinal som de var tänkt att spelas i om den riktiga Eurovision Song Contest faktiskt hade blivit av - förvirrande är bara förnamnet...

Inte heller framgick det i programmet igår kväll att man faktiskt inte kan rösta på Nederländerna eller Big Five-länderna i det här skedet, då de är direktkvalificerade till finalen på torsdag; precis som om det hade varit en riktig tävling. På sätt och vis ganska logiskt, men om det sades inte ett ord i sändningen.

Logiskt sett borde det också ha varit en låt som saknades i programmet igår kväll, då programledarna sa att vi skulle få höra 41 låtar; men det var faktiskt bara 40 låtar som spelades (och numreringen i början av varje låt gick också bara upp till 40). Vilket land hoppades över...?

clara liljeberg


MoraNisse

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2020 kl. 11:17:06
Precis, jag hoppas verkligen att de på torsdag har tänkt att spela låtarna i sin helhet utan att någon pratar sönder dem... Chansen borde vara hyfsad, om man ser på längden - på torsdag är det ju 25 låtar kvar, och 25 x 3 minuter är lika med 1 timme 15 minuter; medan sändningen ska räcka 2 timmar 15 minuter. Det borde vara tillräckligt med tid för att hinna spela låtarna i sin helhet, och ändå hinna invänta röstning via appen.

Det här blev ju som sagt värdelöst, och nästintill poänglöst att titta på då alla pratade sönder låtarna så mycket att man inte hade en chans att kunna höra vad man själv tyckte om dem... Hur sjutton tänkte egentligen SVT (eller om det är Christer Björkman som är boven i dramat...?), som lyckats totalförstöra ett program på det här sättet...?! :(

Så blev ju saken heller inte bättre av att appen listar alla bidrag i en helt annan ordning än SVT sände dem i, då låtarna presenterades i bokstavsordning i sändningen medan appen (där man både röstar och kan lyssna på hela bidragen) listar bidragen sorterade på respektive semifinal som de var tänkt att spelas i om den riktiga Eurovision Song Contest faktiskt hade blivit av - förvirrande är bara förnamnet...

Inte heller framgick det i programmet igår kväll att man faktiskt inte kan rösta på Nederländerna eller Big Five-länderna i det här skedet, då de är direktkvalificerade till finalen på torsdag; precis som om det hade varit en riktig tävling. På sätt och vis ganska logiskt, men om det sades inte ett ord i sändningen.

Logiskt sett borde det också ha varit en låt som saknades i programmet igår kväll, då programledarna sa att vi skulle få höra 41 låtar; men det var faktiskt bara 40 låtar som spelades (och numreringen i början av varje låt gick också bara upp till 40). Vilket land hoppades över...?
Ja de var en dum idé

E

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2020 kl. 11:17:06
Precis, jag hoppas verkligen att de på torsdag har tänkt att spela låtarna i sin helhet utan att någon pratar sönder dem... Chansen borde vara hyfsad, om man ser på längden - på torsdag är det ju 25 låtar kvar, och 25 x 3 minuter är lika med 1 timme 15 minuter; medan sändningen ska räcka 2 timmar 15 minuter. Det borde vara tillräckligt med tid för att hinna spela låtarna i sin helhet, och ändå hinna invänta röstning via appen.

Det här blev ju som sagt värdelöst, och nästintill poänglöst att titta på då alla pratade sönder låtarna så mycket att man inte hade en chans att kunna höra vad man själv tyckte om dem... Hur sjutton tänkte egentligen SVT (eller om det är Christer Björkman som är boven i dramat...?), som lyckats totalförstöra ett program på det här sättet...?! :(

Så blev ju saken heller inte bättre av att appen listar alla bidrag i en helt annan ordning än SVT sände dem i, då låtarna presenterades i bokstavsordning i sändningen medan appen (där man både röstar och kan lyssna på hela bidragen) listar bidragen sorterade på respektive semifinal som de var tänkt att spelas i om den riktiga Eurovision Song Contest faktiskt hade blivit av - förvirrande är bara förnamnet...

Inte heller framgick det i programmet igår kväll att man faktiskt inte kan rösta på Nederländerna eller Big Five-länderna i det här skedet, då de är direktkvalificerade till finalen på torsdag; precis som om det hade varit en riktig tävling. På sätt och vis ganska logiskt, men om det sades inte ett ord i sändningen.

Logiskt sett borde det också ha varit en låt som saknades i programmet igår kväll, då programledarna sa att vi skulle få höra 41 låtar; men det var faktiskt bara 40 låtar som spelades (och numreringen i början av varje låt gick också bara upp till 40). Vilket land hoppades över...?
Mello sa i en kommentar på deras Instagram att det inte kommer vara kommentarer mitt i låtarna

Daniel Hofverberg

Gudskelov för det, och skönt att morgondagens program verkar ska bli seriöst; till skillnad från totalfloppen i lördags...

Nu har de ju gått ut med vilka 25 bidrag som har gått vidare efter röstningen i appen under helgen och förra veckan:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/GGRJj6/de-rostades-vidare-i-svenska-eurovision-tavlingen

Överlag tycker jag det var ett ganska rättvist resultat, och alla mina favoriter har gått vidare. Lite synd dock att Rumänien inte gått vidare, som jag tyckte hade en fin låt... :(

Men mina favoriter just nu är i alla fall Bulgarien, Danmark och Island. Även Italien är riktigt bra, och kan tänkas vinna på fler genomlyssningar. Även Malta och Nederländerna är inte alls så tokiga...

E

Jag kan också berätta att dom länder som ska ha samma artist nästa år igen fast med nya bidrag är:

Australien
Azerbajdzjan
Belgien
Bulgarien
Georgien
Grekland
Israel
Nederländerna
Rumänien
Schweiz
Spanien
Ukraina
Österrike

Artisterna har bekräftat det själva också

Sverige, Norge, Danmark och Estland kan inte ha samma artist nästa år för dom har ju tv-program där dom utser vinnaren

Resten vet jag inte hur det blir för

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 maj 2020 kl. 16:50:32
Sverige kan inte ha samma artist nästa år för dom har ju tv-program där dom utser vinnaren

"Kan ha" - kan vi visst, Mello kostar sjukt mycket så det hade absolut fungerat att ha samma artist men med ny låt. Dock tjänar Mello in sjukt mycket pengar också, så tror ändå Melodifestivalen blir av. Vilket suger för the Mamas.

E

Citat från: Lilla My skrivet 13 maj 2020 kl. 20:44:04
"Kan ha" - kan vi visst, Mello kostar sjukt mycket så det hade absolut fungerat att ha samma artist men med ny låt. Dock tjänar Mello in sjukt mycket pengar också, så tror ändå Melodifestivalen blir av. Vilket suger för the Mamas
???????

När sa jag att Mello inte blir av🤔 Jag menade att dom väljer en ny vinnare nästa år. Om The Mamas tävlar igen får vi se

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 13 maj 2020 kl. 20:44:04
"Kan ha" - kan vi visst, Mello kostar sjukt mycket så det hade absolut fungerat att ha samma artist men med ny låt. Dock tjänar Mello in sjukt mycket pengar också, så tror ändå Melodifestivalen blir av. Vilket suger för the Mamas.
Rent tekniskt sett så kan väl alla länder ha samma artist även nästa år, om de verkligen skulle vilja. Men i de länder där Melodifestivalen eller motsvarande tillhör de mest sedda TV-programmen under hela året, som fallet är i Sverige, så vore det ju både ologiskt och olyckligt att helt hoppa över det programmet.

Dessutom vore det ju ganska odemokratiskt om Sverige plötsligt skulle internt utse en ny låt till The Mamas, utan att svenska folket får tycka till om de ens tycker låten är bra...

Men ett mindre antal länder har ju ingen nationell tävling, utan utser alltid sitt lands bidrag till Eurovision Song Contest internt, och då blir det ju betydligt lättare att genomföra.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2020 kl. 08:49:53
Rent tekniskt sett så kan väl alla länder ha samma artist även nästa år, om de verkligen skulle vilja. Men i de länder där Melodifestivalen eller motsvarande tillhör de mest sedda TV-programmen under hela året, som fallet är i Sverige, så vore det ju både ologiskt och olyckligt att helt hoppa över det programmet.

Precis min poäng. Sverige skulle kunna ba' "näää men nu ska The Mamas sjunga och så får folket bestämma vilken låt som blir av bara, så!" men iom att Mello är så ultrastort så skulle det inte förbättra något öht.

E

Citat från: Elios skrivet 21 mars 2020 kl. 10:40:15
Ojojoj. Detta missade jag helt. Men det är helt klart ett PR-Trick. Tror inte ett jävla skit på det här.
Inte en chans. Dem skjuter nog bara upp det tills vidare. Dem kommer på något helt klart.
Annars är ju mänskligheten förlorad.  ???
12 Maj skulle det börja så där ser du det blev inställt

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 maj 2020 kl. 16:50:32
Jag kan också berätta att dom länder som ska ha samma artist nästa år igen fast med nya bidrag är:

Australien
Azerbajdzjan
Belgien
Bulgarien
Georgien
Grekland
Israel
Nederländerna
Rumänien
Schweiz
Spanien
Ukraina
Österrike

Artisterna har bekräftat det själva också

Sverige, Norge, Danmark och Estland kan inte ha samma artist nästa år för dom har ju tv-program där dom utser vinnaren

Resten vet jag inte hur det blir för
Nu har Tjeckien, Slovenien, San Marino, Malta och Lettland bekräftat att dom också ska ha samma artist nästa år

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 17 maj 2020 kl. 11:52:01
Nu har Tjeckien, Slovenien, San Marino, Malta och Lettland bekräftat att dom också ska ha samma artist nästa år

Åh... Malta var riktigt bra i år, hoppas de kan åstadkomma något lika bra nästa år, det är ju samma artist så
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Vad tyckte ni om Sveriges 12:a i torsdags? Jag tycker det var ett bra och seriöst upplägg, till skillnad från fiaskot förra lördagen, och bra med så lika upplägg som Eurovision Song Contest som möjligt. Jag saknade dock snabbrepris, för att få en bättre överblick över alla låtarna när man hört dem.

Sen tycker jag det var synd att inte Bulgarien vann, som var min favorit i år (tätt följt av Danmark), men Island var för all del en värdig vinnare och en bra låt. Jag tror att Island nog hade haft goda chanser att vinna om det blivit ett traditionellt ESC i år, så tråkigt att de inte fick chansen som aldrig vunnit Eurovision Song Contest...

Jag var inte lika förtjust i EBUs officiella direktsända program Europe Shine a Light i lördags. Visst var det ett par musikframträdanden som var trevliga, och kul att få se Björn Ulvaeus som hastigast. Men att få höra 30-sekunderssnuttar av alla 41 låtar i år, tillsammans med hälsningar från artisterna där nästan alla sa ungefär samma sak, tillförde ju inte särskilt mycket - lite mer respekt än så hade alla artisterna förtjänat än att kortas ned till intetsägande 30-sekunderssnuttar... :( Då vitsen enligt deras utsago var att man skulle glömma bort krisen för en kväll, så fick det i så fall motsatt effekt då det bokstavligen var det enda som alla pratade om oavbrutet under sändningen...

Men personligen tycker jag faktiskt att EBU borde ha kunnat arrangera Eurovision Song Contest i någon form i år. Det hade självklart inte gått att genomföra som vanligt, med stängda gränser och förbud mot folksamlingar, men de hade ju faktiskt kunnat göra likadant som SVT gjorde i torsdags och spela upp musikvideor/bandade upptagningar och låta Europa rösta utifrån dessa.

Visst hade det kanske inte blivit 100% rättvist, som ju varit EBUs officiella förklaring, men jag är övertygad om att alla artister och låtskrivare som nu inte fått vara med hade tyckt att det ändå vore oerhört mycket bättre med en tävling som kan tänkas slå en aning fel än att inte låtarna ska få tävla alls. Att göra ett sådant upplägg hade garanterat inte blivit vare sig dyrare eller svårare att få till tekniskt än det direktsända hyllningsprogrammet i lördags. Är man så orolig över att tävlingen inte hade fått samma millimeterrättvisa som vanligt, så hade ju EBU kunnat kalla det för en inofficiell vänskaplig tävling...

Dessutom är det ju tydligen flera länder i Europa som arrangerat liknande program som det SVT hade i torsdags med nationella inofficiella tävlingar, så det hade det väl varit enklare och billigare att samordna ett gemensamt för alla länder istället för att varje nationellt TV-bolag ska göra allt på eget bevåg... Plus då att Eurovision Song Contest ju ursprungligen arrangerades för att ena ett splittrat Europa efter andra världskriget, och utifrån det kan man ju tycka att tävlingen i någon form hade behövts mer än någonsin under den här krisen; då många länder bara tänker på sig själva...