Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Podcast om dubbning

Startat av ddubbning, 20 juli 2011 kl. 20:47:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Jag kan tipsa om ett avsnitt av en podcast (man lyssnar på i detta fall en mp3-fil) som heter TV Heads och som görs av några personer på SVT. I just detta avsnitt, nummer 8, är Henrik Bennetter gäst. Han är en före detta programpresentatör ("hallåa") men är numera  projektledare för dubbning av utländska barn-tvserier på SVT Programinköp. (Yrkestiteln citerat från Bennetters egen blogg http://henrikbennetter.blogspot.com/ för att få den helt korrekt).

I podcasten berättar Bennetter mycket intressanta saker om dubbning. Han avslöjar också vem som i hans tycke är den bästa svenska dubbningsskådespelaren. Observera att inte hela avsnittet handlar om dubbning, men väl en stor del av det.

Avsnittet finns här, det är alltså avsnitt 8 det handlar om: http://feeds.feedburner.com/svt-tvheads (SVT länkar själva till denna sida från sin sida om podcasten http://svt.se/2.27170/1.2462990/nytt_avsnitt_av_podcasten_tv_heads)

Elios

Oehört kul att lyssna på, tack för ljudklippet!

ddubbning

Citat från: Elios skrivet 20 juli 2011 kl. 23:24:27
Oehört kul att lyssna på, tack för ljudklippet!

Varsågod!  Ska kanske sägas också att jag inte på något sätt är inblandad i podcasten, jag hittade den bara på nätet och eftersom även jag tyckte att den var väldigt kul att lyssna på tänkte jag att den skulle passa att tipsa om här.

Elios

Det är bra detta med att man verkligen börjat uppmärksammat dubbningar allt mer och gjort poddar av det som både Christian Hedlund och Linn Ehrner har gjort  fast lite mer i video-format nu.

Lillefot

Citat från: Elios skrivet 18 juli 2022 kl. 00:18:04
Det är bra detta med att man verkligen börjat uppmärksammat dubbningar allt mer och gjort poddar av det som både Christian Hedlund och Linn Ehrner har gjort  fast lite mer i video-format nu.
Det och sedan att för många så är det första gången som man har fått se svenska röstskådespelare, mitt framför en kamera.

Minns själv att jag höll på att svimma av glädje när Christian spelade in med Gunnar Ernblad och Andreas Nilsson, bland annat.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

TVARK Sweden

Hittar bara 4 st avsnitt av podden.

Någon som vet var man kan lyssna på de första avsnitten?
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

gstone

Citat från: Lillefot skrivet 18 juli 2022 kl. 00:27:23
Det och sedan att för många så är det första gången som man har fått se svenska röstskådespelare, mitt framför en kamera.

Minns själv att jag höll på att svimma av glädje när Christian spelade in med Gunnar Ernblad och Andreas Nilsson, bland annat.

Andreas Nilsson är alltid bra
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.