Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Favoriter i Disney?

Startat av Lilla My, 5 november 2010 kl. 23:42:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Eftersom jag är en nyfiken liten fjant skulle jag vilja veta lite om vad ni tycker bäst om i Disneys alla mästerverk (då refererat mer till de tecknade klassikerna kanske). Skulle bli ytterst glad om ni kunde fylla i en enket jag kom på. För skoj skull?  :)  Är som sagt bara nyfiken ^^

Favorit film(er):
Favorit prinsessa/prinsessor:
Favorit prins(ar):
Favorit sidekick(s):
Favorit skurk(ar):
Favoritröst/dubbare (kvinna):
Favoritröst/dubbare (man):
Favorit omdubbning (den bästa omdubbningen om du tvunget ska välja någon):
Favoritscen (behöver inte vara från din favoritfilm):
Bästa musikinslag (både sång och/eller instrumental):

Lägg gärna till komentarer om du vill :3
Jag talar då såklart om de svenska dubbningarna. Vilken dubbning du föredrar (om det råder omdubbningar) får du också gärna skriva ned ^^

_Alexander_

Favorit film(er): Aladdin
Favorit prinsessa/prinsessor: Jasmine (Tiana är fantastisk också.)
Favorit prins(ar): Aladdin.
Favorit sidekick(s): Är inte så förtjust i sidekicks, men Mittens/Strumpan var underbar, även om det inte är en tecknad klassiker, om hon nu räknas som en sidekick...?
Favorit skurk(ar): Drottningen/Häxan i Snövit och Jafar.
Favoritröst/dubbare (kvinna): Hjördis Pettersson, Tatiana Angelini och Myrra Malmberg.
Favoritröst/dubbare (man): Peter Jöback, Tommy Nilsson, Johan Schinkler.
Favorit omdubbning (den bästa omdubbningen om du tvunget ska välja någon): Jämfört med originaldubbningen av samma film: Pank & Fågelfri (delen som är omdubbad vill säga). Annars är Askungen, Törnrosa fantastiska, utan att kunna jämföra med originaldubbningarna. Även Lady & Lufsens omdubbning är nästan likvärd originaldubben.
Favoritscen (behöver inte vara från din favoritfilm): Mufasas dödsscen i Lejonkungen och scenen med "en helt ny värld" i Aladdin.

Daniel Hofverberg

Jag orkar inte svara på allt, men min favorit bland Disneys filmer får nog bli Snövit och de sju dvärgarna, även om Aladdin nog kommer som god tvåa.

Vad gäller omdubbningar så instämmer jag med Alexander att Lady och Lufsen har en riktigt bra dubbning som kommer nära klassen på originaldubben. Även 1985 års omdubb av Fantasia håller god klass, och kommer inte så långt efter 1960 års dubb. Men den enda omdubbning jag sett som definitivt är bättre än originaldubben är nog som sagt den omdubbade delen av Pank och fågelfri; främst på grund av Kalle Ankas allt annat än lyckade röst i originaldubben (förutom Kalle, Musse och Långben tycker jag dock att den resterande ensemblen är bättre i originaldubben).

Men så är det ju fortfarande tre klassiker som man inte har haft möjlighet att se originaldubbningarna av (närmare bestämt Dumbo, Askungen och Törnrosa), och det är mycket möjligt att åtminstone två av dem hade en bra dubbning, även fast omdubbningarna av dem också är bra (i Dumbos fall givetvis 1972 års första omdubb, då den senaste var under all kritik).

Vad gäller favoritdubbare så har jag aldrig riktigt brytt mig om att ha enskilda favoriter eller rangordna dubbare, utan nöjer mig med att konstatera att det finns många riktigt bra. Men bland äldre dubbare måste jag medge att Tatiana Angelini var makalös.

Varsågod

Kul. Ska försöka välja ut lite svar senare.

Jag skulle gärna se en kategori i stil med bästa musikinslag, vilket kan innefatta såväl sång- som instrumentalstycke.


Lilla My

Citat från: Varsågod skrivet  6 november 2010 kl. 15:36:40
Kul. Ska försöka välja ut lite svar senare.

Jag skulle gärna se en kategori i stil med bästa musikinslag, vilket kan innefatta såväl sång- som instrumentalstycke.

Bra ide! Det är nu tillagd i listan :)

Elios

Favorit film(er): Får nog säga Aladdin men tycker väldigt mycket om båda Taran och den magiska kitteln och Skattkammarplaneten.
Favorit prinsessa/prinsessor: Jasmine.
Favorit prins(ar): Aladdin.
Favorit sidekick(s): Vet inte riktigt vilken sidekick ännu men möjligen anden i Aladdin.
Favorit skurk(ar): Tror vi säger Kapten Krok även om jag älskar Jafar.
Favoritröst/dubbare (kvinna): Sharon Dyall som zigenerskan Esmeralda i Ringaren i Notre Dame
Favoritröst/dubbare (man): Peter Jöback är ju perfekt som Aladdin. Och gillar även Hans Lindgren.
Favorit omdubbning (den bästa omdubbningen om du tvunget ska välja någon): Har knappt sett någon originaldubbning men tycker Taran och den magiska kitteln omdubbningen funkar.
Favoritscen (behöver inte vara från din favoritfilm): Tror vi säger när dem sjunger en helt ny värld i Aladdin.
Bästa musikinslag (både sång och/eller instrumental): Är när Simba och Nala sjunger Känn en doft av kärleken. Den är fin den.


TonyTonka

Favorit film(er): Skönheten och Odjuret, utan tvekan
Favorit prinsessa/prinsessor: Belle
Favorit prins(ar): Aladdin
Favorit sidekick(s): Mr. Snoops
Favorit skurk(ar): Gaston (gillar även Clayton i Tarzan)
Favoritröst/dubbare (kvinna): Annica Smedius och Vicki Benckert
Favoritröst/dubbare (man): Andreas Nilsson och Peter Sjöquist
Favorit omdubbning (den bästa omdubbningen om du tvunget ska välja någon): Har visserligen inte sett någon orginaldubb, men omdubben av Peter Pan är ganska bra.
Favoritscen (behöver inte vara från din favoritfilm): Balscenen i slutet av Skönheten och Odjuret
Bästa musikinslag (både sång och/eller instrumental): Känn en doft av Kärleken ur Lejonkungen.

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Favoritfilm(er): Aladdin, Skönheten och odjuret, Ringaren i Notre Dame och Herkules
Favoritprinsessa/prinsessor: Jasmine
Favoritprins(ar): Aladdin
Favoritsidekick(s): Anden, Mattsson/Mattan, Clocksworth och Lumiere
Favoritskurk(ar): Frollo, Ursula och Hades
Favoritröst/dubbare (kvinna): Har alldeles för många favoriter
Favoritröst/dubbare (man): Har alldeles för många favoriter
Favoritomdubbning (den bästa omdubbningen om du tvunget ska välja någon): Törnrosa
Favoritscen (behöver inte vara från din favoritfilm): När Aladdin möter Anden för första gången
Bästa musikinslag (både sång och/eller instrumental): Som eldar och Skönheten och odjuret (popversionen)

Lilla My

Många som har Aladdin och Skönheten & Odjuret som sina favoriter ser jag :D Spännande

Soscla

Favoritfilm(er): Ringaren i Notre Dame, Skönheten & Odjuret, Lejonkungen, Lilla Sjöjungfrun, kanske också Aladdin...
Favoritprinsessa/prinsessor: Jasmine, Ariel, Belle
Favoritprins(ar): Quasimodo (?), Erik! Aladdin och Odjuret (vad heter han när han blir prins?)
Favoritsidekick(s): Timon och Pumbaa. Turbo och X-R i Buzz Lightyear: Rymdjägare, Äventyret börjar.
Favoritskurk(ar): Scar, Styvmodern i Snövit, Claude Frollo.
Favoritröst/dubbare (kvinna): Sharon Dyall
Favoritröst/dubbare (man): Joakim Jennefors, Stefan Ljungqvist.
Favoritomdubbning (den bästa omdubbningen om du tvunget ska välja någon): Vet knappt om jag har sett några originaldubbar, så jag väljer att passa på frågan :(
Favoritscen (behöver inte vara från din favoritfilm): När Quasimodo bryter sig loss från kedjorna som fjättrar honom till Notre Dames pelare i slutet.
Bästa musikinslag (både sång och/eller instrumental): Öh... alla sånger i alla filmer? xD Han Finns I Dig från Lejonkungen 2, underskattad, men stört bra då jag älskar gospel! Och Hon Älska' Mig (When She Loved Me) från Toy Story 2 (hm... bara tvåor...)

Det här är en hemsk enkät som inte borde få finnas, det är jättesvårt att välja bland sina älsklingar! xD Just favoritscen och bästa musikinslag är nästan omöjligt ju! Men jo, det var kul att svara ändå.
It's so fluffy I'm gonna die!

TonyTonka

Citat från: Soscla skrivet 22 november 2010 kl. 19:02:18
Favoritprins(ar): Quasimodo (?), Erik! Aladdin och Odjuret (vad heter han när han blir prins?)

Jag har läst någonstans att hans egentliga namn är Adam.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Amanda

Citat från: Tonytonka skrivet 25 november 2010 kl. 15:43:37
Jag har läst någonstans att hans egentliga namn är Adam.

Här – http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_beast's_name_in_beauty_and_the_beast#ixzz16JqW4Y6c/ –går i alla fall följande att läsa:

According to the FAQ on Disney's official website, the Beast does not have a name. (Some fans and sites have erroneously claimed that "The Disney Encyclopedia" calls him Adam, but that is not true. "The Disney Encyclopedia" does not mention any name for Beast at all.)

While the movie never gave him a name, the Broadway production named him Prince Adam.

And it was in the CD-ROM tie in game "D-Show" (Disney Interactive) that his real name is Prince Adam.

Soscla

Aha! Åh så bra att få det utrett ordentligt! Jag hade snappat upp rykten på YouTube att han faktiskt hette Adam, men man kan ju inte alltid lite på Tuben xD Tack Amanda för det utförliga svaret! (Och Tony också =P)
It's so fluffy I'm gonna die!

Amanda

Kredd till personen jag snodde det ifrån :P

Lilla My

På tal om det; Visste ni att prinsens riktiga namn i Snövit är Ferdinand? x)