Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 19 maj 2021 kl. 23:18:27
Okej.... Så den enda chans att få tag på original-dubbningen är alltså denna feltryckning på 2002 utgåvan ?
Eller möjligtvis inspelningar från TV då den har sänts med originaldubbningen vissa gånger.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2021 kl. 23:29:19
Eller möjligtvis inspelningar från TV då den har sänts med originaldubbningen vissa gånger.
Skickas den fortfarande på tv?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 maj 2021 kl. 23:34:01
Skickas den fortfarande på tv?
Jag tror att den sändes på någon Disney kanal med originaldubbningen men jag tror att det var ganska länge sedan.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2021 kl. 23:36:36
Jag tror att den sändes på någon Disney kanal med originaldubbningen men jag tror att det var ganska länge sedan.
Så ganska sällsynt då, dom visar knappt den med original dubbningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 maj 2021 kl. 23:36:36
De senaste gångerna som Disney Channel sände Oliver & gänget så hade de upptäckt och åtgärdat misstaget, och det var med omdubben. Men före det hann den nog visas 5 - 6 gånger med originaldubben på kanalen (men med dubbcredits för omdubben under eftertexterna, ungefär som med den "felaktiga" DVD-utgåvan).

Lite otroligt att Disney lyckats med konststycket att ta fel ljudband både på DVD och på TV, och sen inte upptäcka missen förrän något år efter de första TV-sändningarna...

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 maj 2021 kl. 23:25:47
Den jag fick var tydligen en kopia på originalet då chansen att få original dvd utgåvan är väldigt liten.

Angav säljaren tydligt att det var en kopia, eller såldes den som "äkta vara"?

Oavsett vilket är det olagligt att sälja piratkopior av upphovsrättsligt skyddade verk. Om man dessutom påstår att det är ett original är det bedrägeri.

Det är väl rimligt att man i mindre omfattning delar med sig av kopior på sånt som inte går att få tag på i handeln, men utan att ta betalt. Det ska i alla fall inte vara mer än ens egen självkostnad (tomskiva och eventuellt porto). Och det måste i så fall gå via privata kontakter, inte genom att man försöker sälja piratkopior på Tradera.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 maj 2021 kl. 08:22:29
Angav säljaren tydligt att det var en kopia, eller såldes den som "äkta vara"?

Oavsett vilket är det olagligt att sälja piratkopior av upphovsrättsligt skyddade verk. Om man dessutom påstår att det är ett original är det bedrägeri.

Det är väl rimligt att man i mindre omfattning delar med sig av kopior på sånt som inte går att få tag på i handeln, men utan att ta betalt. Det ska i alla fall inte vara mer än ens egen självkostnad (tomskiva och eventuellt porto). Och det måste i så fall gå via privata kontakter, inte genom att man försöker sälja piratkopior på Tradera.
Osäker, det enda som stod på den var att det är original dubbningen, minns inte om säljaren skrev att det är original dvd utgåvan, själv trodde jag från början att det var original dvd utgåvan som hade original dubbningen.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 19 maj 2021 kl. 21:32:08
Nån sålde den för 8000kr???

Med tanke på att skivan med originaldubbningen är väldigt sällsynt måste den ju kosta mer än en vanlig begagnad DVD. Men 8000 kronor är så vansinnigt att det inte förvånar mig om skivan aldrig blev såld.

500 kronor känns som ett mer rimligt pris för ett original, kanske uppåt tusenlappen om flera personer budar i en auktion.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 maj 2021 kl. 09:30:36
Med tanke på att skivan med originaldubbningen är väldigt sällsynt måste den ju kosta mer än en vanlig begagnad DVD. Men 8000 kronor är så vansinnigt att det inte förvånar mig om skivan aldrig blev såld.

500 kronor känns som ett mer rimligt pris för ett original, kanske uppåt tusenlappen om flera personer budar i en auktion.

Det är ändå på tok för dyrt, personligen tror jag att högst 100 kr vore mer rimligt...

Quasi

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 maj 2021 kl. 22:58:45
Om du menar ifall originaldubbningen gavs ut på hyr-VHS så är svaret; nej, tyvärr...

Om original dubbningen bara finns tillgänglig på 2002-utgåvan, sändes filmen då på bio ett bra tag efter sin premiär? Eller var barnen utan filmen i de nästan 10 år som gick efter premiären 1988? Vilket då måste ha känts väldigt konstigt när det kom andra Disneyfilmer som sen släpptes på VHS.
Är det någon här som har minnen?
Och hur reagerade man som barn när man upptäckte att det vart omdubbat? Fick man se en trailer på den omdubbningen på andra Disney-VHS:er eller släppes den bara i butiken utan förberedelse?

Läste någonstans om Beta-formatet - mina funderingar var om filmen hade kunnat släppas på en sån... Och om det då finns möjlighet (dock liten) att få ta på en sån ??

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 09:57:42
Om original dubbningen bara finns tillgänglig på 2002-utgåvan, sändes filmen då på bio ett bra tag efter sin premiär? Eller var barnen utan filmen i de nästan 10 år som gick efter premiären 1988? Vilket då måste ha känts väldigt konstigt när det kom andra Disneyfilmer som sen släpptes på VHS.

Är det någon här som har minnen?
Och hur reagerade man som barn när man upptäckte att det vart omdubbat? Fick man se en trailer på den omdubbningen på andra Disney-VHS:er eller släppes den bara i butiken utan förberedelse?

Läste någonstans om Beta-formatet - mina funderingar var om filmen hade kunnat släppas på en sån... Och om det då finns möjlighet (dock liten) att få ta på en sån ??
Originaldubbningen gick på bio, 1997 kom filmen på VHS med den nya dubbningen.

Jag tror det var så att man fick höra originaldubbningen på VHS reklamer för att den nya dubbningen antagligen inte var klar.

När jag hörde omdubbningen första gången blev jag lite besviken men jag tyckte att den var okej.

Jag tror nog att Oliver och Gänget kom några år för sent för att den skulle släppas på Beta och om den släpptes på Beta så har den inte gjort det i Sverige.

Anders M Olsson

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 09:57:42
Om original dubbningen bara finns tillgänglig på 2002-utgåvan, sändes filmen då på bio ett bra tag efter sin premiär?

Man "sänder" inte filmer på bio. Man visar dem. Sänder filmer gör man bara på TV.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 maj 2021 kl. 11:34:41
Man "sänder" inte filmer på bio. Man visar dem. Sänder filmer gör man bara på TV.

Och ger ut gör/gjorde man på VHS, DVD & Bluray? (samt på LP, kassettband och CD)

Quasi

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 maj 2021 kl. 11:34:41

Men va fan spelar det för jävla roll vilka ord man använder !?  >:( Alla fattar ju vad som menas ändå.
Jag har ingen lust att skriva här om jag ska gå runt och vara rädd bara för att du och någon annan har det behovet av att rätta, trots att ni ändå fattar jag menar! Ibland får man faktiskt ha lite överseende.
Jag trodde detta forum var för nördarna och de som är allmänt intresserade.

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 12:49:12
Men va fan spelar det för jävla roll vilka ord man använder !?  >:( Alla fattar ju vad som menas ändå.
Jag har ingen lust att skriva här om jag ska gå runt och vara rädd bara för att du och någon annan har det behovet av att rätta, trots att ni ändå fattar jag menar! Ibland får man faktiskt ha lite överseende.
Jag trodde detta forum var för människor som är kunniga och de som är allmänt intresserade.
Han menar inget illa. :)