Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quasi

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 10:09:51
Originaldubbningen gick på bio, 1997 kom filmen på VHS med den nya dubbningen.

Jag tror det var så att man fick höra originaldubbningen på VHS reklamer för att den nya dubbningen antagligen inte var klar.

När jag hörde omdubbningen första gången blev jag lite besviken men jag tyckte att den var okej.

Jag tror nog att Oliver och Gänget kom några år för sent för att den skulle släppas på Beta och om den släpptes på Beta så har den inte gjort det i Sverige.

Okej så den svenska original dubbningen kan eventuellt ha släppts i ett annat land på Beta-band?
Finns det människor som digitaliserar inspelningen från original dubben när den gick på Disneychannel för att sen sälja den som DVD?

Eller så finns det typ hemliga underjordiska Disneysällskap som träffas i hemlighet och tittar på bioversionen för att någon har kommit över bioversionsbanden  :P Om nån är medlem i ett sånt, säg till ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 12:55:24
Okej. Så den svenska original dubbningen kan eventuellt ha släppts i ett annat land?
Finns det människor som digitaliserar inspelningen från original dubben när den gick på Disneychannel för att sen sälja den som DVD?

Eller så finns det typ hemliga underjordiska Disneysällskap som träffas i hemlighet och tittar på bioversionen för att någon har kommit över bioversionsbanden  :P Om nån är medlem i ett sånt, säg till ;)
Det är som sagt bara dvd-utgåvan och inspelningar från Disney kanalerna som gäller om man vill ha originaldubbningen. Den svenska originaldubbningen har självklart inte släppt i något annat land.

Quasi

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 12:57:44
Det är som sagt bara dvd-utgåvan och inspelningar från Disney kanalerna som gäller om man vill ha originaldubbningen. Den svenska originaldubbningen har självklart inte släppt i något annat land.

Eftersom du skrev "...och om den släpptes på Beta så har den inte gjort det i Sverige". Trodde då du menade att den eventuellt kan ha släppts utomlands.
Har verkligen för mig att jag läste att den släpptes på Beta.

Kanske du Daniel vet något om det??

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:04:34
Eftersom du skrev "...och om den släpptes på Beta så har den inte gjort det i Sverige". Trodde då du menade att den eventuellt kan ha släppts utomlands.

Med det jag skrev menade jag att själva filmen möjligtvis har släppts på Beta i något land men inte att den gjort det på svenska.

Daniel Hofverberg

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:04:34

Det är väl ett rimligt antagande att filmen i sig sannolikt släppts på Betamax någonstans i världen, men definitivt inte i Sverige och med största sannolikhet inte i våra nordiska grannländer heller.

Så det är nog bara den utgångna DVD-utgåvan (om man får tag i den första upplagan) eller inspelningar från Disney Channel som gäller för att få tag i originaldubben.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 maj 2021 kl. 09:30:36
Med tanke på att skivan med originaldubbningen är väldigt sällsynt måste den ju kosta mer än en vanlig begagnad DVD. Men 8000 kronor är så vansinnigt att det inte förvånar mig om skivan aldrig blev såld.

500 kronor känns som ett mer rimligt pris för ett original, kanske uppåt tusenlappen om flera personer budar i en auktion.
Jag håller med. Vid en så här sällsynt DVD, som bara släpptes i begränsad upplaga innan den drogs in, får man tyvärr räkna med att betala ett överpris. Så runt 400 - 700 kronor känns väl som ett rimligt pris för DVD-utgåvan, möjligen ett par hundralappar mer om det blir budgivning mellan några parter i en auktion.

Men mer än en tusenlapp är i mina ögon oskäligt, och 8000 kr är ju fullständigt sinnessjukt... :(

Quasi

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 13:09:25
Med det jag skrev menade jag att själva filmen möjligtvis har släppts på Beta i något land men inte att den gjort det på svenska.

Jahaa okej  :-\

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2021 kl. 13:18:48
Det är väl ett rimligt antagande att filmen i sig sannolikt släppts på Betamax någonstans i världen, men definitivt inte i Sverige och med största sannolikhet inte i våra nordiska grannländer heller.

Så det är nog bara den utgångna DVD-utgåvan (om man får tag i den första upplagan) eller inspelningar från Disney Channel som gäller för att få tag i originaldubben.
Jag håller med. Vid en så här sällsynt DVD, som bara släpptes i begränsad upplaga innan den drogs in, får man tyvärr räkna med att betala ett överpris. Så runt 400 - 700 kronor känns väl som ett rimligt pris för DVD-utgåvan, möjligen ett par hundralappar mer om det blir budgivning mellan några parter i en auktion.

Men mer än en tusenlapp är i mina ögon oskäligt, och 8000 kr är ju fullständigt sinnessjukt... :(
Sinnessjuk till psykiatri sjukhus är det. Men är dvd utgåvan så sällsynt? Den jag köpte verkade vara en kopia på original dvd utgåvan och jag köpte den med tanken på att det var original dubbningen, sen visade sig den vara en kopia på dvd utgåvan, iallafall så är 80kr bra pris för det.

Quasi

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2021 kl. 13:18:48

Kan det isåfall vara den svenska original dubben som finns någonstans i världen? Eller är det som Steffan sa, att det är ursprungsoriginalet?

Om man vill försöka hitta det svenska originalet på någon inspelad VHS eller möjligtvis en digitalisering av den inspelade VHS:en.... var kan man finna dessa? Eller är det helt omöjligt? Ska man då vara med i nån riktig nördklubb för sånt?

Lite off-topic men i samband med detta. Såg att du hade lagt ut en youtube video med originalet från "Taran..." som var bioversionens ljudspår... Hur får man tag i det gällande "Oliver..."? Går det? Eller handlar det om att känna rätt folk?

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:28:30
Kan det isåfall vara den svenska original dubben som finns någonstans i världen? Eller är det som Steffan sa, att det är ursprungsoriginalet?

Om man vill försöka hitta det svenska originalet på någon inspelad VHS eller möjligtvis en digitalisering av den inspelade VHS:en.... var kan man finna dessa? Eller är det helt omöjligt? Ska man då vara med i nån riktig nördklubb för sånt?

Lite off-topic men i samband med detta. Såg att du hade lagt ut en youtube video med originalet från "Taran..." som var bioversionens ljudspår... Hur får man tag i det gällande "Oliver..."? Går det? Eller handlar det om att känna rätt folk?
Quasi oliver & gänget med original dubbningen gavs aldrig ut på VHS i Sverige.

Quasi

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 maj 2021 kl. 13:30:38
Quasi oliver & gänget med original dubbningen gavs aldrig ut på VHS i Sverige.

Nej jag vet =) Jag pratar om inspelade VHS-filmer av filmen.

Scoobydoofan1

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:38:40
Nej jag vet =) Jag pratar om inspelade VHS-filmer av filmen.
Är väldigt osäker om det där. Har ingen koll på det.

På tal om det så undrar jag vad var språken på dvd utgåvan som gavs ut med original dubbningen?

Steffan Rudvall

Citat från: Quasi skrivet 20 maj 2021 kl. 13:28:30

Det är orimligt att den svenska originaldubbningen skulle släppas någon annanstans i världen speciellt på grund av rättighetsproblemen.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 13:42:47
Det är orimligt att den svenska originaldubbningen skulle släppas någon annanstans i världen speciellt på grund av rättighetsproblemen.
Du har en poäng där, så då är det bara den små mängd av dvd utgåvor som Disney släppte av misstag. Med tanken på att dvd utgåvan är så sällsynt så är det väldigt svårt att få tag på den.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 maj 2021 kl. 13:39:18
Är väldigt osäker om det där. Har ingen koll på det.

På tal om det så undrar jag vad var språken på dvd utgåvan som gavs ut med original dubbningen?
Engelska,  Finska och Svenska tror jag.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 maj 2021 kl. 13:44:14
Engelska,  Finska och Svenska tror jag.
Ok, då tror jag att det är rätt på dvd utgåvan som jag har.