Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Barna Hedenhös (den tecknade)

Startat av Goliat, 6 november 2022 kl. 06:30:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Hur många avsnitt av Barna Hedenhös finns (den tecknade), det verkar finnas tre?

1. Bosätter sig i Sverige (1972)
2. Upptäcker Amerika (1972)
3. Barna Hedenhös i världsrymden (står på smdb men inte hittat, 19??)

(Sistnämnda kan vara nån annan upptagning och kanske inte tecknad)


Berättare: Gunnar Björnstrand
Sång: Inga Sarri
Foto samt animation: Bo Larsson
Musik: Christer Boustedt
Bygger på sagan av Bertil Almqvist

Daniel Hofverberg

#1
Jag kan inte påstå att jag är jätteinsatt, men enligt Wikipedia verkar det finnas 16 avsnitt - 6 avsnitt inspelade 1962 och 10 avsnitt inspelade 1972 - 1973 (*):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barna_Hedenh%C3%B6s_(TV-serie)

Ärligt talat är jag dock lite tveksam om den första säsongen från 1962 ens finns bevarad i Sveriges Televisions arkiv, men jag kan kolla upp saken om du är intresserad.

(*): Som alltid ska vi väl kanske ta uppgifter på Wikipedia med en viss nypa salt, men åtminstone de 10 avsnitten från 1972 - 1973 stämmer utan tvekan då de har sänts flertalet gånger på SVT och avsnittsnamnen på Wikipedia överensstämmer med tablåer i Svensk Mediedatabas - serien verkar ha sänts senaste (sista?) gången 1992 som del av Björnes Magasin.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 november 2022 kl. 08:00:17Jag kan inte påstå att jag är jätteinsatt, men enligt Wikipedia verkar det finnas 16 avsnitt - 6 avsnitt inspelade 1962 och 10 avsnitt inspelade 1972 - 1973:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barna_Hedenh%C3%B6s_(TV-serie)

Ärligt talat är jag dock lite tveksam om den första säsongen från 1962 ens finns bevarad i Sveriges Televisions arkiv, men jag kan kolla upp saken om du är intresserad.
oktober–november 1962
  • Flyttningen till stockholmen
  • Resan till Egypten
  • Sten och Flisa upptäcker Amerika
  • Vinterresor i Sverige
  • Med bananbåt till Kanarieöarna
  • Ut i världsrymden

januari–mars 1973 (produktion 1972)
  • Hedenhösarna bosätter sig i Sverige (Bosätter sig i Sverige)
  • Hedenhösarna lever grottliv (Bosätter sig i Sverige)
  • Hedenhösarna grundlägger Stockholm (Bosätter sig i Sverige)
  • Resan till Egypten (Bosätter sig i Sverige)
  • I Egypten (Bosätter sig i Sverige)
  • Hedenhösarna upptäcker Amerika (Upptäcker Amerika)
  • Hedenhösarna hos indianerna (Upptäcker Amerika)
  • Sten och Flisa på egna äventyr i Amerika (Upptäcker Amerika)
  • Hedenhösarna flyger i luften (Upptäcker Amerika)
  • Hedenhösarna hemma igen (Upptäcker Amerika)

Så är det 1962 som verkar saknas då. Ne jag har svårt att tro att den finns kvar men man kan ju alltid fråga. den från 1972-1973 verkar vara ihopklippta när de släpptes som en långfilm.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  6 november 2022 kl. 08:23:07Så är det 1962 som verkar saknas då. Ne jag har svårt att tro att den finns kvar men man kan ju alltid fråga. den från 1972-1973 verkar vara ihopklippta när de släpptes som en långfilm.
Jag ska fråga TV-arkivet om saken, de har åtminstone förut kunnat svara på sådant. Jag kan också försöka fråga Kungliga Biblioteket; de ska tydligen ha tillgång till Sveriges Televisions interna databas. :)

gstone

Kan man verkilgen säga tecknat när det bara är stillbilder ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Citat från: gstone skrivet  7 november 2022 kl. 19:11:21Kan man verkilgen säga tecknat när det bara är stillbilder ?
Det är mycket stillbilder men de har animerat en del också.

Vad skulle du tycka att det skulle heta?  :D

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  7 november 2022 kl. 19:11:21Kan man verkilgen säga tecknat när det bara är stillbilder ?
Det är ju teckningar så tecknat är väl inte helt fel.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

#8
Den serien har sändt på Sveriges television. Jag tror att är budget som gjorde att sändt i stillbilder och en röst/speaker. Det var vanligt på svt/sr/radiotjänst förr sänder teckning som stillbilder på teckna serie.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 november 2022 kl. 20:26:11Det är bland det tråkagst jag sett.
Då förmodar jag att du inte sett 1987 års julkalender Marias barn...? Det är i alla fall det absolut tråkigaste jag sett, och är minst 87 gånger tråkigare än Barna Hedenhös... ;)

Citat från: Oskar skrivet  7 november 2022 kl. 20:37:24Den serien har sändt på Sveriges television. Jag tror att är budget som gjorde att sändt i stillbilder och en röst/speaker.
Utifrån tidsperioden är det inte alls ovanligt med serier som huvudsakligen bygger på stillbilder. Det var ganska vanligt förekommande under 1970-talet och bakåt, och till viss del även 1980-talet, även om det säkert kan uppfattas lite tråkigt för dagens generation.

Det var för övrigt inte alls enbart i Sverige som sådant var vanligt förekommande, utan exempelvis den äldre serien Nicke Nyfiken från 1980 var ju också huvudsakligen baserat på stillbilder; ibland kombinerat med väldigt enkel animation.